آریا بانو

آخرين مطالب

چرا باید از حذف آگهی شبکه کودک خوشحال شویم؟ فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - چرا باید از حذف آگهی شبکه کودک خوشحال شویم؟
٢٤
٠
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5751127
-->
خراسان / پخش آگهی بازرگانی در شبکه کودک از امروز متوقف می‌شود اما چرا والدین نباید کار را تمام شده بدانند؟
نامه اخیر مدیر شبکه کودک باعث خوشحالی بسیاری از فعالان حوزه کودک و البته والدین دغدغه‌مند شده است. «محمد سرشار» اعلام کرد از اول آبان (یعنی همین امروز) آگهی‌های بازرگانی از شبکه کودکان حذف می‌شود. البته داستان صداوسیما با آگهی‌های بازرگانی میان برنامه‌های کودک، داستانی چندین ساله است. داستانی که سال‌هاست مورد اعتراض بوده و حالا به نظر می‌رسد در نهایت به ایستگاه پایانی خود نزدیک شده است. اما اگر هنوز برای شما سوال است که چرا پخش آگهی بازرگانی در میان برنامه‌های کودک باید متوقف می‌شد و چرا ما به عنوان والدین نباید کار را تمام شده بدانیم، با ما همراه باشید.
چرا باید از این موضوع خوشحال باشیم؟
پخش آگهی بازرگانی در میان برنامه‌های کودک، از جمله موارد اعتراضی متخصصان و والدین در سال‌های اخیر بوده است. اما شاید برای شما هنوز سوال باشد که چرا پخش آگهی بازرگانی میان برنامه‌های کودک این قدر مورد اعتراض است. اصلا دیدن آگهی بازرگانی محصولاتی چون کفش ورزشی مگر چه اشکالی دارد؟
مرز نامشخص آگهی و دستور به خرید: کودکان در سنین پایین به شکلی شدید تحت تاثیر آگهی‌های بازرگانی قرار می‌گیرند. این موضوع نیز دلایل متعددی دارد. گاهی اوقات آن‌ها متوجه این‌که موضوعی تبلیغ است، نمی‌شوند و آن را به عنوان برنامه‌ای جذاب در نظر می گیرند و به تماشای آن می‌نشینند. این موضوع به ویژه درباره آگهی‌هایی که با حضور شخصیت‌های محبوب کودکان ساخته می‌شود، بیشتر صدق می‌کند. با توجه به این موضوع هم گاهی اوقات کودکان ممکن است دعوت برای خرید کالایی خاص را دستور فرض و تصور کنند که باید آن را بخرند.
تقلید رفتارهای خطرناک: یکی از ترفندهای رایج در تبلیغات، نمایش تصاویر متفاوت و خلاف انتظار است، موضوعی که گاهی اوقات می‌تواند کودکان را در معرض خطرات مضاعفی قرار دهد. به ویژه وقتی آن‌ها می‌خواهند این رفتارهای به ظاهر جذاب (مانند پرواز شخصیت بعد از خوردن یک خوراکی مشخص) را تکرار کنند.
نهادینه شدن رفتارهای غلط: بررسی‌ها مشخص کرده است سنین کودکی نقشی تعیین‌کننده در شکل‌دهی عادات تغذیه‌ای افراد دارد. وقتی کودکان از همان سنین پایین عادت به خوردن خوراکی‌های ناسالمی چون چیپس و پفک یا فست فودها پیدا می‌کنند، تغییر دادن این عادات در سنین بالاتر بسیار دشوار خواهد بود. بر این اساس نیز در برخی کشورها تبلیغ موادغذایی ناسالم چون فست فودها یا چیپس نه تنها در میان برنامه‌های کودک ممنوع است که حتی در نزدیکی مدارس نیز اجازه تبلیغ به این محصولات داده نمی‌شود. البته شاید با خود فکر کنید که پس با ممنوع کردن تبلیغ محصولات ناسالم، دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت اما داستان به این سادگی نیست.
ترویج مصرف‌گرایی: برخی تصور می‌کنند اگر تبلیغی مربوط به کالایی مفید باشد، نمایش آن در میان برنامه‌های کودک ایرادی ندارد اما متخصصان معتقدند حتی این کار نیز می‌تواند باعث شکل‌گیری عادتی غلط در کودکان شود؛ عادت خرید و مصرف بیش از حد. یکی از موضوعاتی که این روزها بسیاری از خانواده‌ها درگیر آن هستند، تمایل به خرید کالاهای غیرضروری است، مسئله‌ای که از همان سنین پایین می‌تواند آغاز و با افزایش سن تشدید شود.
ایجاد تنش در خانه: این شکایت بسیاری از والدین است؛ «فرزند ما بعد از دیدن تبلیغ محصولی خاص، اصرار به خرید آن دارد، آن هم در شرایطی که توان خرید آن را نداریم.» قرار گرفتن در چنین وضعیتی برای والدین پراضطراب و کلافه‌کننده است؛ چه این‌که نمی‌توان برای کودکان از مشکلات مالی، قسط‌های عقب افتاده و دغدغه‌های مالی بزرگ ترها گفت. در این وضعیت راضی کردن کودک به نخریدن محصول می‌تواند هم انرژی زیادی از والدین بگیرد و هم احساس حسرت در دل کودک بابت نداشتن آن ایجاد کند.
چرا هنوز نیاز به هوشیاری والدین داریم؟
درست است که حذف آگهی‌های بازرگانی در شبکه کودک، قدم مثبت بزرگی است اما توجه داشته باشید که کودکان ما روزانه در معرض تبلیغات متعددی هستند؛ از دیگر برنامه‌های تلویزیونی بگیرید تا تبلیغات محیطی و ... . واقعیت این است که بیشتر ‌ این آگهی‌ها نیز عوارض منفی بر کودکان ما دارند و لازم است با همراهی و صحبت با کودکان، آن‌ها را متوجه غیرواقعی بودن این تبلیغات کنیم. اما جدای از همراهی با کودکان و آگاه کردن آن‌ها، به نظر می‌رسد والدین لازم است به نظارت فعال خود بر برنامه‌های صدا و سیما نیز ادامه دهند. اما چرا؟
دستور جدید خوب است اما ...
دستور جدید معاون سیما در خصوص ممنوعیت پخش آگهی‌های بازرگانی در شبکه پویا، از هر نظر، اتفاقی مبارک است. اما واقعیت این است که به دلایلی نمی‌توانیم کار را تمام شده فرض کنیم. داستان اعتراض به پخش آگهی‌های بازرگانی در میان برنامه‌های کودک، داستان دیروز و امروز نیست. سال 92 بود که با آغاز پخش آگهی‌های بازرگانی مربوط به یک برند ماکارونی در قالب بخش‌های کوتاه نمایشی در برنامه‌های «کتابخانه عمو پورنگ» و «فیتیله‌ای» اعتراض به این موضوع آغاز شد. اردیبهشت 93، دستور حذف آگهی‌های بازرگانی از برنامه‌های کودک توسط رئیس وقت صدا و سیما، عزت ا... ضرغامی صادر شد اما کمی بعدتر و با گسترش کار شبکه کودک، آرام آرام سر و کله پخش تبلیغات دوباره پیدا شد. البته طی این سال‌ها اعتراض‌ها به این موضوع ادامه داشته و به واسطه آن نیز تا به امروز دو دستور دیگر در این باره صادر شده بود؛ دستور ممنوعیت تبلیغ خوراکی‌های ناسالم در صدا و سیما توسط وزیر وقت بهداشت در مهر 97 و سپس اعلام دستور العمل جدید برای آگهی‌های شبکه کودک در فروردین امسال از سوی اداره بازرگانی صدا و سیما. بر اساس روندی که تا به امروز در این مسیر طی شده است، به نظر می‌رسد که این تصمیم آخر هر چند اهمیت زیادی دارد اما برای اطمینان از اجرایی شدن آن و ادامه این روند درست، به نظارت دایمی والدین بر عملکرد صداوسیما نیاز داریم.
نرگس عزیزی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/217803/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصویر روز ناسا؛ سایه X شکل پس‌دمه

بی‌بی‌سی فارسی و منافع انگلیس در ایران: نگاهی به تاریخ پیچیده یک رسانه

برتری دریایی و خواهران منصوریان در گام نخست

تصویب قانون امباپه در شورای شهر مادرید!

