آریا بانو

آخرين مطالب

راهبر پروژه چتر نارنجی با هدف حمایت از زنان.

آموزش مهارت زندگی برای زنان نیازمند حمایت حقوقی است اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- کارشناس ارشد روانشناسی به عنوان راهبر در برگزاری پروژه «چتر نارنجی» با هدف حمایت از زنانی که در زندگی خود دچار مشکل هستند و نیاز به حمایت حقوقی و روانشناسی دارند، گفت:‌ شناسایی مشکلات، فراگرفتن مهارت زندگی و شرکت در کارگاه‌های آموزش خانواده به زنان، نیازمند حمایت حقوقی است و در حل مشکلات و بازگشت به زندگی آنها کمک شایانی می‌کند.

همایش «چتر نارنجی» برای کمک به بانوانی که در زندگی چالش اجتماعی داشته و نیازمند حمایت حقوقی و روانشناسی هستند روز 18 مهر با حضور وکلای دادگستری و بانوان روانشناس در سرای محله اکباتان تهران برگزار می‌شود.
راهکار برای زنانی که جدا شدند و اما پشیمان هستند
ملیکا اسلامی کارشناس ارشد روانشناسی درباره حمایت از زنان دارای مشکلات زندگی از بعد روانشناسی با عنوان پروژه چتر نارنجی اظهار کرد:‌ ما در جامعه زنانی داریم که از همسر خود جدا شدند و از این جدایی پشیمان هستند زمانی که با آنها صحبت می کنیم، می بینیم که مشکلات زیادی دارند. این موضوع ذهن خیلی ها را درگیر کرده، باید برای این نوع از بانوان در جامعه اندیشیده شود ما باید به این افراد کمک کنیم تا اگر قرار است جدا شوند از همسرشان با دنیای بیرونی جدایی از این زندگی آشنایی داشته باشند.
وی گفت: این افراد باید بدانند که مشکلاتی که بعد از جدایی از همسرشان به آنها عارض می شود چگونه است و ما سعی می‌کنیم که این مشکلات را به آنها بشناسانیم. اول وقتی جدا می شوند مشکلات رو بشناسند و بدانند که چه کاری باید بکنند و دوم اینکه جدا شدنشان و با درک و آگاهی از حقوق خود باشد و حتی در زندگی با همسر این افراد باید دارای مهارت هایی باشند تا بتوانند مشکلات خود را حل کنند. این مهارت ها باید آموزش داده شود و بانوان یاد بگیرند و در زندگی به کار ببندند و مشکلاتشان را به واسطه آموزش این مهارت ها حل و فصل کنند. این مهارت ها مهارت هایی است که شاید در زندگی به آنها آموزش داده نشده باشد.
بانوان آموزش های لازم برای درک مسائل را فرا بگیرند
اسلامی افزود: متاسفانه این افراد آموزش های لازم برای درک مسائل را فرا نگرفتند و باید در کلاس های آموزشی شرکت کنند و هدف ما هم این است که این مسائل را به آنها آموزش دهیم تا با مشکلات کنار بیایند. بطور کلی این افراد با همسران خود مشکلاتی داشتند و چون مهارت لازم را نداشتند، نتوانستند راهکارهای مناسب برای تداوم زندگی و حتی کنار گذاشتن مشکلات با همسرانشان را پیدا کنند.
فرا گرفتن مهارت حل مشکلات بسیار مهم است
راهبر پروژه چتر نارنجی گفت: این افراد باید مهارت هایی داشته باشند که بتوانند زندگی خود را به نحو احسن به پیش ببرند. یکی از مهمترین نقص هایی که این افراد دارند این است که خود مشکلاتشان را نمی شناسند و این برای شناسایی راهکار برون رفت بسیار سخت است. آنها فکر می کنند که اگر با همسرانشان زندگی نکنند زندگی خوبی خواهند داشت و مشکلاتشان حل خواهد شد ولی هیچ تعهد و تاییدی وجود ندارد که این اتفاق بیفتد، شاید بعد از این زندگی باز هم با مشکلات دیگری مواجه باشند. این احتمال وجود دارد که این افراد دوباره ازدواج کنند و برای آنها دوباره مشکلاتی همچون مشکلات سابق به وجود بیاید.
شناسایی مشکل و حل مسائل
اسلامی افزود: به خاطر همین ما برای اولین بار مشکل این بانوان را شناسایی می‌کنیم و می گوییم چه کار باید بکنند تا مشکلاتشان حل شود و در گام دوم باید به آنها بگوییم که در این مسئله ای که به نام اختلافات وجود دارد چه کمبودهایی وجود دارد و به چه چیزهایی نیاز دارند، تا به راهکارهای آن دست یابند و باید این مسئله را بپذیرند که راهکارهایی که برای آنها در نظر گرفته می‌شود را انجام بدهند تا مشکلات بهتر و مطلوب تر حل شود. در گام بعد اینکه چه چیزهایی را بلد نیستند و چه چیزهایی را باید یاد بگیرند تا برای حل مشکلاتی که روبه رویشان است، انجام دهند. درست آن کاری که ما می‌خواهیم برای آنها انجام بدهیم و به آنها کمک کند ما در باره خانواده باید به آنها بگوییم که خانواده مجموعه ای است متشکل از آقای خانواده خانم خانواده و فرزندان خانواده.
کنار بانوان مشکل دار خواهیم بود
این کارشناس روانشناسی اظهار کرد: قرار است که ما کنار آنها باشیم راه کارها را به آنها یاد دهیم و آموزش ببینند تا بتوانند مشکلاتشان را خود حل کنند. این مهم‌ترین نکته‌ای است که باید خانواده‌ها بدانند که با هم بودن بهتر از جدا بودن است و برای فرا گرفتن این مهارت ها باید تئوری رو یاد بگیرند، تمرین کنند تا قادر شوند به نحو احسن کار را انجام دهند. این درست همان مهارت های زندگی است که ما باید در زندگی خود یاد بگیریم و به کار ببندیم.
وی با بیان اینکه برای موفقیت در زندگی مشترک 10 مهارت داریم، افزود: خود آگاهی، خود شناسی، مدیریت خشم، خلق موثر، حل مسئله، اعتماد به نفس و عزت نفس، حس ارزشمندی و انتقال آن به همسر و مسائل دیگر جزو این مهارتها است. در رابطه با عزت نفس اگر خانم عزت نفس پیدا کند و مشکلات خودش رو بیابد قطعاً می تواند بهترین راهکار را با داشتن مهارت ها انجام بدهد و به مشکلات خودش کمک کند. یکی از مهمترین بحث هایی که وجود دارد، نمی خواهم بگویم به شخصی که تو عزت نفس نداری و مشکل داری، ‌راه چاره نداری بلکه می‌خواهم بگویم که شما می توانید مشکلاتتان رو باهمسرتان حل کنید. اگر خشم و نفرت نباشه همه چی قابل حل است. بحث اصلی این است که آنها حسشان تغییر کند ما قصد داریم که حس نفرت آنها را تغییربدهیم و مسائل و مشکلاتشان را پاک کنیم.
هدف ما خوب کردن حال افراد است
اسلامی گفت: هدف ما خوب کردن حال این افراد است ما در یک هفته و دو ساعت و یا یک جلسه همه چیز را نمی توانیم به آنها بگوییم و طبیعتاً نشدنی است، می خواهیم به آنها بگوییم که پشتیبان شما هستیم. برای سوالات شما پاسخ داریم و این کار هم با هزینه‌های کمتر و در مدت زمان کمتری انجام شود. می خواهیم بگوییم که قبل از شما افرادی هم بودند که مشکلاتی داشتند ولی صورت مسئله را پاک کرده و مساله را حل نکردند و نتوانستند مشکلات خود را حل کنند پس شما هم اگر بخواهید، می توانید. می خواهیم بگوییم که شما هم این شانس را دارید که باز هم به زندگی برگردید و مشکلات را می توانید درک کنید و این شانس برای شما یک فرصت است. حتی اگر یک مسئله میان شما و همسرتان وجود داره و شما از او نفرت دارید. بیایید ببینید که این نفرت چی هست تا به کجا می رسد و بدون نگاه به این نفرت و مشکلات باید انجام راهکار باشد. ببینیم که این حس را چطور تغییر بدهیم باید آن حس بدبینی تغییر کند و تا آن تنفر از بین نرود نمی توان مشکلات را حل کرد.
راه اندازی کارگاههای عملی
این کارشناس ارشد روانشناسی ادامه داد: در این کارگاه ها برای بانوانی که مشکل دارند، کارهای عملی انجام می دهیم و بعد در این کارگاه های عملی به درک مشترکی برای حل مشکلات می رسیم و راهکارها را در آن بررسی و اجرا می کنیم تا موضوعات رو خودشان به نحوه احسن اصلاح کنند و قضیه اختلاف رو پایان بدهند. در این کارگاه ها که توسط کارشناسان برگزار می شود درباره مشکلات راهکار ارائه می شود و آنها می توانند راهکار را بیابند و این به حل مشکلات افراد کمک می کند. وقتی توی این کارگاه مشکل شناسایی می شود طبیعتاً راهکار بهتری برایش به وجود می‌آید و این همکاران ما بعنوان کارشناس بهترین کمک را به این مددجویان می کنند.
برگزاری همایش
پیش از این مینا مهدی لو وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس ارشد حقوق خصوصی به عنوان برگزار کننده همایش چتر نارنجی در گفت وگو با خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا گفت: این پروژه برای کمک به زنان در 4 فاز انجام می شود. فاز اول پروژه روز 18 مهر جاری در سرای محله اکباتان از ساعت 13 تا 17 برگزار می شود.
این وکیل که 14 سال در حوزه وکالت و سالها تخصص در حیطه خانواده با معضلات ومشکلات بانوان دارد، اظهار کرد:‌ این کار در چهار قسمت و در دو بخش حقوقی و دو بخش روانشناسی انجام می گیرد. تیم حقوقی متشکل از 6 وکیل است که در این همایش دو وکیل حضور خواهند داشت و تیم روانشناسی نیز همان 6 روانشناس هستند که دو تا از آنها در این همایش با ما همکاری می کنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/210974/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حجامت بیمه شد

