آریا بانو

آخرين مطالب

برای مقابله با اسید معده چه بخوریم؟ پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - ممکن است از ریفلاکس معده رنج می برید. میوه ها و مواد غذایی مناسبی وجود دارند که باعث کاهش اسید معده و ریفلاکس آن می شوند و مصرف برخی میوه ها هم می تواند به همان اندازه اسیدی باشد.
نبض ما
اسید بالا در معده می تواند منجر به بیماری ریفلاکس معده شود. این وضعیت با سوزش خفیف مداوم، سوزش در قفسه سینه یا شکم و آسیب بافت به علت قرار گرفتن در معرض اسید معده به صورت طولانی مدت، همراه است.
تعدادی از عوامل بر سطح اسید معده، از جمله رژیم غذایی شما تاثیر می گذارد، بنابراین ممکن است لازم باشد تا یک رژیم غذایی کم سدیم، به خصوص اجتناب از موارد تشدید کننده اسید معده را در پیش گیرید. افراد مبتلا به ریفلاکس معده باید در انتخاب میوه و مواد غذایی دقت کنند.

در این مورد، شما همچنین باید توجه داشته باشید که:
ریفلاکس اسیدی ، زمانی رخ می دهد که برگشت اسید از معده به وجود آید. این مشکل زمانی اتفاق می افتد که اسفنکتر مری پایین (LES) ضعیف شده یا آسیب دیده باشد.
به طور معمول، این حالت بسته به جلوگیری از انتقال مواد غذایی در معده از حرکت به مری است. به غیر از مرکبات، انواع میوه هایی که باعث کاهش و یا رفع اسید معده می شود شامل طیف وسیعی از میوه ها هستند:
سبزیجات و میوه هایی مانند هویج، کلم بروکلی، فلفل قرمز / سبز، آب کلم، انگور ، زردآلو و کیوی حاوی ویتامین C بالا هستند، به منظور کمک به حفاظت از پوشش معده و روده بسیار مناسب هستند.

بسیاری از میوه ها مانند انواع توت ها حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان ها هستند که خطر زخم معده را کاهش می دهند و علائم را در هنگام زخم، بهبود می بخشد.
شواهد علمی زیادی وجود دارد که نشان می دهد جلبک های دریایی اثر ضد انعقادی دارند.این اثر به این دلیل است که، مانند ماهی های چرب، پروستاگلاندین ها را آزاد می کنند. همچنین در درمان اسید معده موثر هستند. شما می توانید جلبک دریایی را به صورت کپسول هم مصرف کنید.
سبزیجات به طور طبیعی کم چربی بوده و قند بالایی ندارند و هم به کاهش اسید معده کمک می کنند. برخی دیگر از میوه های موثر در این درمان شامل لوبیای سبز، کلم بروکلی ، مارچوبه، گل کلم، سبزیجات و خیار هستند.
میوه های دیگری نیز از جمله خربزه ، موز، سیب و گلابی، به احتمال زیاد باعث کاهش علائم ریفلاکس اسیدی می شوند. میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی سالم بسیارمهم هستند.
یکی دیگر از میوه های موثر بر اسید معده، گوجه فرنگی و انجیر هستند که دارای خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی هستند و به طور بالقوه اثبات شده است که علائم IBS را بهبود می بخشد.

غذاهای مفید برای اسید معده
مصرف انواع مواد غذایی مناسب برای کنترل ریفلاکس اسید یا بیماری ریفلاکس معده (GERD) ، درمانی کلیدی است . گوشت قرمز پرچرب البته گزینه مناسبی برای رفع این مشکل نیست. همچنین گوشت قرمز، پروتئین زیادی دارد و هضم آن کمی طول می کشد و بنابراین به مدت طولانی تری در معده می ماند.
اما مصرف گوشت سفید مانند مرغ یا بوقلمون و ماهی برای رفع اسید معده بسیار مفید است. ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی، ساردین ها و شاه ماهی، حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

آنها به کاهش خطر ابتلا به زخم ها با تولید ترکیباتی به نام پروستاگلاندین ها؛ کمک می کنند که سبب حفاظت از پوشش معده و روده می شوند. شما همچنین می توانید از پنیر کم چرب، ماست و کره بادام زمینی، و همچنین توفو و سایر محصولات سویا استفاده کنید. گوشت های لاغر، مانند مرغ و غذاهای دریایی، حاوی چربی کمی بوده و نشانه های رفلکس اسید را کاهش می دهد.
سفیده تخم مرغ هم گزینه خوبی برای رفع این مشکل است. شما می توانید با حذف غذاهای پرچرب، اثرات مربوط به اسید معده را تا میزان زیادی کاهش دهید. بنابراین، شما با کنترل علائم می توانید در رفع این مشکل قدم بردارید.

