آریا بانو

آخرين مطالب

اگر این شهر از ترکیه را ببینید، دیگر به استانبول نمی‌ روید! گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - اگر این شهر از ترکیه را ببینید، دیگر به استانبول نمی‌ روید! 5
١٤٢
٠
لست سکند / در حالیکه استانبول به دلیل تاریخ و فرهنگ غنی خود مورد توجه بیشتری قرار گرفته است، این شهر ترکی نباید تنها جایی از این کشور پهناور و جذاب باشد که بازدید می‌کنید. اگر می‌خواهید از ویرانه‌های باستانی شهر اِفِسوس (Ephesus)، منطقه شراب و زیتون ترکیه و یا سواحل و چشمه‌های آب گرم شبه‌جزیره چشمه (Cesme Peninsula) بازدید کنید، شهر ازمیر در یک خلیج کوچک در دریای اژه (Aegean Sea) مکانی عالی برای شروع است. این شهر لیبرالترین شهر ترکیه می‌باشد که مردمانی ساده‌زیست دارد، با این‌ حال تعداد بازدیدکنندگان خارجی در این منطقه کم است. در اینجا از آنچه شما باید در مورد ازمیر و جاذبه‌های اطراف آن بدانید صحبت خواهیم کرد.
ازمیر، آرام‌ترین شهر ترکیه
Ayça Kesici, بومی ازمیر و برنده جایزه راهنمای تور می‌گوید: «همه در استانبول و آنکارا می‌خواهند در ازمیر استراحت کنند. ازمیر با جمعیتی بیش از چهار میلیون نفر، با وجود اینکه شهر بزرگی است، اما شیوه زندگی آسوده و دسترسی آسان به بیرون از منزل را برای مردم فراهم می‌کند. تنها با 15 دقیقه فاصله از ازمیر می‌توانید در یک جنگل کاج پیاده‌روی کنید، درحالی‌که با 30 دقیقه فاصله می‌توانید در دریای مدیترانه شنا کنید.»
ازمیر خود در سواحل یک خلیج کوچک زیبا واقع‌ شده است. اگر نمی‌خواهید در دریای شلوغ آن شنا کنید، می‌توانید از دیدن منظره دریای زیبای آن لذت ببرید و یا در یک رستوران در فضای باز در نزدیکی ساحل شام میل کنید. در شب‌های تابستانی، رستوران‌ها به همراه میزهایی که با ماهی کبابی و بشقاب‌های مزه کوچک و شراب رایگان محلی پر شده‌اند از غروب تا دیروقت شلوغ و پذیرای مشتریان برای شام می‌باشند.
در دوران امپراتوری عثمانی، اروپایی‌ها از ونیز، جنوب فرانسه و از مسافت‌های دورتر برای کار در صنایع مختلف و نقش‌های فنی به آنجا می‌آمدند. در ازمیر، این مهاجران مسیحی به لوانتین(Levantine) ازمیر معروف شدند و موفقیت تجاری بسیاری از آن‌ها را می‌توان در به‌اصطلاح "عمارتهای لوانتین" ازمیر امروز مشاهده کرد. برخی از صنایع برتر ازمیر هنوز توسط فرزندان این لوانتین‌های غربی اداره می‌شوند، و آن‌ها همچنان با یک جهان‌بینی وسیع‌تر در شهر نفوذ دارند.
درحالی‌که یک قرن پیش مسلمانان در اقلیت بودند، امروزه ازمیر - مانند سایر نقاط ترکیه - عمدتا مسلمان‌نشین است. با این‌ حال، مسیحیان لوانتین خود را حفظ کرده است.
ترکیه پایتخت مد و میوه
نامیدن ازمیر به‌عنوان میلان ترکیه، می‌تواند بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کند، اما ازمیر پایتخت نساجی کشور است. احتمالاً برچسب "ساخت ترکیه" را روی یک یا چند لباس دیده‌اید. اگر چنین باشد، احتمالاً از ازمیر آمده است، جایی که شرکت‌هایی مانند هوگوبوس(Hugo Boss) یک‌ چهارم لباس خود را تولید می‌کنند. از نگاه طراحی مد، ازمیر به‌عنوان پایتخت عروس ترکیه شناخته می‌شود. در منطقه مرکز شهر، شما می‌توانید فروشگاه‌های لباس عروس درخشان و سفید را ببینید.
بخش عمده‌ای از پنبه‌های لازم برای منسوجات در مندرس(Menderes) یا مندر(Meander) دره‌ا‌‌ی در پشت ازمیر رشد می‌کنند. رودخانه در حال جریان در این دره مندرس می‌باشد، که در انگلیسی رودخانه مندر (رودپیچ یا پیچان‌رود) نامیده می‌شود که ریشه انگلیسی آن “meander” است و به دلیل پیچ‌وخم عجیب‌وغریبی است که در دره دارد. علاوه بر پنبه، این منطقه دارای بسیاری از تاکستان‌ها نیز هست.
دره مندر یکی از حاصلخیزترین مناطق ترکیه است. در آنجا برگ‌های سبز و رنگی درختان زیتون را خواهید دید که میوه‌های آن‌ها دارای روغن‌ زیتون معطر و باکیفیت است و همچنین بیشه‌ای از درختان پرتقال، سیب، نارنگی، به، انجیر، انار، هلو، زردآلو، آلو و بادام است. خربزه و هندوانه نیز در خاک غنی تاک‌های دره رشد می‌کنند. کشمش، آلو، زردآلو خشک، انجیر خشک، گوجه‌فرنگی خشک‌شده در آفتاب و فلفل نیز از صادرات بزرگ ازمیر هستند.
آنچه برای شما به‌ عنوان بازدیدکننده، فراتر از غذاهای خوشمزه است، امکان رفتن به تورهای زیتون است. از آن مهم‌تر، خاک غنی این دره - و نزدیکی آن با دریای مدیترانه - به معنای آن است که این منطقه از هزاران سال پیش مقصدی مطلوب برای تمدن‌ها بوده است. ازمیر نقطه شروع بسیار خوبی برای بازدید از ویرانه‌های حداقل یکی از این تمدن‌های باستانی است.
فرهنگ ازمیر و اطراف آن
قبل از راهی شدن از ازمیر برای دیدن بقایای فرهنگ‌های باستانی، باید به مرکز فرهنگی فعلی آن سر بزنید. به میدان کوناک(Konak)، مرکز فرهنگی ازمیر و خانه برج ساعت 1901 که نمادی از شهر است بروید. در نزدیکی آن مسجد یلی(Yali Mosque)، اپرای و باله ایالتی ازمیر(Izmir State Opera and Ballet) و موزه باستان‌شناسی(Archeology Museum) ازمیر قرار دارد که آثار هنری از پنج هزاره گذشته را در بردارد. شما همچنین نزدیک به منطقه بازار بزرگ ازمیر، به نام کمرالتی(Kemeralti) هستید. یک بازار بزرگ که در آن می‌توانید ساعت‌ها صرف خرید کنید و فقط جذب مناظر و بوها شوید. رستوران‌های غذاهای دریایی را نیز در همان نزدیکی وجود دارند.
یک پیاده‌روی 20 دقیقه‌ای به سمت شمال از میدان کوناک در کنار آبشار شما را به سمت ساختمان زیبای سفید کنسولگری افتخاری فرانسه سوق می‌دهد. در آنجا موزه هنر آرکاس(Arkas) را پیدا خواهید کرد. این بنا برای نشان دادن مجموعه هنری لوسیان آرکاس(Lucien Arkas)، یک صنعتگر لووانتین ازمیری ساخته‌ شده است که اجداد آن از مارسی فرانسه آمده بودند. علاوه بر آثار کلاسیک، این موزه همچنین از نمایشگاه‌های دوار عالی نیز برخوردار است.
در حدود 45 دقیقه پیاده‌روی به سمت جنوب شهر موزه کی(Key)، گالری‌ای با آثار هنری کاملاً متفاوت از گالری آرکاس قرار دارد. این موزه توسط دو پسر سرمایه دار ازمیری اردوغان اززگری(Erdogan Özgörkey) ساخته‌ شده است. این موزه فضایی 75000 مترمربعی است که پر از وسایل نقلیه شگفت‌انگیز است - از اولین مدل‌های مرسدس بنز، پورشه و کادیلاک گرفته تا موتورسیکلت‌ها و مجموعه‌ای از بیش از 2500 مدل اتومبیل. حتی اگر علاقه‌ای به اتومبیل ندارید، این گالری به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین اختراعات بشری احساس خوبی را برایتان به وجود می‌آورد.
