آریا بانو

آخرين مطالب

همه چیز درباره تشخیص و درمان سرطان معده پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
همه چیز درباره تشخیص و درمان سرطان معده
k ٤.١
٥
بهداشت نیوز / روش‌های مورد استفاده برای تشخیص سرطان گاستروازفاژیال و سرطان معده شامل موارد زیر است.
آزمایشات و روش‌های مورد استفاده برای تشخیص سرطان گاستروازفاژیال و سرطان معده شامل موارد زیر است:
آندوسکوپی (upper endoscopy): یک لوله نازک با قطر کم، که یک دوربین به آن متصل است، از طریق دهان وارد گلو و مری می‌شود. سپس به طرف معده هدایت داده می‌شود. حین عبور لوله آندوسکوپ از لوله گوارشی، پزشک با دقت به جستجوی علایم سرطان معده می‌پردازد.
پزشک متخصص چنانچه در بخشی از کانال گوارشی یا معده، متوجه حضور بافت غیرطبیعی شود، یک قطعه کوچک از بافت (بیوپسی) را بر می‌دارد تا روی آن آزمایش انجام دهد.
تست‌های تصویربرداری رادیولوژیک: آزمایشات تصویربرداری که برای سرطان معده مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از: سی تی اسکن (CT) و یک نوع خاص از تصویر برداری با اشعه ایکس به کمک بلع ماده باریوم.
تعیین سطح و میزان پیشرفت سرطان معده
تعیین میزان پیشرفت سرطان و اینکه در حال حاضر در چه سطحی قرار دارد، می‌تواند نوع درمان را مشخص کند. برخی از آزمایش‌ها و تست‌ها برای تعیین مراحل سرطان وجود دارد که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت:
تست های تصویربرداری: تست‌ها ممکن است شامل CT اسکن و توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) باشد.
جراحی اکتشافی: پزشک متخصص در مواقعی برای اطمینان از سطح دقیق و میزان پیشرفت سرطان معده ممکن است یک عمل کم تهاجم اکتشافی را برنامه ریزی کند. این عمل از طریق لاپاراسکوپی صورت می‌گیرد.
مراحل سرطان معده
بر اساس موقعیت و میزان پیشرفت سرطان، مراحل آدنوکارسینومای معده یا مری را به 4 مرحله تقسیم می‌کنند:
مرحله یک: در این مرحله، تومور قسمت بالای بافت معده را درگیر می‌کند. (ناحیه بین مری و معده) سلول‌های سرطانی معده ممکن است به تعداد اندک و محدودی در نزدیکی گره‌های لنفاوی وجود داشته باشند.
مرحله دوم: سرطان در استیج دوم کمی عمیق‌تر می‌شود و یک لایه عضلانی مری یا دیواره معده را درگیر خود می‌کند. سلول‌های سرطانی ممکن است به نزدیکی تعداد بیشتری از گره‌های لنفاوی نفوذ کرده باشد.
مرحله سوم: در این مرحله، سرطان کل لایه‌های معده و قسمت تحتانی مری را درگیر می‌کند. در این استیج، بیماری بیشتر به گره‌های لنفاوی گسترش یافته است.
مرحله چهارم: استیج یا مرحله چهارم سرطان معده نشان دهنده متاستاز و گسترش سرطان به نقاط دوردست بدن است.
درمان سرطان معده
گزینه‌های درمان برای سرطان، بستگی به مرحله و استیج سرطان دارد. انواع شیوه‌های درمانی عبارتند از:
عمل جراحی برای درمان سرطان معده
اگر سرطان فقط یک نقطه را درگیر کرده باشد (قسمت فوقانی معده مابین معده و مری) برای جلوگیری از گسترش آن، ممکن است یک عمل جراحی محدود صورت بگیرد. تا بخشی از مری یا معده که حاوی تومور است برداشته شود. هدف جراحی، حذف تمام تومور سرطانی همراه با بخشی از بافت سالم در حاشیه توده است. برای جلوگیری از گسترش تومور معده، گره‌های لنفاوی اطراف نیز به طور معمول حذف می‌شوند.
هدف جراحی برای سرطان قسمت میانی یعنی (BODY) معده نیز حذف توده سرطانی به همراه حواشی اطراف آن است. گزینه‌هابی جراحی عبارتند از:
حذف تومورها در مراحله اولیه: سرطان‌های بسیار کوچک که به پوشش داخلی معده محدود می‌شوند، به روش آندوسکوپیک برداشته می‌شوند. در این روش قسمتی از مخاط که درگیر سرطان است به وسیله ابزارهای آندوسکوپ برداشته می‌شود.
برداشتن بخش از معده (gastrectomy subtotal): در طول گاسترکتومی ساب توتال، جراح تنها بخشی از معده که مبتلا به سرطان شده را، برش زده و کلا از بدن بیرون می‌آورد.
