آریا بانو

آخرين مطالب

چرا باید با کودکان خود سفر کنید، حتی اگر بعدا آن را به خاطر نیاورند؟ گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - کجارو / سفر کردن با کودکان تجربه لذت‌بخشی است که بسیاری از افراد از آن صرف‌نظر می‌کنند. چرا باید با کودکان سفر کرد حتی اگر بعدا به خاطر نیاورند؟
سفر خانوادگی با کودکان در کنار دردسرهایی که دارد، تجربه‌ای لذت بخش است که درس‌های فراوانی به والدین و به خود بچه‌ها می‌آموزد. چرا باید با کودکان خود سفر کنید حتی اگر بعدا آن را به خاطر نیاورند؟ پاسخ این سوال را از زبان نویسنده سایت thepointsguy بخوانید.
دخترم چند ماه پیش وقتی به اروپا سفر کردیم، فقط 16 ماهه بود. مطمئنا او بعدها به خاطر نمی‌آورد که اولین کاروسل زندگی‌اش را در اروپا سوار شده است؛ در حالی که منظره‌ای از اقیانوس زیبا در برابر چشمانش گسترده شده است که زیباترین چشم‌انداز دنیا برای یک چرخ‌وفلک است.
برای دخترم و برادرش، این خاطرات قبل از اینکه بتوانند آن را حفظ و ثبت کنند، از ذهن‌شان پاک می‌شود. با وجود اینکه آن‌ها ممکن است هرگز این سفرشان را به خاطر نیاورند، آیا چرخ و فلک سواری در خانه هم به همین اندازه خوب بود؟ خیر.
دانستن این نکته که بچه‌های من هیچ کدام از جزییات و خاطرات سفرها و ماجراجویی‌هایی که قبل از سه سالگی داشته‌اند بعدها در بزرگسالی به خاطر نمی‌آورند، دلیلی بر این نمی‌شود که خانه بمانیم. در ادامه چند دلیل عنوان می‌کنم که به خاطر این دلایل، ارزش دارد که همراه با کودکان خود سفر کنید؛ حتی اگر آن قدر کوچک باشند که خاطرات آن را به یاد نیاورند.
سفر کردن به شما یاد می‌دهد که روال همیشگی زندگی، ثابت نیست
در خانه برای اینکه بچه‌ها طبق برنامه پیش بروند و روال زندگی را رعایت کنند، حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد؛ ولی وقتی در سفر هستید باید خودتان را با شرایط وفق بدهید. باید به کودکان خود بیاموزید که از همان بچگی، یاد بگیرند که انعطاف‌پذیر بودن یک ویژگی خوب است.
به خاطر می‌آورم که زمانی به همراه دوستم به فرانسه سفر کرده بودیم و او همراه فرزندش آمده بود و من هنوز بچه نداشتم. ما یک مهمانی را کنسل کردیم چون دوستم قصد داشت درست مثل کاری که در خانه انجام می‌دهد، فرزندش را ساعت 7 به تخت‌خواب بفرستد.
ولی شب‌های تابستانی در فرانسه تا پاسی از شب ادامه دارد و علاوه بر این، فرزند دوستم اصلا خواب‌آلود نبود. وقتی دوستم دید که فرزندان فرانسوی‌ها تا ساعت 10 شب و حتی دیرتر بیدار هستند و تفریح می‌کنند، تصمیم گرفت که اجازه دهد پسرش بیدار بماند و بازی کند.
ما از اینکه بچه‌ها چقدر می‌توانند در برابر تغییرات انعطاف‌پذیر باشند، شگفت‌زده می‌شویم. وقتی با تغییرات در محیط‌های مختلف به‌خصوص در سال‌های اولیه زندگی مواجه می‌شوند.
درس‌هایی در مورد خوردن غذای پیشنهادی و امتحان کردن چیزهای جدید
در بسیاری از کشورهای اروپایی، منوی مخصوص کودکان با غذاهایی مثل ساندویچ پنیر گریل شده، پاستا و مرغ سوخاری و... وجود ندارد در بسیاری از کشورهای دنیا هم به همین شکل است. به همین دلیل این فرصت، فرصت خوبی برای این است که به بچه‌ها امکان دهید که غذاهای متنوع‌تر و جدیدتر را امتحان کنند.
در آخرین سفرم همراه با دو فرزندم در شمال اسپانیا، ما از خوردن غذاهای منوی روزانه رستوران‌های جاده‌ای بسیار لذت بردیم. این غذاها نفری حدود 11 تا 15 یورو قیمت داشتند. من و همسرم پیش غذا، غذای اصلی و دسر سفارش دادیم که نوشیدنی هم سرو شد. این غذا نه تنها قیمت‌های بسیار مناسبی داشت؛ بلکه فرصتی ایجاد شد تا غذاهای جدید را برای کودکان خود امتحان کنیم. غذای ما نوعی خوراک لوبیا به نام فابادا بود که من ترغیب شدم تا در خانه هم آن را امتحان کنم و نوعی غذای دریایی تهیه شده از ساردین.
گذراندن اوقات خوش در کنار یکدیگر در سال‌هایی که مثل برق می‌گذرد
هیچ شکی نیست که ماندن در خانه بسیار راحت‌تر است وقتی در نزدیکی وسایل تعویض پوشک کودکتان هستید، صندلی مناسب برای بچه‌ها دارید و... کارهایی که در مسیر سفر بسیار سخت می‌شود؛ ولی فراموش نکنید که سال‌های اولیه زندگی کودکان شما، تجربیات و خاطراتی است که هرگز برنمی‌گردد. عبارت کلیشه‌ای که در مورد بچه‌دار شدن و بزرگ کردن کودکان همیشه عنوان می‌شود این است که بچه‌ها خیلی زود بزرگ می‌شوند؛ حتی اگر در طول زمان، آن را عمیقا تجربه نکنید. سفر کردن با کودکان می‌تواند روند گذر عمر را گاهی آهسته‌تر کند و لحظات خوبی که در کنار هم می‌گذرانید، دنیایی از خاطره به‌یادماندنی برایتان به همراه داشته باشد.
وقتی به آخرین سفرم نگاه می‌کنم، با وجود سر و صدایی که کودک شش ماهه‌ام در هواپیما ایجاد کرده بود و کلافه شده بود، به این پی می‌برم که چقدر خوش‌شانسم که توانستم بخشی از زمان خودم را با کودکانم بگذرانم. در تمام مدت این ماجراجویی، 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته، من و خانواده‌ام کنار هم بودیم؛ بدون اینکه تعهدات کاری یا کارهای خانه، توجه ما را از یکدیگر به چیز دیگری معطوف کند. در کنار همسرم، این تجربه جدید باعث شد که بیشتر وارد زندگی و دنیای فرزندان‌مان شویم.
در بعضی از فرهنگ‌ها در گوشه و کنار دنیا والدین نسبت به رفتار با فرزندان خود و دیگران و نشان دادن علاقه و احساس‌شان، برونگراتر هستند. مثلا اگر تا به حال به ترکیه سفر کرده باشید متوجه می‌شوید که منظورم چیست. اگر با این قضیه مشکل دارید که پیش‌خدمت در رستوران کودک شما را بغل کند و دور رستوران بگرداند، در این مورد در سفر به ترکیه هوشیار باشید.
در آخرین سفرم به مراکش، بچه‌های من توجه مثبت بسیار بیشتری از طرف غریبه‌ها دریافت می‌کردند؛ نسبت به زندگی کوتاهی که در فلوریدا داشتند. در همه رستوران‌ها و فروشگاه‌ها، اهالی با لبخند و خوشحالی از آن‌ها استقبال می‌کردند؛ حتی با یک اسباب‌بازی کوچک یا خوراکی خوشمزه سعی در خوشحال کردن آن‌ها داشتند. رفتاری که برای بچه‌های من کاملا غیرعادی و ناشناخته بود. وقتی به خانه برگشتیم من متوجه شدم که پسرم هنگام ورود به محیط جدید اعتماد به نفس بیشتری دارد و به وضوح آن را در رفتار او می‌دیدم. فکر می‌کنم این به خاطر استقبال دوستانه غریبه‌ها از او در طول سفر است.
سفر، صبوری و تطبیق‌پذیری را به کودکان می‌آموزد
سفر کردن به‌خصوص سفر خانوادگی، معمولا به‌سختی و به‌ندرت مطابق با برنامه پیش می‌رود. بچه‌های شما شاید به خاطر نیاورند که به‌خاطر هماهنگ شدن با برنامه غذا خوردن شما در اروپا، آن هم در غذاهای چند وعده‌ای، به زحمت افتاده‌اند؛ ولی وقتی به خانه برمی‌گردید، متوجه می‌شوید که رفتار بهتری در رستوران دارند، چون آن‌ها در سفر خارجی، با روال جدیدی از غذا خوردن آشنا شده‌اند و به آن عادت کرده‌اند.
والدینی که با بچه‌های کوچک خود سفر می‌کنند، معمولا به‌ندرت مجبور می‌شوند که یک مهمانی را ترک کنند، چون بچه‌های آن‌ها فقط در تخت خودشان می‌خوابند و جای دیگر خوابشان نمی‌برد. درست مثل بقیه آدم‌ها، بچه‌های کوچک هم کارها را از طریق انجام دادن آن یاد می‌گیرند. فرقی نمی‌کند که این کار خوابیدن در یک جای ناآشنا باشد یا بیرون آوردن پاسپورت و دادن آن به مامور امنیتی فرودگاه.
وقتی از منطقه راحتی منزل خود خارج می‌شوید، چیزهای فراوان و تمام‌نشدنی برای یادگیری وجود دارد. وقتی سفر می‌کنیم من به بچه‌ها می‌گویم که غریبه‌ها دوستانی هستند که هنوز با آن‌ها آشنا نشدیم و کشورهای جدید، سرزمین‌هایی هستند که هنوز کشف نکرده‌ایم.
حرف آخر
سفر کردن به همه ما یاد می‌دهد که انعطاف‌پذیرتر باشیم. کودکان هم از این قاعده مستثنی نیستند. با سفر کردن همراه بچه‌ها خاطرات جدیدی در کنار هم بسازید. گرچه شاید آن‌ها جزییات خاطرات را بعدا به خاطر نیاورند؛ مثلا عطرها و مزه‌ها. با وجود اینکه بعدها چیزی از سفر به خاطر ندارند؛ ولی درس‌های زیادی برای زندگی یاد می‌گیرند؛ درس‌هایی که برای بقیه عمرشان می‌تواند مفید باشد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/222536/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

