آریا بانو

آخرين مطالب

استاد دانشگاه الزهرا (س) :

برنامه ششم توسعه در توجه به جایگاه زنان شاخص است اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران - استاد دانشگاه الزهرا (س) گفت: برنامه ششم توسعه در میان برنامه‌های توسعه‌ای پس از انقلاب در توجه به جایگاه زنان در امر توسعه شاخص است و اختصاص یک بخش از برنامه به موضوع زنان و خانواده و توجه به شاخص‌های مختلفی همچون آموزش، بهداشت، تامین اجتماعی، حمایت از گروه‌های خاص و آسیب پذیر و بیان صریح توجه به نقش زنان در فرآیند توسعه پایدار بیانگر این ادعا است.

«الهه مرندی» عصر سه شنبه در همایش چهل سال قانون اساسی و جایگاه زن و خانواده در این قانون در دانشگاه الزهرا (س)، افزود: مشارکت کامل به معنای داشتن حق و فرصت مشارکت و نفوذ زنان در تصمیم گیری های تعیین کننده زندگی و حیات آنان است و نگاهی به برنامه ششم توسعه نشان می دهد که گرچه تلاش های خوبی در ارتقای جایگاه زنان صورت پذیرفته است اما هنوز مشارکت کامل زنان به ویژه توانمندسازی و ایجاد فرصت در ارکان و جایگاه مدیریتی در برنامه توسعه فاصله زیاد دارد.
استاد دانشگاه الزهرا (س) اظهار داشت: نگاه به جایگاه زن و خانواده در قانون اساسی عموماً در وهله اول از بعد حقوق بشری است بدین صورت که در قانون اساسی حقوق زن به عنوان حقوق شخصی و فردی چه جایگاهی دارد و اینکه آیا اساساً حقوق بشری زنان مورد توجه قانون اساسی قرار گرفته است یا خیر؟
وی افزود: در کنار این نگاه، همان طور که در قانون اساسی به ویژه در مقدمه آن تاکید شده است هدف از حکومت رشد دادن انسان در حرکت به سوی نظام الهی است تا زمینه بروز و شکوفایی استعدادها به منظور تجلی ابعاد خداگونه انسان فراهم آید و این جز در گرو مشارکت فعال و گسترده تمامی عناصر اجتماع در روند تحول جامعه نمی تواند باشد.
مرندی ادامه داد: با توجه به این جهت قانون اساسی زمینه چنین مشارکتی را در تمام مراحل تصمیم گیری های سیاسی و سرنوشت ساز برای همه افراد اجتماع فراهم می سازد.
استاد دانشگاه الزهرا (س) نگاه به زن به عنوان عضوی از جامعه را از دیگر رویکردهای این موضوع عنوان کرد و گفت: نگاه به زن به عنوان عضوی از جامعه در تحقق سعادت کل جامعه نقش اساسی دارد. یعنی توجه به شخصیت زن و رعایت حقوق مادی و معنوی زنان نه فقط به عنوان حقوق شخصی فردی و بشری آنها مورد توجه است (که جز نخستین وظیفه دولت ها است) بلکه به عنوان عاملی در سعادت، پیشرفت و رفاه کل جامعه باید نگریسته شود. یعنی سعادت و رفاه کل جامعه در گرو رعایت این حقوق تلقی می شود.
وی تصریح کرد: میل جوامع به سوی پیشرفت و کمال در عصر حاضر تحت عنوان توسعه بیان می شود. امروزه توسعه در تمام ابعاد از جمله مهم ترین موضوعات مطرح در هر جامعه ای است. سرمایه همیشه محور اصلی بخش های توسعه بوده است. سال ها است که سرمایه مادی عامل توسعه به شمار می رفت اما با مشخص شدن نقش ارزنده نیروی انسانی در توسعه گونه دیگری از سرمایه یعنی سرمایه انسانی نیز به تدریج جایگاه شایسته خود را در تحلیل ها و برنامه های توسعه بازیافته است.
وی گفت: در تمامی نظریات توسعه تاکید بر انسان، استفاده از توانمندی‌های انسان و توسعه مبانی انسانی است. هر جامعه انسانی نیز متشکل از مردان و زنانی است که تحت روابط متقابل اجتماعی، در عین وابستگی متقابل هر یک از دو جنس به یکدیگر، نقش و کارکرد ویژه ای را ایفا می کنند و توجه به نقش موثر زنان در فرآیند توسعه در چند دهه اخیر به این دلیل مورد توجه قرار گرفته که نیمی از جمعیت را زنان تشکیل می دهند. وقتی در جامعه ای در فرآیند توسعه و بالفعل سازی ظرفیت ها، زنان مورد توجه قرار می گیرند نتایج مهمی به بار خواهد آمد.
مرندی تصریح کرد: اهمیت نقش زنان در توسعه باعث شد تا مسائل مربوط به شرکت همه جانبه زنان در فرآیند برنامه های توسعه ملی غالباً در دهه هفتاد میلادی به تدریج وارد دستور کار سازمان های توسعه و عمران ملی و بین المللی شود. هدف واقعی توسعه باید خلق محیطی برای افراد بوده تا بتوان از زندگی طولانی، سالم و خلاق لذت برد.
وی مهم‌ترین ابعاد توسعه انسانی را زندگی طولانی و سالم عنوان کرد و گفت: دانش و استانداردهای زندگی آبرومندانه و آزادی های سیاسی و اجتماعی نیز از ابعاد توسعه انسانی است.
استاد دانشگاه الزهرا (س) ادامه داد: توانمند سازی زنان از طریق فرصت های بهتر اشتغال و آموزش بیشترین تاثیر را بر زندگی همه افراد و زنان دارد لذا توانمندسازی زنان در برنامه های توسعه در اولویت قرار می گیرد. بر همین مبنا لازمه دستیابی به زندگی بهتر علاوه بر داشتن درآمد بالاتر، بهداشت و سلامت، تامین اجتماعی و اشتغال، پرورش و بسط استعدادها و ظرفیت انسانی (آموزش) است.
وی افزود: مشارکت زنان در عرصه های گوناگون از شاخص های مهم توسعه همه جانبه و مورد توجه سازمان ملل برای تعیین درجه توسعه یافتگی کشورها محسوب می شود.
مرندی گفت: در دوران جمهوری اسلامی، پنج برنامه توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی تدوین و اجرا شده و یک برنامه در حال اجرا است. با توجه به اهمیت غیر قابل انکار نقش زنان در فرآیند توسعه این موضوع در این برنامه ها با فراز و فرودهایی مورد توجه قرار گرفته است.
استاد دانشگاه الزهرا (س) تصریح کرد: برنامه ششم توسعه به طور جدی به مقوله خانواده پرداخته است. در این برنامه با ملاحظه این مساله که صرفاً نباید در بحث مشارکت زنان به مشارکت اقتصادی و بحث اشتغال بیرون از خانه توجه شود و کار زنان صرفاً شامل انجام وظیفه شغلی نمی باشد بلکه کار منزل (خانه داری) اگر چه به دلیل لحاظ نشدن ارزش اقتصادی برای آن در توسعه اقتصادی مورد ملاحظه قرار نمی گیرد، دارای ارزش است.
وی ادامه داد؛ توجه به اینکه توسعه اجتماعی و شاخص های آن فراتر از شاخص هایی چون تولید ناخالص ملی است و کار خانه و بچه داری را نیز چون حجم عظیمی از امر تولید را که از لحاظ اجتماعی ضرورت دارد در بر می گیرد، به موضوع تحکیم بنیان خانواده به طور جدی پرداخته است.
استاد دانشگاه الزهرا (س) افزود: برنامه ششم توسعه در میان برنامه های توسعه ای پس از انقلاب در توجه به جایگاه زنان در امر توسعه شاخص است و اختصاص یک بخش از برنامه به موضوع زنان و خانواده و توجه به شاخص های مختلفی همچون آموزش، بهداشت، تامین اجتماعی، حمایت از گروه های خاص و آسیب پذیر و بیان صریح توجه به نقش زنان در فرآیند توسعه پایدار بیانگر این ادعا است.
مرندی گفت: مشارکت کامل به معنای داشتن حق و فرصت مشارکت و نفوذ زنان در تصمیم گیری های تعیین کننده زندگی و حیات آنان است و نگاهی به برنامه ششم توسعه نشان می دهد که گرچه تلاش های خوبی در ارتقای جایگاه زنان صورت پذیرفته است اما هنوز مشارکت کامل زنان به ویژه توانمندسازی و ایجاد فرصت در ارکان و جایگاه مدیریتی در برنامه توسعه فاصله زیاد دارد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/217679/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

ازدواج بدون حلقه ازدواج!

تو این همه خواستگار یواشکی داشتی؟!

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

تیپ جذاب و متفاوت سلنا گومز در شهر نیویورک / جدیدترین استایل خیابانی خانم بازیگر برای فیلم جدیدش

عکس یادگاری طاها پسر علیرضا بیرانوند در کنار رونالدو / لایک جالب رونالدو برای پسر رقیبش

اجرای زیبای آهنگ ناصر عبداللهی توسط پسرش

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

فتوای جهاد او انگلیسی‌ها را از خاک ایران خارج کرد!

حمله دلفین‌ها به گله موتوماهیان

تولد عجیب‌ترین توله سگ دنیا که همه را حیرت‌زده کرد

ظهر بارانی در حرم مطهر رضوی

فرار خنده دار کروکودیل از رویارویی با سگ

دسر شکلاتی را خلاقانه بساز

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

اخاذی مرد شیاد با جلب اعتماد زنان پس از مرگ مادرشان

نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو

مطهری: تراکتور همیشه مدعی بوده

آزمون در ترکیب اصلی رُم برابر اودینزه

واکنش دین محمدی به قهرمان لیگ برتر امسال

واکنش رجب زاده به اتفاقات بازی با استقلال ملاثانی

مطهری: همه تیم‌ها را می‌شناسم

مطهری: در تراکتور باید کمتر حرف زد، بیشتر عمل کرد

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

بررسی ابعاد مختلف سریال «جنگل آسفالت»

هفتمین «پاتوق فیلم کوتاه» برگزار می‌شود

وقتی که یک عطسه باعث بهمن می شود

ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

درگذشت معصومه حائری عروس بزرگ امام خمینی و همسر سیدمصطفی خمینی+ عکس

عکس سه نفره سینا مهراد و برادرزاده هایش / خوش گذرانی پسران ساعد سهیلی با عموشان

سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی

بازگشایی گردنۀ برف‌گیر تته پس از 5 ماه