آریا بانو

آخرين مطالب

گزارش ایرنا از وضعیت سرویس مدارس؛

چرخ سرویس مدارس دیگر لَنگ نمی‌زند اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- با شروع سال تحصیلی، رفت وآمد دانش آموزان با سرویس مدارس در کنار خرید نوشت افزار و لوازم ضروری مدارس، مولفه ای است که بار ذهنی بسیاری برای والدین به همراه دارد؛ موضوعی که پلیس تلاش کرده با رصد و پایش ماهیانه رانندگان سرویس‌های مدارس از دل نگرانی والدین بکاهد.

صبح ها و عصرهای دیرزمانی نه چندان دور، صدا و همهمه دانش آموزان در کوی و برزن شنیده می شد که دوشادوش همکلاسی خود، مسیر خانه تا مدرسه و بالعکس را طی می کردند و در طول راه، از مهارت های اجتماعی دوست یابی، نحوه عبور از خیابان، شناخت علایم راهنمایی رانندگی گرفته تا برخوردهای اجتماعی، خرید وسایل لازم و غیره را می آموختند.
امروزه با اوج گرفتن زندگی ماشینی، دیگر از آن همهمه ها خبری نیست و رفت و آمد به مدرسه با سرویس مدارس صورت می گیرد، امری که با وجود تسهیل در رفت و آمد، احتمال خطر و ایجاد دل نگرانی برای اولیای خانه و مدرسه را دوچندان کرده است؛ موضوعی که در سخنان مادران بیشتر مشهود است.
مادری که عنوان می کند از وقتی فرزندش سوار سرویس مدرسه می شود تا زمانی که به خانه بازمی گردد، جانش به نیمه می رسد و همواره نگران تصادف های احتمالی است یا مادری که از ناایمن بودن خودروهایی که برای سرویس مدارس به کار گرفته می شود، دلخور است و آن را ارابه ای می داند که در سطح شهر، سرمایه های انسانی حال و آینده جامعه را جابه جا می کند.
موضوعی که سرگرد نصیر مولا رئیس اداره اجرائیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ هم در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا به آن اشاره کرد و گفت: سرویس مدارس در تمام دنیا یکی از حساس ترین مشاغل مربوط به حمل و نقل عمومی است که خودروها و وسایل نقلیه مخصوص برای نقل و انتقال ایمن دانش آموزان برای آن اختصاص یافته است؛ موضوعی که در حال حاضر در کشور ما چندان مورد توجه قرار نمی گیرد و از هر وسیله ای برای این امر استفاده می شود.
وی در ادامه این گفت و گو، ضمن ارائه اطمینان خاطر به والدین مبنی بر رصد و پایش ماهیانه رانندگان سرویس های مدارس در سال تحصیلی 98، افزود: در سال 98، برای نخستین بار و به جد، هم رانندگان و هم رفتار ترافیکی آنان در این حوزه رصد و بررسی می شوند تا کسانی که فرزندان خود را به آنان می سپاریم، از حداقل ایمنی لازم برخوردار باشند.
پلاک تمام سرویس های مدارس پایتخت در اختیار پلیس قرار دارد
وی با اشاره به اینکه پلاک تمام خودروهایی که جهت سرویس مدارس به کار گرفته شده اند، در اختیار اداره اجرائیات پلیس راهنمایی و رانندگی قرار دارد، تاکید کرد: اگر از راننده ای در طول سال تحصیلی تخلفاتی دیده شود که می توانست منجر به ایجاد خطر برای دانش آموزان شود، از سوی پلیس احضار و تذکرات لازم به وی داده و در روند تایید صلاحیت وی تجدیدنظر می شود.
این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: همکاران ما در مرکز مکانیزه اداره اجرائیات تخلفات این رانندگان را به صورت ماهیانه کنترل می کنند.
سرگرد مولا، یادآور شد: اکنون همکاران ما در پلیس، به صورت هفته ای کلاس هایی برای این رانندگان برگزار می کنند، دوره های توجیهی مبنی بر اینکه راننده بداند در چه شرایطی رانندگی می کند و چه سرمایه های انسانی در اختیار او قرار دارد. بر همین اساس مطالب مهمی که باید در حین رانندگی رعایت کند آموزش داده می شود و امیدواریم این کلاس ها بتواند ذهنیت رانندگان سرویس مدارس را به گونه ای آماده کند که یک رانندگی سالمی را در طول سال تحصیلی داشته باشند.
رئیس اداره اجرائیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با تاکید اینکه هر راننده ای که می خواهد در این حوزه فعالیت کند باید این دوره ها را گذرانده باشد، گفت: یکی از بندهای آیین نامه مربوط به سرویس مدارس رصد تخلفات بود که تا الان این بند معطل مانده بود و از سال 98 برای نخستین بار در حوزه اجرائیات قرار شد این کار انجام شود و امیدواریم بتوانیم حوزه حمل و نقل دانش آموزان را تسهیل و ایمن کنیم.
حساسیت به سرویس های مدارس بیش از واقعه باید باشد
نصیرمولا با بیان این مطلب که تخلفات سرویس های مدارس بیش از همه موارد رانندگی رسانه ای می شود، توضیح داد: در طول سال تحصیلی تصادفاتی داشتیم که منجر به خسارت بدنی به دانش آموزان شده بود و همانطور که مستحضر هستید تصادفی که مربوط به سرویس مدارس باشد تا چه حد بعد رسانه ای و حساسیت عمومی را برمی انگیزد. ما می خواهیم این حساسیت را قبل از اینکه اتفاقی بیافتد ایجاد کنیم و این حوزه را به حداقل استانداردهای بین المللی نزدیک کنیم.
وی با اشاره به اینکه برخی تخلفات خط قرمز پلیس است، تصریح کرد: تخلفات حادثه ساز مانند حرکت دنده عقب در بزرگراه، سرعت غیرمجاز یا عبور از چراغ قرمز از جمله خط قرمزهای پلیس است که علاوه بر جریمه، نمره منفی دارند. بر همین اساس اگر راننده سرویس مدرسه ای اقدام به انجام این تخلفات کند، به هیچ عنوان از این راننده نخواهیم گذشت و حتماً او را در اداره اجرائیات بازخواست و علاوه بر تعهد کتبی، به سازمان تاکسیرانی معرفی می شود تا تایید صلاحیت وی تجدیدنظر شود.
رئیس اداره اجرائیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در خصوص تذکر پلیس به سرویس های مدارسی که شیشه های آن پایین و دانش آموزان از آن بیرون آمده باشند هم گفت: این سرویس ها بلافاصله متوقف و تذکر لازم به آنان داده می شود اما در اصل مشکل ما در این بخش این است که خودروی استاندارد نداریم چرا که مشخصه خودروی استاندارد وضعیت ایمن در و پنجره برای دانش آموزان است. چیزی که در حال حاضر از عهده ما برمی آید برگزاری کلاس های آموزشی و توجیهی است.
به گفته نصیر مولا، اداره اجرائیات از ابتدای سال 98 دو رویکرد آموزشی- تعاملی در حوزه رانندگان پرخطر و رویکرد ساماندهی و هدفمندسازی اعمال قانون را پیشه قرار داده که در حوزه فعالیت افسران نیروی انتظامی مدنظر است که رفتار استاندارد را آموزش می بینند. امیدواریم با این رویکردی که سال 98 اداره اجرائیات کلید زده است بتواند کمک بزرگی به بحث اعمال قانون و هم اصلاح رفتار رانندگان پر خطر داشته باشد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/218366/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قطعه «گلادیاتور» اثر هانس زیمر با ساز دودوک

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خوشمزه ترین سوپ قارچی که میتونی درست کنی

افزایش قد نرمال برای دختران در سنین بلوغ

توصیه ای برای چیدمان منزل کسانی که فرزند اوتیسم دارند

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند

سیامک: باید ببینیم برای چه به تراکتور آمده‌ایم

فراز: منظورم از نشان دادن عدد 4 کری نبود!

دومین صدر جدول هم به استقلال رسید

ماجرای کت درآوردن حقیقی مربی شمس آذر برای داور بازی!

فخریان: جواب اعتماد کادرفنی را دادم

گفت و گوی خبرنگاران با سیدحسین حسینی در پایان بازی استقلال و شمس آذر

واکنش روزبه چشمی به سوال یکی از خبرنگاران درباره مشکلات باشگاه

سلمان: بن افلک جنفیر رو همچین ماه عسلی نبرده بود که من آوردمت!

توصیه بامزه فامیل دور به آقای مجری

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

ترانه «شریک جرم» با صدای روزبه نعمت اللهی

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

یک دسر شکلاتی پرتقالی و خوشمزه برای مهمونی هاتون

طرز تهیه کوکو سبزی مجلسی

اگر هنگام مسواک زدن از لثه شما خون می‌آید بخوانید

اگر این نشانه‌ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

حکم ‏CAS‏ علیه اسپانیا؛ انتخابات را از نو برگزار کنید

هوادار استقلال دچار حمله عصبی شد

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

کارشناسی صحنه‌های جنجالی دیدار استقلال - شمس آذر

تفاضل گل استقلال و پرسپولیس برابر شد

فریاد باقری با مهم‌ترین گل سال به تراکتور

جدول لیگ برتر؛ استقلال به صدر رسید

زندی: اصلاً خوب نبودیم؛ استقلال تیم یکدستی دارد

ستاره‌های سپاهان در دو چالشِ مورایس

گزارش اکیپ؛ بایرن نه، زیدان به یونایتد می‌رود!‏

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

شمس‌آذر نفس آبی‌پوشان را حبس کرد؛ استقلال صدر را پس گرفت