آریا بانو

آخرين مطالب

تلخ و شیرین عملکرد فراکسیون زنان مجلس در دوره دهم اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - فراکسیون زنان در دوره دهم مجلس اقدامات متعددی داشت که برخی از آن‌ها اجرایی شد و برخی دیگر همچنان بر روی زمین مانده است.

به گزارش بانو نیوز ، از خرداد ماه سال 95 و همزمان با آغاز به کار مجلس دهم، فراکسیون زنان مجلس نیز با 17 تن از نمایندگان زن منتخب مردم فعالیت خود را آغاز کرد. در طول 3 سال گذشته نیز اعضای این فراکسیون موضوعات مختلفی را در حوزه زنان و دختران مطرح و پیگیری کردند.
موضوعاتی که برخی از آن ها نتیجه نهایی رسید و موجب بهبود حال و روز وضعیت زنان شد و برخی دیگر نیز با به همراه داشتن مخالفان فراوان و به پا کردن جنجال های بی شمار، در نهایت با درهای بسته مجلس روبرو شد.
پرونده دوره دهم مجلس سرتاسر از فراز و نشیب های جلسات علنی خانه ملت و مصوباتی که گاه دست گیر مردم و گاه مانع راه ملت شدند، پر است.
حال که نمایندگان دهمین دوره از مجلس شورای اسلامی آخرین نفس های حضور خود در ساختمان میدان بهارستان را سپری می کنند، می توان عملکرد آن ها را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد تا مشخص شود از میان تمام لوایحی که در طول 3 سال گذشته در میان پیچ و خم مجلس رفت و آمد کرد، کدام یک به نتیجه رسید و توانست گره ای از مشکلات مردم باز کند و کدام یک از دایره توجه نمایندگان خارج شد.
سلحشوری: حواشی فراکسیون زنان بیش از اقدامات اصلی رسانه ای شده است
در همین خصوص پروانه سلحشوری عضو فراکسیون زنان مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر با توضیح در خصوص عملکرد این فراکسیون در دوره دهم مجلس گفت: فراکسیون زنان در طول 3 سال گذشته اقدامات بسیاری را در حوزه زنان و خانواده انجام داده اما اغلب این امور کم تر به چشم آمده و بیشتر برخی حواشی فراکسیون رسانه ای شده است.
وی برخی از اقدامات فراکسیون زنان را برشمرد و توضیح داد: موضوع عدالت جنسیتی که ابتدا در کمیسیون فرهنگی و سپس در فراکسیون زنان مطرح و در ماده 101 قانون برنامه ششم توسعه آورده شد، امری بسیار مهم بود چراکه در حال حاضر بسیاری از اموری که در حوزه زنان انجام می شود، ناشی از مطرح شدن عدالت جنسیتی است.
پیگیری فراکسیون زنان برای افزایش اعتبار قانون بیمه زنان خانه دار
وی به اجرای بیمه زنان خانه دار اشاره و بیان کرد: یکی از مهم ترین مصوبات فراکسیون زنان بیمه زنان خانه دار، زنان سرپرست خانوار و دارای بیش از 3 فرزند بود و مشکل بسیاری از بانوان کشور را حل کرد. در واقع فراکسیون زنان تلاش بسیار زیادی برای پیگیری این موضوع و جای دادن آن میان اولویت های کلان کشور کرد. سال 96 توانستیم برای اجرای این قانون 220 میلیارد و سال 97، 300 میلیارد تومان اعتبار در بودجه کشور تعیین کنیم. هرچند این طرح همچون بسیاری از طرح های دیگر در مجلس های گذشته مطرح شده بود اما عملیاتی نشد و در دوره دهم به نتیجه رسید چراکه روند مجلس متوالی است و طرح ها طی چندین مجلس ادامه پیدا می کند.
عضو فراکسیون زنان مجلس در پاسخ به این سوال که با توجه به ضعف های اجرای قانون بیمه زنان سرپرست خانوار، فراکسیون چه میزان این موضوع را پیگیری کرده است، عنوان کرد: اعضای فراکسیون پیگیری زیادی بر موضوع افزایش بودجه تخصیص یافته به این قانون انجام دادند چراکه دولت در ابتدا حدود 14 یا 20 میلیارد تومان اعتبار برای این موضوع در نظر گرفته بود، اگر در حال حاضر خلایی در اجرای این قانون وجود دارد مربوط به مشکلات تامین منابع است.
اقدامات فراکسیون زنان در طول 3 سال گذشته
سلحشوری دیگر اقدامات انجام شده توسط این کمیسیون را برشمرد و تصریح کرد: مطرح کردن مواردی همچون نازایی زنان، مشاوره های حین ازدواج، توجه به توانمندسازی زنان، در نظر گرفتن 27 درصد از مالیات بر ارزش افزوده و عوارض سیگار برای ورزش بانوان و کار کردن بر روی مجازات قانون اسیدپاشی تنها تعدادی از اقدامات فراکسیون زنان بوده است.
نماینده دور دهم مجلس به لایحه تامین امنیت زنان اشاره کرد و ابراز داشت: این لایحه یکی از اقدامات بسیار مهم فراکسیون زنان است و تلاش های زیادی برای به سرانجام رسیدن آن شد. خوشبختانه این لایحه به تازگی نیز از سوی قوه قضاییه تایید شده و اجرای آن برای جامعه زنان بسیار موثر خواهد بود.
عضو فراکسیون زنان: برخی تنها دغدغه فراکسیون را کاهش سن ازدواج می دانند
وی درباره کاهش سن ازدواج نیز عنوان کرد: فراکسیون زنان همواره به شدت به دنبال کاهش حداقل و میانگین سن ازدواج به منظور کاهش آمار طلاق بوده است چراکه طلاق خود آسیب های اجتماعی بسیاری را به دنبال دارد.
سلحشوری تاکید کرد: برخی می گویند که فراکسیون زنان دغدغه افزایش سن ازدواج جوانان را ندارد و بیشتر به موضوع کودک همسری می پردازد این در حالی است که طلاق و جوانان یکی از دغدغه های اصلی ما است و یکی از دلایل پیگیری کاهش سن ازدواج نیز پیشگیری از طلاق است. بنده به شخصه بارها در مجلس تاکید کرده ام که در کنار تلاش برای کاهش سن ازدواج، به جوانانی که به سن ازدواج رسیده و امکان آن را ندارند نیز رسیدگی کنیم.
نماینده دوره دهم مجلس در پاسخ به این سوال که چرا قانون تسهیل ازدواج که راهی برای کمک به ازدواج جوانان است، از سوی فراکسیون پیگیری نشده است، گفت: ما برای این قانون پیگیری های لازم را انجام داده ایم و یکی از نتایج آن افزایش وام ازدواج به رقم 30 میلیون تومان است اما اجرای برخی مسائل نیازمند آماده بودن شرایط کشور است و متاسفانه برخی شرایط مالی برای اجرای این قانون فراهم نیست.
فراموشی سیاست های کلی خانواده
وی درباره اجرای ناقص قانون مرخصی زایمان، عنوان کرد: در برخی موارد این قانون به درستی اجرا نمی شود اما مجلس نمی تواند بر تمامی ادارات و دستگاه ها نظارت داشته باشد اما اگر هر گزارشی از دستگاه ها مبنی بر عدم اجرای کامل این قانون به ما برسد، قطعا به آن رسیدگی می کنیم.
سلحشوری در پاسخ به این سوال که چرا در این دوره از مجلس، سیاست های کلی خانواده نادیده گرفته شد، بیان کرد: سیاست های کلی خانواده سال 95 از سوی رهبر معظم انقلاب برای رفع مشکلات خانواده ها ابلاغ شد و اجرای آن بسیاری از گره های این حوزه را باز می کند. در زمان ابلاغ آن، بنده چندین بار حتی در نطق سالیانه خود بر روی عملیاتی شدن این سیاست ها تاکید کردم اما متاسفانه به نتیجه نرسید. البته در حوزه خانواده علاوه بر موارد قانونی نیاز به فرهنگ سازی نیز داریم و نمایندگان باید در کنار وضع قانون به این موضوع نیز رسیدگی کنند.
