آریا بانو

آخرين مطالب

نقش زنان در اقتصاد ایران اقتصادي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سنت بزرگداشت روز جهانی زن به جنبش کارگری در اروپا بر می‌گردد. خانم کلارا ستکین سوسیالیست آلمانی در سال 1910 در دومین کنگره بین‌المللی زنان انترناسیونالیست در کپنهاگ پیشنهاد یک چنین روزی را داد. سال بعد یعنی در 19 مارس 1911 این روز برای اولین بار در دانمارک، آلمان، اتریش، مجارستان و سویس جشن گرفته شد.

به گزارش بانو نیوز ، سنت بزرگداشت روز جهانی زن به جنبش کارگری در اروپا بر می‌گردد. خانم کلارا ستکین سوسیالیست آلمانی در سال 1910 در دومین کنگره بین‌المللی زنان انترناسیونالیست در کپنهاگ پیشنهاد یک چنین روزی را داد. سال بعد یعنی در 19 مارس 1911 این روز برای اولین بار در دانمارک، آلمان، اتریش، مجارستان و سویس جشن گرفته شد.

دلیل انتخاب این روز این بود که یک روز پیش از آن یعنی 18 مارس، روز یادبود کشته‌شدگان در قیام ماه مارس 1848 در آلمان بود و کمون پاریس هم در مارس 1871 تشکیل شده بود.
در هشتم ماه مارس 1917 هم در شهر سنت پترزبورگ روسیه زنان کارگر و سربازان زن اعتصاب کردند که ادامه مبارزات آنان به انقلاب در روسیه انجامید. سرانجام و در دومین کنگره زنان کمونیست در مسکو در سال 1921پیشنهاد هشتم مارس به عنوان روز جهانی زن مورد قبول افتاد و از آن به بعد نه تنها در کشورهای سوسیالیستی و کمونیستی سابق بلکه در بسیاری از کشورهای غرب وبرخی کشورهای در حال توسعه هم به رسمیت شناخته شد و هر ساله جشن گرفته می‌شود.
چند روزی پیش از روز جهانی زن، زهرا سجادی، معاون آموزشی و پژوهشی مرکز امور بانوان و خانواده ‌ریاست جمهوری گفته بود، مشکل اصلی در مسائل مربوط به زنان در ایران به شاخص‌های کیفی و تحلیلی مانند «عفاف، دینداری و خودباوری» برمی‌گردد.
خانم سجادی رشد آمار پذیرفته‌شدگان زن در مؤسسات آموزش عالی را به دلیل اینکه به گفته او باعث ایجاد بحران در عرصه اشتغال می‌شود، نگران‌کننده می‌داند و می‌گوید فشارهای روحی، روانی و اجتماعی حاصل از این روند، دولت را ملزم به «ایجاد حد و حدود» در پذیرش دختران به مؤسسات آموزش عالی می‌کند.
معاون آموزشی و پژوهشی مرکز امور بانوان و خانواده ‌ریاست جمهوری اشتغال و حضور زنان در بخش‌هایی غیر از پزشکی و آموزشی را غیرضروری خواند و گفت: «به عنوان مثال، زنان در بخش فنی و مهندسی می‌توانند از درون خانه خدماتی به جامعه ارائه کنند، بنابراین پیشنهاد ایجاد مشاغل خانگی از سوی مرکز امور بانوان و خانواده ‌ریاست جمهوری مطرح شده است.»
خانم سجادی با تأکید بر اینکه «در اسلام تأمین اقتصادی خانواده ‌بر عهده مرد گذاشته شده و زنان وظیفه تربیت فرزندان را بر عهده دارند»، بر این باور است که جایگاه رشد فعالیت زنان در جامعه فراهم است، اما خدا آن را از زن به عنوان تکلیف و مسئولیت نمی‌خواهد.
سخنان زهرا سجادی در حالی عنوان می‌شود که طرح سهمیه‌بندی برخی از رشته‌های دانشگاهی در دستور کار دولت نهم بوده است و با طرح «بومی‌سازی» تحصیل دختران، گام‌هایی در راستای ممانعت از حضور دختران شهرستانی در دانشگاه‌های بزرگ غیرمحلی برداشته شده است.
خانم رکسانا بهرامی‌تاش استاد دانشگاه و سرپرست بخش پژوهش انستیتوی تحقیقاتی اسلام، جهانی شدن و کثرت‌گرایی دانشگاه مونترال در باره ویژگی‌های وضعیت زنان در بازار کار و اقتصاد ایران به رادیو فردا می‌گوید: «اگرچه میزان اشتغال زنان در ایران در دهه پیش از انقلاب رشد نشان می‌داد، اما ما پس از انقلاب و در دهه اول آن شاهد کاهش شدید سهم زنان در اشتغال بودیم که یک دلیل آن تحریم‌های اقتصادی و به ویژه تحریم فرش‌های ایرانی بود که باعث بیکاری زنانی می‌شد که در این رشته شاغل بودند.»
به گفته خانم بهرامی‌تاش وضعیت اشتغال زنان در دهه دوم پس از انقلاب با رشدی محسوس روبه‌رو می‌شود که به یک سلسله رویدادهای اجتماعی بستگی دارد مانند بالا رفتن سن ازدواج، کاهش ازدواج و رشد نرخ طلاق و بالا رفتن چشمگیر سهم زنان در آموزش عالی.
این استاد دانشگاه در مونترال می‌گوید: «ویژگی‌هایی در زمینه اشتغال زنان پیدا شده‌اند که ارتباط با تغییرات ویژه اجتماعی جامعه و موقعیت زنان دارد.» وی در این مورد به پیدایش بخش تاکسی‌رانان زن و یا در اختیار گرفتن بسیاری ازفروشگاه‌ها از سوی زنان نیز اشاره می‌:ند.
به گفته خانم بهرامی‌تاش به رغم رشد نقش زنان دراقتصاد نمی‌توان از رشد توانمندی زنان در اقتصاد گفت که البته در دیگر کشورها هم غیر از این نیست.
خانم الهه رستمی استاد دانشگاه در لندن هم در باره اشتغال زنان ایران به رادیو فردا می‌گوید: «وضعیت زنان در اقتصاد و اشتغال در ایران چندان متفاوت با این موقعیت در کشورهای دیگر نیست. منتها بایستی درباره اشتغال زنان در ایران به این نکته توجه کنیم که بخش قابل توجهی از اشتغال زنان در آمارهای رسمی اقتصادی بازتاب ندارند و یا بسیاری از زنان در خانه کار می‌کنند بنابراین در امارهای اقتصادی جایی ندارند.»
خانم رستمی درباره مشکلاتی که در راه اشتغال زنان وجود دارد، می‌گوید گرچه تغییر بسیاری از قوانین برای افزایش سهم اشتغال زنان مثبت است اما مهم‌تر از آن نگاه سنتی به زنان در ایران است که باید دستخوش تغییراتی اساسی شود.
انتهای متن/*

