آریا بانو

آخرين مطالب

انتقاد به سیاست‌ مدارس در هدایت دانش‌آموزان برای استفاده از تلفن‌همراه اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - مشاور رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره ایران در حوزه سلامت، ضمن ارائه راهکارهایی درباره چگونگی مدیریت مصرف تلفن همراه در دانش آموزان توسط والدین، می گوید: استفاده از تلفن‌های هوشمند توسط دانش‌آموزان می‌تواند موجب افت تحصیلی آنها شود، چراکه نه تنها فرهنگ‌سازی صحیحی در استفاده از این ابزار در کشور وجود ندارد، بلکه خانواده‌ها نیز بدون هیچ گونه آگاهی و آموزشی این ابزار را در دسترس فرزندان خود قرار می‌دهند.

امین رفیعی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، در این‌باره بیان کرد: با پیشرفت تکنولوژی در دنیا به مرور زمان، موبایل‌های معمولی نیز به ابزارهای پیچیده‌ای تبدیل شد و به موازات آن دنیای مجازی و حقیقی نیز به عرصه فناوری ورود کرد. اگرچه تلفن‌های هوشمند در پیشرفت سطح علمی انسان‌ها موثر بوده‌ است، اما از طرف دیگر، برخی اقشار از جمله کودکان و نوجوانان را با معضلاتی روبه رو کرده است.
وی درباره تاثیر استفاده بیش از حد دانش‌آموزان از تلفن همراه افزود: امروزه همه کودکان و نوجوانان دارای یک تلفن‌ همراه هوشمند هستند و هر چقدر خانواده از توان مالی بیشتری برخوردار باشد تلفن همراه فرزند آنها هوشمندتر خواهد بود، حال آنکه عموما استفاده بیش از حد از تکنولوژی و تلفن‌های هوشمند روی تمرکز و سلامت جسمی دانش‌آموزان تاثیر منفی دارد، به طوری که از یک سو مهارت‌های تکلمی، ذهنی، هوش عملیاتی و پرورشی و از سوی دیگر مهارت‌های جسمانی آنها را کاهش می‌دهد.
رفیعی‌پور در پاسخ به این سوال که استفاده از تلفن‌های هوشمند توسط دانش‌آموزان روی افت تحصیلی آنها چه تاثیری دارد؟ گفت: به طور قطع استفاده از تلفن‌های هوشمند توسط دانش‌آموزان می‌تواند موجب افت تحصیلی آنها شود، چراکه نه تنها فرهنگ‌سازی صحیحی در استفاده از این ابزار در کشور وجود ندارد بلکه خانواده‌ها نیز بدون هیچ گونه آگاهی و آموزش این ابزار را در دسترس فرزندان خود قرار می‌دهند، حال آنکه با ساماندهی و برنامه‌ریزی صحیح از این ابزار می‌توان شرایطی برای رشد تحصیلی دانش‌آموزان فراهم کرد.
مشاور رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره ایران در حوزه سلامت ادامه داد: با توجه به پیشرفت کشورهای جهانی و تاثیر مثبت تکنولوژی، نمی‌توان به طور کامل مانع بهره‌گیری دانش‌آموزان از این ابزار شد، همچنین از یک سو خانواده‌ها به این ابزار عادت کرده‌اند و از سوی دیگر امکان جداسازی ناگهانی نوجوانان از تلفن‌های همراه امکان‌پذیر نیست، در واقع این دو مورد همچون زنجیره‌ای با یکدیگر پیوند خورده‌اند که بدون توجه به ابعاد مختف آن نمی‌توان به اجرای روش‌های نامناسب پرداخت.
رفیعی‌پور در ادامه ضمن انتقاد نسبت به سیاست‌گذاری‌های مدارس جهت برقراری ارتباط با دانش‌آموزان گفت: عموما مدارس ما سعی دارند از طریق راه‌اندازی گروه‌هایی در شبکه‌های مجازی دانش‌آموزان را در جهت مسائل درسی آنها آگاه کنند، این در حالیست که چنین روش‌هایی برای دانش‌آموزان بهانه‌ای در جهت استفاده بیشتر آنها از چنین ابزاری است، چه بسا بسیاری از دانش‌آموزان به بهانه حضور در این گروه‌ها به استفاده بیش از حد از این ابزار روی آورده‌اند. البته والدین و معلمان در این زمینه باید از برخوردهای سلبی با دانش‌آموزان پرهیز کنند و با فرهنگ‌سازی و بهره‌گیری از راه‌های درست آنها را به استفاده صحیح از این ابزار فرا بخوانند، زیرا برخوردهای سلبی هیچ نتیجه‌ای ندارد.
وی در ادامه به ارائه راهکارهایی موثر برای کنترل استفاده از تلفن همراه در کودکان و نوجوانان پرداخت و گفت: والدین می‌توانند به منظور کاهش استفاده فرزندان از تلفن همراه، ساعات وقت گذرانی با این ابزار را محدود کنند، در واقع همیشه خانواده موفق خانواده‌ای است که والدین به جای اجرای سیستم نظارتی مستبدانه، سیستم نظارتی مقتدرانه‌ای را اعمال کند، یعنی فرزندان بتوانند از تلفن همراه در راه مباحث علمی و در زمان صحیحی از این ابزار استفاده کنند. همچنین هنگام درس خواندن و مطالعه سعی کنند موبایل را دور از چشم فرزندان قرار دهند و هنگام دورهمی‌های خانوادگی نیز این ابزار خاموش شود و در اختیار والدین قرار گیرد.
مشاور رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره ایران در حوزه سلامت بر ساماندهی تلفن‌های هوشمند نیز تاکید کرد و گفت: کاربران تلفن‌های هوشمند با شرایط سنی خاص باید در زمان مشخص از این ابزار بهره بگیرند و از سوی دیگر ساماندهی توسط سیستم‌های نظارتی در این خصوص انجام شود، به طوری که سیستم‌های مخابراتی کشور بتوانند بر روی برنامه‌ها و فعالیت‌های این کاربران را کنترل کنند تا هر کودکی نتواند به هر سایتی ورود یابد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/206290/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

امری در ویلا ماندنی شد

دو تمدید فوری که رئال مادرید می‌خواهد

زشته جلوی دوربین؛ بحث جالب یزدانی و میرزازاد برای شروع مجدد بازی

نصیرزاده: مشکل یحیی به کمک خودش حل می‌شود

مقصد غیرمنتظره رادامل فالکائو

گزینه بایرن با استون‌ویلا تمدید کرد

مورد عجیب بازیکن فولاد؛ 7 فصل و فقط 16 دقیقه بازی

سرخیو راموس اینگونه توپ را از روی خط دروازه تیمش بیرون کشید!

ماجرای «ساجده، مهلا» در صداگذاری‌های جواد خواجوی

گناه فرشته؛ چرخه‌ای بی‌پایان از انتقام و تباهی

آنونس رسمی «مست عشق» در آستانه اکران

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران/ پزشک زن یا پزشک مرد؟

نفخ زیاد می کنید؟ به هیچ وجه لب به این غذاها نزنید

کاهش قند خون با مصرف یک سبزی معطر

اجرای قطعه «پائیز در برگها گم بود» ساخته استاد فریبرز لاچینی

دستگیری اولین سارقی که با پابند الکترونیکی قصد سرقت داشت!

آخرین وضعیت بازگشایی راه‌های سیل‌زده

حرم امام رضا (ع) در گذر زمان

طبیعت دشت لاله‌های واژگون

سخن بزرگان/ دلیل آشوب ها و نابسامانی های روزگار ما

ویدئویی جالب از درگیری بین اردک و گربه

طرز تهیه ذرت آب پز با سس کره‌ای

این ترکیب مزش بهشتیه

ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است

شخصیت شناسی افرادی که خانه بهم ریخته ‎ای دارند

شیشه‌هایی که مانع از رشد بیوفیلم دریایی می‌شوند

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

ترکیبی که بهترین تیم آسیا را از مرگ نجات می‌دهد

ستاره 21 ساله یوونتوس در رادار الاتحاد

تکرار یک رکورد تاریخی در سری A با قهرمانی اینتر

امید آلومینیوم به ارسال تأییدیه یوئل برای مجوز حرفه‌ای

«پرویزخان» به خانه‌ها می‌آید

کلوپ: همه چیز از باخت به یونایتد شروع شد

رضاییان: به رحمتی پیش قرارداد داده بودیم

رانگنیک به نیمکت بایرن مونیخ نزدیک شد

قرارداد واگذاری شش ساله برای پرسپولیس و استقلال

برهانی در آستانه ریاست دوباره آکادمی استقلال

دیالوگی که آغاز بازیگری مریم کاویانی بود

اتفاقات عجیبی که در مهمانی لاکچری افتاد!

ابراز عشق سلمان رو شیشه مینی بوس!

«خاطره ها» را با صدای مرتضی پاشایی گوش دهید

فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند

برخورد دو تریلی با هم!

جوانمردی امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه در جنگ ها

کوکو تن ماهی؛ سریع، راحت و خوشمزه

قبل از ورزش غذا بخوریم یا بعد از ورزش؟

توصیه به خانم‌ها؛ با خنده به استقبال مرد‌ها بروید

نسل جدیدی از نانوذرات نقره به تولید صنعتی رسید

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر