آریا بانو

آخرين مطالب

ابتکار: مشارکت سازمانهای مردم نهاد در دولت تدبیر و امید افزایش یافت اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - مشهد- معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری گفت: با نگاهی که رئیس جمهوری به جامعه مدنی، بسط آزادیهای مشروع و ایجاد فضا برای حضور نیروهای داوطلب دارد، مشارکت سازمانهای مردم نهاد در همه امور در طول فعالیت دولتهای یازدهم و دوازدهم افزایش یافته است.

معصومه ابتکار روز شنبه در چهارمین نشست تخصصی از سری نشستهای آموزشی تقویت رویکردهای مشارکتی تشکلهای اجتماعی زنان و خانواده استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و گلستان در مشهد افزود: این نگاه و توجه حجت الاسلام و المسلمین روحانی به سازمانهای مردم نهاد هم در سطح سیاستگذاری و هم در سطح برنامه ریزی است.
وی ادامه داد: در دولت دوازدهم به سازمانهای مردم نهاد برای دخالت در سیاستها و اصلاح آنها که عمدتا از طریق کارگروههای شورای برنامه ریزی در استانها اتفاق افتاد فرصت داده شد به طوری که آنها در این شوراها حق رای پیدا کردند.
معاون رئیس جمهوری گفت: همچنین در این دولت حضور سازمانهای مردم نهاد در برنامه ریزیهای کلان در قالب تدوین برنامه های منطقه ای و محلی نیز دیده شد به طوری که هم اینک سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در 31 استان با حضور تشکلها و بخشهای دولتی و بخشهای ذینفع نهایی شده است.
وی افزود: این سند به زودی در همه شوراهای برنامه ریزی استانها به تصویب می رسد و نقش تشکلها در تدوین و برنامه ریزی این سند خیلی پررنگ بوده که امید است در اجرا نیز پررنگ باشد.
ابتکار ادامه داد: مرحله بعد که سازمانهای مردم نهاد و نیروهای داوطلبانه می توانند در آن نقش داشته باشند جلب مشارکت و ایجاد بسیج اجتماعی است که نمونه بارز آن را در همین سیل اخیر دیدیم که چگونه نیروهای مردمی و سازمانهای مردم نهاد افتخارآفرینی کردند و رهبر معظم انقلاب نیز بر این مهم صحه گذاشتند.
وی گفت: در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، طرحهایی با محوریت سازمانهای مردم نهاد در دست اجراست که اجرای این طرحها با تمرکز بیشتر در مناطق سیل زده در دستور کار قرار گرفته است. بطور مثال طرح ارتقای تاب آوری اجتماعی به منظور بازسازی روانی و همکاری تسهیلگران سازمانهای مردم نهاد با رویکرد تخصصی در مناطق سیل زده در حال اجرا است.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری افزود: تاکنون مرحله نخست طرح ملی گفت و گوی خانواده در 31 استان با کمک انجمن جامعه شناسی ایران اجرا شده است که این طرح نیز در استانهای سیل زده با قوت بیشتر و با همکاری سازمانهای مردم نهاد اجرا می شود تا به تحکیم خانواده، کاهش آسیبها و به خصوص بهبود شرایط ارتباطی در بین خانواده کمک کند.
وی ادامه داد: طرح توان افزایی اقتصادی زنان که کمک به جوامع به ویژه زنان سرپرست خانوار است هم اینک با همکاری وزارت کار و جهاد دانشگاهی در حال اجراست و این طرح هم جزء هدفگذاریهای خاص معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در استانهای سیلزده است.
ابتکار گفت: تدوین یا تهیه یک طرح یا اقدام مشترک برای توان افزایی سازمانهای مردم نهاد و کمک به نگاه تخصصی به آنها، از برنامه های دیگر این معاونت است و نشست امروز نیز در این راستا با حضور سازمانهای مردم نهاد چهار استان برگزار شده است.
وی بر برگزاری نشستهای آموزشی تقویت رویکردهای مشارکتی تشکلهای اجتماعی زنان و خانواده در شرایطی که کشور به شدت در معرض تهدیدها و تحریمهای اقتصادی قرار دارد تاکید و بیان کرد: در این شرایط لازم است سازمانهای مردم نهاد با انسجام بیشتر، نگاهی تخصصی تر و عملگرایانه تر عمل کنند و از تجربیات موفق سایر نقاط کشور بهره گیرند.
معاون رئیس جمهوری با بیان این که نهادهای مدنی در دیده بانی هم نقش موثری دارند افزود: دولت تلاش کرده است که نقش دیده بانی سازمانهای مردم نهاد را هم به رسمیت بشناسد تا سازمانهای مردم نهاد تخصصی که در میدان عمل هستند با ارائه پیشنهادها، انتقادها، ابتکارات و خلاقیتهای خود بتوانند مشکلات را حل کرد.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی دولت با همدلی و همکاری بخش غیردولتی، بخش خصوصی، بخش تعاون، بخش مدنی و سازمانهای مردم نهاد تلاش می کند که موثر واقع شود.
ابتکار با تاکید بر توان افزایی سازمانهای مردم نهاد اضافه کرد: مدیریت سازمانهای مردم نهاد متفاوت از مدیریت دولتی است لذا نگاه تخصصی در سازمانهای مردم نهاد و مدیریت نیروی داوطلب خیلی اهمیت دارد.
وی گفت: ساختارها و فرآیندهای سازمانهای مردم نهاد به دلیل این که گرفتار بوروکراسی اداری نیستند در عمل به موفقیت رسیده اند و اگر قرار باشد سازمانهای مردم نهاد نیز درگیر فرآیندهای پیچیده بوروکراسی اداری شوند یا ساختارهای پیچیده برای خود تعریف کنند بهره وری شان کاهش می یابد.
معاون رئیس جمهوری افزود: در تمام دنیا سازمانهای مردم نهاد به دلیل برخورداری از انگیزه های بالای معنوی و مدیریت نیروی داوطلب و این که سازمانهایی آموزش پذیر و آموزش دهنده هستند با بهره وری و اثربخشی بسیار بالا در جوامع موثر واقع می شوند.
وی اتخاذ نگاه تخصصی در هر موضوع، هم افزایی سازمانهای مردم نهاد با تشکلهای همکار و همسو در انتقال تجربیات، همکاری و هم افزایی بین خود سازمانهای مردم نهاد، شبکه سازی، ارتباط گرفتن سازنده و رقابت مفید را مورد تاکید قرار داد.
ابتکار گفت: نظارتهای داخلی در سازمانهای مردم نهاد بسیار حائز اهمیت است لذا آنها باید با استفاده از ساختارهای نظارتی داخلی خود سعی کنند مراقب باشند تا مورد استفاده افراد سودجو قرار نگیرند و بتوانند سلامت کار، توان افزایی و شفافیت خود را حفظ کنند.
ابتکار با اشاره به نتایج موفقی که در قالب طرح مثلث توسعه اقتصادی در روستای قلعه گنج کرمان به دست آمد افزود: این موفقیت از طریق یکی از سازمانهای مردم نهاد که تشکلی خیریه ای بود حاصل شد.
1922/7489

