آریا بانو

آخرين مطالب

مریم قره‌سو: موقعیت‌های موسیقی اقوام باید شناسایی شود / بررسی روند رشد خانواده‌های موزیسین در جشنواره نواحی فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - عضو شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران می‌گوید اگر صدا‌و‌سیما، رسانه‌های جمعی و مراکز حمایت‌های فرهنگی موقعیت‌های موسیقایی واقعی را در بین اقوام کنترل و هدایت کنند، موسیقی ما از بین رفتنی نیست.

سرویس موسیقی هنرآنلاین: مریم قره‌سو پژوهشگر موسیقی نواحی و عضو شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران که 16 تا 19 آبان در شهر کرمان برگزار می‌شود، درباره این رویداد موسیقایی به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: مسلماً چهار روز برای برگزاری جشنواره موسیقی نواحی کافی نیست، اما به هر حال در فضایی که ما خیلی موقعیت اجرایی و گرد هم آوردن موسیقی‌ها و موزیسین‌ها را نداریم، همین چند روز هم غنیمت است.
او ادامه داد: از یک جهت خوشحالم که آقای احمد صدری دبیر محترم جشنواره موسیقی نواحی این موقعیت را به بنده دادند که 60 نفر از دانشجویان موسیقی از جمله دانشجویان رشته موسیقی‌شناسی قومی را با خودم به جشنواره دعوت کنم. برگزارکنندگان جشنواره تقریباً تمام هزینه‌های سفر دانشجویان و اقامت آن‌ها را پرداخت می‌کنند و این موقعیت بسیار استثنایی است که به لطف آقایان صدری و محمدرضا درویشی اتفاق افتاده است. بنابراین همین چهار نیز برای دانشجویان ما یک فرصت مغتنم است که بتوانند موسیقی‌ها را ببینند و بشنوند.
او در مورد حمایت‌ها از هنرمندان موسیقی نواحی بیان کرد: هنرمند با مخاطبش معنی پیدا می‌کند. علاوه بر حمایت‌های مدنی و اقتصادی از هنرمندان تنها حمایت دیگر از آن‌ها اجازه اجرای بدون محدودیت و فراهم کردن امکانات اجرا است. هنرمندان موسیقی نواحی ما باید در هر منطقه و حوزه مکانی در اختیار داشته باشند که بتوانند موسیقی خودشان را به مردم تحمیل کنند.
وی افزود: ارتباط موسیقی اقوام ایرانی با اهالی آن قوم، بدین شکل نیست که به روی صحنه روند و پرفورمنس اجرا کنند بلکه موسیقی در بطن زندگی آن‌ها است. ما باید این اتفاقات را شناسایی کنیم و آن موقعیت‌ها را تقویت کنیم. یعنی اگر برای مثال موسیقی شروه‌خوانی در بوشهر موسیقی محبوبی است و مردان هر شب در دورهمی‌ها این موسیقی را می‌خوانند، باید به آن یک موقعیت اجرایی کنترل‌شده، هدایت‌شده و مدیریت‌شده بدهیم و این موضوع می‌تواند موسیقی نواحی ما را از فراموشی و شناخته نشدن نجات دهد.
قره‌سو که در 1395 دبیر علمی سومین جشنواره آینه‌دار بود، اضافه کرد: روی صحنه رفتن، یک موقعیت شهری و امروزی است، در حالی که موسیقی نواحی ما در بطن زندگی مردم جریان دارد. ما باید آن بطن‌ها را بشناسیم و آن موقعیت‌ها را به شکل مدیریت‌شده و مدیریت تخصصی فراهم کنیم و به هنرمند اجازه اجرای بدون حد و مرز بدهیم. حد و مرزها باید برداشته شود به دلیل اینکه فرهنگ موسیقایی ما دوره رو به خشکسالی را روبروی خودش می‌بیند.
او همچنین در مورد منتقل شدن نوازندگان موسیقی نواحی به نسل جدید توضیح داد: بنده به همراه دکتر صدری، صادق چراغی و دکتر درویشی عضو شورای سیاست‌گذاری و شورای انتخاب گروه‌های دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران هستیم و در جلساتی که به صورت هفتگی برگزار می‌شود، به صورت کنترل‌شده و مدیریت‌شده گروه‌ها را انتخاب می‌کنیم. رویکرد بسیار مهم ما در این دوره جشنواره، بررسی روند رشد موسیقی در خانواده‌های موسیقیدان است، یعنی ما خانواده‌هایی را که موسیقی مثلاً از پدربزرگ به پسر و از پسر به نوه و... انتقال پیدا کرده است، به جشنواره دعوت می‌کنیم تا مخاطب خاص و عام ببیند که موسیقی ما چگونه حیات واقعی و فرهنگی خودش را ادامه می‌دهد و از بین نمی‌رود و تنها در نسل جدید می‌تواند بازتعریف بیرونی شود، در حالی که محتوا و شکل اجرا تغییری نکرده است.
قره‌سو گفت: این یکی از رویکردهایی است که می‌تواند نشان دهد موسیقی در خانواده‌های جدید موسیقیدان چه نقش و جایگاهی دارد؟ این موضوع به صورت مدیریت‌شده و فکر‌شده در اتاق فکر و جلسات ما مطرح می‌شود. استاد درویشی نیز گنجینه‌ای از ارتباطات با افراد و موسیقیدانان محلی دارد. ما هرکدام به سهم خودمان افراد را معرفی می‌کنیم که حضورشان در جشنواره پیامی داشته باشد که این موسیقی در نسل‌های مختلف در جریان است.
استاد رشته اتنوموزیکولوژی که تحصیلات خود را در پاریس به پایان رسانده است، همچنین در مورد فراموشی موسیقی نواحی توسط فرزندان هنرمندان موسیقی نواحی خاطرنشان کرد: این مسئله طبیعی است. وقتی جریان موسیقی کشور جریان مدیریت‌نشده و حمایت‌نشده‌ آن هم به صورت کلان است، این اتفاق رخ می‌دهد. شما فرزند یک موسیقیدان و نوازنده بزرگ، مطرح و شناخته‌شده و مورد احترام هستید، اما مشاهده می‌کنید که روزمرگی زندگی نمی‌گذرد. شما بخشی هستید و پدربزرگ و اجدادتان در عروسی‌ها و شب‌نشینی‌ها اجرا می‌کردند و زندگی‌شان از این راه می‌گذشته است، اما در حال حاضر اصلاً موقعیت اجرای موسیقی بخشی‌گری در عروسی‌ها وجود ندارد و بافت آن تغییر کرده است به همین دلیل نسل جدید با خودش می‌گوید من برای گذراندن زندگی خودم نمی‌توانم در عروسی‌ها اجرا کنم پس برای مثال فایده‌ای ندارد که بخشی‌گری یاد بگیرم. بنابراین دنبال این می‌گردد که نیاز جامعه را شناسایی کند و جستجو می‌کند که نیاز جامعه چه چیزی است و بر فرض می‌بیند که نیاز جامعه ساز کیبورد است و بنابراین این ساز را انتخاب می‌کند.
پژوهشگر موسیقی نواحی در پایان گفت: اگر صدا‌و‌سیما، رسانه‌های جمعی و مراکز حمایت‌های فرهنگی موقعیت‌های موسیقایی واقعی را در بین اقوام کنترل و هدایت کنند، موسیقی ما از بین رفتنی نیست؛ تنها در حال ضعیف شدن است و در دوره‌های بعد احتمالاً قدرت و قوت خودش را به دست می‌آورد، اما برای این که از حالت رکود خارج شود، باید مراکز فرهنگی باشند که موقعیت‌های موسیقی اقوام را شناسایی کنند و آن‌ها را حمایت کنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/206116/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی Felix Baumgartner از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

«متاورس» بازگشته است

به ظاهر دوست اما دشمنانند

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

واکنش جنجالی مدافع شمس‌آذر بعد از بازی با استقلال

مدیرعامل آلومینیوم اراک: نمی‌دانیم بازی با پرسپولیس تماشاگر دارد یا نه!

آغاز برخورد با متخلفان در فوتبال

مغانلو و باقری در انزلی گلاویز شدند!

تکلیف اوسمار با پرسپولیس را یک شرط مشخص می‌کند

نتایج روز نخست ملی پوشان ایران در مسابقات اسکواش قطر جونیور

بارتومئو: حق زوبی زارتا اخراج نبود

راز موفقیت میکل آرتتا از زبان خودش

10 حرکت برتر بسکتبال حرفه‌ای NBA در شب گذشته

دلخوری آرائوخو، با این پیشنهاد دیگر نمی‌مانم

زمان آخرین دیدارهای تیم ملی در مقدماتی جام جهانی مشخص شد

ماجرای انتشار نشریه در نماز جمعه توسط ده‌نمکی

«آقای قاضی» جدید هفته آینده پخش می‌شود

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

چرا دانلود غیرقانونی آهنگ را دوست داریم؟

ویدئویی از حرکات عجیبِ بنیامین بهادری که خبرساز شد!

آواره شدن بیش از 110 هزار نفر بر اثر سیل در چین

ابراز امیدواری ایران برای رسیدن حجاج عمره به 700 هزار نفر در سال

بازداشت 20 نفر از مدعیان فروش سوالات کنکوری

آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده در 3 استان جنوبی

انهدام بیش از 1680 باند توزیع موادمخدر در سال قبل

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات «تتلو» برگزار شد

رعد و برق وحشتناک در چین

برگی از تاریخ/ 14 سال پرستاری از جانبازی که بی‌نام و نشان بود

جشنی سه هزار ساله که در ساری برگزار می‌شود

تاتاکوآ؛ دره ای فرسوده در کلمبیا

خوابیدن یک سگ روی ریل هنگام عبور قطار

ابتکار گوگل به مناسبت روز زمین

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

شکار بچه آهو توسط یوزپلنگ در مقابل چشمان مادرش!

20 ناهار سبک و فوری برای روزهای بی‌حوصلگی

سس مایونز خانگی ارزون و راحت

هشدار؛ در نوشیدن آب زیاده‌روی نکنید!

هشدار دانشمندان؛ همه‌گیری آنفلوانزا در جهان

بلایی که گوشی بر سر کودکان می‌آورد

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟

هایلات عملکرد انفرادی و قدرتمندانه صبح امروز لبران جیمز

یوسین بولت و تکرار خوشحالی معروف جود بلینگام

ستاره خارجی استقلال به تمرینات بازگشت

وضعیت تکان‌دهنده پنج خرید تابستانی بارسا

نجات دروازه سویا توسط سرخیو راموس در بازی مقابل مایورکا

10 فوتبالیست منفور تاریخ که از آن‌ها متنفرید!

پرسپولیس خواهان تغییر رای اسماعیلی‌فر

سرمربیان تیم‌های ملی کبدی مردان و زنان معرفی شدند

علی رشیدی دبیرکل فدراسیون کبدی شد