شگفتی‌ساز جام‌حذفی دور از هیاهو قهرمانی!

ژیرو مسافر لس‌آنجلس اف‌سی می‌شود

بازیان: امروز روز پیشرفت فوتبال ایران خواهد بود

کاپیتان سابق پشت فولاد درآمد

وزیر اقتصاد: اتفاقی نشدنی تحقق یافت

حسن یزدانی به اردوی تیم ملی نرفت

آژانس مبارزه با دوپینگ آمریکا از سوی وادا محکوم شد

استقلال چهارمین تیم پرافتخار فوتبال آسیا

عامل ناامنی خاورمیانه کیست؟

پشت صحنه خواستگاری سلمان از شیرین

تصویری عجیب از رنگ‎آمیزی و نقاشی جالب یک خودروی پژو 206 در ساری که سوژه شد!

حرکت عجیب و جنجالی یک زن تهرانی که سوژه شد؛ تزئین ناخن با طلا 24 عیار 12 میلیون تومانی!

درباره واکسیناسیون سرخک چه می‌دانید؟

تیزری از آهنگ جدید سینا درخشنده را تماشا کنید

توضیحات رئیس محیط زیست درباره موضوع حذف کیسه‌های پلاستیکی

رییس دیوان عالی: قضات درباره حجاب احکامی صادر کنند که موجب تنبه شود

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد

صحنه عجیب برخورد صاعقه به رودخانه

از جمله زیبایی های رابطه پدر دختری

با نون گلی شیک پذیرایی کنید

اگر در گوشمان آب رفت چکار کنیم؟

این ست رنگی برای آقایون محشره!

روش آسان تکثیر پتوس

امشب ماه کامل صورتی را رصد کنید

مطالعه‌ جدید؛ تقریباً نیمی از شهرهای بزرگ چین درحال غرق‌شدن هستند

بزرگترین شاعر شیعی کشمیر

نسل طلایی استقلال با حضور حیدری، جباری و آندو

وحید مرادی سرپرست تیم ملی والیبال شد

ناراحتی آرتتا برای پوچتینو

پالس مثبت برای حل مشکل یحیی گل‌محمدی

اعلام اسامی 30 بازیکن ایران برای لیگ ملت‌های والیبال

سیستم امنیتی جدید برای بررسی چمدان‌ها در المپیک

آلگری: رسیدن به فینال هیچ‌ گاه آسان نیست

قطبی: می‌خواهیم بازی به بازی پیشرفت کنیم

کیومرث هاشمی: واگذاری استقلال و پرسپولیس نقطه عطف ورزش ایران است

AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد

ویدئویی زیرخاکی از هنرمندان بزرگ تاریخ سینمای ایران

جمله سنگین «خلیل» در مورد زمان که هیچ کس معنی اش را نفهمید!

دسته گل زیبا و لاکچری رضا گلزار و همسرش آیسان آقاخانی برای افتتاحیه سالن ساره بیات

اشک‌های عاشقانه امیرعلی نبویان برای همسرش بهار نوروزپور همراه با بغض

ارکستر نوای آفتاب سال جدید را با موسیقی بی کلام آغاز می‌کند

آخرین وضعیت پرونده مهسا امینی از زبان وکیل خانواده

آخرین جمع‌بندی احتمالی کمیسیون اجتماعی؛ توافق برای تعطیلی شنبه‌ها

یک پاستای خوشمزه پنیری و راحت درست کن

خوردن این غذاها در شب باعث سوزش معده می‌شود

آیا رفع بی‌نظمی‌های زندگی در بهبود سلامت روان موثر است؟