آریا بانو

آخرين مطالب

پیشگیری از سرطان سینه با حساس‌سازی بانوان پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تبریز- کارشناسان و صاحب‌نظران علم پزشکی با اشاره به اینکه سرطان سینه از شایع‌ترین انواع این بیماری در ایران و جهان و دومین علت مرگ و میر زنان است، بر ضرورت تلاش همگانی برای پیشگیری از ابتلا به آن از طریق افزایش سطح حساسیت مردم تاکید می‌کنند.

به گزارش ایرنا، به رشد کنترل نشده سلول های پوشش داخلی مجرای شیری یا لوبول، «سرطان سینه» گفته می شود؛ هر سینه از 15 تا 20 بخش به نام لوب تشکیل شده که به صورت خوشه ای در کنار هم قرار دارند؛ لوب ها مجموعه ای از غدد شیری هستند و هر لوب از بخش های کوچکتری به نام لوبول تشکیل شده است؛ سرطانی که از لوبول آغاز شود، سرطان لوبولار نامیده می شود؛ سرطان سینه در زنان شایع تر است، گرچه احتمال ابتلای مردان نیز به سرطان سینه وجود دارد.
طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، بیماری سرطان در کشورهای در حال توسعه بیشتر است و طبق آمارها تا سال 2030 میزان شیوع سرطان در این کشورها تا 70 درصد افزایش خواهد یافت.
آمار مبتلایان به سرطان سینه در جهان بسیار بالاست، به طوری که سالانه بیش از 10 هزار نفر به سرطان پستان مبتلا می شوند.
سرطان سینه، تهاجمی ترین نوع سرطان زنان در سراسر جهان است و 16 درصد آمار سرطان های زنان را به خود اختصاص می دهد؛ با توجه به پیشرفت علم، اکثر بیماران درمان می شوند و بدون کوچکترین تغییر به زندگی خود ادامه می دهند، اما کارشنسان و پزشکان می گویند که پیشگیری سرطان سینه، بهتر و سهل تر از درمان آن است، زیرا ابتلا به این بیماری علاوه بر تحمیل هزینه های کمرشکن مالی بر جامعه، تبعات روانی و اجتماعی سنگینی دارد.
هر نوع تغییر در اندازه و شکل ظاهری سینه جدی گرفته شود
جراح و متخصص بیماری های زنان و زایمان در خصوص سرطان پستان به خبرنگار ایرنا گفت: این بیماری در مردان نیز مشاهده می شود که به نسبت زنان جامعه آماری کمتری را به خود اختصاص می دهند.
دکتر لیدا حیدری افزود: با توجه به شیوع بالای این بیماری در جهان، دختران و زنان باید نسبت به سرطان سینه حساسیت بیشتری داشته باشند زیرا می توان با تشخیص به موقع و شروع درمان مناسب از پیشرفت آن جلوگیری کرد.
وی اظهار داشت: داشتن سابقه‌ی سرطان سینه در فامیل، بروز اولین دوره‌ قاعدگی قبل از 13 سالگی، یائسگی بعد از 51 سالگی، باردار نشدن در طول زندگی یا نخستین بارداری بعد از 30 سالگی، نداشتن شیردهی و همچنین کشیدن سیگار از جمله عواملی هستند که می تواند در بروز بیماری موثر باشند.
دکتر حیدری تاکید کرد: یکی از اقدامات مهمی که باید در کشور ما آموزش و فرهنگ سازی شود، انجام معاینات اولیه دوره ای توسط خود فرد از زمان رسیدن به سن بلوغ است.
وی با بیان اینکه زنان و دختران می توانند به سه شکل معاینات اولیه تشخیص سرطان را در منزل انجام دهند، افزود: در روش نخست فرد زیر دوش آب گرم صاف می ایستد دست راست خود را پشت گردن قرار داده و با دست دیگر به صورت شعاعی و خطی سینه سمت راست خود را معاینه می کند و سینه سمت چپ را نیز با بالا بردن دست چپ معاینه می کند.
جراح و متخصص بیماری های زنان و زایمان اظهار داشت: این معاینه را می توان به همان حالت ایستاده در مقابل آینه و یا به حالت خوابیده به پشت انجام داد.
وی خاطرنشان کرد: افراد در صورت لمس هر گونه توده، مشاهده هر گونه تغییر در اندازه و شکل ظاهری سینه، ایجاد برآمدگی و کشیدگی پوست در سینه و وجود ترشح از نوک سینه باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.
دکتر حیدری با تاکید بر اینکه افراد بالای 40 سال و کسانی که دارای ریسک بالا برای ابتلا به این بیماری هستند، باید سالانه یکبار ماموگرافی انجام دهند، گفت: در برخی موارد که توده قابل لمس نیست، انجام ماموگرافی می تواند برای تشخیص به موقع بیماری مفید باشد.
وی اضافه کرد: نکشیدن سیگار، داشتن رژیم غذایی سالم و انجام ورزش به صورت مرتب می تواند در پیشگیری از این بیماری موثر باشد.
جراح و متخصص بیماری های زنان و زایمان افزود: در صورت پیشرفت این بیماری با توجه به درجه بندی که توسط پزشک معالج تشخیص داده می شود، قسمت هایی از سینه و یا کل سینه مورد جراحی قرار گرفته و بر داشته می شود و سپس درمان های نگهدارنده از جمله شیمی درمانی یا رادیوتراپی آغاز می شود.
وی یادآوری کرد: تشخیص به موقع سرطان سینه بسیار مهم بوده و 95 درصد افرادی که در اسرع وقت به درمان اقدام کرده اند، به بهبودی کامل دست یافته و عمر طبیعی داشته اند.
غربالگری سرطان های شایع زنان بسیار پراهمیت است
مدیرکل امور بانوان استاندار آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اقدامات مختلفی که برای غربالگری بیماری های زنان در سطح استان انجام گرفته، به ایرنا گفت: ارتقای سطح سلامت اجتماعی بانوان از جمله اولویت های این اداره کل است.
رقیه صادق زاده با اشاره به اهمیت بررسی و غربال‌گری سرطان‌های شایع زنان، آموزش زنان در خصوص مراقبت‌های سلامت و انجام تست‌ها و معاینات منظم را یکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش سرطان در بین زنان دانست.
وی ادامه داد: تشخیص زودهنگام بیماری ها بسیار مهم و موثر است و رسانه ها نقش بسیار موثری در فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم نسبت به علایم بیماری ها و مراکزی که طرح های مختلف غربالگری را انجام می دهند، داردند.
صادق زاده گفت: اداره کل امور بانوان استانداری طرح غربال‌گری سرطان‌های شایع زنان ویژه کارکنان شاغل در استانداری و فرمانداری‌های تابعه را در یکی از مراکز درمانی تبریز اجرا کرد و برای اجرای این طرح در بین زنان شاغل در سایر دستگاه ها نیازمند اعتبارات هستیم.
وی اظهار داشت: بیمارستان بهبود تبریز با راه اندازی کمپین «روبان صورتی» که بر اساس آن سرطان های مربوط به زنان به صورت رایگان در این بیمارستان غربالگری می شود، وظیفه بسیار مهم و بزرگی را برعهده گرفته است و امیدواریم این طرح به کمپین کشوری تبدیل شود.
اجرای طرح های غربالگری سرطان های شایع زنان در بیمارستان بهبود
مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی بهبود نیز در خصوص اجرای طرح پیشگیری و کنترل سرطان های شایع جهانی شامل سرطان پستان، رحم و گوارش و روده بزرگ در این بیمارستان گفت : بانیان و موسسان بیمارستان با افتتاح درمانگاه رایگان معاینات از 13 سال پیش گامی بزرگ در راستای شناخت و آگاهی بانوان در این زمینه برداشته اند بطوریکه تاکنون بیش از 250 هزار خانم مورد معاینه و آموزش قرار گرفته اند.
بهمن ذیجاه افزود: با راه اندازی درمانگاه رایگان معاینه و کنترل بیماری های رحم و سرطان های روده، علاوه بر معاینه، تعیین ریسک و آموزش اصول پیشگیری نیز انجام می گیرد.
وی ادامه داد: تمام مراحل تشخیص اولیه کاملا رایگان بوده و علاوه بر آن پرونده الکترونیکی برای بیماران تشکیل می شود که سوابق بیمار کاملا بطور محرمانه نگهداری می شود تا در مراجعات بعدی پیگیری اصولی صورت گیرد.
6120/518

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/194656/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن