آریا بانو

آخرين مطالب

افزایش صدها هزار نفری قربانیان سرطان روده بزرگ و سیروز کبدی در جهان پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - افزایش صدها هزار نفری قربانیان سرطان روده بزرگ و سیروز کبدی در جهان
٧٤
٠
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5758769
-->
ایرنا / معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تشریح آخرین آمار بروز، شیوع سرطان‌ها و بیماری‌های مهم گوارشی و مرگ‌های ناشی از آنها بر اساس تازه‌ترین مطالعه جهانی بار بیماری‌ها، نسبت به رشد فزاینده دو سرطان روده بزرگ و لوزالمعده و بیماری سیروز کبدی به دلیل شدت گرفتن نقش مصرف الکل، سیگار، بی‌تحرکی و چاقی در افزایش شمار قربانیان هشدار داد.
دکتر رضا ملک زاده رئیس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران طی سخنانی در بزرگ‌ترین کنگره اروپایی بیماری‌های گوارشی که با عنوان «Gastroenterology United European» در بارسلونای اسپانیا برگزار شد، موارد بروز سرطان روده بزرگ را 1.8 میلیون نفر (23 در 100 هزار نفر) برشمرد که این میزان، با حدود 10 درصد افزایش نسبت به 27 سال پیش، 896 هزار فقره مرگ (11 در 100 هزار نفر) را به همراه داشته است! هر چند که نرخ استاندارد سنی مرگ‌های ناشی از سرطان روده بزرگ، 13.5 درصد کاهش نشان می‌دهد.
به گفته وی ، 18 میلیون سال عمر مفید مبتلایان سرطان روده بزرگ بر اثر ناتوانی ناشی از بیماری، طی سال 2017 از دست رفته است.
کشورهای پرخطر در سرطان روده بزرگ
استاد ممتاز گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیشترین نرخ بروز استاندارد شده سنی سرطان روده بزرگ در کل جهان را در استرالیا، اسلواکی و نیوزیلند و بیشترین مرگ‌ها را درکشورهای گرینلند، مجارستان و اسلواکی اعلام کرد.
اوج سنی بروز سرطان روده بزرگ در زنان و مردان
همکار مطالعه جهانی بارِ بیماری‌ها، اوج بروز سرطان روده بزرگ در مردان را به گروه سنی 65 تا 69 سال و زنان را به سنین 80 تا 84 سال منسوب کرد و گفت: بروز سرطان روده بزرگ در مردان همه مناطق و گروه‌های سنی جهان، بیش از زنان است.
معاون تحقیقات وزیر بهداشت، مهم‌ترین عوامل خطر قابل پیشگیری برای بروز سرطان روده بزرگ هر دو جنس جهان را «رژیم غذایی ناسالم به‌ویژه مصرف زیاد گوشت قرمز و فرآوری شده»، «پرخوری، بی‌تحرکی و چاقی» و «دیابت» برشمرد؛ عواملی که به گفته وی نقش پررنگ‌تری در سرطان روده زنان به دلیل بی‌تحرکی و چاقی بیشتر، داشته‌اند.
وی دیگر عوامل خطر بروز سرطان روده بزرگ را شامل مصرف سیگار و دخانیات عمدتا در مردان دانست و گفت: به همه این عوامل قابل پیشگیری و بسیار مهم، باید رژیم غذایی کم کلسیم، رژیم غذایی کم شیر و کم فیبر را افزود که این سه عامل آخر، به ترتیب 20 درصد، 15 درصد و 14 درصد در «از دست رفتن عمر مفید مبتلایان سرطان روده بزرگ» سهیم بوده‌اند.
کلید پیشگیری از سرطان روده بزرگ
همکار مطالعه جهانی بارِ بیماری‌ها، با اشاره به قابل پیشگیری بودن تمام این عوامل، انجام اقدامات فوری در کشورهای پرخطر مانند برنامه غربالگری سرطان روده بزرگ و کارزار رسانه‌ای برای آموزش رژیم غذایی سالم به مردم را ضروری توصیف و تاکید کرد: غربالگری سرطان روده بزرگ، کاهش یا دست‌کم تثبیت نرخ مرگ‌های ناشی از سرطان روده بزرگ را در کشورهای پردرآمد به دنبال داشته و بالعکس، کشورهای کم درآمد یا دارای درآمد متوسط جهان شاهد افزایش سرطان روده بزرگ هستند که رشد جمعیت و پیری جمعیت نیز به افزایش‌ها، شتاب داده است.
رتبه سوم سرطان روده بزرگ در از دست رفتن عمر مفید مبتلایان سرطان
ملک زاده، رتبه سرطان روده بزرگ در بار «عمر مفید از دست رفته مبتلایان کل بیماری‌ها» را سی و سوم (با 17 پله رشد از رتبه 50) در بین انواع سرطان و رتبه سوم در میان مجموع سرطان‌ها، پس از سرطان ریه و معده اعلام کرد.
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، در عین حال، یک علت احتمالی و مهم افزایش نرخ بروز سرطان روده بزرگ را نیز بهبود تشخیص بیماری با اجرای غربالگری به‌ویژه در کشورهایی دانست که این برنامه را طی دو سه دهه گذشته آغاز کرده‌اند و افزود: کاهش مرگ‌ها در سرطان روده بزرگ نیز قطعا متاثر از دسترسی بهتر به خدمات کولونوسکوپی، تکنیک‌های جراحی پیشرفته‌تر و مراقبت‌های درمانی و تسکینی بیشتر بوده است.
