آریا بانو

آخرين مطالب

20 ایده جذاب برای ساخت انواع کاردستی مهد کودک اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - 20 ایده جذاب برای ساخت انواع کاردستی مهد کودک 20
٦٥
٠
ستاره / ساخت کاردستی برای کودکان مهدکودکی امری ضروری به نظر می‌رسد، چرا که این کار میزان خلاقیت و حس استقلال آن‌ها را افزایش خواهد داد. چنین فعالیتی پیش زمینه‌ای است که آن‌ها را برای فعالیت‌های دوران دبستان آماده می‌کند. کودکان در این سن، نقاشی با دست، استفاده از وسایل رنگ‌آمیزی متنوع، استفاده از چشم‌های عروسکی و همچنین اکلیل را بسیار دوست دارند، اما همیشه هم آموزش کاردستی‌های یکسان به آن‌ها روش درستی نیست. برای تنوع در ساخت انواع کاردستی مهد کودک، 20 ایده‌ی متنوع را برای شما تهیه کرده‌ایم که با آموزش آن‌ به کودکان مهد کودکی، می‌توانید نکات بسیاری را نیز به آن‌ها آموزش دهید. در ادامه این ایده‌ها را با هم خواهیم دید.
ایده‌های جذاب برای ساخت انواع کاردستی مهد کودک
کاردستی کودکان مهد کودکی باید بسیار ساده و سرگرم کننده باشد. در این کاردستی‌ها باید روی بالا بردن مهارت‌های فردی آن‌ها تمرکز داشته باشیم. والدین و مربیان مهد کودک نیز می‌توانند در ساخت این کاردستی‌ها به کودکان کمک کنند اما بهتر است بخش عمده‌ی آن را به عهده‌ی خود کودک بگذارند.

1. ساخت عروسک دستی روبات
از آن‌جا که کودکان عاشق نقاشی کردن با دست و انگشتانشان هستند، از آن‌ها بخواهید نقاشی‌هایی به این روش بکشند و سپس با آن‌ها این ربات بامزه را درست کنند. برای ساخت این روبات فقط کافیست کودکان الگوهایی مربعی و مستطیلی با قیچی برای اعضای بدن روبات ببرند و با پونز به هم بچسبانند. تزیین بدن روبات را هم به آن‌ها واگذار کنید. پیشنهاداتی نظیر استفاده از دکمه، استیکر، سنگ‌های تزیینی و ... به آن‌ها دهید اما بگذارید خودشان تصمیم بگیرند.

2. نقاشی با نمک خوراکی
کودکان در این سن، استفاده از اکلیل در کارهای هنری خود را بسیار دوست دارند؛ اما استفاده از اکلیل به خاطر پخش شدن و به سختی تمیز شدن از روی سطح، به نظر مربیان مهد کودک و والدین ایده‌ی جالبی نیست. برای حل این مشکل استفاده از نمک جایگزین مناسبی خواهد بود. چسب مایع را به کودکان دهید و از آن‌ها بخواهید نقاشی دلخواهی بکشند. سپس به آن‌ها کمی نمک دهید و از آن‌ها بخواهید که نمک‌ها را روی چسب‌ها بپاشند. پس از خشک شدن نقاشی، به کودکان پیشنهاد دهید روی نمک‌ها را با آبرنگ رنگ‌آمیزی کنند. اکنون آن‌ها نقاشی‌های سه بعدی زیبایی با نمک خلق کرده‌اند.

3. خلق نقاشی‌های مچاله شده
اگر تجربه‌ی سر و کله زدن به کودکان 5 ساله را داشته باشید، می‌دانید که یاد دادن تا زدن و مرحله به مرحله ساختن کاردستی‌هایی نظیر اوریگامی به آن‌ها به مراتب سخت تر از مچاله کردن از کاغذ است. برای ساخت این کاردستی به تنها چیزی که احتیاج دارید، کاغذ، آب رنگ‌ و دست‌های کوچک آماده برای مچاله کردن کاغذ خواهد بود. مربیان می‌توانند همه‌ی کاردستی‌های بچه‌ها را کنار هم آویزان کنند تا یک اثر هنری بزرگ خلق شود.

4. درست کردن مجسمه‌های سه بعدی با شاخه‌ی درخت
نقاشی کشیدن فعالیتی خوب و آموزنده است؛ اما درست کردن مجسمه‌های سه بعدی نیز به افزایش خلاقیت کودکان کمک می‌کند. این پروژه شامل 2 فعالیتی است که کودکان دوست دارند یعنی جمع آوری شاخه‌های درخت و کار کردن با مهره‌های رنگی! از کودکان بخواهید با شاخه‌های درختان، درخت کوچکی بسازند و سپس دانه‌های رنگی را درون شاخه‌ها فرو کنند و با چسب به هم بچسبانند.
5. نقاشی طاووس با نی پلاستیکی
به نظرتان این کاردستی برای کودکان مهد کودکی مشکل است؟ نگران نباشید. روش ساخت این کاردستی بسیار آسان خواهد بود. حتی کودکانی که هیچی شناختی از هنر ندارند هم می‌توانند این کاردستی زیبا را درست کنند. برای درست کردن پر‌های طاووس از کودکان بخواهید چند قطره آب رنگ روی کاغذ بچکانند و سپس با نی روی آن را فوت کنند تا قطرات آب رنگ روی صفحه پخش شود. برای ساخت بدن نیز مربیان یا والدین می‌توانند در رنگ‌امیزی دایره به آن‌ها کمک کنند یا اجازه دهند با استمپ بدن طاووس را ایجاد کنند.
6. ساخت اشکال هندسی با دانه‌های خوراکی
با ساخت این کاردستی اشکال هندسی مختلف را به کودکان آموزش دهید. فقط کافیست از آن‌ها بخواهید با چسب مربع یا دایره یا هر شکل هندسی دیگری را بکشند و روی آن را با دانه‌های خوراکی ذرت، فلفل و ... بپوشانند.
7. کاردستی با ورق‌های محافظ حباب‌دار
این کاردستی ارزش این را دارد که این‌بار به جای ترکاندن حباب‌های ورق‌های محافظ، آن‌ها را به کودکان دهید تا با آن‌ها کاردستی بسازند. از کودکان مهد کودکی بخواهید با کاغذ رنگی چتری درست کنند و روی مقوا بچسبانند. سپس از ورق محافظ حبابدار را یک U شکل ببرند و به دور چتر بچسبانند. سپس حباب‌ها را با آبرنگ رنگ‌آمیزی کنند. اکنون کودکان یک کاردستی چتر در باران با ورق‌های محافظ حباب‌دار ساخته‌اند.
8. ساخت حروف الفبا با کاموا
بسیاری از مربیان و والدین به کودکان حروف الفبا را قبل از ورود به مدرسه آموزش می‌دهند. برای این که این آموزش بهتر انجام گیرد، بهتر است از کاردستی حروف الفبا نیز استفاده کنیم. شکل حروف الفبا را روی یک کاغذ شمعی بنویسید و از کودکان بخواهید روی آن چسب بزنند و با کاموا سطح آن را بپوشانند. سپس، وقتی خشک شد دور آن را با قیچی ببرند.
9. نقاشی کردن روی رنگین کمان درون کیسه
کودکتان می‌خواهد نقاشی با دست انجام دهد اما شما نگران کثیف‌کاری هستید؟ با ساختن این کاردستی دیگر نگران جای دست کودکتان روی وسایل خانه نباشید. این کاردستی را باید خودتان درست کنید و به کودکتان بدهید تا روی آن طرح‌های خلاقانه نقاشی کند. برای این منظور با کمی آرد و آب خمیری درست کنید و کمی رنگ را نیز درون آن مخلوط کنید. به همین ترتیب خمیر‌های رنگی درست کنید و درون یک کیسه پلاستیکی بریزید و به کودکتان دهید تا با انگشت روی آن نقاشی بکشد و سرگرم شود.
10. کاردستی با برگ درختان
کودکان می‌توانند در هر فصلی با برگ درختان کاردستی‌های زیبا و خلاقانه بسازند.
11. کاردستی با کاغذ کشی
به کودکان پیشنهاد دهید که با استفاده از کاغذ کشی و چسب طرح‌های خلاقانه ایجاد کنند. طرح آن را کاملا به عهده‌ی کودکان بگذارید و ببینید که چه طور به هنرمندانی با طرح‌های انتزاعی بدل می‌شوند.
12. کاردستی با رد پای حیوانات عروسکی
برای درست کردن این کاردستی تنها چیزی که باید اماده کنید، یک حیوان عروسکی، گواش و مقواست. در حین ساختن این کاردستی می‌توانید نکات زیادی راجع به حیوانات نیز به کودکتان بیاموزید. طرح رد پاها را کاملا به عهده‌ی کودک بگذارید و ببینید در انتها چه کاردستی خلاقانه‌ای درست می‌کنند.
13. کاردستی اختاپوس با کیسه کاغذی
روش ساخت این کاردستی بسیار آسان است. رنگ‌آمیزی، برش، چسباندن چشم عروسکی و تمام! با ساختن این کاردستی طرز استفاده از قیچی را نیز به کودکان آموزش دهید.

