آریا بانو

آخرين مطالب

چگونه احساساتی نباشیم؟

چگونه احساساتی نباشیم؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - چگونه احساساتی نباشیم؟
١١٤
٠
هنر زندگی/ آیا از مهارت کنترل احساسات آگاهی دارید؟ چگونه می توان مهارت کنترل احساسات را به دست آورد؟ در طول روز ممکن است احساسات متفاوتی را تجربه کنیم، گاهی در لحظه ای که اصلا انتظارش را نداریم احساساتی به سراغمان می‌آید که ما را خوشحال و یا غمگین می‌کنند. شاید متوجه این موضوع شده باشید که هیچ کنترلی بر اینکه چه احساسی داشته باشید ندارید. اما آنچه که همه ما می‌توانیم بر آن کنترل داشته باشیم نحوه پاسخ به این احساسات است. بسیاری از ‌درگیری‌ها، دعواها، قتل‌ها، خودکشی‌ها ناشی از عدم آگاهی از پاسخ صحیح به این احساسات است. در این مقاله درباره مهارت کنترل احساسات صحبت خواهیم کرد.
مهارت کنترل احساسات
مهارت کنترل احساسات یکی از مهارت‌های مهم زندگی است که با استفاده از آن فرد می‌تواند به شکل موثری یک واقعه هیجانی را مدیریت کند یا به آن پاسخ دهد. انسان‌ها به شکل ناخودآگاه از استراتژی‌های تنظیم هیجان استفاده می‌کنند تا بر موقعیت‌های دشوار غلبه کنند.
در زندگی روزمره، افراد با احساسات مختلفی روبرو می‌شوند. احساسات اصلی انسان‌ها شامل غم، خشم، ترس، شادی، تعجب، شرم، حسادت می‌باشد. این احساسات همیشه نیاز به تنظیم ندارند. برای مثال وقتی در یک جمع هستید که همه در حال خندیدند، شما هم می‌توانید با خیال راحت بخندید و از جمع لذت ببرید.
نیازی به کنترل احساسات در این شرایط نیست. اما ممکن است شما بعد از یک روز کاری سخت در ترافیک باشید که ناگهان رفتار راننده ماشین جلویی در شما خشم زیادی ایجاد کند. در این شرایط ممکن است خشم شما باعث رفتاری شود که بعدا از آن پشیمان شوید. مهارت کنترل احساسات در اینجا بسیار اهمیت پیدا می‌کند.
فواید مهارت کنترل احساسات
فردی که بتواند احساساتش را کنترل کند، می‌تواند از مهارت هایش در شرایط مناسب بهره ببرد. در نتیجه احساس فشار نخواهد کرد و مجبور به سرکوب آن‌ها نمی‌شود. برای مثال اگر فرد درست تشخیص دهد که الان عصبانی است، می‌تواند محرک عصبانیت را شناسایی کند، سپس راجع به کاری که صحیح است، بهتر تصمیم بگیرد.
کنترل احساسات منجر به تصمیم گیری‌های بهتر و در نتیجه موجب ساختن و تجربه زندگی بهتری می‌شود. با داشتن مهارت کنترل احساسات داشتن ارتباط صحیح با همسرو یا دیگر افراد نیز میسر می‌شود.
معایب عدم کنترل احساسات
افرادی که توانایی تنظیم هیجانی ندارند، به خاطر احساساتشان احساس فشار و تنش می‌کنند. ممکن است مجبور به انجام کارهایی شوند که آن‌ها را از احساس بد دور کند، ولی هریک از این رفتار‌ها ممکن است پر خطر بوده یا منجر به آسیب شوند. نداشتن مهارت کنترل احساسات می‌تواند در روابط اجتماعی و ارتباطات شما تأثیرات سوءی به جا بگذارد.
فردی که کنترل بر احساساتش نداشته باشد، ممکن است فقط آن‌ها را سرکوب کند و در نهایت به خاطر احساسات سرکوب شده، دچار اضطراب و افسردگی بشود. گاهی نداشتن مهارت کنترل احساسات باعث می‌شود فرد برای فرار از احساسات منفی اش به سمت راه حل‌هایی مثل مصرف مواد برود که در کوتاه مدت تنها اثربخش هستند.
معمولا شروع مصرف مواد به دلیل نا آگاهی از مواد اعتیاد آورو حتی داروهای اعتیاد آور رخ می‌دهد.
راهکارهای کسب مهارت کنترل احساسات
یادگیری مهارت کنترل احساسات و تمرین آن مثل خوردن دارو نیست که زمان مشخصی را برایش در نظر بگیرید. زندگی ما در بستری از احساسات جاری است بنابراین ما دائما درحال تجربه آن‌ها هستیم. اگر می‌خواهید کنترل احساساتتان را در نظر بگیرید، دائما باید در حال تلاش باشید. انجام مراحل زیر به شما کمک می‌کنند در کنترل احساسات خود بهتر عمل کنید.
