آریا بانو

چه بخوریم تا سالم بمانیم؟ پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - چه بخوریم تا سالم بمانیم؟
٢٨٢
٠
ایسنا / یک کارشناس تغذیه می‌گوید به دنبال توسعه شهرنشینی و زندگی ماشینی در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران، و ترکیبی از رژیم غذایی ناسالم و سبک زندگی کم تحرک موجب تغییر در عادات و رفتار غذایی افراد و افزایش نرخ چاقی شده است.
آذین صبوری، کارشناس تغذیه و مشاور رژیم های درمانی عنوان کرد: در دهه‌های اخیر به دنبال توسعه شهرنشینی، صنعتی شدن و زندگی ماشینی در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران، عادات و رفتار غذایی افراد تغییرات چشمگیری داشته است. در کشور ما تغییر الگوی مصرف مواد غذایی، از مصرف غذاهای فصلی به خصوص گیاهی و غنی از فیبر به سمت مصرف غذاهای با کربوهیدرات تصفیه شده، قند و چربی و نمک زیاد و غذاهای فراوری شده، گوشت و فراورده های حیوانی و مصرف پایین سبزی، میوه، شیر و مواد لبنی بوده است.
وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی غذا در سال 2019، افزود: روز جهانی غذا، تلنگری برای بیداری وجدان‌های به خواب رفته و روز هم دردی با گرسنگانی است که از ابتدایی ترین حق زندگی، یعنی غذا محروم هستند.
مشاور رژیم های درمانی با تاکید بر بر اهمیت داشتن جهانی بدون گرسنگی با تغذیه سالم گفت: جهان برای رسیدن به حذف گرسنگی تا سال 2030 به چالش کشیده شده و هر یک از افراد جامعه در این جریان نقشی دارند.
جایی که گرسنگی و چاقی با هم زندگی می‌کنند!
صبوری با بیان اینکه اقدامات و فعالیت های ما، آینده ی ما هستند، بیان کرد: در روز جهانی غذا سازمان های بین المللی به منظور برقراری روابط در زمینه کشاورزی و زمینه سازی برای جلوگیری از فقر و گرسنگی و نابودی محیط زیست، تلاش می کنند.
این کارشناس تغذیه تاکید کرد: ترکیبی از رژیم غذایی ناسالم و سبک زندگی کم تحرک موجب افزایش نرخ چاقی شده که نه تنها شامل کشورهای توسعه یافته، بلکه در کشورهای کم درآمد و جایی که گرسنگان و چاق‌ها اغلب با هم زندگی می‌کنند، نیز وجود دارد.
وی اضافه کرد: بر اساس آخرین داده های سازمان ملل در سال 2016، حدود 815 میلیون نفر یعنی 11 درصد از جمعیت جهان هنوز از گرسنگی رنج می برند و از سوی دیگر در حالی که میلیون ها نفر گرسنه هستند، 672 میلیون نفر از چاقی رنج می‌برند و 1.3 میلیارد نفر دارای اضافه وزن هستند.
نکاتی برای بهبود تغذیه خانواده
آذین صبوری خاطرنشان کرد: ما به عنوان یک مصرف کننده و عضوی از جامعه برای بهبود تغذیه خانواده خود باید نکاتی را رعایت کنیم. برای نمونه دریافت میوه، سبزی، حبوبات، آجیل و غلات سبوس دار را افزایش دهیم و مصرف مواد خوراکی که برای تولید نیاز بالایی به منابع طبیعی مانند آب دارند را کاهش دهیم.
مشاور رژیم های درمانی با تاکید بر فعالیت بدنی روزانه به مدت 30 دقیقه، ادامه داد: همچنین باید مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های حاوی قندهای تصفیه شده به میزان زیاد، چربی‌های اشباع و نمک را کاهش دهیم.
وی عنوان کرد: تا حدامکان مواد خوراکی کامل (قهوه ای) را جایگزین انواع تصفیه شده (سفید) کنیم، مثلا برنج قهوه ای به جای برنج سفید، آرد گندم کامل به جای آرد سفید و نان های سبوس دار به جای انواع نان سفید.
غذاهای بومی منطقه را بشناسیم
این کارشناس تغذیه توصیه کرد: مصرف روغن ها و چربی های سالم مانند روغن ذرت، سویا، کانولا، زیتون، دانه‌های روغنی و ماهی را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهیم و به میزان مصرف چربی‌های اشباع حیوانی مثل گوشت های چرب، کره و چربی های ترانس موجود در غذاهای صنعتی و سرخ شده توجه کنیم.
صبوری یادآور شد: ماهی را به عنوان منبع خوب پروتئین، ویتامین، املاح، امگا 3 در رژیم غذایی خود قرار دهیم و تا حد امکان مواد غذایی را تازه مصرف کنیم و مصرف خوراکی‌های خارج از فصل را کمتر کنیم.
کارشناس رژیم درمانی اظهار کرد: با کمک دانش و تجربه افراد محلی، غذاهای بومی منطقه را بشناسیم و در برنامه روزانه خود قرار دهیم. اگر شاغل هستیم و ناچاریم وعده های غذایی را خارج از منزل مصرف کنیم خوراک را در منزل تهیه و در محل کار سرو کنیم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