14. کاردستی دانه‌ی برف با چوب بستنی
این کاردستی روش استفاده از وسایل ساده و دور ریختنی برای ساخت کاردستی را نیز به کودکان آموزش می‌دهد. برای ساخت آن، به کودکان پیشنهاد دهید چوب بستنی‌ها را به صورت متقاطع از وسط به هم بچسبانند و روی آن‌ها را یا رنگ کنند یا با اکلیل بپوشانند.
15. کاردستی خوراکی
یکی از مشکلاتی که مربیان مهد کودک با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، خوراکی خوردن کودکان در این فضاست. با این کاردستی، دیگر نگران وقت غذا و خوراکی کودکان نباشید. رنگ‌های خوراکی را در اب حل کنید و به کودکان دهید. از آن‌ها بخواهید که غذای خود را نقاشی کنند و سپس بخورند. با این کاردستی ذوق و شوق کودکان برای خوردن خوراکی بیشتر می‌شود.
16. کاردستی هنری متقارن
کودکان عاشق این هستند که ببینند چگونه قطره‌های کوچک رنگ تبدیل به شکل‌های متقارن می‌شوند. علاوه بر این، با این کاردستی می‌توانید رنگ‌های اصلی و رنگ‌های فرعی که از ترکیب رنگ‌های اصلی به وجود می‌آیند را نیز به آن‌ها آموزش دهید.
17. کاردستی بستنی
کدام بچه‌ی 5 ساله‌ای را می‌شناسید که بستنی دوست نداشته باشد؟ با کمی خمیر اصلاح و کاغذ رنگی، روش ساخت بستنی 3 بعدی را به آن‌ها آموزش دهید و آن‌ها را سرگرم کنید.
18. کاردستی خوک
با ساخت این کاردستی شکل‌های دو بعدی و رنگ‌ها را نیز به کودکان آموزش دهید. به آن‌ها یاد دهید چه طور با دایره خوک بکشند و آن را رنگ‌آمیزی کنند و چه طور با قیچی دور آن را ببرند. مربیان مهد کودک می‌تونند کاردستی همه‌ی بچه‌ها را کنار هم جمع کرده و یک گله خوک خوشحال ایجاد کنند.
19. کاردستی آویز کاغذی تزیینی
برای این کاردستی نیز می‌توانید به کودکان پیشنهاد دهید برای بدنه‌ی آویز، از نقاشی خودشان استفاده کنند. برای دنباله‌ نیز، از نوارهای کاغذ رنگی و کامواهای رنگی استفاده کنند.
20. نقاشی گل‌های وحشی
کودکان به خصوص کودکان 5 ساله دوست دارند در نقاشی‌های خود از گل استفاده کنند. آن‌ها گل‌ها را دوست دارند چرا که زیبا هستند، بوی خوبی می‌دهند و نقاشی کردن آن‌ها ساده است. برای این کاردستی به آن‌ها پیشنهاد دهید از گچ برای ساقه‌ها و از گواش برای گلبرگ‌ها استفاده کنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/210865/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیستم بادبان خورشیدی پیشرفته ناسا؛ شاهکار جدید فناوری‌ فضایی!

