آریا بانو

آخرين مطالب

نگرانی‌ از آمار بالای طلاق در سال‌های اول زندگی اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - نگرانی‌ از آمار بالای طلاق در سال‌های اول زندگی
٦
٠
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5750531
-->
اطلاعات / به بهانه هفته ازدواج خیلی‌ها درباره ازدواج صحبت کرده و مشکلات سر راه جوانان برای تشکیل زندگی مشترک را یادآوری کردند اما آنچه بلافاصله بعد از ازدواج قرار می‌گیرد و همه را نگران می‌کند طلاق است. به خصوص طلاق در سال‌های اول زندگی که آمارش نگران کننده شده است و با وجود راهکارهایی که هراز گاهی ارائه می‌شود هنوز هم راهی برایش پیدا نشده است‎.
چرا طلاق می‌گیریم؟
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت مدتی پیش اعلام کرد که 50 درصد طلاق‌ها در ایران در 5 سال اول بعد از ازدواج رخ می‌دهد و حتی طلاق در روز و هفته اول هم داریم‎.‎
مشکلات مادی، ارتباط با خانواده‎ها و خویشاوندان، شناخت ناکافی، انتظارات از زندگی و اتفاق‌های ناخوشایندی که بین زوجین از مهمترین دلایل طلاق در سال‌های اول زندگی است‎.‎
مطالعات نشان می‌دهد 2 سال ابتدایی ازدواج، سال‎هایی پرتنش هستند. در این زمان زوج در حال شناخت ویژگی‎ها و عادات یکدیگرند، از آنجا که شیوه حل مسئله افراد با هم تفاوت دارد، به احتمال زیاد حتی اگر 2 نفر بر سر وجود مشکل با هم توافق داشته باشند بر سر راه حل به توافق نمی‌‏‎رسند‎.‎
این اتفاق در زوج‌های کم سن و سال بیشتر هم می‌افتد چون بسیاری از آنها قبل از ازدواج اختلافات و تفاوت‎هایی را که با هم دارند نادیده می‌گیرند اما بعد از ازدواج تمام این مسائل بحران زا می‌شود. مسائلی مثل تفاوت عقیده در مسائلی ازجمله مذهب، سیاست، شغل و نحوه پوشش. مشکلات جنسی هم یکی دیگر از مهمترین دلایل جدایی در سال‌های اول زندگی است. دکتر مجید ابهری، آسیب شناس اجتماعی می‌گوید: «60 درصد طلاق‌ها در مسائل جنسی ریشه دارد. در این زمینه زوجین به دلیل چارچوب‌های فرهنگی- اجتماعی دلیل واقعی را بیان نمی‌کنند و بهانه‌های دیگر را پیش می‌کشند‎.»
اختلاف بر سر خرج کردن پول از دیگر مشکلاتی است که زوج‌های تازه ازدواج کرده با آن مواجه می‌شوند. در واقع انتظارات متفاوت در این باره و ناتوانی در مدیریت مالی باعث بروز دلخوری می‌‏‎شود‎.‎
یکی از مهمترین دلایلی که برای این مساله و این اختلافات اول زندگی مطرح می‌شود نداشتن اطلاعات و آگاهی کافی است. نیره قشنگ روان شناس بالینی می‌گوید: «در واقع پیش از شروع زندگی مشترک افراد باید مهارت‌هایی کسب کنند و نگرشی نسبت به زندگی مشترک داشته باشند. باید فکر کنند چرا ازدواج می‌کنند و انتظارات آنها و عملکرد آنها در این فرایند پیچیده جدید چگونه خواهد بود.
آمارها می‌گوید مهارت‌ها کسب نمی‌شود و این نگرش ایجاد نمی‌شود چون در این صورت شاهد این میزان طلاق در میان تازه ازدواج کرده‌ها نبودیم. به معنای دیگر مشکل از آنجایی آغاز می‌شود که بچه‌های ما در مدارس لاجرم باید تمام وقت خود را برای کنکور و تبدیل شدن به تست زن‌های ماهر بگذارند و زمانی برای یادگیری رفتارهای دیگر و مهارت‌هایی که لازمه داشتن یک زندگی مشترک سالم است، نخواهند داشت. پس از آن در دانشگاه نیز این وقت را ندارند و بلافاصله هم درگیر مسائل شغلی می‌شوند‎.»
البته شاید این مساله از اینجا هم ناشی می‌شود که جوانان امروز کمتر از طلاق می‌ترسند و دلیلی برای ادامه زندگی با وجود مشکلات نمی‌بینند. رسول صادقی جمعیت شناس می‌گوید: «انتشار آمارهای لحظه به لحظه طلاق در سال‌های گذشته، قبح این موضوع را نسبت به دهه‌های پیشین از بین برده است. ما با نسلی روبرو هستیم که تغییرات فرهنگی در آن رخ داده و طلاق را پذیرفته‌اند‎.«‎
از مشاوره فرار نکنیم
طلاق در سال‌های اول زندگی آسیب زیادی به زوجین و خانواده‌هایشان می‌زند. با توجه به این آسیب‌ها بهترین راه این است که بدانیم چطور می‌توانیم در سال‌های اول زندگی اختلافات را به موضوعات بغرنج و غیر قابل حل شدن تبدیل نکنیم یا اگر زوج جوانی در اطرافمان به مشکل برخورده‌اند کمک شان کنیم‎.‎
گفت و گو و حل مسائل از راه‌های درست مهمترین راهکار حل مشکلات اولیه است. نقش خانواده‌ها در زندگی زوجین بسیار مهم است اما گاهی دخالت‌های بیجای والدین کار را بدتر می‌کند.
اینجاست که باید تاکید کرد از مشاور و مددکار باید استفاده شود. مقاومتی که بعضی زوج‌ها برای استفاده از خدمات مشاوره‌ای دارند بحران‌ها را عمیق‌تر می‌کند. رسول صادقی می‌گوید: «در گذشته نرخ طلاق در کشور ترکیه در سال‌های ابتدایی زندگی بالا بود اما در حال حاضر این رقم کاهش یافته و به سه درصد رسیده است؛ در حالی که اغلب طلاق‌های این کشور در سال‌های آتی زندگی رخ می‌دهد. دلیل کم بودن طلاق‌ها در سال‌های آغازین زندگی در این کشور نیز راه‌اندازی و تمرکز روی مددکاری اجتماعی به جای مرکز مشاوره است.
برای کاهش طلاق‌ها در ابتدای زندگی مشترک، باید بر تقویت مددکاری اجتماعی تمرکز کنیم. مددکاری اجتماعی به زندگی افراد ورود می‌کند و به صورت رایگان، به حل مشکلات زوجین می‌پردازد. ما نیز در ایران در کنار تمرکز روی مراکز مشاوره، نیاز به تقویت مددکاری اجتماعی داریم‎.»
بسیاری از مشکلاتی که زوجین در سال‌های اولیه به دلیل نداشتن مهارت زندگی، کم بودن شناخت و کم تحملی با آنها مواجه می‌شوند در صورت مداخله مشاوری کاربلد قابل حل است. نیره قشنگ می‌گوید: «زوجین این را باید بدانند که همانگونه که وقتی مشکل جسمی برای فردی ایجاد می‌شود تحقیق می‌کند تا بهترین درمانگر را پیدا کنند باید موقع ایجاد مشکل در رابطه نیز دنبال درمانگر مناسب باشند و تحقیق کنند.
به افرادی مراجعه کنند که به جز تخصص اشراف به فرهنگ جامعه نیز دارند. این بسیار مهم است.مهم این است که پیش از شروع مشکل جدی مراجعه کنند مثلاً وقتی می‌بینند یک الگویی در رابطه شأن مدام در حال تکرار شدن است و باعث می‌شود تنش‌هایی هر چند کوچک اما تکراری در رابطه شأن وجود داشته باشد.»

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/217687/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی horsehead و Orion

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

سرمربی جهانبخش، گزینه اول جانشینی کلوپ

عارف غلامی دوباره از لیست خط خورد

تمرینات سخت و اختصاصی ستاره‌های مصدوم پرسپولیس

21 سال پیش در چنین روزی؛ هت‌تریک تاریخی رونالدو مقابل منچستریونایتد

لب‌خوانی در جنجال بزرگ ال‌کلاسیکو؛ تکنولوژی نداریم

رأفت: نیمکت پرسپولیس از استقلال قوی‌تر است

اتهام بزرگ؛ پیکه از عربستان رشوه گرفت!‏

علی دایی پیگیر وضعیت ترانه علیدوستی شد

ویدئویی جدید از رفتارهای عجیب بنیامین بهادری!

به نظرتون سروش با حامد چه صحبتی داشت؟

پاسخ دوقلوهای سریال «پایتخت» به 2 سوال مهم

چند درصد ایرانی‌ها «مسافرت» می‌روند؟

عوض شدن مسیر خوردو پس از تصادف!

سرعت دیوانه وار راننده های موتور سنگین!

کشتی گرفتن جالب دو سنجاب

گوناگون/ کشف تصویر 1800ساله «اسکندر مقدونی»

رفتار عجیب موش پس از شنیدن صدای جیغ!

خوراک مرغ لعاب دار و مجلسی درست کن

اگر قصد باروری دارید این خوراکی ها را حتما بخورید

4 روش درخشان برای تیز کردن چاقوهای کُند

ناسا نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت

دین‌محمدی: استقلال باید تمرکز بیشتری داشته باشد

جام ملت‌های آسیا؛ در انتظار شناخت 4 مسافر جام جهانی

لب‌خوانی اتفاق بزرگ ال‌کلاسیکو؛ آن شب چه گذشت!‏

سرمربی جهانبخش جانشین کلوپ در لیورپول؟

آلیسون بکر اوسمار ویرا را فالوو دارد

مصدومیت‌های تیم کلوپ تمامی ندارد

رکورد تراپ بانوان توسط مرضیه پرورش‌نیا شکسته شد

بهترین رکورد سرمربیگری اوسمار در پرسپولیس

نگرانی سپاهانی‌ها از تکرار اتفاقات ناگهانی در اهواز

پوچتینو: ثابت کنید اینجا اف‌سی کول پالمر نیست!‏

«هما» عاقبت راز خود را برملا کرد

حواشی یک توهین/ عذرخواهی نماوا پذیرفته نشد!

داریوش ارجمند: دولت باید به اقتصاد خانواده‌ها توجه بیشتری کند

پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای عالی بیمه

آهنگ «فرش قرمز» با صدای شهاب رمضان

چهار کشته و 10 مفقودی در حادثه سیل جنوب چین

ویدئویی زیبا از جاده درگز به قوچان در بهار 1403

دعوای کارگران در خط تولید یک کارخانه!

درگیری هولناک بین خرس های قطبی

برگی از تاریخ/ این شاهزاده خانم قاجار اولین وارد کننده تاکسی به تهران بود

طرز تهیه یتیمچه؛ خوش طعم و به صرفه

2 عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند

هیچ آدم عاقلی بعد طلاق اینکارو نمیکنه

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

جوکوویچ: امیدوارم یک بار دیگر با نادال بازی کنم

پایان داستان ستاره هلندی در بارسلونا؟