آریا بانو

آخرين مطالب

عجیب ترین میوه‌های آسیا گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
عجیب ترین میوه‌های آسیا 11
k ١.١
٠
بازده / مهم نیست اهل کجای دنیا هستید، احتمال آنکه مقدار قابل توجهی میوه در طول عمرتان مصرف کرده باشید بسیار زیاد است، اما اگر شما هم مثل من هستید و شانس آن را نداشته‌اید تا درباره‌ی گذشته‌ی مثلا موز یا توت فرنگی دست به کشف و تحقیق بزنید، پس فهرست ما درباره‌ی 25 عجیب ترین میوه های آسیا که احتمالا تا به حال نشنیده ‌اید یک ماجراجویی و تجربه‌ی کامل و جذاب برای شما خواهد بود! با بازده همراه باشید و این مقاله را تا به انتها مطالعه کنید.
25. خرمالوی ژاپنی
این خرمالوهای شیرین، که میوه‌ی ملی ژاپن نام گرفته‌اند امروزه در سرتاسر جهان معروف هستند. خرمالو سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی، به ویژه تانن است، که با سلامت سلول‌ها و تنظیم جریان خون نسبت مستقیم دارد. خرمالو، که شبیه یک کدوی ریز به نظر می‌رسد، در آشپزی بسیار معروف و محبوب است و می‌توان از آن برای هر نوع دسری، از کیک گرفته تا پای‌ها، کلوچه تا نان، استفاده کرد.
24. نونی (توت ساحلی)
نونی، میوه‌ی جنوب شرقی آسیا، ممکن است ظاهر دلچسبی نداشته باشد، اما قطعا در زمینه‌ی خواص پزشکی این نقیصه را جبران می‌کند. آب نونی از آسیب ناشی از سکته‌ها جلوگیری می‌کند. آب این میوه همچنین سرشار از آنتی اکسیدان، ضد التهاب و ضد باکتری است.
23. سانتول
فیلیپین خانه‌ی میوه‌ی سانتول است، میوه‌ای فوق‌العاده ترش، نیمه اسیدی که شبیه سیب به نظر می‌رسد. هسته‌ها، و همچنین میوه‌های نورس، را می‌توان کنسرو یا به مارمالاد تبدیل و ذخیره کرد. ریشه‌های این میوه را می‌توان به عنوان تونیک استفاده کرد و حتی در ضماد برای درمان عفونت قارچی به کار بست.
22. یوزو
یوزو، که اساسا در ژاپن یافت می‌شود، شبیه لیمو و بسیار ترش و تند است. این میوه را خام مصرف نمی‌کنند، بلکه گوشت و آبش را در آشپزی به کار می‌برند. آب یوزو معمولا برای درست کردن پونزو استفاده می‌شود – سس سویای مرکباتی که در تهیه ماریناد (چاشنی) برای مرغ یا ماهی فوق‌العاده است.
21. سیب چوبی
سیب چوبی، با آن بوی تند و شدید ممکن است مانند دوریان، مصرف کننده‌های بالقوه را فراری بدهد، اما اگر بتوانید این بو را تاب بیاورید، فایده‌های بسیاری که سیب چوبی برای سلامتی دارد کاملا ارزشش را خواهد داشت. از جهت برطرف کردن سوءهاضمه، یبوست، زخم‌های گوارشی سیب چوبی را خام می‌خورند، به ویژه وقتی کوبیده و از آن مربا درست می‌شود.
20. زرگیل
این میوه‌ی ریز و کوچک بیشتر در مالزی یافت می‌شود، و فقط چند وقتی است که به هاوایی رسیده است. زرگیل، که به لحاظ مزه شبیه گریپ‌فروت تلخ و شیرین است، مانند پرتقال برش داده می‌شود و باید از پوست سخت بیرونی آن پوست گرفته شود. نشان داده شده است هسته‌های تلخ غیر خوراکی آن قادر است مارلاریا را از بین ببرد، چون ترکیب ضد پاتوژنی دارد که چرخه‌ی عمر پاتوژن مالاریا را متوقف می‌کند.
19. میوه اژدها
این میوه در فهرست عجیب ترین میوه های آسیا که با نام پیتایا نیز شناخته می‌شود، در واقع از خانواده‌ی کاکتوس است و در جنوب شرقی آسیا یافت می‌شود. طعم آن ملایم و شیرین است، و همان درجه غلظت کیوی را دارد. میوه‌ اژدها سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغذی گیاهی است که سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند، خطر مشکلات تنفسی را کاهش می‌دهند، و مشکلات قلبی را برطرف می‌کنند. تنها نکته‌ی منفی درباره‌ی این میوه‌ی خوشمزه سطح فراکتوز بالای آن است، پس اگر قند برای‌تان مشکل ساز است، حتما به اندازه‌ی اعتدال از این میوه مصرف کنید.
18. درخت نان
خاستگاه درخت نان جنوب شرقی آسیا است، اما به خاطر بافت و طعم نان‌گونه‌ای که دارد در سرتاسر جهان پرورش داده و از آن استفاده می‌شود. می‌توان آن را کوبید یا سرخ کرد، در برگ‌های موز پخت، یا به کاری پر ادویه اضافه کرد. درخت نان را حتی می‌توان شیرین کرد، ترشی انداخت و به باریکه‌هایی تبدیل کرد که بتوان از آن (سیب‌زمینی) سرخ کرده‌ی درخت نان تهیه کرد. پالپ باقی‌مانده از آن را می‌توان بازیافت و از آن کاغذ درست کرد.
17. پورنج
کوچک‌ترین عضو خانواده‌ی مرکبات، پورنج، به شکل بوته‌ای می‌روید و درست وقتی از روی درخت چیده می‌شود آماده‌ی خوردن است. این میوه بومی جنوب شرقی چین است، اما امروزه در سرتاسر آسیا یافت می‌شود. پوست، و همین‌طور گوشت آن، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. پورنج حاوی خواص ضد ویروسی و ضد سرطانی است، و به عنوان عواملی برای متابولیزه کردن پروتئین، چربی، و کربوهیدرات عمل می‌کند و حتی سطح انسولین و گلوکز را در بدن متعادل می‌سازد.
16. پولاسان
پولاسان که به ندرت خارج از مالزی یافت می‌شود، به راحتی با پسرخاله‌هایش «مژکی» و «سرخالو» اشتباه گرفته می‌شود. پولاسان بسیار شیرین‌تر است و تیغ‌های کوتاه‌تر و کلفت‌تری بر روی پوست خارجی‌اش دارد. این میوه سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است، و حتی از آن برای کنترل سطح قند خون نیز در افراد مبتلا به دیابت استفاده می‌شود.
15. استارفروت (میوه‌ستاره)
استارفروت به لحاظ بافت و انسجام شبیه کیوی است، اما بسیار سبک‌تر و شیرین‌تر است. وقتی آن را ببرید، دقیقا شبیه هم‌نام‌اش (که از روی آن نامگذاری شده است) ستاره‌ی پنج‌گوش به نظر می‌رسد. این میوه که در سرتاسر آسیا یافت می‌شود سرشار از فیبر و ویتامین C است اما اگزالات زیادی هم دارد که باعث می‌شود برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی زیان آور باشد.
14. توت فرنگی چینی
این میوه در فهرست عجیب ترین میوه های آسیا که در چین، ژاپن، و جنوب شرقی آسیا یافت می‌شود، میوه‌ی دیگری است که به خاطر فایده‌های فراوانش برای سلامتی معروف و شناخته شده است. این میوه سرشار از پروآنتوسیانیدین‌های اولیگومریک است، قدرتمندترین دسته از آنتی اکسیدان‌های رادیکال آزاد کش، توت فرنگی چینی همچنین سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، فشار خون و کلسترول را پایین می‌آورد، و حتی برای مبارزه با عفونت‌ها استفاده می‌شود. این میوه واقعا خوشمزه هم هست که در مربا، ژله، و شیرینی‌ها از آن استفاده می‌شود.
13. شکر سیب
هرچند به لحاظ فنی این میوه‌ بومی مناطق گرمسیر قاره‌ی آمریکا است، اما شکر سیب بعد از آنکه تجار اسپانیایی آن را به غرب هند وارد و معرفی کردند در سرتاسر این پهنه ریشه دواند و شکوفه زد. در تایوان، از اوایل 1900 گیاه‌های پیوندی جدید شروع به جوانه زدن کردند، که ترکیبی از شکر سیب و چری‌مویا بودند. شکر سیب، فایده‌های متعددی برای سلامتی دارد من جمله تسهیل تولید شیر برای مادران شیرده، حمایت از سلامت قلبی، و جلوگیری از آسم به خاطر سطوح بالای آنتی اکسیدان‌هایش.
12. میوه‌ی لوتوس
گل لوتوس (نیلوفر آبی) در آیین هندو و بودا نماد مهم پایداری و قدرت محسوب می‌شود. اما، در کامبوج، لوتوس هدف کمتر نمادینی دارد: هسته‌های لوتوس حاوی تا حدود 12 عدد دانه‌ی خوشمزه است که می‌توان پوست آن را کند و خورد. مزه‌ی آن شبیه بادام زمینی‌های آب دار کمی تلخ است.
11. سالاک
سالاک، که به مارمیوه هم معروف است بومی جاوه، سوماترا و اندونزی است. پوست آن شبیه کاکتوس زبر و تیغ‌دار است و طعمی نسبتا اسیدی و مرکباتی دارد. سالاک حاوی سطوح بالایی پتاسیم، کلسیم، و ویتامین C است و حتی ضد اسهال نیز هست. با این حال مراقب میزان مصرف‌تان باشد، چون مصرف بیش از حد سالاک می‌تواند باعث یبوست شود.
10. چشالو
چشالو در تمام آسیا منزل کرده است، من جمله در ویتنام، تایلند، و چین. از آن‌ها در سُرِبی، ژله‌ها، سالادها، و پودینگ‌ها استفاده می‌شود اما تاثیرگذارتر از همه فهرست فایده‌هایی است که برای سلامتی دارد. میوه‌، گل، و هسته‌های چشالو سرشار از پلی‌فنول‌ها هستند، ترکیبی که رادیکال های آزاد استرس‌زا و واسطه‌های سمی را از بین می‌برد یعنی همان عواملی که باعث سرطان می‌شوند. در طب چینی سنتی، عصاره‌ی هسته‌های چشالو برای سرکوب کردن و نابودی تومورهای سرطانی استفاده می‌شده است.
9. ترگیل
این میوه در فهرست عجیب ترین میوه های آسیا که از اندونزی می‌آید، هم میوه‌ای اعجاب آور است و هم میوه‌ای ممنوعه. این میوه که برای انواع مختلفی از درمان‌ها به کار بسته می‌شده است، برای درمان عفونت مجاری ادرار، سل، پوکی استخوان، و حتی درمان اگزما نیز کاربرد داشته است. متاسفانه، به خاطر آسیب‌پذیری‌اش به پشه‌های میوه‌ی مدیترانه‌ای که وزارت کشاورزی می‌ترسد محصولات داخلی را آلوده کند، از ورود ترگیل به ایالات متحده جلوگیری شده است.
8. گلابی آسیایی
گلابی آسیایی ظاهر و مزه‌ای شبیه به گلابی-سیب پیوندی دارد، اما عملا گلابی به حساب می‌آید. گلابی آسیایی سرشار از فیبر، پتاسیم، و ویتامین C است و به اندازه‌ی سیب موجود و در دسترس است و می‌توان از آن به صورت سس، خرد شده، پخته و برای آبگیری استفاده کرد.
7. خارگیل
خارگیل بیش از همه به خاطر بوی قوی که از پوست سخت بیرونی آن به بیرون نفوذ می‌کند معروف است. این بو آنقدر قوی است که این میوه در واقع در وسایط حمل و نقل عمومی ژاپن، تایلند و هنگ‌کنگ ممنوع اعلام شده است. تاکسی‌های سنگاپور حتی علائمی نصب کرده‌اند که حاکی از ممنوعیت ورود این میوه‌ّا است. به رغم بویی که دارد، خارگیل فوق‌العاده سالم است و به طور طبیعی سرشار از آهن، ویتامین c، پتاسیم، و فیبر است.
6. مژکی
نام «مژکی» از واژه‌ی مالایی برای «مو» گرفته شده است، و حاکی از تیغ‌های نرم و قرمزی است که قسمت بیرونی این میوه را پوشش داده اند. این میوه که از مالزی می‌آید، می‌تواند در آب و هوای گرم نیمه گرمسیری در سرتاسر جهان بروید. مژکی نسبت به سرخالو تنوع ویتامین کمتری دارد اما می‌شود گفت سطوح فیبر رژیمی و آهن آن بالا است.
5. سرخالو
این میوه در فهرست عجیب ترین میوه های آسیا از نواحی نیمه گرمسیری چین سرچشمه می‌گیرد و فایده‌های حیرت انگیزی برای سلامتی دارد. از کمک به سیستم گوارشی گرفته تا تقویت سیستم ایمنی، این میوه منبع فوق‌العاده‌ای برای ویتامین B و آنتی اکسیدان‌ها است.
4. سیب شمعی
سیب شمعی که با نام‌های سیب جاوا، سیب آبی، و سیب عشق هم شناخته می‌شود، بومی فیلیپین، هند، اندونزی، و مالزی است، و رنگ‌های متنوعی دارد من جمله سفید، سبز، قرمز، بنفش و حتی سیاه. تایوان خانه‌ی یکی از ارزنده ترین و پر طرفدارترین سیب شمعی‌های جهان به نام «مروارید سیاه» است، که در واقع به رنگ قرمز و بنفش است.
3. ژاک فروت
این میوه در فهرست عجیب ترین میوه های آسیا به طور فراوانی در جنوب شرقی هند می‌روید، و در سایر مناطق گرمسیری نیز شکوفا می‌شود. ژاک فروت عموما به عنوان جایگزین گیاهی گوشت استفاده می‌شود چون میوه‌ی نرسیده و جوان آن طعم غذاها را خوب جذب می‌کند و قوام رشته‌ای گوشت مانند دارد.
2. نخل نیپا
از نخل نیپا، که در جنگل‌های سنگاپور یافت می‌شود، دانه‌هایی بیرون می‌زند که فوق‌العاده متنوع هستند. از ساقه‌برگی‌های آن برای درست کردن سقف کلبه‌ها استفاده می‌شود، دانه‌های آن را برداشت و از آن ژله‌ی دسر درست می‌کنند، و صمغ و شیره‌ی آن را با فشار بیرون می‌آورند و از آن نوشیدنی …. درست می‌کنند. متاسفانه، دانه‌ی نیپا، به خاطر آنکه نخل در نواحی حفاظت شده یافت نمی‌شود، به عنوان گونه‌های «آسیب‌پذیر» و «در معرض خطر» فهرست شده است.
1. دارابی یا پوملو
دارابی (پومیلو) که اصالتا مربوط به جنوب شرقی آسیا است، بزرگترین میوه‌ی مرکباتی است و امروزه در سرتاسر جهان می‌روید. گاهی آن را با گریپ فروت اشتباه می‌گیرند، اما دارابی در واقع «پدر» گریپ فروت است، چون در اصل ترکیبی از پرتقال شیرین و پومیلو است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/164294/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ناراحتی سپاهانی‌ها از موضع‌گیری جدید در آنتن

