آریا بانو

آخرين مطالب

کاربرد روغن کتان برای پوست و زیبایی اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
کاربرد روغن کتان برای پوست و زیبایی
k ١.٦
٠
ماه / روغن ها از اصلی ترین نیازهای بدن به حساب می آیند به گونه ای که کمبود آنها در بدن، قطعا مشکلات متعددی ایجاد خواهد کرد. در واقع علیرغم توصیه های پزشکان در زمینه مصرف متعادل روغن، بسیاری از اندام ها برای داشتن عملکرد بهتر، به روغن ها نیاز دارند. برخی از انواع روغن ها مثل روغن کتان، جز روغن های سالمی هستند که خواص بسیاری داشته و قطعا به درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها کمک می کند. همان گونه که تاثیر روغن نارگیل بر چین و چروک پوست و برطرف کردن جوش به اثبات رسیده، بر اساس بررسی های کارشناسان زیبایی مجله سلامت ماه ، روغن کتان برای پوست و زیبایی نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و مصرف منظم آن اثرات مثبتی در پی خواهد داشت.
ارزش غذایی و خواص روغن کتان برای پوست و زیبایی
کتان، یکی از انواع دانه های قدیمی است که اصالتا متعلق به مصر و برخی نواحی چین بوده و از زمان های بسیار دور از خواص بی نظیر آن در طب سنتی استفاده شده است. این دانه های ریز اما مغذی در مصر به عنوان یک دانه خوراکی مصرف می شده و بخش جدا نشدنی از رژیم غذایی آن ها را تشکیل می دهد. در حال حاضر در اغلب مناطق دنیا، کشت بذر کتان رونق دارد و در موارد بسیاری از بذر یا روغن گرفته شده از آن بهره برداری می شود.
روغن کتان سرشار از اسیدهای چرب مفید است که مصرف آن نه تنها تاثیری بر افزایش کلسترول ندارد، بلکه به کاهش میزان آن نیز کمک می کند. از طرفی روغن کتان یکی از منابع غنی چربی های غیر اشباع است که ضمن کمک به حفظ سلامت عمومی بدن، از ایجاد التهاب و عفونت جلوگیری می کند. همچنین از روغن کتان برای پوست و زیبایی نیز استفاده می شود.
در خواص تخم کتان علاوه بر اسیدهای چرب مفید مثل امگا 3، ترکیبات بی نظیر دیگری نیز وجود دارد که آن را به یکی از بهترین گزینه ها جهت تامین مواد مغذی برای گیاه خواران تبدیل کرده است. بر اساس بررسی های صورت گرفته یک قاشق غذاخوری بذر کتان که معادل 15 میلی لیتر روغن است، حاوی ترکیباتی همچون پروتئین، کربوهیدرات ها ، ویتامین B1، مس، منیزیم، فسفر می باشد. این مقدار بذر کتان، حاوی 120 واحد کالری، 120 واحد چربی، 7 میلی گرم امگا 3 و 1 میلی گرم امگا 6 است. 3 گرم از این حجم را نیز فیبر تشکیل می دهد.
کاربرد های روغن کتان برای پوست و زیبایی
از عمده ترین موارد استفاده از روغن کتان، مصرف آن جهت حفظ سلامت و زیبایی پوست است. وجود ترکیبات مقوی و متعدد باعث شده تا علاوه بر مصرف این روغن در قالب انواع ماسک ها و محصولات مراقبت از پوست، در ساخت و تهیه مواد آرایشی و بهداشتی نیز مورد مصرف قرار گیرد. از جمله مشخص ترین موارد مصرف روغن کتان برای پوست و زیبایی می توان به موارد زیر اشاره کرد.
بهبود سریع تر جراحات پوستی با روغن کتان
روغن کتان به دلیل داشتن مقادیر قابل توجهی اسیدهای چرب امگا 3 و هم چنین دارا بودن خواص ضد التهابی، تاثیر فوق العاده ای بر درمان انواع جراحات پوستی دارد. در مواردی که پوست در اثر زخم یا خراش های تقریبا عمیق دچار آسیب شده باشد، استفاده از روغن کتان، موجب تولید بیشتر سلول های پوستی و بهبود سریع تر زخم می شود. جهت بهره مندی از خواص روغن کتان برای پوست و زیبایی ، کافی است مقداری از آن را بر روی زخم ریخته به آرامی ماساژ دهید و یا با استفاده از یک تکه پارچه یا پنبه، زخم را آغشته به روغن نمایید.
حفظ رطوبت و شادابی پوست با روغن کتان
برای جوانسازی و شادابی پوست و همچنین داشتن ظاهری زیبا،پوست نیاز به مقدار رطوبت کافی دارد و قطعا در صورت عدم تامین این نیاز، دچار خشکی و آسیب های حاصل از آن خواهد شد. قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید، مصرف برخی محصولات مراقبتی نامرغوب، عدم استفاده منظم از مرطوب کننده، عدم مصرف مناسب مایعات، آلودگی هوا و مواردی از این دست، همگی موجب کاهش رطوبت پوست می شود. روغن کتان، ترکیبی بسیار قوی جهت تامین میزان رطوبت مورد نیاز پوست است. ترکیب این روغن با انواع مرطوب کننده ها یا اضافه کردن آن به ماسک ها و شوینده ها، همگی در بهره مندی از خواص روغن کتان برای پوست و زیبایی موثر هستند.
امگا 3 ترکیبی است که اغلب ما آن را با نام روغن ماهی شناخته و غذاهای دریایی را مهم ترین منبع تامین آن می دانیم. اما باید بدانید که بذر کتان نیز به اندازه غذاهای دریایی، حاوی این نوع اسید چرب مفید است. در صورتی که به هر دلیل مجاز به مصرف ماهی و غذاهای دریایی نیستید، می توانید از خواص روغن کتان برای پوست و زیبایی استفاده کنید.
تاثیر روغن کتان بر کاهش تیرگی اطراف چشم
حتما شما نیز با این مسئله مواجه شده اید که پس از داشتن چند روز کاری سخت و نداشتن استراحت کافی یا هر گونه تغییر در رژیم غذایی، دچار تیرگی اطراف چشم شده باشید. در اغلب موارد، کاهش میزان آنتی اکسیدان ها و در مقابل، افزایش فعالیت رادیکال های آزاد، موجب بروز چنین مشکلی می شود. اما روغن کتان به دلیل داشتن امگا 3 و آنتی اکسیدان به راحتی این مشکل را برطرف می کند. به عبارتی می توان گفت یکی از روش های مراقبت از پوست دور چشم استفاده صحیح از روغن کتان است.
فواید روغن کتان در پیشگیری از سرطان پوست
پیش از این محققان بارها این مسئله را عنوان کرده اند که مصرف روغن کتان، تاثیر بسزایی بر کاهش آسیب های پوستی ناشی از تابش مستقیم نور خورشید دارد. اما اخیرا، بررسی های دقیق تر نشان می دهد که نه تنها از روغن کتان برای پوست و زیبایی می توان بهره مند شد، بلکه در پیشگیری از سرطان پوست و کاهش تکثیر سلول های سرطانی نیز مفید است. در این مورد، مصرف مکمل روغن کتان بهترین روش جهت بهره مندی از خواص آن است.
درمان جوش و حساسیت پوستی با روغن کتان
جوش یکی از شایع ترین نوع اختلالات پوستی است که برای بسیاری از افراد به ویژه جوانان بسیار آزار دهنده است. اصولا تجمع چربی ترشح شده از پوست و ترکیب آن با آلودگی های سطح پوست، منجر به تشکیل جوش در فضای منافذ باز پوست می شود. ترکیباتی مثل روغن کتان اگرچه چرب هستند و به تصور برخی افراد ممکن است چربی پوست را افزایش دهد، اما ترکیبات آنتی اکسیدانی و آنتی باکتریایی دارد که به درمان هر چه بهتر جوش کمک می کند. در حقیقت عمده ترین خاصیت روغن کتان برای پوست و زیبایی ، اثر آن بر درمان جوش است.
اگر پوست حساسی دارید، روغن کتان را به ترکیب انواع ماسک ها و مرطوب کننده های خود اضافه کنید. خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی این روغن در کنار منابع غنی امگا 3، ظهور علائم حساسیت را کاهش داده و تا حد زیادی در درمان قرمزی، خارش و التهاب پوست در اثر مواجهه با عوامل حساسیت زا موثر است.
روش استفاده از روغن کتان برای مراقبت از پوست
روش استفاده از روغن کتان بسیار آسان است. کافی است آن را مستقیما بر روی پوست ریخته و ماساژ دهید و یا جهت تهیه ماسک ها با ترکیبات مختلف، از آن استفاده نمایید. این روغن جز روش های خانگی بسیار موثر دسته بندی شده و به دلیل نداشتن ترکیبات شیمیایی و خالص بودن، قطعا مورد انتخاب بسیاری از افراد قرار دارد. بر اساس آن چه که از مطالعه مقاله های موجود توسط کارشناسان مجله اینترنتی ماه به دست آمده، بهتر است قبل از بهره مندی از خواص روغن کتان برای پوست و زیبایی ، از عدم وجود حساسیت به آن اطمینان حاصل شود. زیرا موارد زیادی از ایجاد حساسیت های پوستی نسبت به این ترکیب تاکنون مشاهده شده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/182276/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کدام ویتامین باعث کاهش خطر ابتلا به نقرس میشود؟

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گفت و گوی خبرنگاران با امیررضا معصومی در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران

اهدای جایزه برترین فدراسیون سال به فدراسیون کشتی و علیرضا دبیر

صحبت های علی نادری سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی پس از انتخاب به عنوان برترین سرمربی سال 1402

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان و شوخی های پیمان یوسفی

گل اول اورتون به لیورپول توسط جارد برنثویت در دقیقه 27

خطر از بغل گوش ستاره آرژانتینی گذشت

ستاره رئال در انتظار بایرن مونیخ پرستاره!

تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا

آخرین خبر در مورد حضور یحیی در تراکتور

رفتار عجیب از رییس فدراسیون کشتی؛ دبیر با پیمان یوسفی دست نداد!

ژاوی در بارسلونا می‌ماند