آریا بانو

آخرين مطالب

گوناگون/ پنج شورش معروف بردگان در دوران باستان! گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - گوناگون/ پنج شورش معروف بردگان در دوران باستان!
٣٢
٠
تاریخ ما/ در اینجا میخواهیم به معرفی بردگان دوران باستان بپردازیم که از هر فرصتی برای آزادی استفاده می کردند.
1.اسپارتاکوس و جنگ سرویل سوم
اسپارتاکوس یک گلادیاتور تراکیه بود که در جنگ سوم سرویل، دستور شورش بردگان را داد و این بزرگترین و موفق ترین شورش بردگان در روم باستان به شمار می رود. قیام در 73 ق.م شروع شد ، زمانی که اسپارتاکوس و گروه کوچکی از بردگان از مدرسه گلادیاتورها، با استفاده از ظروف آشپزخانه به عنوان اسلحه فرار می کردند. بردگان سراسر روم به زودی به این شورش پیوستند و ارتش شورشیان با شکست لژیون های رومی باعث ایجاد وحشت در روم شد.
به گفته آپیان، مورخ باستانی، به زودی 120000 برده در صفوف شورشیان قرار گرفتند. ولی علیرغم پیروزی های اولیه آنها، گرفتار توطئه ای شدند و از هم جدا شدند و به چند قسمت به هم ریخته تقسیم شدند. شورش اصلی در 71 ق.م شکست خورد، زمانی که هشت لژیون رومی به دستور مارکوس لوسینیوس کراسوس اسپارتاکوس را اسیر و ارتشش را ویران کرد. اسپارتاکوس در جنگ مرد و 6000 برده به جا مانده در شهر به صلیب کشیده شدند تا درس عبرتی وحشیانه به بقیه داده شود.
2.شورش نات ترنر
یکی از معروف ترین شورش بردگان در تاریخ آمریکا در 1831 رخ داد، زمانی که نات ترنر یک شورش خونین را در ساوتهمپتون، ویرجینیا رهبری کرد. او فردی عمیقا مذهبی بود و شورش را به دلیل پیغام های وحی از خدایان خود ترتیب داد تا به زور آزادی خود را پس بگیرد. ترنر و همدستانش ، رییس خود و خانواده اش را در خواب به قتل رساندند. در ابتدا 70 برده از خانه ای به خانه دیگر به راه افتادند و با چاقو و تفنگ فیتیله ای شروع به کشتن کردند. بالخره این شورشیان سرنگون شدند و ترنر و 55 برده دیگر دستگیر شدند و بعدها توسط دولت اعدام شدند.
بعد از قیام ترنر، تشنج منطقه را فراگرفت و 200 برده توسط سفید پوست ها و نظامیان کشته شدند. شورش باعث محدودیت های سرکوبگرانه برای بردگان شد. و از آنجایی که تحت تاثیر هوش ترنر قرار گرفتند، در چند ایالت، دیگر به سیاه پوستان اجازه ندادند خواندن و نوشتن یاد بگیرند.
3.شورش صاحب الزنج
مدت ها قبل از اینکه برده های آفریقایی به شمال آمریکا بیایند، یک شورش در خاورمیانه رقم زدند . این قیام در 869 ب.م شروع شد، وقتی که بردگان الزنج _ یک واژه عربی برای توصیف شرق آفریقا_ به یک قیامی پیوستند تا علیه خلافت عباسی طغیان کنند. الزنج با وعده زمین و آزادی ، شروع به شورش های شبانه به شهرهای مجاور کردند تا وسایل مورد نیاز برای بدست آوردن آزادی بردگان خود را جمع آوری کنند.
آنچه قرار بود یک شورش فروتنانه باشد ، ولی به یک قیام 15 ساله تبدیل شد. بردگان و غلامان همه به شورش پیوستند و به 500000 نفر رسیدند. این انقلابیون یک نیروی دریایی هم گرد هم آوردند و شش شهر عراق مدرن را تحت کنترل گرفتند. شورش زنج در 880، زمانی که ارتش عباسی به آنها حمله کرد به پایان رسید.
4.شورش هائیتی
یکی از موفق ترین شورش بردگان در تاریخ، انقلاب هائیتی به عنوان شورش بردگان بود و با تاسیس یک کشور مستقل پایان یافت. قیام اصلی در 1791 در مستعمره ارزشمند فرانسه شروع شد . با الهام از فسلفه مساوات انقلاب فرانسه، بردگان سیاه یک شورش سازمان یافته بر پا کردند و هزاران سفید پوست را کشتند و مزارع نیشکر در سنت دومین را آتش زدند.
ناآرامی ها تا 1794 ادامه یافت ، تا اینکه دولت فرانسه به طور رسمی، برده داری را در قلمرو خود ممنوع اعلام کرد. توسیانت لوورتور، ژنرال شورشی معروف به نیروهای فرانسه پیوست و تا 1801 خود را به عنوان فرماندار جزیره منصوب کرد. ولی وقتی نیروهای امپریالیستی ناپلئون بناپارت، لوورتور را در 1802 اسیر کردند و دوباره تلاش کردند که برده داری را برقرار کنند، بردگان بار دیگر دست به اسلحه شدند. به رهبری ژان ژاک دسالالینز در 1803، نیروهای فرانسه را در جنگ ورتیس شکست دادند. سال بعد بردگان استقلال خود را اعلام کردند و جزیره ای به عنوان جمهوری هائیتی بنا نهادند. اخبار نخستین شورش موفقیت آمیز، _تنها شورش بردگان در تاریخ که نهایتا منجر به تاسیس یک کشور جداگانه شد_ الهام بخش شورش های بسیاری در سراسر آمریکا و کارائیب شد.
5.جنگ باپتیست
جنگ باپتیست جامائیکا که به عنوان یک شورش اعتراضی مسالمت آمیز شروع شد، با یک قیام خونین و مرگ 600 برده به پایان رسید. این قیام با الهام از جنبش های براندازانه بریتانیای کبیر در 1831 ، حدود 60000 از 300000 برده جامائیکا را درگیر ساخت. تحت رهبری یک واعظ و برده باپتیست به نام ساموئل شارپ، بردگان تصمیم گرفتند تا وقتی به آنها دستمزد و آزادی داده نشود، سرکار باز نگردند.
وقتی شایعه شد که نیروهای بریتانیا تصمیم به درهم شکستن شورش را دارند، این جریان به یک شورش اشکار تبدیل شد. این یکی از بزرگترین قیام های تاریخ بریتانیای غربی ایندیس بود، بردگان چندین روز مزارع را سوزاندند و غارت کردند و 11 میلیون دلار خسارت زدند. تلفات انسانی البته بیشتر بود. ارتش بریتانیا بسیج شد و شورش را خواباند و 300 برده و 14 سفید پوست را کشت. 300 برده دیگر از جمله رهبر آنها، بعدها به دلیل مشارکت در قیام به دار آویخته شدند. با اینکه این قیام ناموفق بود ولی اثرات جنگ باپتیست در سراسر اقیانوس اطلس احساس می شد. تنها یک سال بعد، پارلمان بریتانیا، برده داری را لغو کرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/213722/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