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/188924/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرود فضانورد روسی با سرعت ونتاج کوپه استون مارتین بر روی قطب شمال!

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوب‌آهنی های محبوب را زنده نگه داشت

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

بارسلونا در اضطراب؛ الان وقت ال‌کلاسیکو نبود

تیموری: برای قهرمانی جام حذفی می‌جنگیم

در السد برای اولین بار خشم ژاوی را دیدم

محل برگزاری فینال جام حذفی مشخص شد

عماد گَند زد!

حسین رفیعی: سیامک حرف میزنه من میخندم

هنرنمایی زنده یاد رضا داوودنژاد در «زندگی به شرط خنده»

همکاری علی نصیریان و شبنم مقدمی در «نوروز»

هرجایی زالو درمانی نکنید!

خیام خوانی زیبا و تماشایی با خوانندگی آکا صفوی

واکنش سازمان ثبت احوال به حذف نام پدر از کارت هوشمند ملی

بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده

نماهنگ نسخه طوفان

دستامو بگیر، آقای دلم

فراپه‌ی توت فرنگی را امتحان کنید

روش تهیه خورشت بادمجان

اقدامات لازم در زمان قفل شدن فک بیمار دچار تشنج

چطور بچه‌ای لوس و شکننده تربیت نکنیم!

کاردستی جذاب و سرگرم کننده

رابطه بین احساس کفایت با توانمندی و خودمختاری کودک

ابداع روش جدیدی برای نابودی سرطان

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

ژاوی: براوو رئال، این صعود حلالشان باشد

انریکه: اول دورتموند را ببریم، به رئال هم می‌رسیم

تمدید قرارداد دی‌جورجی با ایتالیا

کناره‌گیری ویتالی هاینن از هدایت ژرمن‌ها در آستانه لیگ ملت‌ها

تاج: امروز آماری دادند که هزار و 8 نفر در لیگ ثبت نام شده‌ و 548 نفر داخل زمین رفته‌اند.

نام پتروشیمی‌های خریدار باشگاه استقلال مشخص شد

تاج : امیدوارم بتوانیم از کشور چین VAR را خریداری کنیم.

تاج: واگذاری باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس) روز دوشنبه انجام می‌شود

پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین روز سینمایی فروردین 1403

دوست داشتی شوهرت گرگ بود یا بره؟!

بررسی چالش‌های رژیم صهیونیستی با مستندهای افق

چه هوای دل‌انگیزی دارد این خانه!

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

الزام تزریق واکسن های روتاویروس و پنوموکوک در کشور

تلفات بارندگی و سیل در پاکستان به حدود 100 تن رسید

وقتی در لاین خودت رانندگی نمی کنی!

هدفش اینکه ببینه چند نفر زنده میان بیرون

حرکت خفن این راننده کامیون پربازدید شد

طرز تهیه ترشی بادمجان

فکت های بامزه درباره غذا

میکروپلاستیک ها از روده به سایر اندام حرکت می کنند