آریا بانو

آخرين مطالب

جاماندگانِ از بازار کار / آماری از بیکاران خاص اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - 30درصد از جوانان 15 تا 24 سال غالبا در 6گروه از«غیرشاغلانی» قرار دارند که بنا به دلایلی امکان ورود به بازار کار را نداشتند یا حتی به واسطه اینکه مشکل مالی ندارند، در جستجوی فرصت شغلی خاص هستند.

وضعیت «جوانان غیر شاغل که در حال تحصیل یا مهارت نیستند» تحت عنوان شاخص NEET شناخته می شود. در این زمینه سازمان بین المللی کار به منظور درک بهتر وضعیت بازار کار جوانان و با توجه به آن که شاخص‌های میزان بیکاری، نرخ اشتغال و نرخ مشارکت به تنهایی نمی توانند گویای وضعیت دقیقی از نیروی کار باشند، شاخص دیگری را تحت عنوان «جوانان غیرشاغل که در حال تحصیل یا مهارت نیستند» را تعریف و مد نظر قرار داده است.
جوانان غیرشاغلی که در حال تحصیل یا کسب مهارت نیستند شاید در نگاه اول به گونه‌ای تلقی شود که این گروه از جوانان صرفا به دلیل نداشتن مهارت یا مدرک تحصیلی از ورود به بازار کار جامانده‌اند اما این گروه از جامعه که افراد در گروه سنی 15 تا 24 سال را در بر می‌گیرد، بر اساس تعاریف رسمی آماری، غالبا در 6 گروه از افراد جامعه قرار دارند.
بخش قابل توجهی از جمعیت غیرشاغلی که در حال تحصیل یا کسب مهارت نیستند، همان گروه بیکارانی از جامعه هستند که در در زمره افراد جویای شغل قرار دارند. بخشی از این گروه نیز، جوانانی هستند که مسئولیت خانوادگی مثل نگهداری از سالمندان یا کودکان، آنها را از ورود به بازار کار و تحصیل بازداشته است.
در گروه سوم نیز جوانان بیمار (بیماری طولانی مدت) یا معلول هستند که امکان ورود به بازار کار را نداشتند. گروه دیگر از غیرشاغلان، جوانانی هستند که مشکل مالی ندارند و در جستجوی فرصت شغلی خاص هستند. این گروه معمولا به طور فعال به دنبال کار یا بهبود مهارت‌های خود بوده اما هر فرصت شغلی را نمی‌پذیرند.
غیرشاغلان داوطلب بخش دیگری از بیکارانی هستند که معمولا در حال سفر بوده و یا درگیر فعالیت‌های هنری نظیر موسیقی، نقاشی و یا جهانگردی و مسائل دیگر هنوز وارد بازار کار نشدند.
اما گروه دیگر از این بیکاران، «دلسردشدگان از جستجوی شغل» هستند. جوانانی که به دلایل فردی، خانوادگی و اجتماعی از جستجوی شغل دلسرد شده و به دنبال کسب مهارت و دانش نیستند که این شرایط برای آنها به دلیل عدم توانایی جسمی و ذهنی به وجود نیامده بلکه یا دلسرد از یافتن شغل هستند یا به دلایلی مانند زمینه‌های خانوادگی، به دنبال سبک زندگی خطرناک و غیراجتماعی هستند.
هر چند طبق دسته بندی مذکور، گروه آخر در معرض مواجهه با آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، اما تمامی جوانان در گروه‌های فوق آسیب‌پذیر نیستند.
در همین زمینه یافته‌های آماری مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار نشان می‌دهد، طی سال‌های 93 تا 97 حدود 30 درصد جوانان 11 تا 24 ساله کشور، در گروه غیرشاغلانی قرار داشتند که در حال تحصیل یا کسب مهارت نبودند که این آمار در سال گذشته 29.7 درصد بوده است.
بر اساس آنچه که در گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار بیان شده، از جمله علل بالا بودن نرخ NEET، مربوط به جوانان بیکاری است که بخش عمده‌ای از این گروه را تشکیل می‌دهند.
همچنین علت دیگر آن درک نادرست عامه مردم از واژه شاغل است. به طوری که تلقی عموم مردم از فرد شاغل، کسی است که مزد و حقوق‌بگیر بوده و در یک بنگاه فعالیت می‌کند. در حالی که گروهی از این افراد که ترک تحصیل می‌کنند، به ویژه در مناطق روستایی، برای یکی از اعضای خانوار خود فعالیت می‌کنند که در این صورت در زمره کارکنان فامیلی بدون مزد قرار گرفته ولی به اشتباه خود را بیکار قلمداد می‌نمایند و یا افراد بسیاری هستند که کارکن مستقل بوده یا به ویژه زنان در محل سکونت خود، مشغول انجام شغل خانگی و کسب درآمد بوده که در این صورت، آنان نیز در زمره شاغلین محسوب می‌شوند.
علاوه بر این، برخی از جوانان به صورت داوطلبانه از چرخه آموزش و بازار کار خارج شده اند. به طور مثال جوانان دارای درآمد بدون کار در خانواده‌های با تمکن مالی بالا و یا مادران جوانی که در یک خانوار با درآمد بالا زندگی کرده ولی تصمیم می گیرند که به طور داوطلبانه به منظور مراقبت از فرزندان خود از بازار کار خارج شوند.
طبق این گزارش، قسمت نگران‌کننده موضوع، جوانانی هستند که در هیچ یک از مصادیق برشمرده فوق گنجانده نشده و در عین حال نه در جستجوی کار بوده و نه در حال آموزش یا کسب مهارت هستند. این گروه به شدت در معرض خطر به حاشیه رانده شدن از بازار کار و مواجهه با محرومیت‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی هستند که توجه ویژه برنامه‌ریزان برای وضع سیاست های حمایتی از جمله فراهم کردن امکانات تحصیلی، مهارت‌آموزی و اشتغال را طلب می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/212567/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چگونه از آخرین افزایش قیمت ارز دیجیتال بهره ‌برداری کنیم؟

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

صحنه جنجالی دربی لندن؛ چطور اخراج نشد!

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

استقبال اسطوره هلندی از گزینه جدید لیورپول

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

برای چند کار عجله کنید...

چرا جن‌ها دیده نمی‌شوند؟

نومید نشو! بهاری خواهد آمد

طرز تهیه ماکارونی با لوبیا چیتی

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

5 عادت رایج صبحگاهی که مخفیانه نابودت میکنه

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...

آقای گل تاریخ فرانسه قدم در راه مسی گذاشت!