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

سقوط در انتظار 2 لژیونر ایران؛ زودتر برگردید!

بیرانوند بالاخره در محلی که دوستش دارد

داوران معروف UWW محروم شدند؛ برنده کشتی جنجالی عوض نشد

مدافع پرسپولیس مقابل سپاهان از مصدومیت برگشت

تغییری که مقابل استقلال خطرساز شد

استقلال و پرسپولیس واقعا 3 هزار میلیارد؟

توضیحات اسبقیان درباره اداره‌ی استقلال و پرسپولیس

مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود

بمب بزرگ استقلال پس از تغییر مالکیت

ترکیب الهلال به امید کسب پنجمین ستاره آسیایی

نماوا بایکوت می‌شود؟/ رضا کیانیان: از شانه‌ساززاده شکایت می‌کنیم

خوشمزه‌ترین سوغاتی گرگان از نظر «احمدرضا اسعدی»

تغییر در قوانین جوایز «اسکار»

«نفرین شاه باستانی ایران»؛ مهمترین یادگار تاریخ

ارکستری هارمونیک و زیبا از کشور مصر

ماجرای تجمع مردم در مقابل فرمانداری بندرعباس چه بود؟

باران سنگین و وقوع سیلاب در شهرستان دلیجان

هشدار باران شدید در 21 استان

روایت خیری که در اوج نداری زائر اولی ها را به زیارت امام رضا می‌آورد!

ساخت مهره های شطرنج به شکلی زیبا

آرامگاه چوپان‌آتا در شهر زیبای کلاله

جدال دیدنی سگ ها با پلنگ برفی

مزارع معروف لاله ها در هلند

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی horsehead و Orion

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

سرمربی جهانبخش، گزینه اول جانشینی کلوپ

عارف غلامی دوباره از لیست خط خورد

تمرینات سخت و اختصاصی ستاره‌های مصدوم پرسپولیس

21 سال پیش در چنین روزی؛ هت‌تریک تاریخی رونالدو مقابل منچستریونایتد

لب‌خوانی در جنجال بزرگ ال‌کلاسیکو؛ تکنولوژی نداریم

رأفت: نیمکت پرسپولیس از استقلال قوی‌تر است

اتهام بزرگ؛ پیکه از عربستان رشوه گرفت!‏

علی دایی پیگیر وضعیت ترانه علیدوستی شد

ویدئویی جدید از رفتارهای عجیب بنیامین بهادری!

به نظرتون سروش با حامد چه صحبتی داشت؟

پاسخ دوقلوهای سریال «پایتخت» به 2 سوال مهم

چند درصد ایرانی‌ها «مسافرت» می‌روند؟

عوض شدن مسیر خوردو پس از تصادف!

سرعت دیوانه وار راننده های موتور سنگین!

کشتی گرفتن جالب دو سنجاب

گوناگون/ کشف تصویر 1800ساله «اسکندر مقدونی»

رفتار عجیب موش پس از شنیدن صدای جیغ!

خوراک مرغ لعاب دار و مجلسی درست کن

اگر قصد باروری دارید این خوراکی ها را حتما بخورید

4 روش درخشان برای تیز کردن چاقوهای کُند

ناسا نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت

دین‌محمدی: استقلال باید تمرکز بیشتری داشته باشد