آریا بانو

آخرين مطالب

راهکارهای کنترل ترس از ازدواج اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - راهکارهای کنترل ترس از ازدواج
١٢٥
٠
ستاره / یکی از مهمترین تصمیمات و تحولات زندگی افراد ازدواج می‌باشد. شاید همین اهمیت آن باعث می‌شود برخی نسبت به این تصمیم در زندگیشان حساسیت بیش از حد نشان دهند. آنان اغلب به این فکر می‌کنند که مبادا ازدواج ناموفقی داشته باشند یا بعدها از ازدواج شان پشیمان شوند، آنان می‌ترسند که ازدواج کنند و این تصمیم نه تنها آنان را سعادتمند نکند بلکه خوشبختی و آسایش امروز خود را نیز از دست بدهند. برای اینکه در مورد این ترس‌ها بیشتر بدانید مقاله «ترس از ازدواج یا گاموفوبیا چیست؟» را مطالعه کنید. اما در اینجا ما توصیه‌هایی داریم تا بتوانید به ترستان از ازدواج غلبه کنید.
راهکارهایی برای کنترل نگرانی‌ در مورد ازدواج
1- فرد مناسب خود را بیابید
بسیاری از افراد مجردی که ترس از ازدواج دارند. دلیلشان این است که نمی‌توانند تصمیم بگیرند که آیا واقعا کسی را می‌خواهند یا خیر. پس باید کار را با تعیین خواسته‌هایتان شروع کنید. بررسی کنید و ببینید معیارهای ازدواج‌تان چیست و این فرد منتخب تا چه حد با معیارهای شما هماهنگی دارد، از سوی دیگر میزان تلاش خود را برای شناختش بیشتر کنید. به‌طور جدی به این مسئله فکر کنید چه چیزهایی می‌تواند موجب شود تا دیگر به فرد مورد علاقه‌تان احترام نگذارید؟ با نقطه ضعف‌های مهلکی که ممکن است در طرف مقابل شما وجود داشته و موجب عدم موفقیت در ازدواج شود در مقاله «با چه کسانی ازدواج نکنیم؟» آشنا شوید.
2- مشخص کنید چرا از ازدواج می‌ترسید
ترس از ازدواج در برخی از افراد در واقع ترس از حواشی و احتمالاتی است که شاید درصد وقوع آنها بسیار اندک باشد. در جستجوی شناخت عواملی باشید که در اجتناب شما از ازدواج نقش دارد، برای خود معین کنید که دقیقا از چه چیز می‌ترسید؛ با مروری بر گذشته، شرایط زندگی، باورهای خود خواهید توانست علت اصلی مشکل‌تان را پیدا کنید.
بهتر است تمام صحنه‌هایی که باعث ایجاد ترس در شما می‌شود و بدترین تصویر ذهنی را که باعث انصراف شما از ازدواج می‌شود، مجسم کنید، سپس به این مطلب بیندیشید که چگونه می‌توانید برترس‌تان فائق آیید و اوضاع را بهبود بخشید. بدانید که وجود ترس‌هایی نظیر ترس ازعدم پذیرش، تغییر و از دست دادن آزادی کاملا معقول و طبیعی است. اگر از وجود آنها اطلاع داشته باشید، می‌توانید استراتژی‌هایی برای فایق آمدن به آنها ایجاد نمایید.
3- درک کنید هیچ چیز کامل نیست
قطعا شما و فرد مورد علاقه‌تان نیز مانند همه انسان‌ها کامل و بی‌عیب نیستید. بنابراین اگر انتظار ازدواج با کسی را دارید که زندگی‌تان را زیر و رو کند، مطمئن باشید سخت در اشتباهید. اختلاف در عقاید و سلایق، سوءتفاهم، اختلاف و مشاجره و… بخش جدایی‌ناپذیر هر ازدواجی است و صد البته جستجوی روش‌هایی برای سازگاری با همسر و یافتن راه‌هایی برای غلبه بر مشکلات از جمله کلیدهای موفقیت در هر ازدواجی است؛ در واقع نگاه منطقی و واقع‌بینانه در مورد ازدواج یکی از راه‌های اصلی غلبه بر ترس از ازدواج است.
در زندگی نیز، دوره‌های سختی وجود خواهد داشت، چه ازدواج کرده باشید و چه ازدواج نکرده باشید. به این فکر کنید که آیا توانایی شما برای غلبه بر لحظات دشوار، با همراهی فرد مورد علاقه‌تان، بیشتر خواهد شد یا خیر.
4- شناخت‌تان را عمیق کنید
به دنبال شناخت اولویت‌ها و جنبه‌های مهم زندگی خود و طرف مقابل‌تان باشید. هرچه بیشتر یکدیگر را بشناسید و از روحیات و خلقیات هم آگاه شوید، بهتر می‌توانید به انتخاب‌تان اعتماد کنید و با اطمینان بیشتری به ادامه رابطه بیندیشید. هرچه مسایل مبهم کمتری در میان باشد، درصد موفقیت رابطه افزایش می‌یابد. بهتر است راجع به انتظارات، باورها، عقاید، علاقه مندی‌ها و… سوال کنید و توضیحات بیشتری بخواهید، همچنین در نهایت احترام و ادب نقطه‌نظرهای شخصی‌تان را نیز به او انتقال دهید.
در مورد اهداف زندگی و آرزوهایی که در سر می‌پرورانید با هم صحبت کنید. همچنین جنبه‌های روحی و باطنی و شخصیت درونی خود را برای طرف مقابل آشکار نمایید. انجام این کار موقعیت‌های نابی برای تجربه اعتماد، صمیمیمت و نزدیکی فراهم می‌آورد. سعی کنید رابطه‌ای با فرد مورد علاقه‌تان ایجاد کنید که به شما کمک می‌کند تا منابع استرس و احساس وحشت و نگرانی را مدیریت کنید. با انجام این کار، در ازدواج خود، یک مکانیسم دفاعی درونی را نیز ایجاد خواهید کرد.
5- نگرانی در مورد آینده را از بین ببرید
اگر ترس از ازدواج، موجبِ تشویش و نگرانی شما شده است، راهی برای رهایی از این نگرانی پیدا کنید. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا با این مسئله کنار بیایید. از روش‌های مقابله با اضطراب استفاده کنید. یوگا یا مراقبه را امتحان کنید. این ورزش‌ها برای کمک به از میان بردنِ اضطراب و نگرانی طراحی شده‌اند. خواب کافی داشته باشید و ورزش کنید. یادداشت درمانی کرده و ترس‌هایتان را بر روی کاغذ بیاورید.
6- ویژگی‌های مثبت نامزدتان را برای خود یادآوری کنید
در مورد ویژگی‌های پایدار و تغییرناپذیری بنویسید که در فرد مورد علاقه‌تان می‌بینید. به کشمکش‌ها و درگیری‌هایی که در گذشته با آنها روبه‌رو بودید و اینکه چگونه بر آنها غلبه کرده‌اید، بپردازید. اجازه ندهید اضطراب یا ترس موجب شود فراموش کنید که فرد مورد علاقه‌تان چه فرد شگفت‌انگیزی است و به چه دلایلی می‌خواهید با او باشید.
چند توصیه کوتاه برای غلبه بر ترس از ازدواج
ممکن است در گذشته، ضربه‌‌‌‌ روحی بدی را تجربه کرده‌ باشید که موجب شده است در ایجاد ارتباط با جنس مخالف ناتوان شوید، باید برای مقابله با آن، از روانشناس کمک بگیرید.
پیش از ازدواج، ابتدا متعهد شوید که نسبت به یکدیگر وفادار خواهید ماند. صحبت کردن در مورد این مسائل دشوار، ولی ضروری است و حتی ممکن است موجب نزدیک‌تر شدن شما به یکدیگر شود.
با پدر و مادرتان یا کسانی که ازدواج موفق داشته‌اند صحبت کنید. آنها نکاتی در مورد غلبه بر ترس از ازدواج به شما خواهند گفت که در طی سال‌ها، خودشان آن نکات را اجرا کرده‌اند.
بدون هیچ رودربایستی یا سانسور افکار و هیجاناتتان در مورد علت دلواپسی‌هایتان با طرف مقابل حرف بزنید. گاهی در میان گذاشتن نگرانی‌ها با فرد مقابل به شما کمک می‌کند بتوانید مساله را به اتفاق او رفع و رجوع کنید.
برای زندگی‌تان برنامه‌ریزی کنید. پیش از اقدام به ازدواج تکلیف خود و زندگی آینده‌تان را معلوم کنید. بعد از یافتن پاسخ پرسش‌ها و مشخص کردن تکلیف زندگی آینده، می‌توانید با در دست داشتن دورنمایی از زندگی مشترک با طرف مقابل‌تان مواجه شوید.
ترس از تعهد و ازدواج به خاطر از دست دادن هویت و آزادی‌های فردی نوعی تشویش واهی و غیرواقعی است. در زندگی مشترک داشته‌ها آنقدر زیاد است که ترس از دست دادن استقلال در مقابل آن رنگ می‌بازد. به چیزی که از دست می‌دهید فکر نکرده و از آن نترسید بلکه به چیزهایی فکر کنید که در ازای یک رابطه صادقانه و عاشقانه بدست می‌آورید مانند اعتماد، صمیمیت، نزدیکی. به دنبال کسی نگردید که بتوانید با او زندگی کنید، بلکه همیشه به فکر کسی باشید که بدون او قادر به زندگی نباشید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/207614/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پاتوق معتادان متجاهر در عمق 10 متری زمین در تهران