غذاهای سرخ شده و پر چرب باعث می شود که اسید معده بیشتری تولید شوند به همین منظور، مصرف آن ها را به حداقل برسانید.به طور کلی ، مواد غذایی تند و چرب اسید معده بیشتری تولید می کنند.
شما می توانید با دسته بندی مواد غذایی با توجه به اثر گذاری آن ها بر روی معده، از بروز این وضعیت جلوگیری کنید. در صورت تداوم مکرر سوزش سر دل و بروز اسید معده ، ممکن است معده شما آسیب پذیر شده و دوره طولانی تری در پروسه درمانی نیاز باشد.
کاهش اسید معده با داروهای گیاهی
برای کاهش اسید معده چه بخوریم؟ باید گفت که ممکن است هیچ جایگزینی بهتر از مشورت و درمان های پزشکی وجود نداشته باشد. پزشک شما، آزمایشهای مختلفی را برای بررسی این وضعیت در مورد شما انجام می دهد تا به تشخیص عامل اصلی بروز ریفلاکس معده دسترسی پیدا کند.
نسخه درمانی تجویز شده توسط پزشک ، بهترین گزینه در این مورد است. اما با این وجود شما با مشورت پزشک ، در منزل و استفاده از درمان های گیاهی می توانید از تشدید این حالات جلوگیری کنید.

صادقانه بگوییم که زمانی که سوزش سر دل و ریفلاکس به وجود می آید، قطعا مشکل ساز و ناراحت کننده بوده و بهتر است علائم را کاهش دهیم.
داروهای گیاهی مختلفی وجود دارند که شما می توانید آن ها را مصرف کرده و آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید. اگر شما در معرض درد شدید یا ریفلاکس معده هستید، آخرین گزینه یعنی داروهای گیاهی را به عنوان یک روش بی خطر و غیر سمی برای کاهش موقت سطح اسید معده به کار برید. برخی از این داروهای گیاهی کاهش دهنده اسید معده عبارتند از:
آب لیمو: با میزان PH حدود 2 است. لیمو همچنین حاوی مقدار زیادی مواد مغذی، به ویژه ویتامین C است. بنابراین، نه تنها می تواند به سوزش سر دل کمک کند، بلکه حاوی مواد مغذی بیشتری نسبت به ACV می باشد و در نتیجه ریفلاکس معده را کاهش می دهد.

شیرین بیان: این گیاه باعث کاهش تحریک پذیری معده شده و با شکلی ژله مانند سطح معده را پوشش دهی می کند. البته در مصرف شیرین بیان با پزشک خود مشورت کنید.
بابونه: این گیاه باعث کاهش حساسیت معده می شود. شما می توانید بابونه را به صورت جوشانده استفاده کنید.

جوش شیرین: جوش شیرین یک درمان خانگی متداول و موثر است و می تواند سوزش سر دل را سریع خنثی کند. نوشیدن جوش شیرین اگر چه کمی ناخوشایند بوده و کمی تلخ است اما نتایج آن بسیار موثر است.
زنجبیل: دارای خواص ضد التهاب طبیعی است و در درمان طبیعی سوزش سر دل و دیگر مشکلات دستگاه گوارش، موثر است. شما می توانید ریشه زنجبیل رنده شده یا ریز ریز شده را مصرف کرده ویا چای زنجبیل را به منظور کاهش علائم اسید معده بنوشید.

جو دوسر: یک دانه کامل و منبع عالی فیبر است. جو دوسر می تواند اسید را در معده جذب کند و علائم ریفلاکس را کاهش دهد.

ویتامین E موجود در گل گندم ، فندق، روغن آفتابگردان سرد، روغن سویا و غلات کامل، در کاهش ریفلاکس معده موثر هستند.
اسیدهای آمینه نیزعامل شفا دهنده در این مشکل محسوب می شوند که در جلبک دریایی، پنیر چدار، بادام ، دانه های آفتابگردان و دانه های کنجد ، یافت می شوند.
به این ترتیب شما در منزل به راحتی می توانید در کنار رژیم غذایی مناسب و درمان خانگی و گیاهی، اثرات ناخوشایند سوزش سردل و اسید معده را به میزان قابل توجهی تعدیل کنید.
نبض ما- مترجم: مهناز ضحاکی
منبع: www.healthline.com

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/214028/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گفت و گوی خبرنگاران با امیررضا معصومی در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران

اهدای جایزه برترین فدراسیون سال به فدراسیون کشتی و علیرضا دبیر

صحبت های علی نادری سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی پس از انتخاب به عنوان برترین سرمربی سال 1402

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان و شوخی های پیمان یوسفی

گل اول اورتون به لیورپول توسط جارد برنثویت در دقیقه 27

خطر از بغل گوش ستاره آرژانتینی گذشت

ستاره رئال در انتظار بایرن مونیخ پرستاره!

تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا

آخرین خبر در مورد حضور یحیی در تراکتور

رفتار عجیب از رییس فدراسیون کشتی؛ دبیر با پیمان یوسفی دست نداد!

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم