آریا بانو

آخرين مطالب

یک تربیت مهم و پیشگیرانه کودکان برای خنثی کردن بمباران اطلاعات جنسی اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - یک تربیت مهم و پیشگیرانه کودکان برای خنثی کردن بمباران اطلاعات جنسی
١٧٩
٠
جام جم / تربیت جنسی کودک و آگاهی دادن به او در این زمینه، یکی از مهم‌ترین و حساس ترین مسائل در حوزه‌های تربیت است که نقش مهم و تاثیرگذاری در سعادت و شقاوت آینده زندگی جنسی کودکان دارد. کودکان امروز برخلاف کودکان دیروز، از طریق تلویزیون، ماهواره، اینترنت، انواع بازی‌های رایانه‌ای، تلفن همراه، شبکه‌های اجتماعی و... هر لحظه تحت بمباران اطلاعات جنسیتی و جنسی هستند، اطلاعاتی که ممکن است باعث بروز آسیب‌های جدی شود. برخی از این آسیب‌ها علاوه بر آن که جسم کودک را به شدت تهدید می‌کند، ممکن است سلامت روان کودک را نیز با مشکلات جبران ناپذیری مواجه سازد تا آنجا که آثار این زخم‌های روانی را که به صورت شخصیتی نهادینه شده، می‌توان سال‌ها در وجود فردی مشاهده کرد که مورد سوء استفاده قرار گرفته یا شاهد صحنه‌های ناموجهی بوده است. با این اوصاف، به جرات می‌توان گفت تربیت جنسی شیوه پیشگیرانه‌ای برای ایمن نگه داشتن کودک و اجتناب از مصائب و گرفتاری‌های بعدی است.
تو دختر/ پسر دوست داشتنی منی!
هویت جنسی و ایفای نقش در راستای این هویت اصلی، از جمله ارکان‌های شناخت و تشخیص جنسیت در کودک است، والدینی که در کلام، رفتار و حتی اندیشه خود، جنسیتی مخالف با فرزند خود را مطالبه می‌کنند، ناخودآگاه بر شناخت جنسیتی و رفتارهای جنسی کودک تاثیر می‌گذارند، مثلا والدینی که سرسختانه مشتاق داشتن فرزند دختری هستند و از هیچ تدبیر پزشکی و تغذیه‌ای برای وجوب این امر کوتاهی نکرده‌اند، اما به دلیل پسردار شدن و صرفا به دلیل ارضای نیاز روحی شان ترجیح می‌دهند موهای فرزند پسر خود را کوتاه نکنند یا او را همچون یک دختر، ناز و نوازش می‌کنند یا مادری که به شدت از محدودیت‌های جنسیت خود به ستوه آمده و چون معترض است ناخودآگاه از همان عنفوان کودکی به فرزند دختر خود مستقیم یا غیرمستقیم آموزش می‌دهد که چگونه مانند یک مرد رفتار کند و از حقوق گاه غیرمتعارف دفاع کند یا این‌که هرگز به‌دنبال عشوه‌گری و طنازی نباشد و... بی‌گمان این مسیر اشتباه و مخالف با جنسیت، فرزندان ما را به ناکجاآباد و گمراهی پیش می‌برد، نوجوانان یا جوانان ترنس، ماحصل چنین تربیت غلطی هستند که باعث شکل‌گیری هویت جنسی کاملا مخالف با کالبد فیزیولوژیکی آنان شده است. پذیرش بی چون و چرای جنسیت فرزند، بدون توجه به آمال و آرزوهای شخصی و آموزش نقش‌های جنسی وابسته به جنسیت، اولین وظیفه و مسؤولیت مهم والدین در قبال تربیت جنسی فرزندانشان است. کودک پسر یا دختر خود را آن‌گونه که هست، پذیرا بوده و دوستش داشته باشید و اجازه دهید همچون یک دختر/پسر لباس بپوشد، حرف بزند، خواسته‌هایش را مطالبه کند و... .
بدنت را بشناس!
کسب اطلاعات و آگاهی درباره بدن، شناخت محدوده‌ها و خط قرمزهای جنسی بدن و همچنین چگونگی مراقبت از آنها، دومین گام در تربیت درست جنسی است. پیش از شروع مرحله رشد روانی – جنسی والدین باید آموزش‌های لازم در این زمینه را به کودک خود ارائه دهند. کودک در سه‌تا‌پنج سالگی، باید اندام‌های بیرونی خود را بشناسد و قادر به تشخیص و شناسایی اندام‌های خصوصی بدن خود باشد و هیچ کس حق ندارد به ارگان‌های جنسی (بخش‌های خصوصی بدن) او نگاه کند یا دست بزند و او نیز حق نگاه، تماس و لمس اندام‌های خصوصی دیگران را ندارد؛ البته درک معنای خصوصی بودن و تفاوت راز پیش‌زمینه اصلی این آموزش است.
به این منظور بهتر است به کودک خود یاد دهید و تاکید کنید هر مساله خصوصی الزاما به معنای راز نیست و هر راز هم خصوصی نیست، برای درک بهتر کودک می‌توانید از اصطلاح «راز خوب» و «راز بد» استفاده کنید مثلا به کودک بگویید این که فردا قرار است برای خوشحال کردن پدرت شام دلخواهش را درست کنیم و او این را نمی‌داند به معنای «راز خوب» است اما این که کسی به بدن تو دست بزند یا تو را اذیت کند آنگاه از تو بخواهد این راز را مخفی نگه داری و به کسی نگویی به معنای «راز بد» است. باید به کودک خود یاد دهید هر گونه لمس، بوسیدن، در آغوش کشیدن که حس نامطلوبی را در او به وجود می‌آورد یا باعث ناراحتی و دلهره‌اش می‌شود، سریعا گزارش داده یا مانع دریافت دوباره آن شود . همچنین بهتر است «نه‌گفتن» قاطعانه را به کودک آموزش دهید و به او بیاموزید در برابر درخواست‌های بازی مآبانه‌ای که از جانب برخی بزرگ‌ترها یا دوستان همسن و سال مطرح می‌شو‌د و اغلب لازم به لمس بدن هستند مثل دکتربازی، بدون ترس و نگرانی بلکه با شهامت «نه» بگوید.
آماده‌ام جواب سوالاتت را بدهم!
پاسخگو بودن به سوالات جنسی کودک و از همه مهم‌تر آهسته و پیوسته پیش رفتن در مسیر شناخت و آگاهی از مسائل جنسی، سومین و مهم‌ترین مرحله در تربیت جنسی کودکان و نوجوانان است؛ کودک در هر سنی نیازمند کسب اطلاعات در خصوص مسائل جنسی است و در این راستا والدین و مربیان آموزشی باید همگام کودک شده و گام به گام با او بزرگ شوند. پرسش سوالات جنسی بهترین زمانی است که می‌توانید از آن برای تربیت جنسی فرزندتان بهره ببرید. یادتان باشد اطلاعاتی که در اختیار کودک چهار ساله قرار داده می‌شود بسیار متفاوت‌تر از دانشی است که نوجوان 13 ساله نیاز دارد. برای دریافت ذهنیت جنسی و میزان اطلاعات کودک بهتر است سوال کودک را با سوال پاسخ دهید، مثلا وقتی فرزندتان از شما سوال می‌کند «من از کجا آمده‌ام؟» از او بپرسید: «به‌نظر خودت از کجا آمدی؟» پاسخ کودک به این سوال به والدین کمک می‌کند میزان اطلاعات کودک در این زمینه را سنجش کرده و در بیان پاسخ به سوال کودک، دچار افراط و تفریط در ارائه اطلاعات نشوند. یادتان باشد هرگز اطلاعات یا باورهای اشتباه کودک را خوش‌اقبالی خود ندانید و درصورت لزوم حتما آنها را اصلاح کنید.
از سوی دیگر، امتناع از آگاهی دادن و یا طفره رفتن از جوابگو بودن به سوالات جنسی کودک یا مسائل بلوغ نوجوان، باعث تشدید کنجکاوی‌های کودک یا نوجوان تازه بالغ شده می‌شود، به همین منظور برای کاهش این تلاطمات و آرام گرفتن ذهن مشوش، به سوالات کودک آن‌گونه که شایسته است، پاسخ‌های درست بدهید. والدین یا اطرافیان آگاه و فهیم، نقش مهمی در این زمینه دارند و از مهم‌ترین منابع قابل اعتمادی هستند که می‌توانند اطلاعات لازم، کافی و متناسب با سن کودک را به او انتقال دهند و او را به خوبی راهنمایی کنند. به خاطر داشته باشید حس اعتماد و امنیت، از جمله مولفه‌های ضروری و مهمی است که با توجه به آن کودک می‌تواند سوالات جنسی خود را پرسش کند یا مسائل خود در این خصوص را بیان نماید. البته بر والدین واجب است در فرصتی مناسب، با کودک یا نوجوان خود صحبت کرده و به آنها بگویند از آنجا که روزی به مانند آنان، نوجوان و کنجکاو بوده‌اند و احساسات و هیجانات این دوران را به‌خوبی تجربه کرده‌اند، می‌توانند موقعیت فعلی فرزندشان را کاملا درک کنند. بهتر است به فرزندتان اطمینان بدهید که در همه حال و تحت هر شرایطی بدون قضاوت و پیشداوری مشتاق شنیدن حرف‌هایش هستید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/207037/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گفت و گوی خبرنگاران با امیررضا معصومی در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران

اهدای جایزه برترین فدراسیون سال به فدراسیون کشتی و علیرضا دبیر

صحبت های علی نادری سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی پس از انتخاب به عنوان برترین سرمربی سال 1402

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان و شوخی های پیمان یوسفی

گل اول اورتون به لیورپول توسط جارد برنثویت در دقیقه 27

خطر از بغل گوش ستاره آرژانتینی گذشت

ستاره رئال در انتظار بایرن مونیخ پرستاره!

تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا

آخرین خبر در مورد حضور یحیی در تراکتور

رفتار عجیب از رییس فدراسیون کشتی؛ دبیر با پیمان یوسفی دست نداد!

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

دوره ما اینطوری نبود!

ادعای جنجالی یکی از عمو‌های فیتیله‌ای علیه مجید قناد!

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

موزیک ویدئوی تماشایی با ساز خوش صدای «ویولنسل»

تنبیه یک شامپانزه توسط مادرش به دلیل سنگ زدن به مردم!

محاصره پلنگ ایرانی توسط چند قلاده سگ‌ در شاهرود

حمله ناکام و دردناک پلنگ به خانواده جوجه تیغی ها

شکوفه های زیبا در کره جنوبی

کباب انگشتی با سس گوجه خوشمزه

شاورما یکی از خوشمزه ترین ساندویچ‌هاست

عوامل موثر در زایمان زودرس