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/153032/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حجامت بیمه شد

چرا قانون فرزندآوری منجر به کاهش جمعیت شد؟

صادق قطب زاده، یک انقلابی که قصد کودتای نظامی داشت

ماجرای گران شدن شیرخشک؛ سازمان غذا و دارو پاسخ دهد / داروخانه‌ها حق گران کردن خودسرانه ندارند

نقاط حساس بدن متولدین هر ماه !

برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

48 میلیون ایرانی‌ تمایل به مهاجرت از ایران دارند!/ ویدئو

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

برای کاهش تاثیر استرس بر قلب چه کنیم؟

مواد غذایی مفید برای تسکین درد مزمن

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد؟

خاتمی: در دانشگاه افراطیون چپ را کوبیدم و ناراحتشان کردم، به رهبرى گفتم، ایشان هم افراطیون راست را محکوم کنند؛ نپذیرفتند

83 درصد کودکان کار از اتباع هستند

عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟

گروکشی از بیمار؛ زیرمیزی پزشکان روی میز تعزیرات

کاربرد عجیب پلک که نمی‌دانستید!

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مهاجرت ایرانی ها هم مانند افغانستانی ها توده ای می‌شود؟

چه کسانی کاندید جراحی برداشتن «لوزه» هستند؟

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

کمبود این ویتامین سبب خواب رفتن پا می‌شود!

سفر به تهران قدیم؛ کشتی با خرس در خیابان‌های تهران/ تصاویر

ژست جدید محمدرضا گلزار در کنار خودروی لوکس به عنوان یک مدل تبلیغاتی را ببینید!

تغییرات چهره محمود احمدی نژاد بعد از عمل زیبایی پلک در مراسم گرامیداشت بهبهانی

ابراهیم رئیسی در جلسه جدید دولت با تغییر ظاهری بزرگ و متفاوت؛ پای عمل جراحی در میان است؟

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

وقتی ژیلا صادقی مجری جنجالی تلویزیون اسلحه به دست شد| تیر خانم مجری به هدف خورد؟

سهامداران عدالت بخوانند |خبر جدید رئیس سازمان بورس درباره پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

سلفی منوچهر هادی با مهمانان مراسم سی و نهمین سالگرد پدر مرحومش /چقدر شبیه باباش بوده

هنگامه حمیدزاده بازیگر نقش فرزانه در سریال بزنگاه بعد از 16 سال

عکس هنری پناه استخری در چشم اندازی زیبا از کشور بلژیک که پدر بازیگرش منتشر کرد

طبیعت گردی حسین مهری سینای زمانه و پسرش بانمکش / پدر و پسر کپی برابر اصل اند

رونمایی عباس غزالی بازیگر وضعیت سفید از فرزندش / تیپ ست و بامزه پدر دختری

اولین واکنش رضا رشیدپور به اعلام خبر درگذشت خود و انتقادات و واکنش‌های هوادارانش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

رونمایی از چهره جدید و باورنکردنی بهنوش بختیاری با رنگ موهای عجیب که سوژه مجازی شد!

نگاهی به دکوراسیون شیک و با کلاس خانه علی سخنگو پارسای سریال دلدادگان در روز تولدش / چیدمان زیبا چقدر خوش سلیقه

سینی غذای خوشمزه ؛ رنگارنگ و دو نفره آیسان آقاخانی برای همسرش رضا گلزار / نوش جان باشه

کارمندان بخوانند | خبر خوش و مهم رئیس سازمان بودجه درباره حقوق 1403 کارمندان