افتخاری: اغلب طرح های فراکسیون زنان در مجالس پیشین مطرح شده بود
با وجود تمامی طرح ها و لوایح رد و بدل شده در فراکسیون زنان، برخی مسائل این حوزه نیز به فراموشی سپرده شده یا کم تر به آن توجه شده است. این موضوعی است که برخی منتقدان یا نمایندگان ادوار پیشین مجلس آن را نقطه ضعف عملکرد این فراکسیون می دانند و معتقدند فراکسیون می توانست موضوعات اولویت دار جامعه را بیش از دیگر موارد پیگیری کند.
در همین خصوص لاله افتخاری نماینده ادوار مجلس در گفتگو با مهر در خصوص عملکرد فراکسیون زنان مجلس دهم گفت: اغلب اقداماتی که اعضای فراکسیون زنان در طول 3 سال گذشته انجام داده اند، مواردی بوده که در مجلس های گذشته مطرح و پیگیری شده اما عمر مجالس قبلی به عملی کردن آن ها نرسیده و دوره دهم فراکسیون زنان طرح های قبلی را به نتیجه رسانده اما طرح اصلی بسیاری از موضوعات مربوط به ادوار پیشین مجلس است.
وی افزود: در این دوره، اعضای فراکسیون در برخی موارد موضع گیری های خوبی داشتند و فعالیت های مطلوبی نیز انجام شد اما به دلیل اینکه اکثر اعضای فراکسیون زنان این دوره سابقه نمایندگی نداشتند، متاسفانه در برخی موارد نیز شاهد موضع گیری های نادرست و ناآگاهانه از سوی بعضی از آن ها بودیم به طوری که گاه حتی مسائلی که دشمن به دنبال آن است نیز مطرح شد.
نماینده ادوار مجلس: حواشی جای پرداختن به مسائل اصلی زنان را گرفت
وی با بیان اینکه برخی از مسائل زنان در این دوره به قدر کافی پیگیری نشد، اظهار داشت: مسائلی همچون بیمه زنان خانه دار هرچند که در این مجلس به مرحله اجرا رسید اما همچنان به درستی اجرا نمی شود و زنان در برخورداری از آن مشکلات بسیاری دارند. انتظار می رفت تا فراکسیون زنان پیگیری بیش تری روی این مسائل و حل معضلات آن می کرد اما متاسفانه شاهد پیگیری جدی این مسئله نبودیم.
وی افزود: طرح تعالی خانواده نیز یکی از مواردی است که انتظار داشتیم فراکسیون تلاش بیشتری برای اجرا یا اصلاح آن انجام دهد و در طول 3 سال اخیر آن را عملیاتی کند اما به طور کلی برخی مسائل مهم این حوزه در فراکسیون زنان دوره دهم انجام نشد.
افتخاری ابراز داشت: به علاوه طرح مسائلی همچون کودک همسری، خروج بانوان از کشور بدون اذن همسر و غیره مواردی بود که بیش از آن که برای جامعه منفعت داشته باشد، موجب بروز برخی مشکلات شد این در حالی است که بهتر بود به جای این موارد به مشکلات اصلی بانوان همچون اجرای کامل مرخصی زایمان، بیمه زنان خانه دار و سرپرست خانوار، کاهش ساعت کار زنان و تسهیل شرایط ازدواج جوانان رسیدگی بیشتری می شد.
نماینده ادوار مجلس در پاسخ به این سوال که عملکرد فراکسیون زنان در این دوره از مجلس تا چه حد قابل قبول بوده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از مسائلی که باید در این دوره پیگیری می شد، انجام نشد و شاهد وجود حواشی زیادی زیادی در مجلس و سطح جامعه بودیم؛ به عقیده بنده عملکرد فراکسیون می توانست بسیار بهتر از وضع کنونی باشد اما متاسفانه اینگونه نبود و چندان قابل قبول نیست.
انتهای متن/*

