شنیدن صدای هیچ! مقالات

شنیدن صدای هیچ!

آریا بانو - شنیدن صدای خلا یکی از رهیافت‌های دانشمندان برای گوش دادن به صدای اعماق فضا است. اگر این امر تحقق یابد، می‌توانیم بسیاری از اتفاقات کوچک و بزرگ را در فضا رصد کنیم.

خارج از جو زمین و در فضا، به خصوص در نقاط بسیار دور دست که نور با چند سال راهپیمایی به ما می‌رسد، اتفاقات مهمی می‌افتد که ما برای کاوش‌های فضایی خود باید از آن‌ها آگاه باشیم. دانشمندان می‌خواهند این مهم را با افزایش توانایی شنیدن صدای آن اتفاقات بفهمند. شنیدن صدای خلا نیز یکی از رهیافت‌های دانشمندان برای گوش دادن به صدای اعماق فضا است. اگر این امر تحقق یابد، می‌توانیم بسیاری از اتفاقات کوچک و بزرگ را در فضا رصد کنیم که اکنون دانشمندان به پیشرفت‌های خوبی در این زمینه از طریق اندازه‌گیری فشار تابش کوانتومی دست یافته‌اند. نتیجه‌ی این پژوهش در مجله‌ی معتبر Nature منتشر شده است. می‌دانیم که هیچ چیز خالی وجود ندارد و در واقع خلا، مملو از افت و خیزهای کوانتومی است. درست است که ما نمی‌توانیم این افت و خیزها را بشنویم، اما برای تجهیزات حساس، دانشمندان عادت دارند تحریف‌های بسیار جزیی فضازمان را اندازه‌گیری کنند، چرا که این تحریف‌ها قادر به ایجاد اثرات نامحسوسی هستند که می‌توانند پر سر و صدا باشد
فیزیکدانان موفق شده‌اند صدای هیچ (صدای خلا کوانتومی) را در دمای اتاق اندازه‌گیری کنند که گام مهمی در پیشرفت توانایی ما برای گوش دادن به جهان است. یکی از این صداها، فشار تابش کوانتومی می‌باشد. ما اکنون قادریم برهمکنش تجهیزاتمان را با برخی از نویزهای پیش‌زمینه‌ی (background noise) فضا که در همه جا وجود دارند، اندازه‌گیری کنیم. برای اینکه بتوانیم صداهای ضعیفی را که غول‌های نجومی بسیار دوردست (مانند امواج گرانشی ناشی از برخورد سیاه‌ چاله‌ها) ساطع می‌کنند بشنویم، باید بتوانیم استاتیک کوانتومی (از بین بردن نویزها به طریق کوانتومی) را کنترل کنیم. اما اجازه دهید یک گام به عقب برگردیم. عبارت اندازه‌گیری صدای هیچ، دقیقا چه معنایی دارد؟
تا این لحظه می‌دانیم که هیچ چیز خالی وجود ندارد و در واقع خلا، مملو از افت و خیزهای کوانتومی است. درست است که ما نمی‌توانیم این افت و خیزها را بشنویم، اما برای تجهیزات حساس، دانشمندان عادت دارند تحریف‌های بسیار جزیی فضازمان را اندازه‌گیری کنند، چرا که این تحریف‌ها قادر به ایجاد اثرات نامحسوسی هستند که می‌توانند پر سر و صدا باشد. این آزمایش پدیده‌ای را بررسی کرده که فشار تابش کوانتومی نام دارد. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که ذرات، با آشکارسازهایی مانند لیگو (LIGO) برهمکنش می‌کنند. رصدخانه‌ای که حدود سه سال پیش، وجود امواج گرانشی را تایید کرد.
پدیده‌ی فشار تابش کوانتومی به شکل نوعی نویز وارد نتایج آزمایش می‌شود، اما فشار تابش کوانتومی را باید مانند دیگر پدیده‌های کوانتومی، در دماهای بسیار سرد مطالعه کنیم تا بتوانیم در ابتدا ذرات را حفظ کنیم و سپس، مشخص کنیم که آن‌ها چه می‌کنند. اکنون تیمی از محققان دانشگاه ایالتی لوسیانا موفق شده‌اند این اثر کوانتومی را به شکل واقعی، در شرایط دنیای حقیقی و در دمای اتاق، اندازه‌گیری کنند. این یک اتفاق بسیار مهم و البته مفید است، چرا که می‌توانیم از یافته‌های آن در تجهیزات دنیای واقعی استفاده کنیم.
این آزمایش با استفاده از نمونه‌‌های مینیاتوری لیگو انجام شده است. آشکارساز لیگو در ابعاد اصلی خود، شامل دو رصدخانه‌ی موج است که در فاصله‌ی 2000 مایلی یکدیگر واقع شده‌اند. آشکارساز لیگو در سال 2015، با مقایسه‌ی تراز شعاع‌های لیزری که بر روی یک فاصله‌ای می‌تابند، توانست لرزش‌های فضایی لحظه‌ای که توسط یک جفت سیاه‌چاله (که در فاصله‌ی 1.3 میلیارد سال نوری به دور یکدیگر می‌چرخند)، ایجاد شده بود را رصد کند. آمیختن سیاه‌چاله‌ها، صدای بلندی تولید می‌کند، اما امواج اولیه‌ای که آشکارسازی شد، فضا را در مقیاس بسیار بسیار کوچکی، در حدود یک هزارم شعاع پروتون منحرف کردند. این پدیده شامل دو شی با جرمی هزاران برابر جرم خورشید منظومه‌ی ما می‌شود که با یکدیگر برخورد می‌کنند تا امواج بسیار کوچک را تولید کنند.
از آن زمان تاکنون، توانایی ما در آشکارسازی تحریف‌های فضایی که در کسری از ثانیه رخ می‌دهند و توسط حرکات شدید اجسام سنگین ایجاد می‌شوند، بیشتر شده است. اما علی‌رغم پیشرفت‌ در این زمینه، ما هنوز تکه‌ی کوچکی از یک پازل بزرگ را یافته‌ایم. این پازل بزرگ، شنیدن محدوده‌ی وسیع‌تری از صداها در نسخه‌ی پیشرفته‌تر آشکارساز لیگو است و ما به تجهیزات حساس‌تری نیاز داریم. محققان می‌گویند: با مشخص شدن اهمیت آشکارسازهای امواج گرانشی حساس‌تر، مهم است که اثرات نویز فشار تابش کوانتومی را در سیستمی مانند نمونه‌ی پیشرفته‌تر لیگو مطالعه کنیم.
اهمیت این پژوهش در اندازه‌گیری‌های جدید، بیشتر مشخص خواهد شد. با قابلیت اندازه‌گیری فشار تابش کوانتومی در آشکارسازهایی مانند لیگو، آشکارسازهای امواج گرانشی آینده، قادر خواهند بود علائم ضعیف‌تر برخوردهای کوچک‌تر و یا دورتر را نیز جداسازی کرده و آشکار کنند و این اولین گام مهم است. ما شاید نتوانیم نجوای کوانتومی را ساکت کنیم، اما اکنون می‌دانیم چه صدایی دارد. ممکن است بتوانیم بشنویم این غول‌های شناور در فضا چه می‌گویند. منبع: دیپ لوک - افشین قلی زاده

خوزستان دومین استان کشور در ازدواج دختران کمتر از 10 سال است

خشونت علیه زنان چگونه ثابت می‌شود؟

عادت‌های بدی که باعث کمردرد می‌شوند

گزارشی از بیماری خاموش کبد چرب

معلم‌ها بدانید، تبعیض بین دانش آموزان ممنوع

گزارشی نگران‌کننده از وجود سُرب در رژ لب‌ها

ازدواج با زن یا مرد زیبا دوام دارد؟

سن رفتارهای پرخطر پایین آمده

آلودگی هوا چه ارتباطی با آنفلوانزا دارد؟

افسردگی فصلی زنان را چهار برابر بیش از مردان گرفتار می‌کند

هر جفت کفش نماد هر زن خشونت دیده

راهکاری ارزان برای شاد شدن

شیر کاکائو بهترین گزینه برای ریکاوری بعد از ورزش

هوش هیجانی عاملی برای سنجش موفقیت، کنترل خشم یا شادی!

راه‌های برخورد با خشونت علیه زنان زیر ذره‌بین کارشناسان سمنانی

شب کاری با افزایش خطر ابتلا به دیابت همراه است

با این راهکار‌ها به جنگ آلودگی هوا بروید

هر آنچه که والدین باید درباره «خودمراقبتی کودکان» بدانند

چای داغ چه بلایی سرتان می‌آورد؟

نیمی از جمعیت پناهجویان را زنان تشکیل می دهند

بی‌خوابی مزمن؛ علائم و تاثیرات آن بر بدن

مشاغلی که سلامت قلب زنان را به خطر می اندازد

نقش خانواده در مراقبت‌های درمانی بیماران دیابتی

تورم غدد گردن؛ علائم، علت‌ها و راهکار‌ها

سازگاری نقش والدین با آموزش فرزندان تأثیر بسزایی در بهبود کمی و کیفی جمعیت دارد

بدخوابی با «سکته» مرتبط است

"تک فرزندی" و عواقب آن

آسیب‌پذیری بیشتر «مردان» در برابر عوامل مؤثر بر ناباروری

پوشش زنان ایرانی باعث کمبود ویتامین دی در آن‌هاست؟

مصرف دخانیات و کاهش سن یائسگی

افزایش دهنده های حجم شیر مادر

آیا خانم های محجبه و مردان چفیه پوش، دنبال ترویج چندهمسری اند؟

عوارض مصرف دخانیات در باروری زنان

از این سن، شیرخواران توانایی فریب والدین را دارند

بیماری خطرناکی که سیستم ایمنی را نشانه می‌رود

عاملی که منجر به گرایش به جراحی‌های زیبایی می‌شود

دلایل دل درد کودکان زیر 12 سال

راهکارهایی برای رهایی از روابط فرازناشویی

پایین‌بودن سطح استروژن؛ علل، علائم و راه‌های درمان

تظاهر کردن به حال خوب همیشه هم خوب نیست!

سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر؛ علت‌ها، علائم و راهکار‌های خانگی

جای کودکان معتاد در کمپ‌های ترک اعتیاد بزرگسالان نیست

آیا استرس باعث ریزش مو می‌شود؟

عوامل سفیدی زودرس موها

جای خالی سیاست‌های پیشگیرانه در قبال خشونت علیه اطفال

مراحل احساسی طلاق برای مردان؛ پیش و پس از آن

زیبایی مهم است اما همه‎ چیز نیست

مهم‌ترین معیارهای ازدواج کدامند؟

ابتلا به سرطان و ناباروری کمتر با مصرف بیشتر غذاهای خانگی