آریا بانو

آخرين مطالب

انتقاد دو عضو کمیسیون فرهنگی از «درخونگاه» فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - انتقاد دو عضو کمیسیون فرهنگی از «درخونگاه»
٨٧
٠
صبح نو / فیلم سینمایی «درخونگاه» به کارگردانی آقای سیاوش اسعدی به‌تازگی در سینماهای کشور اکران شده است. این فیلم در جشنواره فیلم فجر رونمایی شده بود؛ اما نتوانست با موفقیتی همراه شود.
«درخونگاه» فضای عجیبی دارد. قصه‌اش در اواخر دهه 1360 و تحت‌تأثیر پایان هشت سال دفاع‌مقدس روایت می‌شود. شخصیت‌پردازی، فضاسازی، نورپردازی، دیالوگ‌ها و تقریبا همه‌چیز در شرایط پارادوکسیکال قرار دارد و مشخص نیست قصه رئال است یا سوررئال. نمادبازی‌های دستمالی‌شده به‌همراه اغراق در نمایش، جوّی بیمار از «درخونگاه» ساخته که نه علاقه‌مندان به سینمای روشنفکری را راضی می‌کند و نه مخاطبان دیگر را. آقای سیاوش اسعدی به‌شکلی گل‌درشت به ارزش‌هایی مثل خانواده، هشت سال دفاع‌مقدس و... هجمه برده که البته به‌دلیل بهره‌نبردن از فرم حرفه‌ای، خروجی کارش به فیلمی بی‌سروته تبدیل شده است. «درخونگاه» نه مرام برخی فیلم‌های آقای مسعود کیمیایی را دارد و نه مؤلفه‌های واقعی یک فیلم نوآر را. فیلم سیاوش اسعدی بیانیه‌ای التقاطی و تکه‌پاره است. در روزهای گذشته، منتقدان و مسوولان فرهنگی مختلفی درباره «درخونگاه» صحبت کرده‌اند؛ اما تصمیم گرفتیم بدون اشاره به‌نام فیلم مذکور، با آقای نصرالله پژمانفر، از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، گفت‌وگو کنیم. درادامه، این گفت‌وگو را خواهید خواند.
روابط خانواده‌ها و شرایط غالب جامعه، خصوصا جنوب شهر، در دهه 1360 و نزدیک آن چطور بود؟
اتفاقا در آن ایام روابط خانواده‌ها با یکدیگر گرم‌تر و بهتر از الان بود. اعضای خانواده ارتباط صمیمی و خوبی باهم داشتند؛ به‌همین‌دلیل، معمولا خانواده‌ها از ظرفیت همدیگر برای حل مشکلات به‌خوبی استفاده می‌کردند. وقتی یکی از اعضای خانواده یا خانواده‌ای در محله دچار تهدیدی می‌شد، آن تهدید برای تمام اعضای خانواده یا محله بود. در محله‌های مختلف، ارتباط عاطفی خوبی بین همسایگان وجود داشت.
اگر فیلمی درباره اواخر دهه 1360 بسازیم که خانواده ازهم‌گسسته، پدر مسأله‌دار، مادر ضعیف، دختر با مشکلی خاص، یکی از پسرها مفقودالاثر و دیگری اهل‌خلاف باشد، شما این خانواده را چطور تحلیل می‌کنید؟
مطمئنم آن‌هایی که مثل من در این مناطق زندگی می‌کرده‌اند، به‌خوبی می‌دانند چنین شرایطی برای آن خانواده‌ها دروغ و غیرواقعی است. البته این بدان‌معنا نیست که حتی یک در هزار چنین موردی یافت نمی‌شود؛ اما غالب جریان خانواده‌ها به‌هیچ‌عنوان این‌طور نبوده‌اند. باید مسأله سینما مطرح‌کردن مسائل خانواده‌ها باشد، نه چیزی که تقریبا غیرواقعی است.
حالا اگر در این فیلم، تنها آدم‌حسابی قصه زنی بدکاره باشد، چطور؟
طبیعتا سیاه‌نمایی، تخریب و از‌بین‌بردن ارزش‌های اجتماعی جامعه است. این دسته از فیلمسازان به این خاطر که فضای ذهنی‌شان دچار پارادوکس‌هایی است که عموما گرفتاری‌های درونی خودشان است و توان حلش را هم ندارند، به خیال‌پردازی می‌رسند و مسائل اینچنینی را ترسیم می‌کنند؛ چیزهایی که ربطی به واقعیت ندارد.
آیا فیلم «درخونگاه» را دیده‌اید؟
بله! دیده‌ام.
حالا که فیلم را دیده‌اید، کار ما راحت‌تر شد. نظرتان درباره این فیلم چیست؟
از جهات مختلفی «درخونگاه» را فیلم خوبی نمی‌دانم. در حوزه فنی و تکنیکی، فاقد اتفاق‌های استاندارد است. پس از این جنبه چیز خاصی وجود ندارد که بگوییم توانسته مخاطب را تحت‌تأثیر قرار دهد. قصه این فیلم درباره غالب جامعه آن روزها کاملا غیرواقعی است.
گاهی قصه فیلم رئال و در جاهایی به‌سمت فضای سوررئال پیش می‌رود. شما چه نظری دارید؟
اتفاقا این نکته را هم می‌خواستم اشاره کنم. فیلم دچار تناقض است؛ یعنی حتی فیلم خودش هم باور نکرده که وضعیت دهه 1360 این بوده و برای فرار از پاسخگویی به‌سمت فضای تخیلی می‌رود. همه‌اش برای این است که فیلم پشتوانه تحقیقاتی لازم را ندارد و سازنده مجبور شده با این روش از پاسخگویی شانه خالی کند. این تناقضات در سراسر فیلم دیده می‌شود.
هیچ‌کس طرفدار توقیف یا ممنوعیت فیلم نیست؛ اما از طرفی گاهی با فیلم‌هایی مواجهیم که به این شکل گل‌درشت و غیرواقعی هستند. واکنش معقول به این پدیده چیست؟
نگاه من این نیست که فیلمی ساخته و اکران شود، سپس با اعتراض به آن توقیف شود. باید بیشتر به‌سمت حمایت از فیلم‌های قابل‌دفاع برویم. حمایت باید معنادار باشد؛ یعنی فیلم‌هایی مدنظر باشند که مسائل جوانان، خانواده و جامعه را مطرح می‌کند. وقتی فیلمی صرفا نگاه و دغدغه شخصی فیلمساز است و فیلم دیگر دغدغه جامعه دارد، این‌ها مقایسه‌کردنی نیستند.
منظورتان چه حمایت‌هایی است؟
می‌تواند در قالب کمک‌های مالی یا تبلیغاتی یا در حوزه اکران باشد. نمی‌گویم فیلم‌های دیگر اکران نشوند؛ اما توزیع سالن‌ها بین فیلم‌های گفته‌شده با دیگران باید متفاوت باشد. نباید به فیلم خوب و فیلم نامطلوب تعداد سالن مساوی داده شود. باید تفاوتی در‌این‌زمینه وجود داشته باشد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/211938/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود