آریا بانو

آخرين مطالب

تاثیر شگفت‌انگیز تغذیه با شیر مادر بر رشد ذهنی و روانی نوزاد خانواده

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سلامانه: هفته جهانی شیر مادر هر ساله از 1 تا 7 آگوست برابر با 10 تا 16 مرداد ماه در بیش از 170 کشور دنیا برگزار می‌شود و هدف از این نامگذاری تشویق مادران به تغذیه نوزاد با شیر مادر و ارتقای سطح سلامت کودکان در سراسر دنیا است.
شناخت روزافزون مزایای بی شمار تغذیه با شیر مادر بر سلامت، اقتصاد و محیط زیست موجب شده نهضت ترویج تغذیه با شیرمادر امروزه به عنوان راهبردی برای توسعه پایدار کشورهای جهان مطرح شود. این راهبرد در بعد سلامت، پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیر واگیر نظیر سوء تغذیه، چاقی و دیابت، سلامت روان و ارتقای تکامل کودکان و سلامت زنان و در بعد اقتصادی و اجتماعی، تامین امنیت غذایی، شکستن چرخه فقر، ارتقای نیروی کار و حفاظت از محیط زیست را شامل می‌شود.
شهناز دلبرپور احمدی، رئیس گروه سلامت نوزادان، کودکان و شیر مادر معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر ضرورت فرهنگ سازی در زمینه ترویج تغذیه نوزاد با شیر مادر تاکید دارد و می‌گوید: تغذیه با شیر مادر روشی بی نظیر جهت تغذیه شیرخواران است. توصیه جهانی برای تغذیه مطلوب شیر خواران مبنی بر شروع تغذیه با شیر مادر طی ساعت اول تولد، تغذیه انحصاری با شیر مادر در 6 ماه اول زندگی کودک و سپس تداوم تغذیه با شیر مادر همراه با غذاهای کمکی سالم تا 2 سالگی یا بیشتر است. وی ادامه می‌دهد: در همین راستا و نظر به تقویت سیاست ملی ترویج تغذیه با شیر مادر کودکان، برنامه تبلیغ گسترده و همه جانبه ترویج تغذیه با شیر مادر در مرداد ماه و هفته جهانی شیر مادر نیز مطابق با شعار امسال هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر "توانمندسازی والدین، تقویت تغذیه با شیر مادر، حال و آینده" اجرا می شود.
دلبرپور احمدی با تاکید بر اینکه دوران شیرخواری حساس‌ترین مرحله از مراحل رشد و تکامل کودک است، عنوان می‌کند: در این دوران شیر مادر تامین کننده نیازهای غذایی و مواد ایمنی بخش لازم برای شیرخوار است. به علاوه برقراری ارتباط عاطفی مادر و شیرخوار به هنگام شیر دادن از پستان یک امتیاز استثنایی برای شیر مادر است و تاثیر شگفت انگیزی بر رشد ذهنی و روانی کودک دارد. در سال های اخیر یافته های علمی مزایای گوناگون و قابل توجه تغذیه با شیر مادر را برای شیرخوار، مادر، خانواده و جامعه اثبات می‌کند و در آموزه های دینی هم بیش از 14 قرن است که به تغذیه با شیر مادر توصیه و تاکید شده است.
وی با بیان اینکه شیر مادر کاملا برای تامین نیازهای تغذیه‌ای و ایمونولوژیکی کودک طراحی شده است، گفت: تغذیه با شیر مادر یک روش طبیعی و مطلوب تغذیه کودکان و ارتقاء دهنده پیوند عاطفی بین مادر و کودک است. در همین راستا محققان امروزه نقش تغذیه با شیر مادر را برای محافظت افراد در برابر بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، چاقی و اضافه وزن، سرطان‌ها، دود سیگار و حتی اوتیسم مطرح می‌کنند. اهمیت موضوع موجب شده است که برنامه حفظ، حمایت و ترویج تغذیه با شیر مادر همچنان در بین اهداف توسعه پایدار قرار گیرد.
دلبرپور با بیان اینکه شیر مادر بسیاری از مشکلات و اختلالات حاد و مزمن کودکان را کاهش می دهد، عنوان کرد:‌ این مشکلات شامل مشکلات حاد از جمله اسهال و عفونت های گوارشی، عفونت‌های تنفسی و بستری شدن در بیمارستان، عفونت دستگاه ادراری، سپتی سمی و مننژیت باکتریال، انتروکولیت نکروزان، سندرم مرگ ناگهانی شیرخوار، مرگ شیرخوار بعد از دوران نوزادی و مشکلات مزمن از جمله دیابت ملیتوس وابسته به انسولین (تیپ 1)، دیابت ملیتوس غیروابسته به انسولین (تیپ 2)، چاقی و اضافه وزن، آسم و آلرژی، بیماری‌های التهابی روده، لوکمی دوران کودکی (لوکمی حاد لنفوسیتی و لوکمی حاد میلوژنوس) می‌شود.
رییس گروه سلامت نوزادان، کودکان و شیر مادر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، هدف کلی برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر را ارتقای سطح سلامت، رشد و تغذیه کودکان عنوان کرد و ادامه داد: حفظ، حمایت و ترویج تغذیه با شیر مادر به منظور ارائه مراقبت‌های استاندارد تغذیه با شیرمادر، آموزش مادران و حل مشکلات شیردهی و ارجاع در موارد لزوم انجام می‌شود. همچنین افزایش قابلیت و توانایی رده‌های مختلف کارکنان بهداشتی درمانی نقش مهمی در دستیابی به این هدف دارد که در این راستا همه کارکنان بهداشتی درمانی رده میانی و کارکنان بیمارستان‌های دوستدار کودک موظف به گذراندن دوره 20 ساعته تغذیه با شیر مادر بوده و پزشکان و متخصصین هم ملزم به گذراندن دوره آموزشی 36ساعته تغذیه با شیر هستند و همچنین آموزش پرستاران NICU در زمینه تغذیه کودکان نارس با شیر مادر، تماس پوست با پوست مادر و نوزاد بلافاصله پس از تولد بطور مکرر در حال اجراست.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/182672/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش