آریا بانو

آخرين مطالب

مادری که پسرش را کشت چون در جنگ کشته نشده بود! اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - مادری که پسرش را کشت چون در جنگ کشته نشده بود!
١١٦
٠
فرادید / عموماً باور بر این است که زنان مخالف جنگ و طرف‌دار صلح هستند. دلیل این امر آن است که زن کودک خردسال‌اش را که با زحمت و سختی پرورش داده و بزرگ کرده به جنگ می‌فرستد، درگیر قتل و خونریزی می‌شود، یا جانش را از دست می‌دهد و یا جان دیگران را می‌گیرد که این مسأله برای آن‌ها بسیار آزار دهنده و ناراحت کننده است.
با توجه به نگرش صلح‌جویانه‌ی زنان، اکثراً این بحث مطرح می‌شود که اگر زنان بر سرنوشت دنیا حاکم شوند، در آن صورت به جنگ‌ها و تنش‌ها خاتمه می‌دهند و صلح سراسری را تأمین خواهند کرد.
اما بر خلاف این نگرش، تاریخ روایت دیگری را بیان می‌کند. در جامعه بدوی، جنگ مظهر قدرت و توانایی به شمار می‌رفت و مردان برای نشان دادن شجاعت و بی‌باکی‌شان وارد جنگ می‌شدند و، چون زنان از لحاظ جسمانی کم‌توان‌تر از مردان بودند، بنابراین به آن‌ها اجازه شرکت در جنگ‌ها را نمی‌دادند.
در تمدن آزتک آمریکای جنوبی اگر زنی هنگام زایمان جانش را از دست می‌داد، آن را نشانه شجاعت وی دانسته، و با عزت و احترام به خاک سپرده و بر قبرش لوحه سنگ یادگاری نصب می‌کردند.
در تاریخ، سنت‌ها و رسوم جاهلی چنان در میان مردمان نهادینه شده بود که زنان با تعهد به آن‌ها رفتار می‌کردند. در جریان نبردها، یکی از بزرگ‌ترین ننگ‌ها برای مردان فرار از جنگ بود. در ایالت اسپارتای یونان وقتی پسری به جنگ می‌رفت، یگانه آرزوی مادرش این بود که پسرش یا پیروز از جنگ با سپرش برگردد و یا جسد بی روح‌اش را از میدان نبرد بیاورند.
گفتنی است که در رویدادی همه سربازان کشته شدند به جز یک سرباز که زنده به خانه بازگشت؛ مادرش از فرط عصبانیت پسرش را به قتل رساند که چرا با رفیقانت کشته نشدی؟
راجپوت‌های هندوستان هم رسم مشابه‌ای داشتند که اگر کسی از جنگ فرار می‌کرد و به خانه بر می‌گشت، در‌های خانه را به رویش می‌بستند. رسم دیگری هم بود که زنان به همراه ارتش به میدان نبرد بروند. وظیفه آن‌ها پاسداری از خیمه‌ها و مراقبت از سربازان زخمی بود.
آورده‌اند که در جنگ یرموک (636 میلادی) ارتش اعراب پا به فرار نهادند و به سوی خیمه‌ها آمدند که با واکنش شدید زنان حاضر قرار گرفتند و تحریک زنان باعث شد تا دوباره به میدان جنگ برگردند. به استناد تاریخ سرانجام پیروزی نصیب‌شان شد که در آن فتح بدون تردید سهم زنان آشکار است.
اما در کل با مطالعه‌ی تاریخ بشر در می‌یابیم که جنگ‌ها برای زنان تباهی‌آور بوده است. به‌ویژه در هنگام شکست که طرف مقابل، زنان را نیز در کنار دیگر غنایم تصاحب می‌کردند. زنان، چه متعلق به خانواده‌ی سلطنتی یا طبقه پایین بودند، گاهی بین سربازان تقسیم می‌شدند و یا در بازار‌ها فروخته می‌شدند که به هرحال زندگی‌شان نابود می‌شد.
اما از سوی دیگر؛ زمانی که حضور در جنگ ناگزیر می‌شد، نمونه‌های بارزی از اشتراک زنان در میدان‌های نبرد، آن هم به‌عنوان سرلشکر داریم.
به‌طور مثال در تاریخ بریتانیا ملکه بودیکا (متوفی 61 میلادی) را سراغ داریم که در برابر رومیان، آن گاه که بخشی از خاک بریتانیا تحت تسلط آنان قرار داشت، چندین بار جنگید و ایستادگی نمود.
بودیکا وقتی برای نخستین بار در مقابل رومیان قد علم کرد، با شکست رو به رو شد. این واقعه خشم شدید و حس انتقام‌خواهی وی را برانگیخت؛ او دست به کار شد و قبایل مختلف بریتانیا را در برابر رومیان متحد ساخت و سپس اعلام جنگ کرد.
در میان زنان جنگجو و سلحشور رضیه سلطان (متوفی 1240 هـ) نیز نامی آشناست؛ وی همواره با لباس مردانه در صحنه ظاهر می‌شد و برای به دست آوردن اقتدار از دست رفته‌ی خانواده‌اش جنگ‌هایی را رهبری کرد، اگرچه سرانجام با شکست مواجه شد؛ ولی امروزه همه او را به عنوان یک زن قهرمان می‌شناسند.
در هندوستان نیز نمونه‌های زیادی از زنان جنگجو وجود دارد که طی سال 1857 و پس از آن در جنگ‌های آزادی‌خواهانه شرکت کرده و سهم بسزایی داشته‌اند. از آن میان می‌توان از «لکشمی بایی» نام برد که در برابر ارتش انگلیس جانش را از دست داد.
قابل ذکر است که در جنگ جهانی اول وقتی مردان در جبهه‌های جنگ حضور داشتند، زنان با مسئولیت‌پذیری وظایف مردان را در کارخانه‌ها و مشاغل دیگر عهده‌دار شدند.
در دوران جنگ‌ها وقتی زنان آزادی‌هایی به دست آورده و مشغول فعالیت‌های گوناگون در عرصه‌های تجاری و اجتماعی شدند، پس از خاتمه جنگ دوباره به خانه برنگشتند و برای حقوق خود دست به مبارزات سیاسی زدند و در نتیجه حق رأی به‌دست آوردند. حقی که برای آن در گذشته قربانی‌های زیادی داده بودند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/210024/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای دنیا را ببینید

شعر خوانی دختر شیرین زبان

برخورد گرم کریم باقری با پیشکسوتان فوتبال

ستاره بایرن: اول رئال، بعد فینال تمام آلمانی!

واکنش وزیر فرانسوی به جدایی کیلیان امباپه از پار‌ی‌سن‌ژرمن

رکورد دست‌نیافتنی رئال

بهترین گل‌های هفته لیگ قهرمانان اروپا

آذرباد: این اتفاق را در عمرم ندیده‌ بودم!

هاشمی‌ نسب: به جای دخالت، از حق استقلال دفاع کنید

کریم باقری و محمد خاکپور در حال تمرین

عامل حذف سیتی حتی یک دقیقه هم بازی نکرد!

میرزازاده بهترین فرنگی‌کار سال 2023 آسیا شد؛ درستکار بهترین مربی

از مادر اصرار، از ارسطو انکار!

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

سلفی جدید نفیسه روشن از برادر و زن برادرش / چقدر این عروس تازه وارد خوشتیپ و مهربونه

نماهنگ «فصل همدلی» منتشر شد

ادعای جلیل محبی: این گشت ارشاد کار دولت است

ادامه امدادرسانی بی وقفه به متاثرین از سیلاب سیستان و بلوچستان

آخرین وضعیت لایحه حجاب از زبان معاون رئیس جمهور

گوناگون/ گورهای شگفت‌آور

سرقت ذخیره غذایی یک سنجاب توسط خرس سیاه

بزرگترین آبشار جهان در جنگل بارانی گویان

لحظه پیوستن روباه مادر به توله‌اش در ولنجک تهران

رول خرما دارچین یک عصرانه خوشمزه

عوارض آنتی هیستامین ها کم شد!

کف هنگام پخت گوشت را دور بریزیم؟

واکنش احساسی نادال پس از حذف در بارسلونا

بهترین بازیکنان هفته لیگ قهرمانان؛ یوفا گاف بزرگی داد!

مانوئل نویر بهترین دروازه تاریخ لیگ قهرمانان شد

گلایه های جواد خیابانی از وضعیت ساخت استادیوم جدید

جواد خیابانی: واگذاری و خصوصی سازی باشگاه ها یعنی رئال مادرید

جمله خاص رودیگر بعد از حذف سیتی؛ الله اکبر

خیابانی: با این تیم در جام ملت های آسیا خواهیم باخت

مگه تو کلئوپاترایی انقدر عروسیت طول می‌کشه!

فیلم‌های سینمایی تلویزیون در آخرین روز‌های فروردین

شوخی «نون خ» با تابلوهای روزشمار اتمام پروژه

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

رونمایی از لباس عروس ساده و شیک سوگل خلیق با تور گیپور زیبا / چقدر لباس عروس بشون میاد

«مجنون آن لیلی» به تالار حافظ می‌آید

بی خانمانی هزاران نفر از ساکنان کنیا در اثر جاری شدن سیل

عیدی رئیس سازمان سنجش به متقاضیان نوبت دوم کنکور

آماری از تعداد معتادان متجاهر در پایتخت

حرکت عجیب راننده که سبب حادثه شد

صحنه ای باورنکردنی از تلاش روباه قطبی برای بازی با جغد برفی

روش تهیه یک مزه ترکی برای مهمانی ها

سینوزیت آلرژیک چیست؟

سینوزیت آلرژیک در کودکان شایع تر است

صدای زمین را بشنوید

می رود این روزها گل می دهد لبخند ها

امباپه فصل بعد با رئال قهرمان اروپا می‌شود