آریا بانو

آخرين مطالب

خشونتی که رفته‌رفته عادی شده است / روایت الهام یوسفی از نمایش "میدان نبرد، پیکر زن" گفتگو

خشونتی که رفته‌رفته عادی شده است / روایت الهام یوسفی از نمایش "میدان نبرد، پیکر زن"
  بزرگنمايي:

آریا بانو - کارگردان نمایش "میدان نبرد، پیکر زن" می‌گوید این کار تلاش می‌کند تماشاگر را وارد فضای نمایش کرده و با او تعامل برقرار کند.


سرویس تئاتر هنرآنلاین : نمایش "میدان نبرد، پیکر زن" بر اساس نمایشنامه‌ای نوشته ماتئی ویسنی‌یک نمایشنامه‌نویس فرانسوی- رومانیایی، با طراحی و کارگردانی الهام یوسفی با بازی سهیلا صالحی و آوا علوی از هشتم خردادماه ساعت 19:45 در سالن شماره دو تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است.
الهام یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره انتخاب این نمایشنامه از ماتئی ویسنی‌یک و اجرای آن گفت: موضوع جنگ همواره دغدغه من بوده است چرا که به نظرم همه انسان‌ها به‌صورت روزانه با مسئله جنگ و تجاوز دست‌به‌گریبان هستند و جنگ تنها مختص به برهه خاص تاریخی جهان و محدود به بوسنی نیست و تنها تعریف‌ها از آن متفاوت است. جنگ تنها تجاوز تن‌به‌تن نیست و انواع مختلفی از آن در سطح جهان دیده می‌شود.
او درباره میزان وفاداری‌اش به نمایشنامه اصلی در اجرا عنوان کرد: سعی کرده‌ام به نمایشنامه "میدان نبرد، پیکر زن" متعهد باشم، اما واقعیت این است که این جنس از نمایشنامه‌ها که از متن اصلی ترجمه می‌شوند یعنی از زبان فرانسه به فارسی، در آن دخل و تصرف صورت می‌گیرد، چرا که جنس ادبیات ما با زبان فرانسه متفاوت است. متن اصلی زبان سختی دارد و به نظرم آمد آن را برای تماشاگر ساده و روان‌تر کنم.

این کارگردان اضافه کرد: من در نظر نداشتم "میدان نبرد، پیکر زن" را تنها برای مخاطب خاص اجرا کنم و علاقه‌مند بودم مخاطب عام نیز به تماشای نمایش نشسته و از آن دریافتی داشته باشد. جنس دیالوگ‌ها به نسبت نمایشنامه در اجرا تغییر کرده است، صحنه‌ها تا حدودی جابه‌جا شده و خط داستانی برای آن تعریف کرده‌ام، ضمن اینکه این نمایش پایانی متفاوت از متن اصلی دارد.
یوسفی با بیان اینکه تمرینات این نمایش دو ماه به طول انجامیده است، درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "میدان نبرد، پیکر زن" خاطرنشان کرد: این نمایش یک اثر مولتی‌مدیا است که سعی شده "اینتراکشن" باشد و تماشاگر را وارد فضای نمایش کرده و با او تعامل برقرار کند. از آنجا که داستان این اثر نمایشی، روایتی به‌شدت دراماتیک دارد، تماشاگر را دچار هیجانات احساسی می‌کند و به این منظور بر آن شدیم تا برشت‌وار به داستان نگاه کنیم تا جلوی این موضوع را بگیریم بنابراین شروع به فاصله‌گذاری کرده تا مخاطب را به فکر واداریم و تماشاگر این امکان را داشته باشد تا با شخصیت‌ها همذات‌پنداری کند.
او درباره طراحی صحنه و موسیقی این نمایش یادآور شد: در طراحی‌ ویدئوها، حرکت و صحنه از المان‌های تعلیق و تکرار استفاده شده است تا تماشاگر دچار تعلیق شود. وزنه‌ای به پای بازیگران وصل است که زمانی که دو بازیگر به هم می‌رسند بار یکدیگر را جابه‌جا می‌کنند، یعنی آن که در ابتدا سنگین‌تر بوده است، سبک می‌شود و دیگری که سبک‌تر بوده، سنگین می‌شود. موسیقی‌های نمایش نیز انتخابی است و بیشتر از طراحی صدا در این اثر استفاده شده است.
یوسفی در پایان صحبت‌هایش گفت: به نظرم نمایش "میدان نبرد، پیکر زن" از آدم‌ها دعوت می‌کند تا بیشتر ببینند و بشنوند. به دلیل پیشرفت تکنولوژی خشونت در حال متداول و عادی شدن است. یکی از پیامدهای این پیشرفت بازی‌های جنگی است که در پرده‌های بزرگ به نمایش درمی‌آیند و این خشونت را توجیه می‌کنند. دیگر تضمینی وجود ندارد که انسان درگیر این تکنولوژی، صلح را متوجه شود و خشونت برایش به امری عادی تبدیل نشود. او به دلیل کسب قدرت کاذب اتفاقاتی را رقم خواهد زد که منجر به پشیمانی خواهد شد.
دیگر عوامل نمایش "میدان نبرد، پیکر زن" عبارتند از: مدیر پروژه: ثمین مهاجرانی، دستیار کارگردان: آرام خادم، ویدئو آرتیست: علی‌یار راستی، موسیقی: امین مانیان، مشاور حرکت: ایده ابوطالبی، مشاور دکور: سارا اعظم‌پناه، مدیران صحنه: سعید مردانی و سعید هنرمند، طراح گرافیک: علیرضا عسکری‌فر، ساخت تیزر: علی‌یار راستی و حامد معصومی، ساخت دکور: استودیو اینکا و دوخت لباس: مرضیه نوروزی.
علاقه‌مندان می‌توانند بلیت نمایش "میدان نبرد، پیکر زن" را از سایت تیوال تهیه کنند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