افزایش 13 درصدی بروز سرطان لوزالمعده
معاون تحقیقات وزیر بهداشت، در ادامه، میزان بروز سرطان لوزالمعده را که به گفته وی طی 27 سال گذشته، بیش از 13 درصد افزایش داشته، 447 هزار مورد ( 5.7 در هر 100 هزار نفر) اعلام کرد.
افزایش 10 درصدی مرگ‌های ناشی از سرطان لوزالمعده
به گفته ملک زاده، در همین مدت، 441 هزار نفر در جهان بر اثر سرطان لوزالمعده جان خود را از دست دادند، شمار مرگ‌های ناشی از این بیماری نیز حکایت از افزایش بیش از 10 درصدی داشته و به 5.6 در هر 100 هزار نفر رسیده است. همچنین بیش از 9 میلیون سال عمر مبتلایان سرطان لوزالمعده بر اثر ناتوانی حاصل از بیماری از دست رفته و این شاخص نیز طی مدت یاد شده، دو برابر شده است.
سهم بالاتر کشورهای پردرآمد در بروز و مرگ ناشی از سرطان لوزالمعده
رییس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران، با بیان این که الگوی شیوع سرطان لوزالمعده در جهان به طور قابل توجهی متفاوت است، میزان بروز و مرگ ناشی از آن را در همه کشورهای جهان رو به افزایش و سهم کشورهای پردرآمد را بالاتر توصیف کرد و بیشترین نرخ بروز را نیز در کشور گرینلند (17 در هر 100 هزار نفر) اعلام کرد.
رتبه هفتم سرطان لوزالمعده در مرگ‌های ناشی از سرطان
رئیس پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، بارِ سرطان لوزالمعده را به عنوان هفتمین عامل اصلی مرگ‌های ناشی از سرطانها در هر دو جنس جهان، مواجه با افزایش دو برابری طی 27 سال گذشته دانست که با رشد جمعیت و پیری جمعیت روند افزایشی به‌ویژه برای کشورهای کم درآمد به دنبال خواهد داشت؛ مگر آن که اقدامات پیشگیرانه سریع‌تری انجام شود.
نرخ پایین بقای پنج ساله در سرطان لوزالمعده به علت بی‌خبری مبتلایان از پیشرفت بیماری
وی اما سرطان لوزالمعده را یکی از کشنده‌ترین سرطان‌های جهان به دلیل آگاهی دیرهنگام برشمرد و گفت: بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده عمدتا تا مرحله پیشرفته متوجه بیماری خود نمی‌شوند و در نتیجه نرخ بقای 5 ساله مبتلایان در کشورهای دارای درآمد متوسط و کم درآمد، تنها 5 درصد است؛ به همین دلیل، تحقیقات به دنبال یافتن روش‌های بهتر و نشانگرهای زیستی بیشتر برای تشخیص زودهنگام سرطان لوزالمعده است و سیاست‌های بهداشتی بر غربالگری متمرکز است تا میزان پیش‌آگاهی سرطان لوزالمعده و نرخ بقای آن افزایش یابد.
مصرف سیگار، قند خون بالا و چاقی سه عامل خطر سرطان لوزالمعده
همکار مطالعه جهانی بارِ بیماری‌ها، «مصرف سیگار»، «قند خون بالا» و «چاقی» را سه عامل خطر اصلی سرطان لوزالمعده برشمرد؛ به طوری که 21 درصد مرگ‌های ناشی از سرطان لوزالمعده منتسب به مصرف سیگار، با 93 هزار مرگ است و در رتبه بعدی، قند خون بالا با 39 هزار مرگ و چاقی با 26 هزار مرگ قرار دارند.
به گفته ملک زاده، بیشترین میزان بروز سرطان لوزالمعده در جهان نیز مربوط به گروه سنی 65 تا 69 سال مردان و 75 تا 79 سال زنان است.
کمتر از یک قرن پیش سرطان معده، شایع‌ترین سرطان در جهان بود اما شواهد تازه مطالعه جهانی بارِ بیماری‌ها حاکی از کاهش شیوع و نرخ مرگ این بیماری در اکثر نقاط جهان است؛ با این حال، همین مطالعه، سرطان معده را همچنان یک مشکل عمده بهداشتی برای اکثر کشورها توصیف کرده است.
بروز 1.22 میلیونی سرطان معده در 2017 با 19 میلیون سال عمر از دست رفته
مجری مطالعه بزرگ سرطان معده در شمال غرب ایران در ادامه به تشریح وضعیت سرطان معده در 2017 جهان پرداخت و میزان بروز آن را 1.22 میلیون مورد با 865 هزار مرگ برشمرد و گفت: سرطان معده، موجب از دست رفتن بیش از 19 میلیون سال عمر مبتلایان بر اثر ناتوانی ناشی از بیماری شده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/219248/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تلسکوپ فضایی جیمز وب شواهدی از وجود حیات را کشف کرده است