حذف کامل معده و خارج کردن آن از بدن (total gastrectomy): در این روش علاوه بر حذف تمام معده، برخی از بافت‌های اطراف نیز برداشته می‌شود. تمام عروق خونی، اعصاب و اتصالات دیگر نیز حذف می‌شوند. سپس مری به طور مستقیم به روده کوچک متصل می‌شود تا غذا مستقیما از مری وارد روده‌ها شود.
از بین بردن گره‌های لنفاوی به دنبال سرطان: جراح در طول یک عمل جراحی با حذف گره‌های لنفاوی به جستجوی سلول‌های سرطانی باقی مانده می‌پردازد.
جراحی خطرات خاص خودش را دارد. احتمال عفوت و خونریزی بعد از هر عمل جراحی وجود دارد. با برداشت کامل بافت به دنبال سرطان معده، دچار مشکلات گوارشی متعددی خواهید شد و باید مدام زیر نظر پزشک باشید.
درمان سرطان معده با پرتو درمانی
پرتودرمانی با استفاده از پرتوهای پر انرژی، مانند اشعه ایکس و پروتون‌ها، برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. معمولا در دو مقطع اقدام به پرتودرمانی می‌شود.
پیش از عمل جراحی برای حذف توده های سرطانی: برای کاهش تعداد سلول‌های سرطانی و کاهش احتمال گسترش سلول‌های ناشی از دستکاری جراحی، قبل از عمل ممکن است استفاده از پرتودرمانی درخواست شود.
بعد از عمل جراحی: برای از بین بردن بقایای توده سرطانی و سلول‌هایی که احتمالا هنوز از بین نرفته‌اند و احتمال دارد دوباره به بافت معده آسیب بزنند. پرتو درمانی می‌تواند برای معده شما مشکلاتی به همراه داشته باشد:
اسهال
سوءهاضمه
تهوع
و استفراغ
عوارض ناشی از پرتو درمانی معده هستند. همچنین اعمال پرتو درمانی برای مری می‌تواند برای بلع مشکلاتی پیش بیاورد. مثلا ممکن است بلع را دردناک کند. برای جلوگیری از عوارض جانبی پرتودرمانی ممکن است برای مدتی مجبور باشید که از تغذیه یک لوله کوچک تغذیه‌ای (feeding tube) استفاده کنید. یک شکاف در شکم شما ایجاد می‌شود و از طریق لوله‌ای که به دیواره شکم شما متصل می‌شود تغذیه می‌شوید. در موارد سرطان معده پیشرفته، پرتودرمانی برای از بین بردن عوارض ناشی از تومورهای بزرگ استفاده می‌شود.
شیمی درمانی
شیمی درمانی در واقع یک درمان به واسطه داروهای شیمیایی است. از این مواد شیمیایی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. مواد و داروهای شیمیایی در سرتاسر بدن پخش می‌شوند و سلول‌های آلوده و سرطانی معده که از بافت معده جدا شده‌اند را یافته و از بین می‌برند.
شیمی درمانی قبل و بعد از عمل جراحی، برای بیمار تجویز می‌شود تا به کاهش سلول‌های سرطانی کمک کند. شیمی درمانی در بسیاری از موارد، با پرتودرمانی همراه است. هرچند که از این شیوه درمانی به همراه سایر روش‌های درمانی، کمک گرفته می‌شود، اما در موارد سرطان پیشرفته معده، به تنهایی از شیمی‌درمانی برای کاهش علایم استفاده می‌کنند.
درمان با داروهای هدفمند
درمان هدفمند شگرد جالبی در مبارزه با سرطان معده و سایر سرطان‌های دیگر است. از برخی داروهای خاص برای تحریک سیستم ایمنی جهت از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. این داروها سلول‌ها و مکانیزم‌های دفاعی را به سمت سلول‌های سرطانی هدایت می‌کنند. برخی از داروهای هدفمند عبارتند از:
Trastuzumab
Ramucirumab
Imatinib
Sunitinib
Regorafenib
برای درمان گاستروازوفاژیال، چندین دارو هدفمند مورد بررسی قرار می‌گیرند، اما تنها دو مورد از این داروها (شامل ramucirumab و trastuzumab) برای این نوع سرطان مورد تایید است.داروهای هدفمند، اغلب همراه با داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی استفاده می‌شود. ارزیابی سلول‌های سرطانی می‌تواند به پزشک معالج شما نشان دهد، که آیا داروهای هدفمند برای سرطان معده شما مناسب هستند یا نه. اگر هست کدام نوع از داروها موثر واقع می‌شوند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/182509/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای قطعه «تنها» توسط معروف ترین نوازنده ساکسیفون کنی جی