نکونام: شاهکار کردیم

ادعای عجیب مدیر پرسپولیس

واکنش مدیر بارسلونا به جدایی مسی

الان مافیا یعنی عادل؟

رسمی؛ میلان بازیکن جدید خرید

شانس دیاباته بیشتر است!

دوست و دشمن به هم رسیدند!

لیگ اروپا/ اینترمیلان و منچستریونایتد صعود کردند

متهم بعدی پرونده پول‌های کثیف کیست؟

استیون جرارد به دنبال میلاد محمدی

او شب‌ها خواب پرسپولیس را می‌بیند!

واقعا حیف تو بود، آقای میثاقی!

علی زاغیِ پرسپولیس

بازی انتقام از همه

شکست سنگین و بدموقع حریف سپاهان

وزن بالای نیمکت تیم ملی در سال 1372

جلسه مشکوک 3 بازیکن استقلال با یک ناشناس

میراث شوم

3 امتیازی که به پرسپولیس دادند، هدیه چه کسی بود؟

استقلال به دنبال شکستن طلسم/ پای نورافکن در میان است!

برترین گل‌های لیونل مسی در لیگ قهرمانان

برترین کامبک‌های رئال‌مادرید در لیگ قهرمانان

کرونا دست‎ساز است!

دو پیشنهاد خارجی برای ستاره استقلال

لوپتگی: سویا تغییر نمی‌کند

مشکل تو با استقلال چیست؟

پرسپولیس کالدرون، استقلال استراماچونی را برد!

توقع بی‌‌جای سعید آذری!

پروتکل‌های بهداشتی یوفا؛ چیزی شبیه سلول انفرادی!

ستاره اینترمیلان ماندنی شد

لیگ اروپا/ حذف گرگ‌های آلمانی و صعود شیرهای دانمارکی

اهدای مدال مریم هاشمی به رهبر انقلاب بهانه جدید برای تخریب

نقطه جوش حساسیت/ کار سخت استقلال و سپاهان!

کروس ترکیب بازی خداحافظی‌اش را انتخاب کرد

احتمال از دست رفتن حس بویایی و چشایی در مبتلایان جوان کرونا

زلزله 4.2 ریشتری «هجدک» کرمان را لرزاند

آغاز سال تحصیلی جدید در مکزیک با آموزش تلویزیونی

درمان کاهش ذخیره تخمدان در زنان تا قبل از میانسالی

آمار عالی این استقلالی در 6 بازی

شیخ دیاباته: یک شیر هستم

عقاب‌ها سرمربی‌شان را به یوونتوس نمی‌دهند

مانند لیونل مسی هر 30 سال یک‌بار متولد می‌شود

نمی‌دانم دیاباته اینجا چه می‌کند؟!/ هدیه اصلی را داور به سپاهان داد!

رسمی؛ مدافع هلندی به منچسترسیتی پیوست

6 امتیاز بازی با استقلال را می‌خواهیم

شهرخودرو با 3+2 غایب مقابل استقلال

زیدان و امیدواری به رئال‌مادرید پساکرونا

جواب تست کرونای پرسپولیسی‌ها اعلام شد

واکنش مدافع آرژانتینی به عکس تاریخی با لیونل مسی

رئال‌مادرید باید تغییر کند