آریا بانو

آخرين مطالب

فیتنس یا بدنسازی‌؛ کدام‌یک برای زنان مناسب‌تر است؟ پزشکي

فیتنس یا بدنسازی‌؛ کدام‌یک برای زنان مناسب‌تر است؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - لیدی فیت / انتخاب ورزش مناسب برای سریع تر رسیدن به یک اندام متناسب، همیشه به عنوان یک چالش برای بانوان مطرح بوده است. من هر روز این سوال ها را می شنوم: برای کاهش وزن و چربی سوزی ، فیتنس یا بدنسازی ؟ برای افزایش وزن و عضله سازی ، فیتنس یا بدنسازی ؟ برای بانوان فیتنس مناسب تر است یا بدنسازی؟
به همین دلیل تصمیم گرفتم مطلبی در این باره بنویسم تا به سوالات رایجی که درباره تفاوت فیتنس و بدنسازی وجود دارد، پاسخ دهم. اما قبل از پرداختن به سوالات، باید بدانید فیتنس و بدنسازی هر کدام چه تعاریفی دارند.
فیتنس چیست؟ و شامل چه تمریناتی می شود؟
فیتنس تلفیقی از تندرستی، آمادگی جسمانی و تناسب اندام است. یکی از اهداف اصلی ورزش فیتنس داشتن اندامی متناسب و ایده آل است. مهم‌ترین فاکتورهایی که در فیتنس باید به آن توجه شود شامل استقامت قلبی-عروقی ، قدرت ، استقامت عضلانی، انعطاف‌پذیری ، سرعت ، توان و چابکی است. در ورزش فیتنس تاکیدی بر یک یا دو فاکتور آمادگی جسمانی نیست. بلکه تمامی فاکتورهای پایه آمادگی جسمانی مهم هستند و در طراحی جلسات تمرینی باید ترکیب این فاکتورها مورد توجه قرار گیرد. برای مثال شما می توانید با توجه به هدفتان، تمرینات سرعتی ، قدرتی و استقامتی را در یک جلسه تمرینی داشته باشید.
بدنسازی چیست؟ و شامل چه تمریناتی می شود؟
منظور از بدنسازی تمرین با وزنه است نه رشته پرورش اندام (Bodybuilding). ورزش بدنسازی و یا تمرین با وزنه با اهداف مختلفی همچون: تناسب اندام، بازتوانی، ارتقاء عملکرد ورزشی و … انجام می شود و فواید گوناگونی هم برای سلامتی دارد. اما رشته ورزشی پروش اندام یک ورزش رقابتی است که در آن هدف فقط رسیدن به پایین ترین درصد چربی و بالاترین حجم عضلانی در روز مسابقه است.
اهداف و روش های ورزش بدنسازی با هدف تناسب اندام با رشته ورزشی و رقابتی پرورش اندام (Bodybuilding) متفاوت است.
انجام تمرینات بدنسازی، زیبایی بدن و کارایی بهتر در انجام فعالیت های روزمره را به دنبال دارد. مهم ترین فاکتوری که در بدنسازی مد نظر قرار می گیرد قدرت و توان عضلانی است. در ورزش بدنسازی تمرکز روی کاهش چربی، خوش فرم شدن بدن و ظاهر عضلانی است و در یک جلسه تمرین تاکیدی بر استقامت قلبی تنفسی نیست.
تفاوت برنامه تمرینی فیتنس و بدنسازی
در خیلی از کتاب‌های مرتبط با بدنسازی یا فیتنس، به اشتباه این دو واژه به جای یکدیگر به کار برده می‌شوند. اما با توجه به تفاوت فیتنس و بدنسازی، استفاده آنها به جای هم درست نیست. با توجه به تعریفی که از این دو روش تمرینی به شما گفتم، باید تا حدودی متوجه تفاوت برنامه تمرینی فیتنس با برنامه نویسی بدنسازی شده باشید. هدف از برنامه نویسی بدنسازی، قوی کردن و رشد عضلات است. به همین منظور در برنامه بدنسازی تاکید بر تمرین با وزنه های نسبتاً سنگین(با توجه به قدرت بدنی خودتان) و در نتیجه عضله سازی است. اما در برنامه نویسی فیتنس تاکیدی بر رشد بیش از حد عضلات نیست و بیشتر فرم گرفتن عضلات مهم است. به همین دلیل در هنگام تمرین فیتنس، نیازی نیست که هر جلسه تا سر حد ناتوانی و خستگی وزنه بزنید.
برنامه تمرینی فیتنس شامل ترکیب فاکتورهای مختلف آمادگی جسمانی مثل قدرت، انعطاف پذیری، توان، سرعت، استقامت عضلانی و استقامت قلبی- تنفسی می باشد و توسعه همه جانبه بدنی را به دنبال دارد.
در بحث طراحی تمرین فیتنس این موضوع بسیار مهم است که این فاکتورها را چگونه باید در کنار هم قرار دهید تا یک برنامه تمرینی اصولی و خوب داشته باشد.
یک جلسه تمرین فیتنس می تواند زمان کمتری نسبت به یک جلسه تمرین بدنسازی از شما بگیرد. بسته به طراحی مربی یک جلسه تمرین بدنسازی 45 الی 90 دقیقه و یک جلسه تمرین فیتنس 30 الی 60 دقیقه به طول می انجامد. شما می توانید تمرین فیتنس را هم در باشگاه و یا در هر مکان دیگری مثل پارک یا خانه انجام دهید. پس اگر وقت باشگاه رفتن را ندارید، می توانید یک جلسه فیتنس در خانه هم داشته باشید.
تفاوت فیتنس با بدنسازی در رژیم غذایی و مصرف مکمل
بدنسازان با توجه به نیاز رشته ورزشی خود به دریافت پروتئین بیشتری در طول روز نیاز دارند. وقتی هدف از بدنسازی افزایش حجم عضلات است، پس باید کالری دریافتی را افزایش دهید. رژیم غذایی بدنسازی شامل غذاهای پر پروتئین مثل ماهی ، گوشت قرمز ، تخم مرغ و پروتئین وی می‌باشد. اما تفاوت بین رژیم غذایی فیتنس و بدنسازی در این است که در رژیم غذایی فیتنس تاکید بر مصرف پروتئین به اندازه بدنسازی نیست. رژیم غذایی فیتنس بیشتر شامل مواد غذایی سالم مثل میوه ، سبزیجات ، سالاد و انواع گوشت می باشد. در رژیم فیتنس هم دریافت پروتئین مهم است اما نه به اندازه بدنسازی.
کسانی که با هدف رشد هرچه بیشتر عضلات خود بدنسازی تمرین می کنند، تمایل بیشتری به مصرف مکمل های ورزشی دارند. اما ورزشکاران فیتنس تمایل کمتری به استفاده از مکمل های ورزشی دارند. فیتنس کاران بیشتر از رژیم های غذایی سالم استفاده می کنند تا مکمل ها.
تفاوت ابزارهای تمرینی در فیتنس و بدنسازی
استفاده از ابزارهای تمرینی در فیتنس یا بدنسازی می تواند با توجه به هدف جلسه تمرینی متفاوت باشد. در بدنسازی تاکید بر استفاده از ابزارهایی مانند دمبل، هالتر و دستگاه های بدنسازی است. اما در فیتنس بدون استفاده از ابزارهای باشگاه بدنسازی هم می‌توان تمرین داشت و همه چیز به خلاقیت مربی بستگی دارد. ابزارهای قابل استفاده در فیتنس شامل دمبل ، هالتر ، کتل بل ، نردبان چابکی ، بوسو ، بتل روپ و… می باشد. شما می توانید ترکیبی از این ابزارها را در یک جلسه تمرینی فیتنس استفاده کنید.
برای زنان کدام مناسب تر است؟ فیتنس زنان یا بدنسازی زنان؟
با توجه به تفاوت بدنسازی با فیتنس و تعریف هر کدام از این دو رشته ورزشی، در بیشتر موارد زنان تمایل بیشتری به فیتنس و مردان تمایل بیشتری به بدنسازی دارند. اما اگر به عنوان یک خانم دنبال حجیم شدن عضلات نیستید و از بزرگ شدن بدنتان می ترسید خبر خوب برایتان این است که به علت کم بودن هورمون مردانه یا همان تستسترون در بدنتان، عضلاتتان با بدنسازی بزرگ و مردانه نمی شود. من به عنوان مدرس ملی فیتنس و بدنسازی به تمام زنان کشورم ورزش بدنسازی را پیشنهاد میکنم. فواید ورزش بدنسازی زنان آنقدر زیاد است که به عنوان یک خانم حتماً باید این ورزش را در برنامه هفتگی خود جای دهید.
اما در مورد ورزش فیتنس هم باید به شما بگویم که این رشته هم برای شما فعالیتی عالی محسوب می شود. تمرین دادن تمام فاکتورهای آمادگی جسمانی ، تنوع مکانی و ابزاری و کوتاه بودن جلسات تمرین می تواند دلایل خوبی برای انتخاب رشته فیتنس برای زنان باشد. پیشنهاد من به شما ترکیبی از بدنسازی و فیتنس در جلسات تمرین در هفته است. برای مثال 2 روز در هفته بدنسازی و دو روز در هفته فیتنس انتخاب خوبی خواهد بود.
نکات مهم که پیش از انتخاب بین فیتنس یا بدنسازی باید بدانید.
● اگر زمان کافی برای ورزش کردن ندارید، بهتر است فیتنس را انتخاب کنید. زیرا در تمرین فیتنس می توان در زمان کوتاه تری کالری بیشتری سوزاند.
● اگر به دنبال افزایش حجم در بعضی از نقط ضعف بدن خود هستنید، مثلاً دوست دارید باسن خود را حجم و فرم دهید، بدون شک بدنسازی برای شما بهترین انتخاب است.
● اگر دچار آسیب های اسکلتی-عضلانی و یا ناهنجاری های بدنی هستید، ورزش فیتنس برای شما انتخاب هوشمندانه ای نیست. شما بهتر است بدنسازی را زیر نظر یک مربی بادانش و تخصص در زمینه آسیب های ورزشی و حرکات اصلاحی شروع کنید.
● اگر مدت زیادی است که بدنسازی تمرین می کنید و بدنتان دیگر تغییری نمی کند، یک دوره فیتنس را امتحان کنید. چالش های جدید تمرینی همیشه باعث پیشرفت بدنی می شوند.
● اگر مدت زیادی است ورزش نکردید و یا می خواهید تازه ورزش را شروع کنید، بهتر است با بدنسازی شروع کنید تا ابتدا عضلات خود را به صورت ایزوله تقویت کنید. سپس می توانید سراغ فیتنس بروید. با این کار شانس آسیب دیدگی شما به حداقل می رسد.
● اگر دچار کمبود وزن و به دنبال افزایش وزن هستید، بدون درنگ بدنسازی را انتخاب کنید. هیچ ورزشی مثل بدنسازی برای افزایش وزن مناسب نیست.
● اگر به ورزش های گروهی علاقه دارید و از تنها تمرین کردن لذت نمی بریدف کلاس های گروهی فیتنس می تواند برای شما نشاط آور و هیجان انگیز باشد.
خلاصه کلام
هر ورزشی مزایای خود را برای رسیدن به تندرستی و تناسب اندام دارد. در هنگام انتخاب ورزش مناسب، مهم ترین نکات شامل: هدف، نقاط ضعف و روحیه شماست. در این مقاله شما را با تفاوت های فیتنس و بدنسازی آشنا کردم. همه بانوان می توانند با انتخاب آگاهانه از مزایای هر دوی این ورزش ها بهره مند شوند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

این روغن گیاهی تقلبی را نخرید

آشنایی با خواص شگفت انگیز مویز

اگر نمی توانید سیگار را ترک کنید این برگ سالم را جایگزین کنید

قد بلند می خواهید، این خوراکی ها را امتحان کنید

7 گیاه سمی آپارتمانی را بشناسید

چگونه صورتی مثل آینه داشته باشیم؟

ضررهای فلافل برای بدن

دمنوش های پادزهر و سم زدا هنگام آلودگی هوا

روشی جدید برای کاهش وزن با کپسول حاوی گاز

14 نوشیدنی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

اسپاستیسیتی یا سفتی اندام چیست؟

آزمایش اسپرم و تفسیر نتایج آن

هر آنچه که باید درباره خودمراقبتی از کودکان بدانید

مصرف خامه برای کودکان، خوب یا بد؟

چای خورها یک خبر خوب بخوانند!

آیا خوابیدن با موی خیس خطرناک است؟

کاربرد سدر برای رفع مشکلات پوست و مو

دستورهای غذایی برای مصرف کنندگان داروهای کاهنده کلسترول

کاهش وزن با روش‌های جالب

تفاله قهوه را دور نریزید!

ترفندهای عجیب برای حل مشکل بی‌‌خوابی!

این نوع سبک زندگی باعث سرطان می‌شود

با این کارها سلامت دندان‌تان را به خطر نیندازید

با بهترین غذاهای ضد پیری آشنا شوید

در این سن رشد موهایتان به اوج می‌رسد

خوردن این دو میوه در هنگام سرماخوردگی ممنوع

افسردگی پس از زایمان، بیماری‌ نیمی از مادران ایرانی

7 اشتباه مهم را در مصرف دارو مرتکب نشوید!

کدام خوراکی‌ها شما را می‌کُشد؟

بیماری دردناکی که حاصل ازدواج فامیلی است

بهترین ماسک‌های صورت برای پوست خشک

اینفوگرافی؛ 5 دلیل برای افزودن زنجبیل به صبحانه

رژیم غذایی پرچرب در دوران بارداری به مغز جنین آسیب می‌زند

دمنوش مخصوص برای سرماخورده‌ها

افراد چاق از خوردن غذا احساس گناه می‌ کنند

رژه ایستگاه‌های شکم در خیابان پایتخت

چرا باید روزانه یک پرتقال بخوریم؟

مصرف ویتامین C از ابتلا به آنفولانزا پیشگیری می‌کند؟

«زخم مزمن» کیفیت زندگی افراد را کاهش می‌دهد

اثرات آب پیاز بر سلامت موها

استفاده خودسرانه از داروهای گیاهی در بیماران سرطانی ممنوع

کدام بیماری ها علت مرگ و میر کودکان است؟

60 ساله‌ها به این دلیل ورزش کنند

اگر با موی خیس بیرون برویم سرما می‌خوریم؟

اگر موز گران است، این خوراکی‌ها را جایگزین کنید

چرا دچار ترش کردن معده می‌شویم؟

بیماری‌ها را بر اساس گروه خونی خود بشناسید

با اقدامات زیبایی نباید سلامت دندان‌ها به خطر بیفتد

جلوگیری از پیشرفت سرطان پستان با داروهای آرتریت

بدترین ظروف برای پخت و پز و سرو غذا