1_ برای کنترل احساسات، خود را تحت نظارت قرار دهید. به احساساتی که تجربه می‌کنید دقت کنید. به آن‌ها اسم دهید. بین آن‌ها تمایز قائل شوید و به هر یک اسم دهید: خشم، غم، ترس، اضطراب و...
2_ به محض اینکه یک احساس خاصی را تجربه می‌کنید، به دنبال علت بگردید. چه چیزی این احساس شما را برانگیخته است؟ علت برانگیخته شدن احساسات می‌تواند درونی، بیرونی یا ترکیبی از آن‌ها باشد. یک فکر، حرف فرد دیگر و یا حتی یک احساس دیگر می‌تواند منجر به برانگیختگی احساسات شما شود. از خودتان سوال بپرسید و به دنبال علت باشید.
3_ بعد از فهمیدن پاسخ، از خود بپرسید راه حل چیست؟ گاهی اوقات شما مجبور به تغییر شیوه فکر کردن خود هستید. افکار شما مرتبط به احساساتتان هستند. گاهی اوقات یک شیوه فکر ناکارآمد یا به اصطلاح یک خطای شناختی می تواند باعث ایجاد احساسات منفی در شما بشود.
4_ در نهایت شما باید تصمیم بگیرید چگونه عمل کنید. این سخت‌ترین قسمت ماجراست. نحوه عکس العمل ما به احساسات و مدیریت آن‌ها، یک عادت است و عادات هم با گذر زمان و تمرین تغییر می‌کنند.
مهارت کنترل احساسات | نحوه‌ی طی کردن مراحل کنترل احساسات
تصور کنید یک روز سخت کاری را داشته اید که در محل کار، رئیستان از کارتان بی جهت ایرادهایی گرفته است. شما تحت فشار روانی بوده اید و با همان احوالات محل کار را ترک و به سمت منزل حرکت می‌کنید. در مسیر خانه در طی ترافیک راننده‌ای به جلوی شما می‌پیچد و نزدیک است که تصادف سختی بکنید. در این شرایط شدیدا احساس عصبانیت کرده و از خشم در حال منفجر شدن هستید.
مرحله اول: شما متوجه احساس عصبانیت خود شده‌اید. در این مرحله باید خشم خود را بپذیرید.
مرحله دوم: می‌دانید چرا عصبانی هستید. چون روز سختی داشته‌اید و اکنون نیز به جهت رانندگی پر خطر فردی دیگر در معرض خطر قرار گرفته‌اید. ولی می‌دانید همه عصبانیتتان از راننده نیست (رسیدن به این مورد سخت است و در طول زمان به دست می‌آید. ممکن است درآن لحظه شما ندانید که خشمتان از رئیستان هم هست).
مرحله سوم: راه حل چیست؟ ممکن است فکر کنید بهتر است ادبش کنم! چند لحظه صبر کنید و اولین راهکار را بررسی کنید. عوارض دعوا کردن در خیابان چیست؟
مرحله چهارم: تصمیم گیری برای عمل. می‌خواهید چه کنید؟ ممکن است تصمیم بگیرید رد شوید و هیج نگویید. یا ممکن است ترجیح دهید با پلیس تماس بگیرید. یا هر راهکار منطقی دیگر.
مشاوران و رواشناسان با ارائه خدمات درمانی و آموزشی، سعی در بالا بردن سطح کیفی زندگی افراد دارند.
به همین سبب برای کنترل خشم و احساسات خود و یادگیری مهارت حل مسئله توصیه می‌کنیم از افراد متخصص کمک بگیرید.
سوالات متداول
کنترل احساسات در نوجوانان چگونه است؟
کنترل احساسات در دوران نوجوانی به دلایلی همچون بلوغ و بحران‌های هویت کمی سخت‌تر از دیگر دوره‌های دیگر زندگی است. کسب اگاهی، ریشه‌یابی علل به وجود آمدن احساسات خاص، شناسایی و کنترل تنش‌های این دوران و حمایت والدین می‌تواند به کنترل احساسات در نوجوانان کمک کند.
چگونه احساسات خود را در روابط اجتماعی کنترل کنیم؟
احساسات خود را بپذیرید و از احساسات منفی خود درس بگیرید. معمولا انتخاب نوع احساساتی که به شما دست می‌دهد در کنترل شما نیست اما درکی که از آن‌ها دارید به خودتان بستگی دارد. با درک مناسب و مثبت احساسات می‌توانید در روابط اجتماعی احساسات خود را کنترل کنید.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