اجرای صدای «بارون» توسط ارکستری که بسیار هماهنگ است!

رکورد جابه‌جایی مسافر توسط راه‌آهن شکسته شد

کشف جسد سوخته داخل بشکه اسید

اقدام به خودکشی مرد جوان در متروی تهران

روایت عجیب و باورنکردنی از مادر رونالدو!

قدم زدن تمساح در فلوریدا

یکی از نادرترین گونه های شقایق دریایی در جزیره کیش

کتلت لوبیا قرمز، غذای خوشمزه و گیاهی

آموزش تهیه ژله نارنگی

اینجا، یک میلیارد کیلومتر دورتر از زمین، حیات زنده می‌ماند!

جسم فلزی مرموز در کالیفرنیا، زباله فضایی بود

آمده ام بلکه نگاهم‌ کنی!

وضعیت کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان

کری‌خوانی یامال برای رئال؛ سه‌تایی می‌شوید

لغو پرواز ملی‌پوشان تنیس به اردن

گل دوم بحرین به ایران توسط صالح احمد

شکست غیرمنتظره ایران برابر بحرین در نیمه اول

فروش سرخابی‌ها؛ خصوصی‌سازی یا رفع تکلیف؟

فرانسه بسیج شد تا امباپه چمپیونزلیگ ببرد

مسی را برای کوپا با پر قو حفظ می‌کنند

آمار جالب مهاجم استقلال خوزستان؛ آسو تایم

گل دوم ایران به بحرین توسط مهدی کریمی

گزارش زنده؛ ایران 1 - 2 بحرین

ترکیب پیشنهادی خرید سهم باشگاه استقلال

جواد تشکری مدیر رادیو اربعین شد

بین مال دنیا و نورالدین همه دنیا رو انتخاب کردن!

درس بزرگ معادی به پسرش در «افعی تهران»

ضرر سنگین ستاره لژیونر پس از طلاق از همسرش!

این عروس و دامادم که همیشه خدا باهم قهرن!

انتظاراتی که یک مرد از همسرش دارد و هرگز نمی گوید!!

اجرایی تاثیرگذار از علیرضا قربانی در کنسرت

دادستان کل کشور: پرونده قضایی برای بانوان بی‌حجاب تشکیل نمی‌شود

آغاز اعزام زائران به حج عمره از سوم اردیبهشت

تصاویری از کردستان که چشم مردم ایران را به خود خیره کرد

قاری نوجوان به مسابقه 50 میلیاردی دعوت شد

4 گوشه دنیا/ این پسر آلمانی 73 هزار دلار خرج کرد تا شکل عروسک شود

مرگ دلخراش یک موتورسوار در برخورد با نیلی‌گاو

بخشی از مراسم «هزار دف» در روستای پالنگان کردستان

4 گوشه دنیا/ اولین هتل طلایی جهان از طلای 24 عیار!

کیک تخته ای دورنگ مجلسی

مرغ زعفرانی با سس زرشک

عواملی که باعث آسیب دیدن گردن می شود

خانم گلی در 4 دقیقه!

خلاق ترین ایده برای جای عروسک

چرا به اهدافمان در زندگی نمی‌رسیم؟

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

شعرخوانی دختر شیرین زبان

کونسیسائو: طارمی حالا همان بازیکنی است که همیشه بود

ترکیب تیم ملی فوتسال در بازی دوم جام ملت‌ها