جذب بیش از 92 درصد اعتبارات مشاغل خانگی سهمیه سال 98 در خراسان جنوبی

«باور نکن» را از محمد اصفهانی بشنوید

شایعه‌ای درباره عاملین آتش‌سوزی کوه خائیز

آماده باش 400 تیم عملیات ویژه اورژانس برای شکست جولان جدید کرونا

ماجرای سریعترین طلاق دنیا!

بازگشایی مهد کودک‌ها به کجا رسید؟

خودکشی زن تهرانی در ایستگاه مترو

واژگونی خونین مینی‌بوس اتوبوس در جاده خاوران

سرقت از پژو 206 فقط در چند ثانیه!

بلاخره فردا آب به "غیزانیه" می‌رسد؟

خبر ناخوشایند دکتر مینو محرز درباره کرونا در کشور

درخواست تجدید‌نظر در برگزاری حضوری امتحانات یک هفته پس از شروع!

جزئیات بازگشایی دانشگاه‌ها از زبان معاون وزیر علوم

ضرب المثل خارجی؛ آن که تهدید می‌کند، می‌ترسد!

کاشت محصول با کمک دستگاهی شبیه به زیپ

حقایقی جالب و عجیب از تجربه‌های نزدیک به مرگ

تصاویری جالب از التیام روزانه جای زخم و خراش

عجیب ترین درختان دنیا در کالیفرنیا

از شما/تولد پدر شوهرم

میز اردور/ مربای انجیر کم خونی را درمان می کند

میز اردور/ پنیر کبابی، خوراکی جدید فست فودها

میز اردور/ طرز تهیه بستنی یخی پرتقالی

6 نشانه که می‌گوید باید ژل ضدعفونی‌کننده‎‌تان را عوض کنید!

ماسک هویج برای پوست‌های چرب و معمولی

بالاخره کله پاچه مفید است یا مضر؟!

بسته موفقیت در امتحانات آنلاین مدرسه

یک تمیزکاری و یک عالمه مزایا!

تلاش برای نامرئی کردن انسان با الهام از ماهی‌های مرکب!

کشف «دکمه» خاموش سازی ژن موثر در سرطان سینه توسط یک محقق ایرانی

هشتمین پرتاب موفق استارلینک؛ رکوردزنی امروز اسپیس‌اکس در استفاده مجدد از فالکن 9

شفق قطبی بر فراز سوئد

از تجربه سفر فضانوردان با دراگون تا ساخت مقاوم‌ترین ماده در برابر گرما

تایمز رتبه‌بندی کرد: 5 دانشگاه ایران در لیست 100 دانشگاه برتر آسیا

زمان‌بندی دقیق رقص دو سیاهچاله مشخص شد

حشره‌ کش‌ها باعث مشکلات عصبی در انسان می شود

تحقیق جدید از تاثیر رطوبت هوا در احتمال ابتلا به کرونا خبر می‌دهد

تهیه نقشه سه‌ بعدی از فضای خالی بین کهکشان ها

ماه گرفتگی 16 خرداد از نوع نیم سایه است

کابوس دیدن میتواند برای بدن مفید باشد؟

همه‌چیز راجع به انقراض ششم که همین حالا در حال رقم خوردن است

الهام‌گرفتن از ساختار پروانه‌ها برای واکسن‌ها و درمان‌های بهتر

کره جنوبی هم واکسن کرونا را آزمایش می‌کند

واکسن جدیدی که 90 درصد ویروس‌های HIV را نابود می‌کند

سیارکی به اندازه استادیوم فوتبال به زودی از نزدیکی زمین عبور می‌کند

تولید واکسن کرونا برای کشورهای کم‌درآمد دنیا

مهم‌ترین شیوه پخش ویروس کرونا شناسایی شد

مغز متفکر استراتژی سوئد برای مقابله با کووید 19 به اشتباه خود اعتراف کرد

کولر آبی رومیزی با کمک وسایل دورریختنی!

یکی از سریع‌ترین و کوچک‌ترین ربات‌های جهان ساخته شد

موفقیت درمان کرونا در ایران؛ از پلاسما تا پادتن