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/206654/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دروازه‌بان ذوب‌آهن: پنالتی‌های مشابه سپاهان برای ما گرفته نشد

تورنمنت بین المللی بیشکک؛ بوکسورهای ایرانی فردا به مصاف حریفان خود می روند

آغاز جدال شهرداری گرگان و مهرام در نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال از فردا

حرکت دیدنی نریمان‌جهان؛گل اول پیکان به هوادار توسط محمدجواد آزاده

حضور مربیان تیم ملی در ورزشگاه پاس قوامین برای تماشای دیدار پیکان و هوادار

تجلیل مسئولان باشگاه هوادار از رضا عنایتی سرمربی تیم پیکان

پیام سپاهان برای تیم و هواداران پس از برد دربی

پاکدل مستقیم به رختکن رفت

سورپرایز رضا رشیدپور با اجرای یک برنامه متفاوت

«استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن

واکنش «علیخانی» به عکس جنجالی: حداقل بگین ادیت کردین!

مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید/ چطور هندوانه غیرسالم را تشخیص بدهیم؟

4گوشه دنیا/ مرد جوانی که 57 ساله‌ است!

معبدی که 1200 سال قبل در دل کوه با ابزار و تکنولوژی تراشیده شده است!

ساختمانی عجیب و خاص که برخلاف اصول مهندسی ساخته شد!

چقدر این روحیه در ما جاری است؟

رنگ چشم در مورد سلامت ما چه می‌گوید؟

خطرات افت قند خون در بیماران دیابتی

صداهای وحشتناک ثبت شده از اجرام واقعی کیهان

وعده امباپه؛ بهترین کیلیان در نیمه‌نهایی

تجلیل باشگاه هوادار از رضا عنایتی

تنش بالا گرفت؛ جواب قاطعانه آرائوخو به گوندوگان

تبریک تولد پرسپولیس به شماره هشت بدشانس

لطفی دربی دوم تهران را از دست داد

پاس تماشایی NO LOOK و رونالدینیویی شجاعیان؛ گل اول هوادار توسط سفیدچغایی

گل دوم هوادار به پیکان توسط یونس شاکری در دقیقه 28

واکنش سریع عنایتی؛ تعویض عجیب پاکدل در دقیقه 25

وقتی رضا عطاران و پژمان جمشیدی ویلا کرایه می‌دهند

وصف راب استارک از زبان آریا استارک در سریال بازی تاج و تخت

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

نماهنگ "به حکم عشق" کاری از گروه همخوانی محمد رسول الله

اجرای بی‌نظیری که همه را به وجد آورد

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

حق پرخاش نداری!

قرمز شدن آب دریا با بارش باران در جزیره هرمز

تصادف با یک خودروی اسپرت

با این نوشیدنی 8 کیلو کاهش وزن را تجربه کنید

منظور از تاب‌آوری زنانه چیست؟

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

ترکیب تیم مسعود شجاعی برای دربی کوچک

پیش بینی عجیب و غریب مایکا ریچاردز از یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان

رودیگر خطاب به دوربین بعد از برد در بازی دیشب؛ الله اکبر

رقابت ستاره‌های لیگ برای کسب 3 عنوان

ترکیب رضا عنایتی برای تقابل خاص

ترجیح می‌دهم وینیسیوس در تیمم باشد تا هالند

اتفاقات شائبه برانگیز در لیگ دو

آشنایی با اولین گلزن ایران در جام ملت‌های 2024 تایلند

درخشش پسر دهه هشتادی شمسایی

حضور مربی تیم ملی در ورزشگاه دستگردی