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

چند روز آینده آب و هوای این استان ها رویایی می شود

چطور وام فرزندآوری بگیریم؟

عکس بهاری و زیبای میترا رفیع بانوی خوش استایل گیلدخت نگاه ها را خیره کرد

تولد ایلیا عامری پسر مو فرفری و خوشتیپ کمند امیر سلیمانی/ بهش نمیاد پسر به این بزرگی داشته باشه

تبریک تولد مارال فرجاد به خواهرش مونا با انتشار عکس های سفر خواهرش به بوداپست

اختلال در سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک تا 24 ساعت آینده برطرف خواهد شد

آیا زمان دور انداختن «مسواک» فرا رسیده است؟

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

افزایش 35 درصدی تعرفه های پزشکی؛ ویزیت پزشکان عمومی، 126000 تومان

جهیزیه و مهریه معاف از مالیات است؟

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

جزئیات جدید از تعطیلی پنجشنبه ها

خبرهای جدید و مهم بانک مرکزی برای متقاضیان انواع وام‌های بانکی در سال جدید

تعطیلی پنجشنبه ها قطعی شد؟ | خبر مهم و جدید درباره کاهش ساعت کاری ادارات

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

واکنش جالب و متفاوت ژیلا صادقی مجری مشهور به حمله سپاه پاسداران به اسرائیل

سلفی خاص و عجیب منوچهر هادی در مراسم سی و نهمین سالگرد پدرش

اثبات یک رابطه میان سدیم و بیماری های قلبی و عروقی

حمید معصومی‌نژاد خبرنگار ایرانی مقیم ایتالیا وارد دنیای سینما شد

ژست هندی و خنده دار عموپورنگ و مادرش / عاشقانه جداب مادر و پسری در خانه اش

جدیدترین عکس منتشر شده از محمدرضا گلزار و همسرش آیسان آقاخانی بعد از ازدواج!

جلوگیری از چین و چروک دور لب با چند پیشنهاد ساده

رفع تیرگی زانو، آرنج و قوزک پا با 5 روش موثر خانگی ارزان قیمت!

رژیم تخم مرغ، یک رژیم سریع و آسان برای لاغری

واریاسیون چیست؟ چگونه در رنگ مو از آن استفاده کنیم؟

اجرای فوق العاده دلنشین امیرحسین مدرس و پسرش در برنامه صداتو / رونمایی از پسر مجری و بازیگر

بیماری های شایع فصل بهار کدامند؟

آخرین جزییات از افزایش جرائم رانندگی و موعد پرداخت

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

از کجا بفهمیم آب مروارید داریم؟

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

آخرین سامورایی‌های ژاپن در یک قاب

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

خلاقیت منحصربفرد مرجانه گلچین برای گرفتن یک عکس بهاری با دکور جداب پس زمینه

قانون فرزندآوری با آن همه بودجه و اعتبار و اصرار شکست خورد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

چهره جدید ایلیا شهیدی‌فر بازیگر خردسال سریال « او یک فرشته بود » بعد از 19 سال

قسمتی از دکوراسیون خیلی خاص خانه نجمه جودکی مجری تلویزیون / پر از حس خوب و زیبا

رونمایی شاهد احمدلو بازیگر گاندو از مادر و همسر جوانش / عروس خانم چه مادر شوهر ساده ایی داره