آریا بانو

آخرين مطالب

​راز خلاص شدن از افسردگی فصلی روانشناسي

​راز خلاص شدن از افسردگی فصلی
  بزرگنمايي:

آریا بانو - سلامانه: اختلال خلقی فصلی یا SAD، نوعی افسردگی است که با تغییرات فصلی خود را نشان می‌دهد و اوج علائم آن معمولاً در پاییز و زمستان دیده می‌شود،هنگامی که روزها کوتاه‌تر و سردتر می‌شوند.
به نقل از دویچه‌وله از مدیکال نیوز تودی و طبق اعلام موسسه ملی بهداشت روان ایالات متحده، مهم‌ترین فاکتورها برای ابتلا به این اختلال عبارتند از سن، جنسیت، فاصله از خط استوا و سابقه خانوادگی ابتلا به افسردگی و مطالعات نشان داده‌اند که زنان بزرگسال، بیشتر از مردان به این عارضه مبتلا می‌شوند.
مبتلایان به SAD می‌توانند طیف وسیعی از علائم را تجربه کنند، اما برخی از رایج‌ترین آنها شامل احساس خستگی، خلق و خوی پایین، خواب بیش از حد، بروز مشکلات در روابط بین فردی و میل شدید برای خوردن شیرینی‌ها و کربوهیدرات‌ها است که می‌تواند منجر به افزایش وزن بیش از حد شود.
راز خلاص شدن از افسردگی فصلی شاید در بشقاب غذای شما باشد SAD می‌تواند به‌طور جدی بر بهره‌وری فرد و شیوه زندگی روزمره تأثیر بگذارد. اگر این علائم برای بیش از دو سال ادامه داشته باشند، فرد باید حتماً درمان‌هایی را از طریق روان‌شناسان دریافت کند.
با این حال به گفته روان‌شناسان، در صورت بروز علائم این نوع افسردگی، راهکارهایی برای کنترل آنها وجود دارد.
از آنجا که کاهش ساعات روز در پاییز و زمستان، یکی از دلایل اصلی ابتلا به افسردگی فصلی است، روان‌شناسان توصیه می‌کنند که در ساعات روز، بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید. کاهش نور خورشید در ماه‌های سرد سال، می‌تواند منجر به از بین رفتن تنظیمات ساعت بیولوژیکی بدن شود و سطوح سروتونین (انتقال دهنده شیمیایی مغز که خلق و خوی شما را تنظیم می‌کند) و ملاتونین (هورمونی که خواب و خلق و خو را تنظیم می‌کند) را کاهش دهد.
در ضمن، کاهش قرارگیری در معرض نور خورشید، سطح ویتامین D در بدن را کاهش می‌دهد. کاهش این ویتامین در بدن، خود عامل مهم ابتلا به افسردگی است و باعث بروز سردردهای مزمن در فصول سرد سال می‌شود.
به غیر از دریافت نور خورشید، نوردرمانی نیز که شامل قرار گرفتن در معرض نور از طریق جعبه‌های مخصوص یا لامپ است، از سوی روان‌شناسان توصیه می‌شود. این دستگاه‌ها اثراتی مشابه نور طبیعی خورشید دارند و باعث می‌شوند مواد شیمیایی در مغز به تنظیم خلق و خوی کمک کنند. با این حال کار با این دستگاه‌ها، با پزشک خود مشورت کنید.
از گذشته‌های دور از بابونه به عنوان یک داروی قدیمی برای درمان بسیاری از اختلالات از جمله ترس و بی‌خوابی استفاده شده است
در عین حال، راز خلاص شدن از افسردگی فصلی شاید در بشقاب غذای شما باشد. از آنجا که افسردگی فصلی همراه با میل شدید به مصرف غذاهای چاق کننده و مضر به‌خصوص شیرینی‌ها است، سعی کنید بشقاب غذای خود را با گزینه‌های سالمی مانند ماهی سالمون، سبزیجات تیره رنگ و برگ دار و غلات کامل پر کنید.
سعی کنید در روز حتماً از گزینه‌های غذایی مانند سیب، کدو حلوایی، شکلات تلخ، بادمجان، موز و ادویه‌هایی مانند زردچوبه و دارچین استفاده کنید. چای بابونه بنوشید. از گذشته‌های دور از بابونه به‌عنوان یک داروی قدیمی برای درمان بسیاری از اختلالات از جمله ترس و بی خوابی استفاده شده است. به گفته محققان آمریکایی، استفاده از محصولات بابونه به هر شکل، منجر به کاهش علائم در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب می‌شود.
فراموش نکنید که ورزش منظم در ماه‌های پاییز و زمستان به تعادل ریتم شبانه‌روزی بدن کمک می‌کند. حتی ورزش به مدت یک ساعت و با شدت کم در طول روز می‌تواند با افسردگی فصلی مقابله کند.
انجمن روان‌شناسی آمریکا به مبتلایان به افسردگی فصلی توصیه می‌کند که با دوستان و خانواده خود در تماس باشند، با آنها همراه شوند و با افراد مورد اعتماد درباره تجربه‌های ناخوشایندشان صحبت کنند. علاوه بر این، ثابت شده که درمان‌های شناختی رفتاری در درمان این اختلال مؤثر است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

 با 7 تکنیک اعتماد به نفس خود را زیاد کنید

10نکته مهم برای سلامت مردان

مراقب آرامش روح و روانت باش

چطور انرژی دوباره برای ادامه مسیر زندگی پیدا کنیم؟

تست روانشناسی/ آیا همسر خوبی هستید؟

وقتی همسرتان از شما سوءاستفاده عاطفی می‌کند...

پاسخ تست هوش را پیدا کنید

آشپزخانه خانه‌تان نامنظم است یا کشوها؟!/وقتی نوع به هم ریختگی خانه از مشکلات شما می‌گوید

ازدواج و فرصت هایی ناب که برای شما به وجود خواهد آمد

متولدین هر ماه در رابطه عاشقانه و زبان عشق آنها در ابراز احساسات

با استرس مقابله نکنید!

چالش‌های ازدواج مجدد برای فرزندان

معلولان چه فشارهای روانی را تحمل می‌کنند؟

چگونه خود را ببخشیم؟

زبان عشق متولدین ماه‌های مختلف

تنبیه بدنی کودک را با کمک این راهکارها کنار بگذارید

خشمتان چه می‌خواهد به شما بگوید؟

با تمایلات وسواسی‌مان چه کنیم؟

وسواس کمال‌گرایی و هرآنچه باید بدانید

فاصله سنی مناسب بین دو فرزند از نظر روانشناسی!

افزایش مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های روانی در سال‌های 90 تا 96

تست هوش را یک دقیقه ای پیدا کنید

به جای نصیحت‌کردن افراد به آن‌ها کمک کنید

این شش عامل شما را به سمت افسردگی می‌برد، از آنها دوری کنید!

تأثیر فاصله سنی زیاد در زندگی مشترک را بدانید

با ورزش افسردگی را دور کنید

اختلال ترس از رابطه‌ی جنسی چیست؟

شخصیت شناسی بر اساس شیوه بسته بندی هدیه!

بهترین داروی سلامت/ جنگی میان ورزش و افسردگی

آیا ایرانی‌ها بیماری‌های روانی را کتمان می‌کنند؟

چگونه آدم جالب‌تری باشیم؟

مزایای بافتنی؛ افزایش اعتمادبه‌نفس و کاهش افسردگی

ویتامین هایBو Dموثر در پیشگیری از افسردگی

مقابله با خلق منفی در افسردگی

تاثیر طلای سرخ بر بهبود افسردگی

افسردگی تلخی که با احساس شیرین مادری همراه است

ترفندهای روانشناسانه برای اینکه رگ خواب همسر را در دست بگیرید

غلبه بر کمال گرایی شغلی با 4 استراتژی کاربردی و مؤثر

چگونه تظاهر کنیم که اعتماد به نفس بالایی داریم؟

روانشناسی/ شخصیت شناسی بر اساس فصل تولد

ترسیدن از خودِ ترس / چرا وقتی به بچه‌هایمان فکر می‌کنیم، ترس سراسر وجودمان را می‌گیرد؟

هدستی که افسردگی را درمان می‌کند!

13 عادت کسانی که دلسوز خودشان هستند

افزایش خودکشی نوجوانان در آمریکا

شخصیت شناسی از روی عادت های روزانه از نحوه خرید گرفته تا سلفی

چگونه خود را دوست داشته باشیم؟

درمان عجیب و غریب زنان افسرده در اروپا

ترک عادت‌های بد، با این روش‌ها

نحوه برخورد والدین با پسران در آستانه سن بلوغ

شخصیت‌شناسی بر اساس چیزی که ازش می‌ترسی!