آریا بانو

آخرين مطالب

بهمن کیارستمی: منیر فرمانفرماییان تا آخرین روز تصویربرداری مقابل دوربین راحت نبود / نمایش مستند "منیر" در خانه سینما گفتگو

بهمن کیارستمی: منیر فرمانفرماییان تا آخرین روز تصویربرداری مقابل دوربین راحت نبود / نمایش مستند "منیر" در خانه سینما
  بزرگنمايي:

آریا بانو - کارگردان مستند "منیر" معتقد است فیلم ساختن درباره‌ هنرمندی که فضای خاص و محدودی را در اختیار سازنده‌ فیلم قرار می‌دهد کار آسانی نیست.


به گزارش هنرآنلاین ، بعدازظهر روز گذشته شنبه بیست و یکم اردیبهشت‌ماه و در تازه‌ترین برنامه از کانون فیلم خانه سینما، فیلم مستند "منیر" ساخته‌ بهمن کیارستمی به نمایش درآمد و سپس نشست پرسش و پاسخ با حضور سازنده‌ این فیلم برگزار شد.
در ابتدای این جلسه که با همکاری انجمن کارگردانان سینمای مستند و با مشارکت کارگروه نمایش این انجمن برگزار شد، بهمن کیارستمی در پاسخ به پرسش مصطفی شیری مجری برنامه درباره‌ ایده‌ ساخت "منیر" گفت: این فیلم به منظور نمایش در حاشیه‌ نمایشگاهی از آثار منیر فرمانفرماییان که سال 2014 در موزه‌ گوگنهایم به نمایش درآمد ساخته شد و در طول ماه‌هایی که این نمایشگاه برگزار می‌شد بارها به نمایش گذاشته شد.
کیارستمی که در "منیر" به برش‌هایی از زندگی و فعالیت‌های منیر فرمانفرماییان، هنرمند فقید عرصه‌ هنرهای تجسمی پرداخته هم‌چنین درباره‌ نمایش این فیلم بدون زیرنویس فارسی گفت: امروز، نخستین نمایش رسمی این فیلم به حساب می‌آید و متاسفانه‌ نسخه‌‌ای از این فیلم که زیرنویس فارسی داشته باشد هنوز آماده نشده است.
کیارستمی سپس با اشاره به این که مستند "منیر" حدود پنج سال قبل از درگذشت منیر فرمانفرماییان در فروردین‌ماه گذشته ساخته شده گفت: تصویری که از خانم فرمانفرماییان در این فیلم ثبت شده نشان می‌دهد او آدم بسته‌ای بود. جلسه‌ اول فیلمبرداری، همان سکانس آغاز فیلم بود که در آن می‌گوید اصلاً دلش نمی‌خواهد در فیلم حضور داشته باشد و از جلوی دوربین کنار می‌رود. متاسفانه ایشان حتی تا آخرین روز تصویربرداری که حدود یک‌‌سال و نیم طول کشید هم با حضور در مقابل دوربین راحت نبود و از انجام این کار سر باز می‌زد.
وی هم‌چنین درباره‌ تمهید خود برای ضبط نماهای این فیلم گفت: از آن‌جا که خانم فرمانفرماییان تمایلی برای حضور در فیلم نداشت حدود شش ماه فقط صدای ایشان را ضبط کردیم. برای این کار از خانم فریار جواهریان که دوست قدیمی‌اش بود خواهش کرده بودم با ایشان گفت‌وگو کند.
کیارستمی گفت: این فیلم در مجموع بیش از 30 جلسه تصویربرداری داشت. می‌توان گفت خانم فرمانفرماییان آدم بدقلقی بود که خیلی وقت‌ها قهر می‌کرد و از انجام این کار طفره می‌رفت.
کیارستمی سپس در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره‌ امکان بازدید از آثار این هنرمند گفت: خوش‌بختانه گالری دائمی آثار او از حدود یک‌سال و نیم پیش در باغ نگارستان تهران آغاز به کار کرده؛ و این گالری شامل اغلب کارهای اوست که پیش از این آن‌ها را وقف دانشگاه تهران کرده بود.