پاسخ تست هوش را پیدا کنید

آشپزخانه خانه‌تان نامنظم است یا کشوها؟!/وقتی نوع به هم ریختگی خانه از مشکلات شما می‌گوید

ازدواج و فرصت هایی ناب که برای شما به وجود خواهد آمد

متولدین هر ماه در رابطه عاشقانه و زبان عشق آنها در ابراز احساسات

با استرس مقابله نکنید!

چالش‌های ازدواج مجدد برای فرزندان

معلولان چه فشارهای روانی را تحمل می‌کنند؟

چگونه خود را ببخشیم؟

زبان عشق متولدین ماه‌های مختلف

تنبیه بدنی کودک را با کمک این راهکارها کنار بگذارید

خشمتان چه می‌خواهد به شما بگوید؟

با تمایلات وسواسی‌مان چه کنیم؟

وسواس کمال‌گرایی و هرآنچه باید بدانید

فاصله سنی مناسب بین دو فرزند از نظر روانشناسی!

افزایش مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های روانی در سال‌های 90 تا 96

تست هوش را یک دقیقه ای پیدا کنید

به جای نصیحت‌کردن افراد به آن‌ها کمک کنید

این شش عامل شما را به سمت افسردگی می‌برد، از آنها دوری کنید!

تأثیر فاصله سنی زیاد در زندگی مشترک را بدانید

با ورزش افسردگی را دور کنید

اختلال ترس از رابطه‌ی جنسی چیست؟

شخصیت شناسی بر اساس شیوه بسته بندی هدیه!

بهترین داروی سلامت/ جنگی میان ورزش و افسردگی

آیا ایرانی‌ها بیماری‌های روانی را کتمان می‌کنند؟

چگونه آدم جالب‌تری باشیم؟

مزایای بافتنی؛ افزایش اعتمادبه‌نفس و کاهش افسردگی

ویتامین هایBو Dموثر در پیشگیری از افسردگی

مقابله با خلق منفی در افسردگی

تاثیر طلای سرخ بر بهبود افسردگی

افسردگی تلخی که با احساس شیرین مادری همراه است

ترفندهای روانشناسانه برای اینکه رگ خواب همسر را در دست بگیرید

غلبه بر کمال گرایی شغلی با 4 استراتژی کاربردی و مؤثر

چگونه تظاهر کنیم که اعتماد به نفس بالایی داریم؟

روانشناسی/ شخصیت شناسی بر اساس فصل تولد

ترسیدن از خودِ ترس / چرا وقتی به بچه‌هایمان فکر می‌کنیم، ترس سراسر وجودمان را می‌گیرد؟

هدستی که افسردگی را درمان می‌کند!

13 عادت کسانی که دلسوز خودشان هستند

افزایش خودکشی نوجوانان در آمریکا

شخصیت شناسی از روی عادت های روزانه از نحوه خرید گرفته تا سلفی

چگونه خود را دوست داشته باشیم؟

درمان عجیب و غریب زنان افسرده در اروپا

ترک عادت‌های بد، با این روش‌ها

نحوه برخورد والدین با پسران در آستانه سن بلوغ

شخصیت‌شناسی بر اساس چیزی که ازش می‌ترسی!

سلامت روانی خود را با این ویدئو بسنجید!

نیاز ایران به 300 هزار روانشناس و مشاور

چطور با بیماری روانی چشم‌وهم‌چشمی مقابله کنم؟

چرا افراد زیر 30 سال خود را می‌کُشند؟

5 نیاز کودکانه از نظر مادر علم روانشناسی کودک

چگونه حامی فرد مبتلا به افسردگی باشیم؟