نیمه‌نهایی با ازبکستان: همه چیز به نفع ایران

از قدرت و جذابیت لیگ ایتالیا غافلگیر شدم!

گل قیچی دیدنی جانلوکا اسکاماکا به فیورنتینا

استعلام مهم تراکتور منفی شد

شمسایی: ازبکستان رویای فراتر از آسیا دارد

آنچه امام علی (ع) به عقیل آموخت

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

دلنوشته احساسی مژده خنجری مجری تلویزیون برای تولد 6 ماهگی مهدیار پسرش / مبارکا باشه

پست عاشقانه‌ نوید محمدزاده برای تولد 27 سالگی فرشته حسینی / این زن و شوهر هر روز متفاوت تر از دیروز

محمد صادقی بازیگر جنجالی سریال بی همگان به طور غیر منتظره ای از ایران خارج شد

تصاویر کمتر دیده شده از استاد محمدرضا شجریان در جوانی

مهلت انتخاب رشته دکتری تمدید شد

وضعیت شهر حاجی آباد زیرکوه در پی شکسته شدن 2 سد خاکی

جزئیات آزمون سراسری از زبان وزیر علوم

ترافیک پرحجم و روان در کندوان و هراز

تعادل موقع موتور سواری یعنی این!

طلوع زیبا و بارانی همراه با صدای نقاره‌ها در حرم مطهر رضوی

صفر تا صد طبخ شامی کباب لرستانی

سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟

توسعه روشی برای بهبود مصرف انرژی در دستگاه‌های مخابراتی

تو که با عاشقان درد آشنایی

آغاز اردو از هجدهم

صالح: دیدار با قرقیزستان بهترین بازی تیم ملی فوتسال بود

سپاهان نمی‌تواند استقلال ملاثانی را دست‌کم بگیرد!

تیم دانشجویان ایران در راه مسابقات جهانی

جبران فرصت‌های سوخته در رفسنجان

بازداشت یک نوجوان به ظن تدارک حمله تروریستی در المپیک

حذف تیم‌های ریکرو مردان و زنان ایران در کاپ جهانی شانگهای

سرگشتگی و یاس یک فضانورد

پوستر جدید فیلم سینمایی سال گربه منتش شد

چهره ها/ واکنش همسر مهدی قایدی به شایعات

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

بازجویی هایی که به مرگ رئیس دانشگاه تهران ختم شد

سیکس پک چند؟ / هزینه‌های نجومی برای خوش‌اندامی یک‌شبه!

بنری که خواننده مطرح پاپ را به شدت شاکی کرد

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری مشخص شد

4 گوشه دنیا/ جزیره‌ای که مرگ در آن فراموش می‌شود!

حرکت جنون‌آمیز مرد جوان وسط خیابان؛ نشستن روی سقف خودرو!

چیزهایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند

گفتگوی آخرین خبر با بانوی ورزش ایران

صحبت‌های جالب مجید جلالی درباره برنامه 12 ساله

العین، نیمار را از یک دستاورد تاریخی محروم کرد

بازگشت ستاره جوان سپاهان

پرسپولیس بعد از چهار فصل با مربی خارجی در حذفی!

جلسه حساس لیگ برتری‌ها برای قانون سقف هزینه

گرگ های زیادی اطراف همسرتون هستند

استوری جذاب الناز حبیبی با تم مشکی

«اسماعیل» دوست نداره من کار کنم