ناسا یک گام به کشف حیات بیگانه در مریخ نزدیک‌تر شد

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

خلیفی به لاپورتا؛ این ایده احمقانه را کنار بگذارید

اینقدر اغراق نکنید، مسی کند بود و دو گل معمولی زد!‏

چادرملو علیه چهار صحنه داوری نیم فصل دوم

ویدیوی کامل بیانیه خوان لاپورتا درباره ال‌کلاسیکو

رد پای پرسپولیس در شکست پروژه بزرگ فوتبالی عربستان!

لیگ ملت‌ها؛ قهرمان المپیک پرستاره‌تر از همیشه

تباس: برخی بازی‌های لالیگا در آمریکا برگزار خواهند شد!

رئیس باشگاه میلان: پیولی تا پایان فصل سرمربی تیم خواهد بود

درگذشت فوتبالیست سابق ایرانجوان در حین بازی با پیشکسوتان استقلال

کسب 10 مدال در روز نخست برای نمایندگان ووشو ایران

چندرغاز که دیگه چانه زدن نداره!

هجوم هواداران محمدرضا گلزار برای سلفی گرفتن با او!

سکانسی خنده دار از سریال «سه در چهار»

ویدئو خنده‌دار از «نون خ» که هیچکس آن را ندیده است!

7 اقدام مراقبتی پس از لیزر پوست صورت

علیرضا قربانی و اجرای زیبای ترانه‌ی «عاشقانه نیست»

اجرای مهدی دارابی از آهنگ «شاید یه شب بارون»

آموزش هوش مصنوعی به دانش‌آموزان مناطق محروم

آمار مهاجرت به استان‌های شمالی کشور طی دو سال اخیر

گربه افسردگی گرفت

نخستین بنای مذهبی ایرانیان

4 گوشه دنیا/ هیتلر برای چه به دنبال برج ایفل بود؟

استوری روز زیارتی امام رضا علیه‌السلام

تصاویری زیبا از توکانت زمردی

نوآوری عجیب یک شهروند مشهدی در اثاث‌کشی

روش تهیه شیرینی خانگی لذیذ

کوکوی سیب زمینی را پنیری بپزید!

روش تهیه زیر برنجی لری

مراقبت های بعد از عمل چشم

اغفال وحشتناک، تهیه فیلم و اخاذی از زنان بالای 60 سال!

نگرانی های همسر حاج آقای قرائتی

ثبت رکورد جدید «کاهش نرخ تولد» در کره جنوبی

هیتلر برای چه به دنبال برج ایفل بود؟

ما دو جور بخشنده داریم!

العین - یوکوهاما، آماده برای جنگ بر سر جام نقره‌ای

سرپرست استقلال خوزستان؛ فقط تمرکز و دیگر هیچ!

فینالیست آسیا را فغانی تعیین کرد!

مهره کلیدی نساجی با لباس شخصی

راز شادی بلینگامی جوان‌ترین عضو تیم ملی ایران

دمتان گرم و ممنون نکونام و استقلال!

اثرگذاری مثبت مرد پرتغالی 8 ساله سپاهان

تقلای باشگاه پرهوادار آلمانی برای زنده ماندن

حاضرم به خاطر اینتر هر کار خطرناکی انجام دهم

به سطح قالتاقی انسان‌ها احترام بزارید

پخش یک سریال خارجی جدید از تلویزیون

شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