اوسمار برای شاگردانش جلسه فنی گذاشت

اخراج امید ابراهیمی در دیدار الشمال و السد

وزیر ورزش و جوانان: به زودی پاداش ورزشکاران پرداخت می‌شود

صحبت های وزیر ورزش در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران

چالش متفاوت برای گلر پرسپولیس؛ حذفی و پنالتی!

هاشمی: در حال تدوین آیین نامه حق پخش تلویزیونی هستیم

زیباترین صحنه ورزشی در سال 1402 مشخص شد

بهترین گل ورزش ایران در سال 1402 مشخص شد

برترین تیم ملی ایران در سال 1402 به انتخاب مردم

شبیه سازی دیدار رئال مادرید - بارسلونا با لگو

چهره ها/ عکس متفاوت بهنوش طباطبایی در حرم رضوی

اعتصاب غذا به روش "مهران غفوریان"

مار نیشش زد به جای اینکه خودش بمیره مار مرد!

چیزی که تورو نکشه قوی‌ترت میکنه!

اجرای زیبای علیرضا افتخاری با شعری از سعدی

پرش خیره کننده کروکودیل برای گرفتن طعمه

گوناگون/ رمزگشایی از حیات وحش؛ چطور گرگ، روباه و شغال را از یکدیگر تشخیص دهیم؟

حضور نجم الدین شریعتی در چایخانه حضرت در حرم مطهر رضوی

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برار گله گاومیش‌های عصبانی

ویدئو چندش‌آور از ساخت کوکاکولا در پاکستان

گوناگون/ غواص تنهایی که به آب نامه می‌نوشت و در آب شهید شد

روش تهیه مربای توت فرنگی

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

روابط صمیمی بلند مدت چه فوایدی دارد و چگونه ایجاد می شود؟

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

واکنش میلاد تقوی به عدم حضور سه بازیکن در اردوی تیم ملی والیبال

مهدی میرجلیلی: ما بدون حواله خودرو هم قهرمان میشیم

نساجی: ساکت باشید، ساکت حرف می‌زند

چلسی دیگر تحمل پوچتینو را ندارد؛ تحقیرمان کردی!‏

در لیگ برتر داوران صدرنشین جدول امتیازات هستند!

حریف ایران در نیمه نهایی مشخص شد

آرائوخو دلگیر است؛ به خاطر یک اشتباه نفروشیدم!‏

ازبکستان امید سه کشور را ناامید نکرد!

نصرتی با تراکتور ادامه می‌دهد

ازبکستان 2 - 1 ویتنام؛ چهارمین سهمیه جام جهانی

سانسور ابراز عشق شوهر به همسرش در تلویزیون!

دوست آن است که گیرد دست دوست!

ساناز سماواتی و حضور در نقشی کوتاه اما متفاوت در «نون خ»

دست خودم نیست برف میبینم دیوانه میشم!

"حمید لولایی" به دنبال گنج

دوست داری فنی باشی اما هیچی سردرنمیاری

آهنگ جدید/ تک آهنگ «جاذبه» از ماکان بند منتشر شد

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت