آریا بانو

آخرين مطالب

سلامت روان، تامین‌کننده امنیت جسم و جان روانشناسي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سلامانه: امروزه آنچه برای همگان ثابت شده برای داشتن یک جامعه متعادل با وجود مردم سالم و در عین حال پیشرفته، در گام نخست، امنیت و بهداشت ضروری است که در صورت عدم دسترسی به این گزینه‌ها، بروز مشکلات متعدد از جمله بیماری‌های روحی و روانی در بین آحاد جامعه را به وجود می‌آورد.
از آنجا که هر حکومتی در جای جای این کره خاکی برای پیشرفت کشور و جامعه‌ای که در آن حکمرانی می‌کند، متعهد شده در راستا تامین مایحتاج زندگی عامه مردم و همچنین ایجاد کار و فعالیت و گسترش علم و فناوری از هیچ کوششی دریغ نورزد، به خوبی مشاهده می‌شود آنچه که در این میان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به ویژه بهطور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است، بهداشت و کنترل سلامت جسم و روان مردم بعد از تامین امنیت جانی آن‌ها است.
راهبرد تامین امنیت در واقع جهت آسایش و آرامش و حالت فراغت نسبی مردم از تهدید، حمله یا آمادگی برای رویارویی با هر تهاجم است و زمانی که انسانی از درون و بیرون دارای احساس تامین جانی و مالی باشد ضمن کنترل خود تلاش میکند حتی جامعه خود را با توجه به راحتی روان و جسم، بدون هیچگونه دغدغه اداره و مدیریت کند.
در کنار برقراری امنیت، تامین بهداشت آحاد مردم به عنوان عاملی بازدارند برای مقابله با هرگونه آلودگی جسم و حفظ سلامت روان از دیگر ملزومات به حق رشد و تکامل جامعه باید برشمرد، چراکه قرار گرفتن این دو مقوله در کنار یکدیگر زمینه ساز توسعه و ارتقاء کشورها در بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حتی در زمینه نظامی و محیط زیست خواهد بود.
تامین بهداشت و درمان روحی و جسمی آحاد مختلف جامعه شهری و روستای که از اجزای اصلی حوزه سلامت است، در حقیقت یکی از مطالبات به حق و ضروری مردم از حکومت ها به شمار می رود و همانطور که همگان شاهد مبارزه و مقابله با شیوع و گسترش انواع بیماری و امراض واگیر و یا غیر واگیر طی دهه های اخیر در نقاط مختلف جهان هستیم، خوشبختانه امروزه توجه ویژه به موضوع سلامت افراد در هر سن و گروهی در راس برنامههای اجرایی و عملیاتی دولتها، قرار گرفته است.
برابر کنوانسیون های بین المللی و همچنین تاکیدات قانون اساسی کشورها، تامین سلامت مردم یکی از وظایف حاکمیت محسوب می‌شود و در صورت اهمال کاری و نادیده گرفتن این حقوق حقه مردم که بطور مستقیم با تامین سلامت جسمی و روانی آنان گره خورده، بدون تردید زندگی شخصی و اجتماعی افراد را تحت‌الشعاع این مقوله قرار خواهد داد.
براساس قوانین نوشته شده و جاری، دولت ها باید مقدمات بهداشت و درمان مردم را در تمام شرایط به طور یکسان تامین و از طرفی دسترسی عادلانه به بخشهای مختلف این حوزه را برای عموم محیا کنند.
همانطور که از عنوان سلامت روان پیداست این مقوله تنها به معنی آرامش فیزیکی و کمبود سر و صدا نیست بلکه معنایی کلی تری دارد و کیفیت زندگی بر آن تاثیر می گذارد. برای پی بردن به اهمیت و جایگاه بهداشت و سلامت و بویژه در بخش روح و روان که سلامت جسم و جان آدمی را به همراه خواهد داشت، همان قدر باید دانست که بسیاری از کسانی که خود را وکیل الرعایای مردم می دانند هرازچندگاه با مستمسک قراردادن موضوع بهداشت و درمان، قصد مطرح کردن و حتی ارتقاء جایگاه خود را دارند.
محمدرضا محمدی عضو انجمن علمی روانپزشکان به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از شرایط لازم جهت دست یابی به سلامت روان جامعه، برخورداری از یک نظام ارزشی منسجم است. تاکنون تعاریف متعددی از «سلامت روان» ارائه شده که همگی بر تمامیت و یکپارچگی شخصیت افراد تاکید دارد. سلامت روان زمانی جایگاه خود را خواهد یافت که تعادل بین اعضا و محیط زندگی در رسیدن به شکوفایی محیا و در عین حال رضایت عموم را در پی داشته باشد.
وی اظهارداشت: در عصر حاضر که زندگی بیشتر انسان‌ها با انواع اضطراب، افسردگی و اختلالات رفتاری همراه است، می‌توان بر این نکته تأکید کرد که ارزش افراد به عنوان اساس تشکیل دهنده شخصیت آنان، به شکل سالم و به دور از هرگونه آلودگی، مد نظر بوده و در واقع با رشد ارزش های انسانی، می توان نقش سلامت روان را که خط تعادل افراد در محیط زیست است، به خوبی تشخیص داد.
وی گفت: بالعکس، وقتی آستانه قدرت تحمل جامعهای پایین می‌آید یعنی دیگر از سلامت روان آن خبری نیست و همانطور که همگان شاهد هستند سلامت روانی که این روزها دستخوش رویدادهای بسیاری شده و شکل غریبی در جامعه به خود گرفته بطور حتمی باید اذعان کرد که شخصیت افراد آن سامان به نوعی از ارزش افتاده است.
این متخصص و روان شناس افزود: رعایت بهداشت روان در جامعه موجب خواهد شد که یک فرد بالغ علاوه بر سلامت جسم احساس امنیت اجتماعی کند و این مساله بطور مستقیم در وضعیت اقتصادی آن و همچنین جامعه ای که در آن زندگی می کند تاثیرگذار خواهد بود به نحوی که باعث می‌شود با خیالی آسوده و بدور از هرگونه دغدغه از اینکه منبع درآمدی دارد و می‌تواند مخارج زندگی خود و یا خانواده خود را تامین کند، به دیگر امورات بپردازد. بنابراین وقتی همه این موارد بوجود آید زمینه سلامت روان نیز ایجاد می‌شود.
محمدی گفت: زمانی که در جامعه ای بیمار روانی نبود و یا کمتر یافت شود باید دانست که در آن جامعه سلامت روان به معنی واقعی حکم فرماست و در واقع بهداشت روان بطور حقیقی رعایت می شود و دیگر به روانپزشک و یا کلینیک‌های روان درمانی نیازی نیست چراکه مردم از سلامت روان برخوردارند. مطمئنا هرچقدر استرس و اضطراب و افسردگی به عنوان تهدید کننده سلامت روان در جامع کم و کمتر باشد درصد بروز آسیب و ناهنجاری ها نیز منفی خواهد بود و در مقابل چنانچه آرامش، آسایش و داشتن محیط آرام در جامعه برقرار باشد می تواند سلامت روان افراد آن را به خوبی مشاهده کرد.
وی افزود: با رعایت بهداشت روان فردی و یا گروهی، می توان کیفیت زندگی را ارتقاء داد و به طور طبیعی تاثیرات آن را در وضعیت فرهنگی و اجتماعی و یا بخش‌های سیاسی و اقتصادی افراد حس کرد. چنانچه فردی از نظر جسمی سالم نباشد، طبیعتا نگران و مضطرب است و همین اتفاق سبب به هم خوردن سلامت روان آن و به طبع اطرافیان و محیط زندگی خواهد شد.
این روانشناس تصریح کرد: یک فرد علاوه بر سلامت جسم باید در کنار آن احساس امنیت اجتماعی، فرهنگی و ثبات اقتصادی داشته باشد، چرا که این موارد باعث می‌شود با خیالی راحت در پی ادامه حیات و در راستای شکوفایی و تعالی زندگی گام بردارد. بنابراین وقتی همه این موارد در کنار یگدیگر قرار گرفت می توان ادعا کرد با جامعه‌ای سالم روبرو هستیم و دیگر هیچگونه آسیب و یا ناهنجاری در داخل و یا خارج ما را تهدید نمی‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/189544/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

معرفی 5 فیلم هندی برتر 2024

اجرای خصوصی تصنیف «جام مدهوشی» از علی اصغر شاه زیدی

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

املت قارچ ایرانی را مثل کافه ها بپزید

اقدامات لازم در زمان افت قند خون بیماران دیابتی

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

معرفی دفاع راست ایده‌آل؛ یاشوا کیمیش

توخل به پپ رسید؛ هدف بعدی مورینیو است

مربی موفق ایرانی در لیگ عراق لژیونر شد

احتمال محرومیت هواداران بایرن در بازی با رئال

پنالتی و گل اول پرسپولیس مقابل صنعت نفت درست بود؟

اوسمار: نتیجه 3 بر صفر عالی است؛ کارمان را انجام دادیم

اوزونیدیس: حریف‌مان فقط یک شوت و یک موقعیت داشت

پایان کار نمایندگان ایران در تفنگ 50 متر سه وضعیت

جنجال در آبادان؛ نمی‌خواهیم اوسمار حرف بزند

«کارخانه هیولاها» در ایران روی صحنه رفت

جادوی بهاره، کار عمو نوروزه!

تارانتینو نظرش عوض شد؛ «منتقد سینما» را نمی‌سازد!

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

هوای تازه/ آی قابیل! آی اســرائیل! نوبت انتقام‌ هابیل است

دام دنیا در بیان عطار نیشابوری

کنترل قند خون در افراد مسن

عملیاتی شدن 5 فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

اتفاق بی سابقه در بازی صنعت نفت و پرسپولیس

بدشانسی صنعت نفت در دقیقه 90؛ شوت محکم تهیدست به تیرک دروازه پرسپولیس خورد