وی هم‌چنین با اشاره به شهرت منیر فرمانفرماییان در سال‌های بعد از هشتاد سالگی گفت: می‌توان گفت او تنها حدود 16 سال به عنوان یک آرتیست شناخته شده بود و نمایشگاه برگزار می‌کرد. البته او خیلی کارهای فراوان و متنوعی انجام داده بود اما هنر آینه‌کاری‌هایش به دلیل ایرانی بودن، موفق‌تر از سایر کارهایش جلوه کرد.
کیارستمی افزود: در حقیقت باید اشاره کرد که او همواره در حال تولید آثار هنری بوده و از نوشتن یادداشت‌های بصری روزانه گرفته تا ساخت آثاری برای هدیه دادن به افراد مختلف. نکته این‌جاست که شهرتی که بعد از 80 سالگی به سراغ او آمده بود تاثیر چندانی در زندگی‌اش نگذاشته بود. شاید مهم‌ترین تاثیر این اتفاق، تصمیم او برای بازگشت به ایران و ادامه‌ همکاری با آینه‌کارها و گروهی بود که در کنار آن‌ها می‌توانست آثار درخشانی خلق کند. این در حالی است که او در تمام این سال‌ها کار کرده بود بدون این که دیده شود.
وی در ادامه‌ جلسه در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ انتخاب تمرکز فیلم بر زندگی هنری منیر فرمانفرماییان گفت: به‌هرحال فیلم ساختن درباره‌ هنرمندی که فضای خاص و محدودی را در اختیار سازنده‌ فیلم قرار می‌دهد کار آسانی نیست. او در همین فیلم می‌توانست هنرمندی باشد که به دلیل اتفاق‌های درگیر با زندگی شخصی‌‌اش، خود را یک آدم سیاسی معرفی کند اما اصلاً علاقه‌ای به انجام این کار نداشت. به عنوان مثال بخش‌هایی که از حضور ایشان در باغ قدیمی و اشاره به همسرش در این فیلم وجود دارد، تنها به اصرار من انجام شد و خودش تمایلی به صحبت در این‌باره نداشت. چنان که تصور می‌کرد فکر کردن به چیزهایی که از دست داده بیهوده است؛ و طبعاً نسبت به این موضوع دافعه داشت.
کیارستمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نگرانی منیر فرمانفرماییان نسبت به شکسته شدن حریم زندگی خصوصی‌اش گفت: ازدواج نخست منیر فرمانفرماییان مهم‌تر از بعدی بوده و تاثیر بیش‌تری بر زندگی او داشته اما خود او به همسر بعدی‌اش که نام خانوادگی‌اش را نیز از او گرفته علاقه‌ بیش‌تری داشت و در فیلم طبعاً بیش‌تر علاقه داشت درباره‌ او حرف بزند.
وی افزود: به‌هرحال پرداختن به تمام جزییات یک زندگی خصوصی و هنریِ نود ساله امکان‌پذیر نیست و تنها کاری که می‌توان انجام داد پیروی کردن از موضوع‌هایی است که سوژه‌ خود فیلم، آن‌ها را مطرح می‌کند.
کیارستمی سپس درباره‌ وجه سفارشی فیلم خود گفت: البته به نظر می‌رسد کلمه‌ "سفارش" از یک بار منفی برخوردار است اما نکته این‌جاست که هر سوژه‌ای که پیشنهاد می‌شود می‌تواند یک سفارش باشد.
وی افزود: من به دلیل آزادی و راحتیِ کار کردن در ساخت فیلم‌های سفارشی، همواره از پیشنهاد تولید این‌گونه فیلم‌ها استقبال کرده‌ و می‌کنم. در چنین شرایطی فیلم‌ساز تعریف خاص خود را از موضوع و هم‌چنین مخاطب فیلم ارائه می‌دهد. خصوصاً در شکل تولیدی خاصی که در کشور ما وجود دارد و تهیه‌کننده تعریف مشخصی برای هزینه‌های تولید فیلم ندارد.
کیارستمی افزود: این نوع فیلم‌ها که اغلب درباره‌ یک منظور مشخص و برای یک مخاطب خاص ساخته می‌شوند دست من به‌عنوان مستندساز را بازتر می‌گذارد تا راحت‌تر و بهتر بتوانم کار خود را ارائه دهم.
وی هم‌چنین درباره‌ انجام گفت‌وگوهای این فیلم به زبان انگلیسی گفت: همان‌طور که گفتم این فیلم برای نمایش در حاشیه‌ گالری خانم فرمانفرماییان در موزه‌ گوگنهایم ساخته شد و طبعاً برای مخاطبان آن، برقراری ارتباط به زبان انگلیسی راحت‌تر بود.
کیارستمی سپس در پاسخ به پرسش یکی از تماشاگران حاضر در سالن گفت: برای تعدادی از هنرمندان ایرانی که در این فیلم حضور دارند صحبت‌ کردن به زبان انگلیسی راحت‌تر بود و به همین دلیل از همه‌ آن‌ها که به نوعی در زندگی هنری منیر فرمانفرماییان تاثیر گذاشته بودند خواستیم تا به زبان انگلیسی درباره‌ی او صحبت کنند.
بهمن کیارستمی در بخش دیگری از این نشست پرسش و پاسخ درباره‌ غیبت کولاژهای منیر فرمانفرییان در فیلم خود گفت: این کولاژها به عنوان کار هنری تولید نشده‌اند و بیش‌تر شبیه تولیداتی هستند که ایشان از آن‌ها به عنوان یادداشت‌های روزانه‌ خود استفاده می‌کرده است.
وی افزود: او چنان که یکی از گفت‌وگوشونده‌ها نیز می‌گوید، از وقتی هنرمند شد که از مسئولیت مراقبت از خانواده رها شد. در حقیقت، خانم فرمانفرماییان تا قبل از آن یک مادر تمام‌وقت بود که فرصت چندانی برای خلق آثار هنری نداشت.
کیارستمی افزود: او از سال‌ها قبل آماده‌ پذیرش مرگ و رفتن بود. به همین دلیل همواره در حال چیدن مقدماتی بود که می‌دانست در غیاب خود به نمایش گذاشته خواهد شد. کمک به راه‌اندازی "بنیاد منیر" با همکاری کسانی که به آن‌ها اعتماد داشت نیز در همین راستا قرار می‌گیرد.
وی سپس درباره‌ حساسیت‌های منیر فرمانفرماییان نسبت به تولید این مستند گفت: او هم مثل کسانی که از دیدن و شنیدن تصویر و صدای خود آزرده‌خاطر می‌شوند، از تماشای این فیلم ابا داشت و هیچ‌وقت به صورت کامل به تماشای این فیلم ننشست. به همین دلیل نمی‌توانم بگویم که فیلم "منیر" مورد تایید خود او بود. در نهایت می‌توان گفت از آن‌جا که خانم فرمانفرماییان تایید نهاییِ فیلم را منوط به نظر دوستان و نزدیکان خود می‌دانست، نظر آن‌ها را پذیرفت و با فیلمی که درباره‌ی خود او ساخته شده بود کنار آمد.
بهمن کیارستمی در بخش پایانی این جلسه در پاسخ به پرسشی درباره‌ تاثیر خود از کارهای زنده‌یاد عباس کیارستمی گفت: به‌هرحال هرکس توانایی الگوپذیری از تنها یک بخش از فرد مورد نظر خود را دارد و من در مورد خودم می‌توانم بگویم بسیار تحت تاثیر مستندهای پدرم بوده و هستم.
وی سپس تازه‌ترین ساخته‌ خود مستند "اکسدوس" را ادای دین به فیلم "مشق شب" دانست و افزود: احتمالاً خیلی از کسانی که در این‌جا حضور دارند نیز از ایشان تاثیر گرفته‌اند؛ چه رسد به من که در فضای ذهنی نزدیک به پدرم بزرگ شده‌ و همه‌چیز را از ایشان آموخته‌ام.
کیارستمی هم‌چنین گفت: من بیش‌تر تحت‌تاثیر مستندهای پدرم و فیلم‌هایی که در دهه‌ شصت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخت هستم. فیلم‌های شاخصی که به نظرم جایشان در سینمای امروز ایران خالی است و دلم می‌خواهد به آن‌ها بپردازم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ریسکی به قیمت جان اهالی فوتبال!

درخواست عجیب باشگاه بارسلونا از بازیکنانش

دوست برانکو، مربی آینده بیرانوند

عادل از کرونا می‌ترسید و فوتبال بازی نمی‌کرد!

یحیی بیشتر از ترابی، نگران جدایی شجاع است!

سالگرد یک اتفاق تاریخی در لیگ قهرمانان

15 خرداد ماه؛ شروع یک نهضت از ورامین تا پاریس + تصاویر

3 توصیه ساده برای مراقبت از چشم‌ها

میانگین سن مادران ایرانی در زمان ولادت فرزند 29 سال است

17 توصیه به خانواده‌ها برای کاهش اضطراب امتحانی فرزندان

رتبه نخست ایران در تولید علم بین کشورهای اسلامی

آزمایش داروی آنتی بادی برای درمان کرونا آغاز شد

اعلام تاریخ شروع مجدد لیگ قهرمانان آسیا

اعلام آمادگی داوران برای حضور در مسابقات لیگ

اخبار کوتاه ورزشی

این ستاره بهتر از آن است که برای آرسنال بازی کند!

مسی پولدارتر است یا رونالدو؟

سرخیو راموس و شب تاریخی رئال‌مادرید

سروصدای مجازی به لیگ برتر هم رسید

رسمی؛ تکلیف مارادونا با خیمناسیا روشن شد

شبی که فوتبال قوانین فیزیک را مختل کرد!

غیبت عجیب سرخیو راموس در جلسه با وزیر اسپانیا

برنامه بارسلونا برای یک مدافع جوان

آذری پشتِ دادکان درآمد

دومین گزارش مدیرعامل استقلال

امید نورافکن در قرنطینه!

خرید غافلگیرکننده رئال‌مادرید

تیم‌ لژیونر استقلالی از حضور در لیگ قهرمانان اروپا محروم شد!

متن کامل نامه مهم فیفا به فدراسیون فوتبال ایران

نمی‌خواستم خیانت کنم!

روز دوچرخه مبارک آقای جهانبخش!

پاریسن‌ژرمن به دنبال گران‌ترین انتقال تابستانی

تکلیف انتقال ستاره سپاهان به تیم لالیگایی مشخص شد

عبور از وزیر ورزش برای نجات فوتبال ایران

پست مشترک بازیکنان تیم ملی برای آقای سرمربی

سپاهان امتیازهای مهمی از دست داد

گزینه جدید آث‌میلان

خاطرات خوبی از قهرمانی دارم

روش بامزه کراوچ برای ترساندن سارقان

چرا لیگ برتر با تماشاگران اندک برگزار نشود؟

از چند تیم خارجی پیشنهاد دارم

مدیرعامل جدید گل‌ریحان معرفی شد

آخرین وضعیت تدوین اساسنامه فوتبال

رونمایی از نامه فیفا و تعلیق فدراسیون فوتبال

قرارداد ویلموتس بسیار بدتر از قرارداد کی‌روش!

واکنش اسدی به قرارداد کی‌روش و ویلموتس

رونمایی و تشریح کامل قرارداد عجیب ویلموتس

کشور ما تحقیر شد؛ از مردم عذرخواهی کنید!

جنجال بزرگ در دورتموند!

فدراسیون 4 بار به فیفا جواب نداد!