شجاعی تفنگ بادی هشتم شد

اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028

خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال

امیدواری جانشین کلوپ؛ 48 ساعت دیگر در لیورپول!

شجاعی: زود است اما به قهرمانی در جام حذفی فکر می‌کنیم

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

رکورد ویژه کادر پزشکی تیم ملی فوتسال

واکنش پپ به بازگشت ستاره منفور بارسا

کل کل نون خ ها در آخرین لحظات عمرشان

بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند

واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟

تیزر آهنگ جدید «جاذبه» با اجرای ماکان بند

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

بچه‌های آفریقایی را از چه می‌ترسانید؟

نمونه‌ ای از کلمات روسی که وارد فارسی شده و ما استفاده می‌کنیم

4 گوشه دنیا/ بازگشت آخرین پادشاه مصر پس از 72سال غیبت

روز «سنه» برابر با 6 اردیبهشت

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

چند تصویر جالب از دخترانی که امروز کنکور داشتند

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

نونیز در حد لیورپول نیست، زودتر بفروشیدش!

پیمان یوسفی و علی دبیر باز هم خبرساز شدند

گل های جذاب لحظه ثانیه های آخری تیم ملی انگلیس در طول تاریخ

گلهای برتر سری آ در هفته 33

خوشحالی کاپیتان بارسا

حزباوی: من و اکرم عفیف شما همه!

برونو فرناندز نابغه خلاق منچستریونایتد

هینن سرمربی تیم ملی والیبال چین شد

انریکه: من را با کسی مقایسه نکنید

محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود

مسعود فروتن فیلم «همسر» فخیم‌زاده را برای نابینایان روایت کرد

تقلب‌های ناشیانه این سریال از «فسیل» هیچ‌کس را نخنداند

چه سریالی جایگزین «مادرانه» می‌شود؟

حامد بهداد و سحر دولتشاهی از «می‌خواهم زنده بمانم» به «مفت‌بر» رسیدند

لایف استایل یک روز غیر کاری هانیه غلامی از صبح تا شب / خنده های پدر و مادر تایید یا تکدیب ؟

دکوراسیون میز تلویزیون دیواری خانه سارا صوفیانی در روز تولد همسرش / چیدمان زیبا و منحصر به فرد

متن احساسی و عاشقانه میترا ابراهیمی همسر پیمان قاسم خانی برای تولد 27 سالگی خواهرش

رونمایی از نوه زیبا و بانمک مهدی هاشمی بازیگر افسانه سلطان و شبان/ ماشالا عین پدر بزرگش هنرمنده

کنکور 1403 آغاز شد | جزئیات مهم آزمون سراسری امسال از زبان وزیر علوم

آهنگ جدید و دلی سهیل مهرزادگان به نام «باهام بد تا کرد»

تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن