شنیدن صدای هیچ! مقالات

شنیدن صدای هیچ!

آریا بانو - شنیدن صدای خلا یکی از رهیافت‌های دانشمندان برای گوش دادن به صدای اعماق فضا است. اگر این امر تحقق یابد، می‌توانیم بسیاری از اتفاقات کوچک و بزرگ را در فضا رصد کنیم.

خارج از جو زمین و در فضا، به خصوص در نقاط بسیار دور دست که نور با چند سال راهپیمایی به ما می‌رسد، اتفاقات مهمی می‌افتد که ما برای کاوش‌های فضایی خود باید از آن‌ها آگاه باشیم. دانشمندان می‌خواهند این مهم را با افزایش توانایی شنیدن صدای آن اتفاقات بفهمند. شنیدن صدای خلا نیز یکی از رهیافت‌های دانشمندان برای گوش دادن به صدای اعماق فضا است. اگر این امر تحقق یابد، می‌توانیم بسیاری از اتفاقات کوچک و بزرگ را در فضا رصد کنیم که اکنون دانشمندان به پیشرفت‌های خوبی در این زمینه از طریق اندازه‌گیری فشار تابش کوانتومی دست یافته‌اند. نتیجه‌ی این پژوهش در مجله‌ی معتبر Nature منتشر شده است. می‌دانیم که هیچ چیز خالی وجود ندارد و در واقع خلا، مملو از افت و خیزهای کوانتومی است. درست است که ما نمی‌توانیم این افت و خیزها را بشنویم، اما برای تجهیزات حساس، دانشمندان عادت دارند تحریف‌های بسیار جزیی فضازمان را اندازه‌گیری کنند، چرا که این تحریف‌ها قادر به ایجاد اثرات نامحسوسی هستند که می‌توانند پر سر و صدا باشد
فیزیکدانان موفق شده‌اند صدای هیچ (صدای خلا کوانتومی) را در دمای اتاق اندازه‌گیری کنند که گام مهمی در پیشرفت توانایی ما برای گوش دادن به جهان است. یکی از این صداها، فشار تابش کوانتومی می‌باشد. ما اکنون قادریم برهمکنش تجهیزاتمان را با برخی از نویزهای پیش‌زمینه‌ی (background noise) فضا که در همه جا وجود دارند، اندازه‌گیری کنیم. برای اینکه بتوانیم صداهای ضعیفی را که غول‌های نجومی بسیار دوردست (مانند امواج گرانشی ناشی از برخورد سیاه‌ چاله‌ها) ساطع می‌کنند بشنویم، باید بتوانیم استاتیک کوانتومی (از بین بردن نویزها به طریق کوانتومی) را کنترل کنیم. اما اجازه دهید یک گام به عقب برگردیم. عبارت اندازه‌گیری صدای هیچ، دقیقا چه معنایی دارد؟
تا این لحظه می‌دانیم که هیچ چیز خالی وجود ندارد و در واقع خلا، مملو از افت و خیزهای کوانتومی است. درست است که ما نمی‌توانیم این افت و خیزها را بشنویم، اما برای تجهیزات حساس، دانشمندان عادت دارند تحریف‌های بسیار جزیی فضازمان را اندازه‌گیری کنند، چرا که این تحریف‌ها قادر به ایجاد اثرات نامحسوسی هستند که می‌توانند پر سر و صدا باشد. این آزمایش پدیده‌ای را بررسی کرده که فشار تابش کوانتومی نام دارد. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که ذرات، با آشکارسازهایی مانند لیگو (LIGO) برهمکنش می‌کنند. رصدخانه‌ای که حدود سه سال پیش، وجود امواج گرانشی را تایید کرد.
پدیده‌ی فشار تابش کوانتومی به شکل نوعی نویز وارد نتایج آزمایش می‌شود، اما فشار تابش کوانتومی را باید مانند دیگر پدیده‌های کوانتومی، در دماهای بسیار سرد مطالعه کنیم تا بتوانیم در ابتدا ذرات را حفظ کنیم و سپس، مشخص کنیم که آن‌ها چه می‌کنند. اکنون تیمی از محققان دانشگاه ایالتی لوسیانا موفق شده‌اند این اثر کوانتومی را به شکل واقعی، در شرایط دنیای حقیقی و در دمای اتاق، اندازه‌گیری کنند. این یک اتفاق بسیار مهم و البته مفید است، چرا که می‌توانیم از یافته‌های آن در تجهیزات دنیای واقعی استفاده کنیم.
این آزمایش با استفاده از نمونه‌‌های مینیاتوری لیگو انجام شده است. آشکارساز لیگو در ابعاد اصلی خود، شامل دو رصدخانه‌ی موج است که در فاصله‌ی 2000 مایلی یکدیگر واقع شده‌اند. آشکارساز لیگو در سال 2015، با مقایسه‌ی تراز شعاع‌های لیزری که بر روی یک فاصله‌ای می‌تابند، توانست لرزش‌های فضایی لحظه‌ای که توسط یک جفت سیاه‌چاله (که در فاصله‌ی 1.3 میلیارد سال نوری به دور یکدیگر می‌چرخند)، ایجاد شده بود را رصد کند. آمیختن سیاه‌چاله‌ها، صدای بلندی تولید می‌کند، اما امواج اولیه‌ای که آشکارسازی شد، فضا را در مقیاس بسیار بسیار کوچکی، در حدود یک هزارم شعاع پروتون منحرف کردند. این پدیده شامل دو شی با جرمی هزاران برابر جرم خورشید منظومه‌ی ما می‌شود که با یکدیگر برخورد می‌کنند تا امواج بسیار کوچک را تولید کنند.
از آن زمان تاکنون، توانایی ما در آشکارسازی تحریف‌های فضایی که در کسری از ثانیه رخ می‌دهند و توسط حرکات شدید اجسام سنگین ایجاد می‌شوند، بیشتر شده است. اما علی‌رغم پیشرفت‌ در این زمینه، ما هنوز تکه‌ی کوچکی از یک پازل بزرگ را یافته‌ایم. این پازل بزرگ، شنیدن محدوده‌ی وسیع‌تری از صداها در نسخه‌ی پیشرفته‌تر آشکارساز لیگو است و ما به تجهیزات حساس‌تری نیاز داریم. محققان می‌گویند: با مشخص شدن اهمیت آشکارسازهای امواج گرانشی حساس‌تر، مهم است که اثرات نویز فشار تابش کوانتومی را در سیستمی مانند نمونه‌ی پیشرفته‌تر لیگو مطالعه کنیم.
اهمیت این پژوهش در اندازه‌گیری‌های جدید، بیشتر مشخص خواهد شد. با قابلیت اندازه‌گیری فشار تابش کوانتومی در آشکارسازهایی مانند لیگو، آشکارسازهای امواج گرانشی آینده، قادر خواهند بود علائم ضعیف‌تر برخوردهای کوچک‌تر و یا دورتر را نیز جداسازی کرده و آشکار کنند و این اولین گام مهم است. ما شاید نتوانیم نجوای کوانتومی را ساکت کنیم، اما اکنون می‌دانیم چه صدایی دارد. ممکن است بتوانیم بشنویم این غول‌های شناور در فضا چه می‌گویند. منبع: دیپ لوک - افشین قلی زاده

ارتباط مستقیم فشار روحی در کودکی با بلوغ زودرس

پیشگیری از گسترش کووید-19 با ماسکی از جنس تیتانیوم

واکنش‌ها به خراب شدن مراسم احضار روح مارادونا!

بازگشت هافبک استقلال

مسی کرونا نمی‌گیرد!

ستاره ایرانی در تیم منتخب آسیا

خبر خوش سعادتمند به استقلالی‌ها

2 مورد جالب فهرست بارسلونا برابر ناپولی

پپ گواردیولا انتقام گرفت!

گل سردار آزمون در میان برترین گل‌های تاریخ روسیه

بیرانوند همه را تحت‌تاثیر قرار داد

بهترین‌های تیم نکو

لژیونر ایرانی در ترکیب اصلی

یک کتاب خوب/ پسری که تمام عمر روی درخت زندگی کرد!

جزئیات نشست خبری مجازی رییس سازمان سینمایی

ماجرای وسواس گلاره عباسی

شوکه شدن افسانه بایگان از شنیدن خبر درگذشت ماه‌چهره خلیلی

تست بازیگری مهران مدیری از نادر فلاح!

زمانی که ماه‌چهره خلیلی مهمان ماه عسل بود

آهنگ جدید/ علیرضا روزگار بعد مدتها از «عشق حساس» خواند

واکنش جالب مردم پس از رو در رو شدن با یک شخصیت خیلی مهم

دفترچه سوالات سومین روز برگزاری کنکور ارشد منتشر شد

کلیپ زیبای عربی فارسی عید غدیر

فوت و فن تهیه آبگوشت حرفه ای

طرز تهیه اشکنه به همراه چند ترفند برای خوشمزه‌تر شدنش

چگونه کرپ پنیری درست کنیم؟

طرز تهیه کوفته سیرابی

محافظ صورت جای ماسک را نمی‌گیرد

برای رفع "گرمازدگی" چه بخوریم؟

چه طور گل‌ها را هر رنگی که می‌خواهیم درآوریم؟

یک مادر فوق العاده و بی نظیر چگونه رفتار می کند؟

ویژگی های منحصر به فرد یک زن محکم

با اضطراب روزهای آخر دوران نامزدی چه کنیم؟

پنج روش آسان برای کاهش ضایعات در آشپزخانه

والدین حق دارند عصبانی شوند؟

نحوه درست کردن اسلایم در خانه

نمایندگان مجلس به کمک شورای شهری‌ها می‌آیند

آیا ویتامین دی خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد؟

گاو، مرغ و حیوانات دیگر به چه نوعی از کرونا مبتلا می‌شوند؟

هم‌گروه ایران میزبانی را پس گرفت

زمان پیوستن ستاره یوونتوس به بارسلونا مشخص شد

خبر خوب برای استقلالی‌ها

شیوع ویروس کرونا بین کارمندان کمیته برگزاری المپیک

قلعه‌نویی شانس بردن استقلال را بیشتر می‌کند

سرمربی یوونتوس رسما اخراج شد

دیدار اسکوچیچ با سرمربی سربلند لیگ!

رقابت دو پرسپولیسی و دو استقلالی!

هیولایی که دیگر گاز نمی‌گیرد!

برنامه پرسپولیس مشخص شد