آریا بانو

آخرين مطالب

فواید و قواعد پیاده روی سالمندان مقالات

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
عدم تحرک و فعالیت کافی، مشکل عمده‌ایست که نسل کنونی سالمندان با آن مواجه‌اند. پیاده روی ورزش ساده و سبکی است که برای سالمندان مناسب بوده و موجب سلامت روح و جسم آنان می‌شود. با بیتوته همراه باشید تا با اثرات پیاده روی بر جسم و روح سالمند و همچنین اصولی که سالمندان باید در هنگام پیاده روی رعایت کنند آشنا شوید.
پیاده روی موجب حفظ استقلال سالمند می‌شود
تحرک فیزیکی در روز به افراد در حفظ استقلال شأن کمک می‌کند. این حداقل میزان تحرک جسمی می‌تواند مشوقی برای افراد مسن بی تحرک برای شروع سبک زندگی پرتحرک باشد که فواید متعددی برای سلامت شأن خواهد داشت.
یافته‌های محققان نشان می‌دهد یک ساعت تحرک فیزیکی متوسط تا شدید در هفته این امکان را به افراد مسن می‌دهد که توانایی شأن در انجام مهارت‌های روزانه نظیر لباس پوشیدن یا عبور از خیابان را حفظ کنند. ورزش کاهش ریسک ناتوانی حرکتی تا 85 درصد و کاهش ریسک ناتوانی در انجام فعالیت‌های روزانه تا حدود 45 درصد می‌شود.
بالا بردن روحیه سالمند
افسردگی، بسیاری از افراد میانسال را آزار می‌دهد. زمانی که این افراد، بخشی از فعالیت و تحرک خود را از دست می‌دهند، ممکن است دچار افسردگی شوند. پیاده‌روی و میزان شادی، ارتباط مستقیمی باهم دارند.
ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی که برای سیستم قلبی و ‌عروقی مفید هستند، به بدن کمک می‌کنند تا هورمون آندورفین (آندورفین، هورمونی است که باعث می‌شود شما شاد شوید و ثبات ذهنی‌تان افزایش پیدا کند) را ترشح کند.
همچنین پیاده روی روزانه موجب تقویت هوشیاری سالمندان شده و بدین ترتیب، عزت نفس و اعتماد بعه نفس آن‌ها افزایش می‌یابد.
بهبود وضعیت خواب
پیاده روی با بهبود گردش خون و اثرات مثبت بر سلامت جسم و روح سالمند باعث بهبود خواب او می‌شود. مطالعات حاکی از آن است که اختلالات خواب در افراد بین 50 تا 73 سال که یک ساعت پیاده‌روی می‌کنند، به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.
تاثیر پیاده روی بر سلامت جسمی سالمندان
تاثیر پیاده روی بر عملکرد ذهن و جسم سالمند
- بهبود گردش خون: فشار خون و غلظت خون از شایع‌ترین بیماری‌های دوران سالمندی است. این مساله می‌تواند منجر به بیماری قلبی، دیگر بیماری‌های شده و خطر حیاتی برای سالمند داشته باشد. محققان دانشگاه تِنِسی دریافته‌اند که پیاده‌روی، گردش خون را بهبود می‌دهد و مزایایی مانند کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به همراه دارد.
- متوقف کردن کاهش توده استخوانی و تقویت عضلات سالمند: کمبود توده استخوانی ممکن است باعث شکستن سریع‌ و آسان‌ استخوان‌ها شود. افراد مسنی که در خطر پوکی استخوان هستند، برای حفظ توده‌های استخوانی‌ در سنین پیری، باید ورزش کنند.
کاهش توده عضلانی، یک امر طبیعی در دوران سالمندی است اما با ورزش کردن به طور مرتب، کاهش توده عضلانی، ثابت و یا متوقف می‌شود. به علاوه پیاده‌روی باعث تقویت پاها و ناحیه شکمی می‌شود.
- افزایش تعادل جسمانی: لیز‌خوردن و زمین‌خوردگی، در میان افراد سالخورده شایع است. این امر غالبا در نتیجه فقدان استحکام استخوان لگن و کاهش تعادل بدن، ایجاد می‌شود. پیاده‌روی، استخوان لگن، شکم و بسیاری از عضلات را درگیر می‌کند که با هم فعالیت کرده و به حفظ تعادل بدنی فرد کمک می‌کنند.
• افراد سالمندی که خواهان زندگی شاد، سالم‌ و طولانی‌تری هستند، باید در نظر داشته باشند که پیاده‌روی، خطر مرگ را کاهش می‌دهد.
اصولی که سالمندان باید هنگام پیاده روی رعایت کنند
سالمند محترم، هنگام پیاده به این نکات توجه داشته باشید
– کفش های راحت، کاملاً اندازه و بنددار بپوشید ، که پا را در خود نگهدارد و مانع تاثیر ضربه به پا شود. همچنین جوراب های ضخیم نخی که عرق پا را جذب وپاها را حفظ کند بپوشید.
لباس های راحت، سبک و متناسب با دمای هوا بپوشید. در تابستان لباس های با رنگ روشن بپوشید. و در زمستان به جای یک لباس ضخیم، چند لباس نازکتر بپوشیدتا بتوانید به تدریج با گرم شدن بدن در حین پیاده روی، لباس های خود را کم کنید.
– پیاده روی را با سرعت کم شروع کنید.
– دریک وضعیت متعادل و راحت راه بروید. سر را بالا نگهدارید، به جلو نگاه کنید نه به زمین. در هر قدم بازوها را آزادانه در کنار بدن حرکت دهید. بدن را کمی به جلو متمایل کنید. گام برداشتن را از مفصل ران و با گام بلند انجام دهید. روی پاشنه فرود آمده و با یک حرکت نرم به جلو بروید. از برداشتن گام های خیلی بلند خودداری کنید.
– راه رفتن را درصورت امکان بدون توقف انجام دهید. ایستادن مکرر و شروع مجدد پیاده روی مانــع تاثیرات مثبت آن می شود.
– در حین راه رفتن نفس های عمیق بکشید. با یک نفس عمیق از طریق بینی و با دهان بسته ریه ها را از هوا پرکنید و سپس هوا را از دهان خارج کنید.
– سعی کنید زمان خاصی از هر روز را برای پیاده روی در نظر بگیرید که خسته و یا گرسنه نباشید و در صورت امکان با دوستانتان پیاده روی کنید.
– اگردر سربالایی یا سراشیبی قدم می زنید، بــدن را به سمت جلــو متمایل کنید و برای حفظ تعادل ، قدم های کوتاه تری بردارید.
– مدت زمان پیاده روی و مسافتی که طی کرده اید را هر روز در تقویم خود یاد داشت کنید. هفته ای یک بار مدت زمان پیاده روی را افزایش دهید.
– در اواخر پیاده روی به تدریج قدم های خود را آهسته تر کنید. می توانید حرکات انعطاف پذیری را نیز انجام دهید و با این کار کم کم بدن خود را سرد کنید.
- اگر در حین پیاده روی دچار درد قفسه سینه، تنگی نفس و یا پا درد شدید فوراً استراحت کنید و با پزشک مشورت نمایید.
- زمانی که خسته یا گرسنه هستید ورزش نکنید.
گردآوری: بخش زناشویی بیتوته



