آریا بانو

آخرين مطالب

یک دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی مشهد:

مشارکت سیاسی زنان در شهرها با موانع جدی روبه‌روست اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - یک دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: علی‌رغم تمام تحولاتی که صورت گرفته، مشارکت سیاسی زنان در شهرها با موانع جدی روبه‌روست.

به گزارش ایسنا، فاطمه وثوقی، امروز در سلسله نشست‌های گفتمان توسعه شهری که در تالار شهر مشهد برگزار شد، عنوان کرد: مشارکت سیاسی زنان در شهرها با موانع جدی روبه‌روست. زنان در این حیطه حضور بسیار کم‌رنگی دارند، علی‌رغم تمام تحولاتی که شده‌است بسیار جای کار داریم و مسئولان تنها مشارکت زنان را پای صندوق‌های رأی می‌بینند.
وی افزود: جنسیت یک بحث مهم و محوری در بسیاری از علوم و مسائل در زمینه شهری، اقتصادی، سیاسی و مبارزات آزادی‌خواهانه دارد.
وثوقی با اشاره به اینکه «محور جنسیت بحث مهمی است و در همه موارد مبتلا به آن هستیم»، عنوان کرد: موضوع جنسیت در کنار همه این موارد، مباحث شهری را در خودش متبلور کرده و هرچقدر بحث‌های شهری‌مان افزایش پیدا می‌کند، مباحث جنسیتی هم در کنارش دگرگون می‌شود.
وثوقی تصریح کرد: زمانی‌که در یک جایگاه رسمی طرح مسئله می‌کنیم، در عموم مردم و مدیریت شهری برایشان مفهوم نیست. بحث زنان در شهر، فقط فضاسازی نیست و تنها به یک‌سری بحث‌های کف خیابان منتهی ‌نمی‌شود. در این‌جا بحث عدالت مطرح است، عدالت جنسیتی، اجتماعی و زنان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های اجتماعی ما هستند؛ بحث بزهکاری و بزه‌دیدگی زنان نیز در این مقوله جای می‌گیرد.
این دکترای جغرافیا با اشاره به اینکه «یکی از مهم‌ترین علت‌های حضور زنان در اجتماع، بحث کار و مسائل اقتصادی است»، اظهار کرد: چقدر شهر ما آمادگی حضور زنان را دارد؟ عده‌ای تصور دارند، زنان یک‌سری افراد ناتوان هستند و باید توانمندشان کنیم و وقتی در فضای شهری این موضوع مطرح می‎شود، چند نمایشگاه صنایع دستی برایشان تدارک می‌بینند و سرشان را گرم می‌کنند.
وی ادامه داد: ما 40 میلیون زن در ایران داریم که از این تعداد، 32 میلیون بالای 10 سال هستند، در حالی‌که فقط 4 و نیم میلیون فعال اقتصادی زن داریم. 22 میلیون زن خانه‌دار داریم، اما وقتی آمار بیکاری می‌دهیم، این زنان خانه‌دار را در آمار نمی‌آوریم؛ در مجموع زنان 65 درصد آمار بیکاری را تشکیل می‌دهند.
وثوقی تصریح کرد: باید از این نیروی عظیم و پتانسل عظیم اقتصادی در شهر و روستا استفاده کنیم. ما بیشترین تعداد شاغلین زنان را در آموزش‌وپروش داریم که بیشتر در سطوح ابتدایی هستند و هرچه به سطح بالاتر می‌آییم از این تعداد کاسته می‌شود. حضور زنان در محافل آکادمیک بسیار کم است.
این دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه «امروز دختران ما بیشترین انتخاب را در بحث آموزش دارند»، تاکید کرد: با این وجود دختران ما کم‌ترین انتخاب را در شغلشان دارند. در بسیاری از دانشگاه‌ها چند رشته شهری دارند؟ چقدر از این افراد، خانم‌های فارغ‌التحصیل در بحث‌های مدیریت شهری و غیره فعال هستند؟ همین آمار دانشجویان، خیل زنان خانه‌دار ما را تشکیل می‌دهند و زنان خانه‌دار صرفاً زنان بی‌سواد نیستند.
وی ادامه داد: یکی از موانعی که باعث می‌شود زنان، وارد مسائل اقتصادی نشوند، شبکه‌سازی ضعیف بین آنان است. وقتی بحث زنان و محیط‌زیست شهری را داریم، از تنوع زیستی تا غیره زنان چطور می‌توانند وارد این عرصه شوند؟
وثوقی مطرح کرد: یکی از بیشترین آسیب‌هایی که هنگام بحران مطرح می‌شود این است که زنان مسئولیت نگهداری کودکان و عمدتا بزرگسالان را دارند و بیش از اینکه حافظ جان خودشان باشند، حافط جان دیگران هستند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: زنان را می‌توان با فناوری توانمند کرد، زمانی که از توانمندسازی زنان صحبت می‌کنیم، در بسیاری از موارد نگاه‌ها صرفا به سمت زنان سرپرست خانوار با مشاغل سطح پایین می‌رود با هدف اینکه از کمیته‌ها بیرون آیند و بخشی از هزینه‌هایشان کاهش‌ یابد.
وی افزود: نباید به طرح مسئله جنسی در شهر تعصب نشان دهیم، نباید به سادگی از کنارش بگذریم. امروز زنان سهم خودشان را از شهر طلب می‌کنند؛ زنان می‌خواهند در سیاست‌گذاری‌ها، تولید، اداره شهر و... نقش پررنگ‌تری داشته باشند و همان طور دوشادوش مردان، دلشان نلرزد و امنیتشان بیشتر شود. زنان در شهر دغدغه آرامش دارند و در نهایت جامعه امروز ما بین نسل جوان آمادگی جهش دارد، صدها زن و دختر تحصیل‌کرده آماده ورود به مدیریت هستند.
وی عنوان کرد: جامعه مردان نیست که ابتدا باید زنان را به رسمیت بشناسد، بلکه خودمان هستیم که باید زنان را به رسمیت بشناسیم و آماده ورود به مدیریت شهر باشیم. امیدواریم این گفتگوها تبدیل به جریان‌سازی، نهادسازی و در نهایت تبدیل به فرهنگ شود.
وثوقی افزود: زمانی که به شهرهای کوچک‌تر می‌رویم، عمق فاجعه در حوزه زنان مشخص می‌شود. باید نگاه گسترده‌تری داشته باشیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/208963/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روابط صمیمی بلند مدت چه فوایدی دارد و چگونه ایجاد می شود؟

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

واکنش میلاد تقوی به عدم حضور سه بازیکن در اردوی تیم ملی والیبال

مهدی میرجلیلی: ما بدون حواله خودرو هم قهرمان میشیم

نساجی: ساکت باشید، ساکت حرف می‌زند

چلسی دیگر تحمل پوچتینو را ندارد؛ تحقیرمان کردی!‏

در لیگ برتر داوران صدرنشین جدول امتیازات هستند!

حریف ایران در نیمه نهایی مشخص شد

آرائوخو دلگیر است؛ به خاطر یک اشتباه نفروشیدم!‏

ازبکستان امید سه کشور را ناامید نکرد!

نصرتی با تراکتور ادامه می‌دهد

ازبکستان 2 - 1 ویتنام؛ چهارمین سهمیه جام جهانی

سانسور ابراز عشق شوهر به همسرش در تلویزیون!

دوست آن است که گیرد دست دوست!

ساناز سماواتی و حضور در نقشی کوتاه اما متفاوت در «نون خ»

دست خودم نیست برف میبینم دیوانه میشم!

"حمید لولایی" به دنبال گنج

دوست داری فنی باشی اما هیچی سردرنمیاری

آهنگ جدید/ تک آهنگ «جاذبه» از ماکان بند منتشر شد

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

مزارع گل‌های نموفیلای آبی در ژاپن

قصه‌ی نگفته را خوب میدانی امام رضا (ع) با نوای احد سبزی

فضائل امیرالمؤمنین صلوات الله علیه چطور بدست ما رسیده است؟

مرغ سرخ شده با قارچ و هویج

با این یخ ها از مهمانان پذیرایی کنید

ایده ای برای تزئین ژله با طالبی

مدت زمان عمل لازک چشم

خوردن میوه‌ به در بارداری و خواص آن

مراحل فر کردن موهای ظریف در خانه مانند یک حرفه ای

ستاره هایی که درآسمان میبینیم چه اندازه ای هستند؟

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

ابهام در میزبانی استقلال در لیگ دسته اول

نقش‌ اول جنجال ال‌کلاسیکو؛ توپ از خط رد نشد!‏

حزباوی جلوی چشم ابراهیمی جشن می‌گیرد

الهلال از سبیل متنفر است؛ تا اطلاع ثانوی

شکست تلخ، یاران قربانی در نزدیکی سقوط

فتح‌الله‌زاده نمی‌خواست ساپینتو روی نیمکت بنشیند

امروز بگو و بخند، فردا جنگ و جدل!

لحظه اعلام گل آفساید اولسان توسط فغانی

تشویق ایسلندی فوتسالیست‌ها بعد از صعود به نیمه‌نهایی

گل اول ازبکستان به ویتنام در جام ملت‌های فوتسال آسیا

اخلال در بازار ارز؟!

این فقط اهل کثافت‌ کاری‌های جمع و جور و زود بازده است!

وقتی کلی پول کلاس دف دادم!

سلبریتی‌ها و سندروم فتوشاپ سازی/ در حاشیۀ بیماری ترانه علیدوستی

بخش هایی از کنسرت پرانرژی امید حاجیلی

توماج صالحی به اعدام محکوم شد