آریا بانو

آخرين مطالب

اشتباهاتی که پوست صورت را نابود می‌کند! خانه داري

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
اشتباهاتی که پوست صورت را نابود می‌کند!
٣٢
٠
باشگاه خبرنگاران / آیا واقعا راه و روشی برای شستشوی صورت وجود دارد که به عنوان یک روش خاص و برتر شناخته شود و بتواند از پوست صورت نیز محافظت کند؟!. این سوالی است که شاید اغلب افراد چه مرد و چه زن از خود و یا دیگران بپرسند.

شستشوی صورت؛ به چه صورت؟
شاید بتوان گفت، برای تمیز کردن صورت «بهترین روش» وجود ندارد!
عواملی از قبیل؛ نوع پوست، محیط زندگی و نوع آرایش در تمیز کردن صورت اهمیت بسزایی دارند و به علاوه امروزه تمیزکننده‌های متفاوتی وجود دارد. تمیزکننده‌های جامد (قالبی) که ممکن است یا صابون باشند یا از نوع پاک کننده‌های ترکیبی که در انواع مختلف پوست (خشک، چرب، مختلط) به کار برده می‌شوند. همچنین می‌توانند حاوی دارو‌هایی مانند مواد ضدباکتری یا انواع مختلف ساینده باشند.
تمیزکننده‌های مایع ممکن است یا بر پایه صابون و پاک کننده‌هایی باشند که مثل صابون عمل می‌کنند یا فرآورده‌هایی باشند که ترکیبات صابون یا کرم را در خود گرد می‌آورند. تمیزکننده‌های مایع نیز می‌توانند حاوی مواد ضدباکتری یا ساینده باشند. «کرم» پاک کننده ممکن است به شکل کرم یا لوسیون ساخته شده باشد.
معمولا آب و صابون (جامد یا مایع) به طور رضایت بخشی پوست را تمیز می‌کند. زیرا آب و صابون به خوبی اکثر مواد از جمله چرک، عرق و عناصر دیگر را از پوست می‌برد اما انواع مختلف پوست ممکن است به انواع مختلف صابون (یا پاک کننده ترکیبی) نیاز داشته باشند. رنگ و روغن‌های آرایشی واتروپروف با کرم، لوسیون یا مایع پاک کننده به راحتی از بین می‌روند، زیرا این‌ها در چربی، بهتر از آب حل می‌شوند.
عموما موثرترین روش تمیز کردن پوست صورت عبارت است از به کار بردن کرم یا لوسیون پاک کننده برای از بین بردن رنگ و روغن آرایشی و سپس شست وشوی ملایم صورت با آب و صابون برای از بین بردن پسمانده‌های روغنی کرم یا لوسیون و مواد محلول در آب.
اگر پوست خیلی چرب باشد کرم یا لوسیون تمیزکننده به تنهایی نمی‌تواند آن همه چربی را از پوست ببرد. اگر پوست خیلی خشک باشد کثرت شست وشو با آب و صابون، چربی و رطوبت بیشتری از پوست می‌برد بنابراین بهتر است از کرم یا لوسیون تمیزکننده و آب و صابون به تناوب استفاده شود.

12 اشتباه رایج در شستن صورت
از محصولات صابونی استفاده می‌کنید
هرگز از محصولات صابونی استفاده نکنید.
محصولات صابونی، چربی طبیعی پوست را از بین می‌برند و پوست را تحریک و خشک می‌کنند و احتمال ملتهب شدن آن را بیشتر می‌کنند. اما شوینده‌های غیر صابونی، پوست را مرطوب می‌کنند و بازسازی می‌کنند.
اشتباه می‌شویید
برای اینکه کار شستشو بیشترین تأثیر را داشته باشد، شوینده را با حرکات مدور روی پوست تان بمالید. با این کار، گردش خون زیر پوست بیشتر می‌شود و غدد لنفاوی ترغیب می‌شوند که مواد زائد را از بافت‌های بدن بیرون بکشند. با افزایش گردش خون، پوست پف می‌کند و به جای شل شدن و افتادن، سفت و رو به بالا قرار می‌گیرد.
پوست تان را با فشار زیادی مالش می‌دهید
برای خلاص شدن از آلودگی‌های پوست نیازی نیست صورت تان را محکم مالش دهید. یک فشار ملایم هم تأثیرگذار خواهد بود و نیازی به بد رفتاری با پوست تان نیست. این تصور که باید پوست را محکم مالش داد اشتباه است. با وجود یک شوینده‌ی مناسب، احتیاجی به فشار آوردن به پوست نیست.
بیش از حد لایه برداری می‌کنید
محصولات و ابزار‌های لایه بردار می‌توانند سلول‌های مرده‌ی پوست را از بین ببرند و پوست را درخشان کنند. اما لایه برداری روزانه می‌تواند باعث خشکی و پوسته شدن پوست شود. این کار برای اطمینان از پاکسازی پوست انجام می‌شود، ولی به حساس شدن پوست می‌انجامد.
کار لایه برداری را به حداکثر دو بار در هفته محدود کنید.
از لیف استفاده می‌کنید
شاید تصور کنید که استفاده از لیف هنگام اسکراب صورت می‌تواند به پاک شدن آلودگی‌ها کمک کند، اما شما با این کار در حقیقت به تعادل آسیب پذیر باکتریایی روی پوست تان صدمه می‌زنید. تحقیقات علمی نشان داده است ما برای آنکه بتوانیم سلامت پوست مان را حفظ کنیم، باید از باکتری‌های مفیدی که روی آن زندگی می‌کنند و جمعیت میکروبی پوست را تشکیل می‌دهند، محافظت کنیم.
این باکتری‌های مفید می‌توانند جلوی عفونت را بگیرند، التهاب را کنترل کنند، به بهبود زخم کمک کنند و پوست را جوان‌تر نگه دارند؛ بنابراین نیازی به پاکسازی قوی با لیف نیست و به جای آن می‌توانید با استفاده از دست هایتان، حداکثر دو بار در هفته پوست تان را اسکراب و لایه برداری کنید.
از پد‌های پاک کننده‌ی صورت استفاده می‌کنید
استفاده از این پد‌ها شاید بهتر از این باشد که اصلاً صورت خود را نشویید، اما نباید برای کار شستشوی روزانه‌ی صورت تان به آن‌ها تکیه کنید. این پد‌ها پوست را تمیز نمی‌کنند و خود دارای مواد شیمیایی هستند. ایرادی ندارد موقتاً از آن‌ها استفاده کنید، اما باید در اولین فرصت صورت خود را با یک شوینده‌ی مناسب به طور کامل بشویید.

از محصولات مناسب پوست تان استفاده نمی‌کنید
شوینده‌های فومی برای پوست چرب مناسب هستند و در مقابل، شوینده‌های که مرطوب کنندگی بیشتری دارند برای پوست خشک مناسب ترند. کسانی که پوست چربی دارند می‌توانند از محصولات حاوی آلفا هیدروکسی اسید یا سالیسیک اسید استفاده کنند، اما این مواد برای کسانی که پوست شان چرب نیست می‌تواند بیش از حد قوی محسوب می‌شود.
اگر پوست نازکی دارید، نباید از محصولاتی استفاده کنید که پوست شما را تحریک می‌کنند. اگر مستعد جوش هستید، شوینده‌های ملایم تنها درصورتی برای شما مؤثر هستند که بعد از آن، از یک تونر هم استفاده کنید تا منافذ پوست تان را منقبض کند.
صورت تان را با حوله خشک می‌کنید
کشیدن حوله به صورت باعث از بین رفتن لیپیدها، پروتئین‌ها و اسید‌های چربی می‌شود که از تحریک شدن پوست جلوگیری می‌کنند. به همین دلیل بهتر است صبر کنید تا صورت تان خودش خشک شود تا محافظ پوست تان سالم باقی بماند.
دمای آب مناسب نیست
آب اگر بیش از حد داغ باشد، پوست خشک خواهد شد و اگر سرد باشد، منافذ پوست باز و در نتیجه، تمیز نخواهند شد. بهترین دما، آب ولرم است. نه خیلی داغ و نه خیلی سرد.
بیش از حد صورت تان را می‌شویید
افرادی که پوست خشکی دارند فقط یک بار در روز باید صورت خود را بشویند و حتی کسانی که پوست چربی دارند هم حداکثر دو بار در روز باید این کار را انجام دهند. هر حالتی بیشتر از این، می‌تواند پوست تان را خشک کند، که در نتیجه‌ی آن، پوست برای جبران این خشکی، چربی بیشتری تولید خواهد کرد.
اگر فقط یک بار در روز صورت تان را می‌شویید، این کار را شب‌ها انجام دهید نه صبح ها. به این ترتیب، تمام آلودگی‌های انباشته در طی روز را از صورت تان پاک می‌کنید. فقط نور خورشید نیست که باعث پیری پوست می‌شود، بلکه آلودگی‌ها هم همین تأثیر را دارند.
مرطوب کننده را دیر به پوست تان می‌زنید
بهترین زمان برای زدن کرم‌ها و سرم ها، بلافاصله بعد از تمام شدن کار شستشوی صورت است، بنابراین برای زدن آن‌ها به پوست تان خیلی صبر نکنید. چون در آن زمان، پوست صورت در تمیزترین حالت ممکن خود است، شما می‌توانید با استفاده از مرطوب کننده، جلوی از دست رفتن رطوبت پوست را بگیرید.
تنها مورد استثنا، محصولات ضد جوش است. این محصولات اگر روی پوست خیس زده شوند، می‌توانند پوست را اذیت کنند؛ بنابراین تا خشک شدن پوست صبر کنید، چون لازم نیست تمام محصول ضد جوش فوراً جذب پوست شود.
اجازه می‌دهید مواد روی پوست تان انباشته شوند
اگر محصولات پوستی یا مواد آرایشی را به طور کامل از پوست تان پاک نکنید یا بعد از استفاده از شوینده، صورت تان را به خوبی با آب نشویید، پوست تان تحریک و اذیت می‌شود و جوش خواهید زد. اگر شوینده‌ صورت تان فومی است، فوم را به به گونه‌ای به صورت تان بزنید که پوست را به طور کامل بپوشاند و آنقدری دست بکشید که خوب کف کند. اگر شوینده‌ کرمی استفاده می‌کنید، باید آن را به گونه‌ای روی صورت تان پخش کنید که یک لایه‌ی نازک کل صورت را بگیرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/200433/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

تو مثل منی برف...

دستِ خالی امان هندی و 12 آسیایی که در بیشکک سهمیه گرفتند

نساجی با درخشش یک برزیلی امیدوار به بقاست

منفور بارسلون بازیکن هفته چمپیونزلیگ شد!‏

گل دوم استقلال از روی نقطه پنالتی توسط محمدی

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

پرسپولیس با ذخیره‌ها تیم رضا عنایتی را شکست داد

تراکتور سهمیه آسیا را به ملوان تعارف زد

شوت ابوالفضل جلالی در دقیقه 58 به تیرک عمودی دروازه شمس آذر برخورد کرد

بازگشت امید به نساجی با برد خانگی؛ تراکتور بدون خمس هم باخت

پیشنهاد میلیاردر فنلاندی؛ اینتر را به من بفروش!‏

گزارش زنده؛ استقلال 2-0 شمس‌آذر قزوین

دیبی:نفهمیدم تکرار کن! یه مرتیکه رو اسب سفید نشسته؟

دلبری های پیمان معادی در سریال افعی تهران

پشت صحنه جذاب صداتو با حضور جواد هاشمی

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

آهنگ «سلام عزیزم» با صدای مسیح و آرش ای پی

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

این نوشیدنی خوشمزه و اقتصادی رو از دست نده

سس قارچ ویژه برای سیب زمینی سرخ شده

کمبود این ویتامین‌ها مساوی است با سردردهای مکرر

ترفندهای تمیزکاری خانگی

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

گل اول استقلال به شمس‌آذر توسط مهرداد محمدی

گل اول نساجی از روی نقطه پنالتی توسط باقری

اعتراف پوچتینو به عادت عجیب؛ خرافاتی نیستم

آلوز صدر جدول پاسورها را برای جلالی آب و جارو کند!

حضور پر رنگ نکونام روی سکوها

تراکتور، حسرت پیروزی در 1403

عباس‌زاده گره نساجی مقابل تراکتور را باز کرد

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

گزارش زنده؛ استقلال 1-0 شمس‌آذر قزوین

خاطره تلخ ملیکا شریفی‌نیا از تصادفش

دلیل ازدواج نکردن امیر آقایی

موزیک ویدئوی «با تو» با صدای ماکان بند

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

جنگل حرا خلیج نایبند عسلویه

نحوه مصرف کرم ضدآفتاب برای مادران باردار و کودکان

شخصی که تناقص رفتاری دارد باید درمان شود

تراکتور و نساجی به یاد نادر دست نشان

سهرابیان از لیست استقلال خط خورد

شمس‌آذر با یک تغییر در اندیشه توقف استقلال

کری ستاره سیتی؛ چهارمین قهرمانی متوالی را می‌خواهیم

ساکت الهامی در مرز انفجار در ورزشگاه وطنی

نصرتی در دومین تجربه سرمربیگری تراکتور