آریا بانو

آخرين مطالب

6 راهکار مدیریت احساسات وقتی که کسی از ما متنفر است گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - 6 راهکار مدیریت احساسات وقتی که کسی از ما متنفر است
٨١
٠
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5769980
-->
بازده / برخی اوقات تعاملات اجتماعی به چالشی اساسی برای انسان تبدیل می‌شود. برخی افراد درنتیجه‌ی تعاملات اجتماعی‌شان احساس می‌کنند دیگران از آنها بیزار یا متنفرند. درصورتیکه شاید این احساس آنها در واقعیت توهمی بیش نباشد. افرادی که چنین احساسی را تجربه می‌کنند احتمالا منزوی و گوشه‌گیر می‌شوند. اغلب از روبه‌رو شدن با گروه‌های پرتعداد می‌ترسند و نگران هستند دیگران درباره‌شان چه می‌گویند. این قبیل افراد بیش‌ازحد تحلیل می‌کنند، در جست‌وجوی معنای نهفته در صحبت‌ها یا کارهای دیگران هستند تا ثابت کنند دیگران از آنها متنفرند. در این نوشتار 6 راهکار مدیریت احساسات وقتی که کسی از ما متنفر است را می خوانیم.
وقتی فردی چنین احساسی را درون خود تجربه می‌کند، دلایل متعددی برای این احساس وجود دارد. برخی از این دلایل عبارتند از:
افسردگی
روابط ناهنجار
اضطراب و نگرانی
عزت‌نفس پایین
اختلال دوقطبی
قلدری‌های گذشته یا فعلی
سایر شرایط مرتبط با سلامت ذهنی
در برخی موارد شاید فرد قادر باشد با وجود احساس عدم‌اعتماد و اضطراب خود، آن را ببیند و به زندگی‌اش ادامه بدهد. برخی دیگر از افراد می‌توانند از مشاوره و حتی مراقبه کمک گرفته و احساسات منفی ناشی از قضاوت‌ها و نگرش‌های دیگران درباره‌ خودشان را مدیریت کنند.
در ادامه شما را با چند راهکار مدیریت احساسات ناخوشایند آشنا می‌کنیم. به شما می‌گوییم در چه وضعیتی بهتر است به مشاور یا پزشک مراجعه کنید و شما را با درمان‌های احتمالی موثر آشنا می‌کنیم.
راهکار مدیریت احساسات وقتی که کسی از ما متنفر است
فرد در ذهن خود با این باور و اندیشه دست‌وپنجه نرم می‌کند: دیگران از من متنفرند. مدیریت این احساس ناخوشایند برای او به کاری سخت و طاقت‌فرسا تبدیل می‌شود. به این‌ترتیب پیدا کردن دوستان جدید و برقراری روابط جدید برای او سخت‌تر می‌شود و حتی ممکن است زندگی حرفه‌ای او تحت‌تاثیر قرار بگیرد.
بااین‌وجود، او قادر است در چنین وضعیتی استراتژی‌های موثری را به‌کارببندد، احساس بهتری را نسبت به دیگران یا تصویر ذهنی دیگران از خودش تجربه کند.
در ادامه شما را با راه‌حل‌هایی برای تغییر تصویرذهنی‌تان آشنا می‌کنیم:
1.خودتان را به‌جای طرف مقابل بگذارید و از نگاه او این موقعیت را مشاهده کنید
کسی که فکر می‌کند دیگران از او متنفرند تصور می‌کند معنایی نهفته در تمام کارها و حرف‌های دیگران وجود دارد. برای مثال تصور می‌کند اگر کسی عکس او را در شبکه‌ی اجتماعی نپسندد، اگر کسی از کنارش رد شود و سلام و احوالپرسی گرمی با او نکند، اگر بلافاصله به پیام او جواب ندهد به این مفهوم است که آن فرد از او خوشش نمی‌آید.
درحالیکه در واقعیت ممکن است فرد مقابل دلایل شخصی خودش را داشته باشد که ربطی هم به فردی که با او روبه‌رو شده ندارد و به‌خاطر همین دلایل شخصی به شیوه‌ی مطلوب او رفتار نکرده باشد.
در چنین وضعیتی برای مدیریت احساس ناخوشایندتان خودتان را به‌جای طرف مقابل قرار بدهید و از نگاه او به این وضعیت نگاه کنید. شاید او اصلا عکس شما را در شبکه‌های اجتماعی ندیده و برای همین آن را نپسندیده است. شاید صدای شما را نشنیده یا عجله داشته و برای همین جواب سلام‌تان را نداده است. شاید پیام شما را در ساعتی از روز دریافت کرده که سرش حسابی شلوغ بوده است.
مهم نیست ماجرا چه باشد؛ باید بدانید حتما توضیح دیگری برای رفتار آن فرد وجود دارد. خودتان را نشانه نگیرید و رفتار او را به خودتان نگیرید. رفتار او لزوما به این مفهوم نیست که او از شما متنفر است.
2. بدون هرگونه قضاوتی آن موقعیت را دوباره ترسیم کنید
معمولا وقتی کسی جزئی از موقعیتی است و بخواهد به آن موقعیت بدون هرنوع قضاوت یا احساسی نگاه کند کاری بسیار سخت و دشوار می‌شود؛ بویژه وقتی اوضاع بروفق‌مراد او پیش نرفته باشد.
مثلا سه نفر با هم دوست صمیمی هستند. دو نفر از آنها بدون اطلاع نفر سوم باهم قرار می‌گذارند و بیرون می‌روند. نفر سوم از این ماجرا باخبر می‌شود. این وضعیت را اینگونه تفسیر می‌کند: حتما آنها از من خوش‌شان نمی‌آید.
پیشنهاد ما این است: در چنین موقعیتی بر جنبه‌ی منفی کنارگذاشته‌شدن تمرکز نکنید. بهتر است بدون هرگونه قضاوتی دوباره این موقعیت را بررسی کنید. چه دلایل احتمالی برای باهم رفتن آن دو نفر وجود دارد؟ ممکن است اتفاقی همدیگر را دیده باشند؟ فکر می‌کردند یا خبر داشتند نفر سوم کاری دارد یا سرش شلوغ است؟ خیلی وقت است که همدیگر را ندیده‌اند؟
باید تمام دلایل احتمالی را برای هر وضعیتی در نظر بگیرید. بیشتر این دلایل ربطی به احساسات آن فرد درمورد شما ندارند.
3. لازم نیست بدانید دیگران به چه چیزی فکر می‌کنند
بعضی افراد مدام سعی می‌کنند فکر دیگران را بخوانند. این رفتار تاحدی طبیعی است. ولی وقتی فرد دست‌وپا می‌زند تا افکار منفی دیگران در مورد خودش را بفهمد، زندگی خودش تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. افراد مبتلا به اختلال دوقطبی معمولا درگیر چنین حالتی هستند.
به‌جای آنکه تلاش کنید افکار دیگران را بخوانید، ارزش ظاهری کلمات و صحبت‌های دیگران را دریابید. اگر کسی می‌گوید چیزی را دوست دارد، حتما آن را دوست دارد. اگر کسی نمی‌خواهد رستوران برود، حتما گرسنه نیست یا برنامه‌ی دیگری دارد.
4. کاری که از دیگران توقع دارید برایتان انجام بدهند را خودتان انجام بدهید
این راه‌حل به شما در غلبه بر احساس ناخوشایند ناشی از موردنفرت دیگران واقع شدن کمک می‌کند.
مثلا فردی می‌خواهد با گروهی از دوستانش بیرون برود. بهتر است خودش پیش‌قدم شود و به آنها پیشنهاد بیرون رفتن بدهد. یا مثلا به‌جای آنکه منتظر باشید کسی به شما سلام کند، خودتان پیش‌دستی کنید و سلام کنید.
اگر همان طوری رفتار کنید که دوست دارید دیگران با شما رفتار کنند، خواهید دید دیگران هم به شیوه‌ی خودتان به شما پاسخ می‌دهند.
5. بدرفتاری دیگران با شما مشکل آن‌هاست نه شما
بعضی از افراد قلدر هستند، بدزبان هستند یا با دیگران بدرفتاری می‌کنند. بنابراین کسی که در تعامل با آنها قرار می‌گیرد و گیرنده‌ی رفتاری یا عکس‌العملی از سوی آن فرد است، تقصیری ندارد. درحقیقت مشکل از کسی است که رفتاری ناهنجار دارد. او باید روی بخش‌هایی از وجودش کار کند. بهتر است طرف مقابل فرد مزاحم و متجاوز را از زندگی‌اش بیرون کند.
6: ورزش کنید
بعضی افراد معتقدند ورزش و فعالیت فیزیکی حال واحوال عمومی آنها را بهتر می‌کند و نگرش بهتری درباره زندگی به آنها می‌دهد.
می‌توانید هفته‌ای چند نوبت به پیاده‌روی بروید، در رشته‌ی ورزشی مورد‌علاقه‌تان ثبت‌نام کنید یا هر فعالیت دیگری که از انجام دادن آن لذت می‌برید را انجام بدهید. ممکن است کسی با تفریح و گردش حال بهتری پیدا کند. پس بهتر است زمانی را به گردش و تفریح اختصاص بدهد تا حال بهتری را تجربه کند. تحقیقات ثابت کرده‌اند بیرون رفتن از خانه استرس و خستگی ذهنی را کاهش می‌دهد.
چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟
اگر شما فردی هستید که شدیدا احساس می‌کنید همه از شما متنفرند و در این احساس ناخوشایند غرق شده‌اید، باید این احساس هرچه زودتر از شما عبور کند.
اگر مدت‌هاست گرفتار این احساس ناخوشایند هستید، بهتر است از متخصص مربوطه کمک بگرید. پزشک به شما کمک می‌کند تا خدمات مشاوره‌ی موردنیازتان را دریافت کنید و حال بهتری را تجربه کنید.
ممکن است نادانسته به افسردگی، اختلال دوقطبی، اضطراب یا اختلال شخصیتی مبتلا شده باشید. در این‌صورت جای نگرانی نیست. تمامی این موارد به‌راحتی درنتیجه‌ی جلسات درمانی و مصرف دارو قابل درمان هستند.
گزینه‌های درمانی احتمالی
درمان این احساس ناخوشایند باتوجه‌به سن، شدت وضعیت و تشخیص در افراد متفاوت است.
افرادی که با اضطراب یا افسردگی دست‌به‌گریبان هستند می‌توانند از نتایج موثر مشاوره و مراقبه برخوردار شوند. فرد مبتلا به اختلال شخصیتی به درمانی متمرکزتر و شدیدتر نیاز دارد. بااین‌وجود باید امیدوار باشید که نشانه‌ها و علائم این وضعیت تخفیف خواهد یافت.
حرف آخر
شما به دلایل متعددی احساس می‌کنید دیگران از شما بیزارند. بااین‌وجود، می‌توانید از روش‌های متعددی استفاده کنید، احساس بهتری را در خود به‌وجود آورید و بیش‌ازاین بر افکار و قضاوت‌های دیگران متمرکز نباشید.
مهم‌ترین چیزی که باید به یاد بسپارید این است: مثبت فکر کنید و یادتان باشد اگر دیگران نامهربان هستند، مشکل از فرد خاطی است نه کسی که مورد نامهربانی قرار گرفته.
بااین‌وجود اگر هیچ یک از این‌ها به شما کمکی نکرد، از مشاور کمک بگیرید. احساسات خود را با او درمیان بگذارید و با کمک مشاور راه‌حل‌هایی موثر برای درمان این وضعیت پیدا کنید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/220853/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اختلالات کنترل تکانه چیست ؟علل و درمان آن

دلایل خودزنی نوجوان و راه درمان آن چیست؟

تئوری انتخاب چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کاردرمانی ذهنی چیست و کاربرد های آن کدامند؟

مدیتیشن چیست و انواع مدیتیشن کدامند؟

آنچه در مورد اریتروفوبیا (ترس از سرخ شدن) باید بدانید

انواع هدف چیست و داشتن هدف در زندگی چه اهمیتی دارد؟

تجسم خلاق چیست ؟

ماتریس بوستون چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

مهارت رهبری چیست ؟

هوش هیجانی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

دلایل اختلال خواب نوجوانان چیست و راههای درمان آن کدامند؟

پارانویا چیست و چه علائمی دارد؟

ماندالا چیست و چه کاربردی دارد؟

اختلال وسواس جبری چیست؟

استرس در دختران نوجوان

ویژگی های افراد خجالتی و چگونگی ترک خجالت

5 راهکار برای تقویت حافظه

افسردگی چیست؟

چگونه نه بگوییم؟

نوروسایکولوژی کیست؟

4 دمنوش گیاهی برای آرامش اعصاب

اختلال وحشت خواب: تعریف، علل، علائم و درمان

بحران سی سالگی

10 راهکار عملی برای کنترل خشم

گوش دادن فعال چیست و چه مزایایی دارد؟

اختلال مبدل پوشی

خشونت خانگی چیست و انواع آن کدامند؟

تاثیر گرما بر خلق و خو و پرخاشگری

با مزاحمت خیابانی چگونه برخورد کنیم؟

علت ایجاد حس تنفر از فرزند

تابو چیست؟ اهداف تابو کدامند؟

عقده ادیپ چیست؟ انواع و راه های درمان عقده ادیپ

سوگیری شناختی چیست و چه مسائلی باعث سوگیری می‌شوند؟

چطور با یک فرد معلول رفتار کنیم؟

بیش فعالی چیست ؟ علائم ، دلایل و درمان آن کدامند؟

عقدهٔ الکترا چیست و چگونه حل می شود؟

راه های تقویت بهره ی هوشی

قانون باور چیست و آیا می توان آن را تغییر داد؟

سندروم دیوژن چیست و چگونه درمان می شود؟

اختلال حافظه تکرار پنداری

تکنیک ای اف تی چیست و مراحل آن کدامند؟

سندرم استکهلم چیست و چگونه درمان می شود؟

توهم کوتارد چیست و علائم و درمان آن چه چیزی است؟

علائم و روش های درمان سندروم استندال یا سندرم فلورانس

ضد افسردگی های سه حلقه ای

توهم کاپگراس چیست؟

سایکومتریست چگونه کار می کند؟

رفتار تکانشی چیست و چگونه درمان می شود؟

فروپاشی عصبی چیست و چه علائمی دارد؟