آریا بانو

آخرين مطالب

با اجبار بزرگترها بله اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- هلهله میهمانان از بله گفتن کودکانه عروسک مجلس، پایکوبی پسرکی در میان افراد گرد آمده و چهره خشک و محو از خنده داماد، بدرقه راه دخترکی می شود که شاخص‌های ازدواجش رنگ و بوی متفاوتی دارد و اذن پدر در تعیین سن و سال ازدوج ، پا را فراتر از قانون مدون گذاشته است.

ویدئو چند دقیقه ای که از روز گذشته در شبکه های مجازی دست در دست می چرخد، حکایت از مراسم ازدواج کودک 9 ساله ای دارد که بنا به رسم و رسومی ناخواسته، تن به ازدواج داده و ره صد ساله را یک شبه طی کرده است.
کودکی که شادمانه فضای خاله بازی کودکانه اش را در جمع بزرگسالانی برگزار کرده است که از عواقب کار و چاهی که قرار است در آن بیافتد اطلاع دارند اما همپای او شادی می کنند و لب می گزند.
فیلمی که واکنش «معصومه ابتکار» معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده را برانگیخت و در حساب توئیتری خود از جواد حیدریان (فرستنده فیلم) خواست تا اطلاعات دقیقتر از محل، مشخصات و زمان این اتفاق را اطلاع دهند تا از استان برای رسیدگی اقدام شود.
«شهیندخت مولاوردی» معاون پیشین امور زنان و خانواده رئیس جمهوری هم درباره آن در یادداشتی نوشت: اولش که این فیلم‌ دستم رسید به مانند دخترک فیلم بیشتر تصور یک شوخی و یا خاله بازی را داشتم، بعد که از واقعی بودن آن اطمینان حاصل کردم این سوال که واقعا درک و تشخیص این دختربچه از شرایط این نوع عقد و تفاوت آن با عقد دایم چیست و الفاظی که بر زبان جاری می کند و نیز شرایطی که خانواده اش را به تن دادن به این وضعیت سوق داده؟، لحظه ای رهایم نمی کند.
در ادامه یادداشت مولاوردی آمده است: ماده 190قانون مدنی قصد طرفین و رضای آن ها و اهلیت طرفین را از شرایط اساسی صحت هر معامله ای دانسته است. مواد 1062 الی1070 قانون مدنی هم به شرایط صحت نکاح تاکید دارد، از جمله آن که نکاح واقع می شود به ایجاب و قبول، به الفاظی که صریحا دلالت بر قصد ازدواج نماید، عاقد باید عاقل و بالغ و قاصد باشد، رضای زوجین شرط‌ نفوذ عقد است و غیره. موضوعی که در این فیلم مغفول مانده است.
وی یادآور شده است: بارها در این سال ها در ذهنم آموخته هایم را در کلاس های حقوق مدنی دانشکده مرور کرده ام و با خود اندیشیده ام این گزاره های زیبا به چه کارمان آیند، وقتی قرار نیست مناسباتمان را تنظیم کنند؟! اساسا آیا برای قانون، محلی از اعراب در روابط و فعل و انفعالاتمان قائل هستیم؟ نقش و تاثیر عرف و آداب و رسوم و سنتها و عادات در دور زدن قانون و بلا اثر کردن آن تا چه اندازه است و چه باید کرد؟تفسیرهای شخصی و سلیقه ای از قانون، اجرای گزینشی و سیاستهای یک بام و دو هوا و ...، چه به روز اصل حاکمیت قانون در این جامعه آورده است؟
وی گلایه کرد: در عمل در اینگونه موارد که زبان ها به نقد و مخالفت با کودک همسری گشوده می شود و متاسفانه در روابط رو به ازدیاد به اصطلاح فرازناشویی! ، انگاری در این مملکت قحط النسا است! و وقتی نوبت به چرخش مدیران و اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان می رسد، بناگاه قحط الرجالی می شود که بیا و ببین!
تصویب لایحه منع ازدواج کودکان و اجرای آن، سد راه کودک همسری
هر از گاهی انتشار تصاویر یا اخبار کودک همسری با واکنش های تندی روبه رو می شود و پس از چندصباحی از یادها می رود در حالی که داده‌های جامعه‌شناختی نشان می‌دهد که یکی از شاخص های مهم در امر ازدواج، رسیدن به بلوغ فکری و جسمی مناسب برای ساختن فردایی بهتر است، پارامتری که در ازدواج کودکان به باد فراموشی سپرده می شود.
به باور کارشناسان ازدواج کودکان، موضوعی نشاءت گرفته از فقر فرهنگی و اقتصادی است که کودک به خواست دیگران بر سفره عقد می نشیند و قدم به دنیایی می گذارد که برای او خیلی زود است؛ نه حق انتخاب دارد و نه تصویر واضحی از آینده ای که در انتظارش است.
ناخواسته بودن این نوع ازدواج ها در کنار جبر و زور سرپرستان، امری است بحث برانگیز که همواره با اما و اگرهایی روبه رو بوده است تا آن جا که کارشناسان، ازدواج در سنین پایین را یکی از مصادیق کودک آزاری و نقض حقوق کودکان می دانند. موضوعی که ضرورت و فوریت تصویب لایحه منع ازدواج کودکان را دوچندان کرده است.
لایحه ای که علیرغم داشتن یک فوریت برای طرح در صحن علنی مجلس و با پشتوانه‌ای پژوهشی فقهی در کمیسیون مجلس شورای اسلامی رد شده است.
طبق لایحه جدید کودک همسری، هدف افزایش سن ازدواج به 16 سال شمسی و ممنوعیت ازدواج دختران زیر 13 سال بود. ضمن اینکه این لایحه، برای مقابله با مخالفت‌های احتمالی، ازدواج دختران بین 13 تا 16 را نیز منوط به اذن دادگاه با جلب نظرپزشکی قانونی، اذن ولی و مصلحت دختر پیش‌بینی کرده بود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/194257/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هیتلر برای چه به دنبال برج ایفل بود؟

ما دو جور بخشنده داریم!

العین - یوکوهاما، آماده برای جنگ بر سر جام نقره‌ای

سرپرست استقلال خوزستان؛ فقط تمرکز و دیگر هیچ!

فینالیست آسیا را فغانی تعیین کرد!

مهره کلیدی نساجی با لباس شخصی

راز شادی بلینگامی جوان‌ترین عضو تیم ملی ایران

دمتان گرم و ممنون نکونام و استقلال!

اثرگذاری مثبت مرد پرتغالی 8 ساله سپاهان

تقلای باشگاه پرهوادار آلمانی برای زنده ماندن

حاضرم به خاطر اینتر هر کار خطرناکی انجام دهم

به سطح قالتاقی انسان‌ها احترام بزارید

پخش یک سریال خارجی جدید از تلویزیون

شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟

وقتی رفتار بهمن هاشمی به بقیه هم سرایت میکنه!

بخاطر دوتا کلیه چقدر خودشو برای ما میگیره!

فروش کمدی‌ها چهار برابر بقیه فیلم‌ها!

زنده شدن خاطرات یاسمن برای حامد

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

جنجال فروش آنلاین دارو و هشدار امپراطوری ناصرخسرو مجازی

تصنیف گیلکی «بیا بشیم کوهان جور» با صدای حسین سنجلانی

وکیل مدافع: توماج صالحی به اعدام محکوم شد

فرمانده فراجا: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای طرح نور وجود ندارد

جوانمردی امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در جنگ ها

در شب قبل شهادت حضرت حمزه(ع) چه گذشت؟

تعویض پرچم حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می‌گیرند؟/ شایع‌ ترین بیماری های اورولوژی در کشور

سه علامت پرخطر در دوران آشنایی

سرگرمی پرهیجان برای بزرگسالان

همه‌جا پای یک ژن در میان است؛ حتی در لذت از موسیقی!

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

ممنوعیت ورود بانوان به ورزشگاه امام خمینی(ره) اراک

ملوان بدون مصدوم و محروم مقابل سایپا

کرسپو و کیول؛ از فینال استانبول تا لیگ قهرمانان آسیا

صعود نماینده ژاپن به فینال لیگ قهرمانان آسیا

گواردیولا هم به تراکتور بیاید،‌ مشکلات حل نمی‌شود

آشوبی: پرسپولیس در بهترین شرایط آمادگی قرار دارد

مصائب پیروزی برابر قرقیزستان از زبان کاپیتان تیم ملی فوتسال

بازیکن رئال که ژابی برای لورکوزن می‌خواهد

ورود زنان به بازی آلومینیوم- پرسپولیس ممنوع شد

تایلند 3 عراق 2، هفتمین صعود متوالی به جام جهانی

روایت زهره حمیدی از روزهای سخت سرطان؛ از تلویزیون و وزارت ارشاد دلخورم

آهنگ زیبا از ایوان بند به نام «حلش کنیم»

عنابستانی: آخرین جمع‌بندی احتمالی کمیسیون اجتماعی مجلس توافق برای تعطیلی شنبه‌هاست

نگرانی از ریزش دیوار قلعه بلقیس؛ دومین بنای خشتی ایران

بازداشت عامل جنایتکاری که با اخاذی و تهدید خانم‌ها را مجبور به توزیع مشروبات الکلی می‌کرد!

هر روز به این سه بزرگوار سلام بدید

اهمیت انشاءالله گفتن در کارها

ویدئوی زیبا و آرامش‌بخش از شن‌های کویر