شهر باستانی اِفِسوس
موزه کی(Key) در راه اِفِسوس است، مکانی قابل‌توجه که مسافران زیادی را به ازمیر می‌کشاند. اِفِسوس یکی از شهرهای یونان باستان بود که در قرن اول قبل از میلاد تحت حاکمیت فرمانداران روم قرار گرفت. این شهر به رشد خود ادامه داد تا اینکه به بزرگ‌ترین شهر رومی در آسیای صغیر تبدیل شد و تخمین زده می‌شود جمعیت بین 200000 تا 400000 نفر ساکن آنجا بوده‌اند. اِفِسوس دارای کتابخانه‌ای بود که در آن زمان، سومین کتابخانه بزرگ جهان بود، این کتابخانه شامل سالنی بزرگ که می‌توانست 25000 نفر را در خود جای دهد، یک معبد باشکوه، مجسمه‌ها، بازارهای روباز، گرمایش و لوله‌کشی و خانه‌هایی جذاب برای ساکنان ثروتمند خود می‌باشد.
شما می‌توانید در گالری بازار جایی که فروشندگان کالاهای خود را به افراد محلی و بازدیدکنندگان می‌فروشند، قدم بزنید. می‌توانید تخته‌های نرد ساخته‌شده در داخل میزها را ببنید، جایی که بازرگانان در آنجا ساعت‌ها وقت می‌گذرانند. می‌توانید به خانه‌های ثروتمند دامنه کوه بروید و در مسیرهای پیاده‌روی که در بالای آن‌ها ساخته‌ شده، قدم بزنید. شما با چیدمان اتاق‌ها شگفت‌زده خواهید شد، فهرست‌های خرید حک‌ شده بر روی سنگ در آشپزخانه‌ها، نقاشی‌هایی خط‌خطی‌ای که از دو هزار سال پیش‌ بر دیوار اتاق‌های کودکان کشیده شده‌اند. درحالی‌که افسوس زمانی محل یک معبد قابل‌توجه از آرتمیس(Artemis) بود، و پس‌ا ز آن توجه خود را به خدایان رومی جلب کرد، بعداً به مرکز مهمی برای رشد دین مسیحی تبدیل شد. این‌ها تمام آن چیزی است که امروزه در اِفِسوس قابل‌ مشاهده است.
به خودتان وقت کافی برای دیدن اِفِسوس بدهید و در صورت امکان آن را با یک راهنمای آگاه سیاحت کنید.
شبه‌جزیره چشمه
منطقه اورلا (Urla) در شبه‌جزیره چشمه است که یک منطقه تفریحی محبوب برای ازمیر محسوب می‌شود. در رأس شبه‌جزیره، شهر چشمه(Cesme) قرار دارد که فقط یک ساعت با خودرو از ازمیر فاصله دارد. این شهر که با یک قلعه 500 ساله مشرف‌ به آب آراسته‌ شده است، دارای مکان‌های عالی برای خرید و رستوران‌های کنار دریا است. شما می‌توانید به بیش از ده‌ها ساحل در نزدیکی این شهر مانند الیکا(Ilica) و آلتینکوم(Altinkum) بروید که هرکدام دارای فضای مکانی و اتمسفر خاص خود هستند.
به دلیل وجود بسیاری از غارهای این شبه‌جزیره، در این منطقه شرایط باد و موج‌های متنوعی خواهید دید. درحالی‌که برخی از سواحل برای بچه‌های کوچک یا شناگران بسیار آرام و ایده‌آل است، سواحل طوفانی هنگام بعدازظهر پر از باد می‌شود. شهر چشمه(Cesme) همچنین به دلیل داشتن چشمه‌های آب گرم دارای خواص درمانی، مشهور است و تعداد انگشت‌ شماری از آبگرم‌های هتل هنوز هم در چشمه‌های حرارتی و حمام‌های گلی آن قرار دارند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/215454/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ربات انسان‌نمای Menteebot با قابلیت درک زبان طبیعی معرفی شد

جایزه کتاب سال فراخوان داد

صابر کاظمی در کویت به ته خط رسید!

یاسین سلمانی در اردوگاه پرسپولیس آفتابی شد

راه پرسپولیس و استقلال از هم جدا شد

10 تقلب بزرگ و فراموش نشدنی دنیای فوتبال

برتری 3-2 میلان مقابل آژاکس با گل لحظات پایانی یان دال توماسون

مسعود یوسف: در آخر قهرمانی آسیا را می‌خواهیم

حساس‌ترین مبارزه کشتی فرنگی برای المپیک

رضاییان: شکایت رحمتی به دست ما نرسیده است

برگزاری لیگ سراسری کشتی نوجوانان با جوایز نقدی

پورعلی‌گنجی دوباره پیراهن شماره 8 پوشید

زمان بازگشت هافبک استقلال به میادین مشخص شد

سریال‌های جدید تلویزیون را بشناسید

«هفت سر اژدها» روایتی تلفیقی از چند آقازاده

لوکیشن سریال «متهم گریخت» 20 سال پس از پخش آن

مرگ حقه، میکروب بهانه است

اجرای زیبای موسیقی خیابانی با گیتار

متن گزارش کمیسیون بهداشت درباره کمبود دارو

کاهش رغبت پسران به دانشگاه

لحظه دلهره‌آور متلاشی شدن کامیون در برخورد با قطار مسافربری در ترکیه

حادثه مرگبار در جریان مسابقه اتومبیل‌رانی در سریلانکا

سیلی هولناکِ در چین

غذا دادن به یک خرس غول پیکر توسط مرد روس با قاشق

جزیره ای رویایی در مالدیو

چهار نکته که لازم است قبل از هر چیزی بدانید

گوناگون/ این کوه آتشفشانی هر روز 80 گرم طلا فوران می‌کند

با طولانی ترین پل جهان آشنا شوید

شهری متروکه در نزدیکی چرنوبیل

طرز تهیه سالاد معروف kFC

طرز تهیه کباب نگینی

نوشیدن آب همراه با غذا؛ مفید یا مضر؟

تأثیر آب و سرکه سیب در کاهش وزن

تمام ماموریت بالگرد مریخی «نبوغ» را در یک دقیقه تماشا کنید

سخنان جالب دکتر کاکاوند در مورد شاعر مهستی گنجوی

لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان

پیروزی دنور برابر لیکرز در دومین مسابقه پلی‌آف بسکتبال

قدردانی حیدر فرمان از وزیر ورزش برای مسابقات کوراش پوریا ولی

والیبالیست‌های ایرانی 300 درصد گران شدند!

محبی: حضور شیروان‌ و‌ ارشک در جام تختی به چه درد می‌خورد?

توافق مالی در رختکن پرسپولیس برای نحوه تمدید قرارداد

لحظات پایانى جذاب نفسگیر بازى نیکس-سیکسرز

اشتباهات نابخشودنی ستاره بارسا

ممی‌زاده: اوزونیدیس از لحاظ شخصیتی و فنی بهترین است

تیم ملی با لباس همیشگی در یک چهارم جام ملت‌ها

حرکت ارزشمند کاپیتان تیم ملی فوتسال در جام ملت‌ها

هیچ جنگی برنده نداره

قبلا کلاس زبان رفته؟

داستان تکراری کمبود پرستار؛ استخدام مشکل را حل می‌کند؟

اجرای این خواننده بی‌ نظیر بود