چرا قانون فرزندآوری منجر به کاهش جمعیت شد؟

صادق قطب زاده، یک انقلابی که قصد کودتای نظامی داشت

ماجرای گران شدن شیرخشک؛ سازمان غذا و دارو پاسخ دهد / داروخانه‌ها حق گران کردن خودسرانه ندارند

نقاط حساس بدن متولدین هر ماه !

برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

48 میلیون ایرانی‌ تمایل به مهاجرت از ایران دارند!/ ویدئو

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

برای کاهش تاثیر استرس بر قلب چه کنیم؟

مواد غذایی مفید برای تسکین درد مزمن

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد؟

خاتمی: در دانشگاه افراطیون چپ را کوبیدم و ناراحتشان کردم، به رهبرى گفتم، ایشان هم افراطیون راست را محکوم کنند؛ نپذیرفتند

83 درصد کودکان کار از اتباع هستند

عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟

گروکشی از بیمار؛ زیرمیزی پزشکان روی میز تعزیرات

کاربرد عجیب پلک که نمی‌دانستید!

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مهاجرت ایرانی ها هم مانند افغانستانی ها توده ای می‌شود؟

چه کسانی کاندید جراحی برداشتن «لوزه» هستند؟

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

کمبود این ویتامین سبب خواب رفتن پا می‌شود!

سفر به تهران قدیم؛ کشتی با خرس در خیابان‌های تهران/ تصاویر

ژست جدید محمدرضا گلزار در کنار خودروی لوکس به عنوان یک مدل تبلیغاتی را ببینید!

تغییرات چهره محمود احمدی نژاد بعد از عمل زیبایی پلک در مراسم گرامیداشت بهبهانی

ابراهیم رئیسی در جلسه جدید دولت با تغییر ظاهری بزرگ و متفاوت؛ پای عمل جراحی در میان است؟

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

وقتی ژیلا صادقی مجری جنجالی تلویزیون اسلحه به دست شد| تیر خانم مجری به هدف خورد؟

سهامداران عدالت بخوانند |خبر جدید رئیس سازمان بورس درباره پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

سلفی منوچهر هادی با مهمانان مراسم سی و نهمین سالگرد پدر مرحومش /چقدر شبیه باباش بوده

هنگامه حمیدزاده بازیگر نقش فرزانه در سریال بزنگاه بعد از 16 سال

عکس هنری پناه استخری در چشم اندازی زیبا از کشور بلژیک که پدر بازیگرش منتشر کرد

طبیعت گردی حسین مهری سینای زمانه و پسرش بانمکش / پدر و پسر کپی برابر اصل اند

رونمایی عباس غزالی بازیگر وضعیت سفید از فرزندش / تیپ ست و بامزه پدر دختری

اولین واکنش رضا رشیدپور به اعلام خبر درگذشت خود و انتقادات و واکنش‌های هوادارانش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

رونمایی از چهره جدید و باورنکردنی بهنوش بختیاری با رنگ موهای عجیب که سوژه مجازی شد!

نگاهی به دکوراسیون شیک و با کلاس خانه علی سخنگو پارسای سریال دلدادگان در روز تولدش / چیدمان زیبا چقدر خوش سلیقه

سینی غذای خوشمزه ؛ رنگارنگ و دو نفره آیسان آقاخانی برای همسرش رضا گلزار / نوش جان باشه

کارمندان بخوانند | خبر خوش و مهم رئیس سازمان بودجه درباره حقوق 1403 کارمندان