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

نیوزلندی‌ها برق بی‌سیم اختراع کردند

تشخیص آسیب قلبی در بیشتر بیماران بهبودیافته از کووید 19

چرا برخی از باکتری‌ها، ما را مسموم می‌کنند؟

مسعود اوزیل به شالکه بازگشت

خطر بزرگی که پرسپولیس را تهدید می‌کند

فردوسی‌پور: برای خودم نیامدم، به خدا حالم خوب است

وقتی آمار صدا و سیما هم ادعای میثاقی را تایید نمی کند!

بعد از 29 سال دوباره کاپ قهرمانی آسیا را دستم گرفتم

انتخاب خانواده سانچو در صورت جدایی از دورتموند

معرفی وزنه‌برداران برای حضور در انتخابات کمیسیون ورزشکاران جهانی

من هم جای «یحیی» بودم ناراحت می‌شدم

گل های دیاباته برای استقلال گران تمام می شود

منع داور استقلال- سپاهان از قضاوت در هفته آینده

تجدیدنظر لیگ روسیه در انتخاب آقای گل

احتمالات و مخاطرات انتقال جهانبخش به آژاکس

بدهی‌های دلاری، دغدغه مهم هیات مدیره استقلال

13 انتصاب در فدراسیون همگانی در یک هفته!

جزئیاتی از مهمانی جنجالی ستاره قرمزها

شیری: جام حذفی را به هیچ تیمی تعارف نمی‌کنیم

کتاب صوتی «واحد شماره دو!» منتشر شد

قرآن در اندونزی جز کتاب‌های محبوب دوران قرنطینه

دو خط کتاب/ خوگرفتن با مکان‌هاى بیگانه کیفیت غریبى دارد

آشنایی کارشناسان محیط زیست قزوین با فرایند تولید و منابع ایجاد آلایندگی در صنایع

دی کاپریو با اپل قرارداد تولید محصولات تلویزیونی بست

وونگ کاروای سریال می‌سازد

خاطره جالب علی کریمی از جواد کاظمیان

منیژه حکمت: نگذارید سینما دست نامحرمان بیفتد

حامد بهداد یا محمدرضا گلزار، انتخاب کدام است؟

بده بستان های اهل سیاست در سریال «آقازاده»

پخش بین المللی «بوتاکس» آغاز شد

آخرین وضعیت سریال محرمی کارگردان «ستایش»

افسانه بایگان: به کرونا بگیم «کروناز»!

وقتی مجری سرشناس یک چهره اینستاگرامی پرحاشیه می‌شود

بهاره افشاری و حیوان خانگی خوش لباس و زیبایش

طرز تهیه دسر پلمبیر به روش های متفاوت

تاکید WHO بر سه اقدام موثر در مهار کروناویروس

موسیقی متن فیلم «احتمال باران اسیدی»

درآمد عجیب و غریب کودک کار در مناطق شمالی تهران

پنج سال زندگی مخفیانه در جنگل

بازی با مرگ مرد جوان با پرش از ارتفاع 30 متری!

نماهنگ عید غدیر با نوای مجید بنی فاطمه

طنز/ مزخرفی به نام اسپرسو

ذهنتان را به چالش بکشید

لحظه فرار زندانیان از زندان برزیل

پسر گم شده از شکم کروکدیل پیدا شد!

سؤالات عجیبی که در مصاحبه مخوف دانشگاه کمبریج پرسیده می‌شود!

سرقت خودرو به همراه بچه ای در داخل آن

سرود (علی أمیری و نعم الأمیر) در آستانه عید ولایت

از ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی تا راه‌اندازی موزه و تالار

تاثیر اهدای خون بر سلامت بدن