آریا بانو

آخرين مطالب

محققانی که موش آزمایشگاهی خودشان شدند! گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
محققانی که موش آزمایشگاهی خودشان شدند! 10
٤٦
٠
نمناک / دانشمند، پزشک و یا محقق بودن یعنی تشنه‌ی دانش بودن، وقف دانش بودن؛ به هر قیمت ممکن. ده محققی که در ادامه معرفی خواهیم کرد معنای تازه‌ای به لغت چالش بخشیده و حدسیات را روی خود به بوته‌ی آزمایش نهاده‌اند؛ آزمایش‌هایی که گاهی با نتایجی ویرانگر همراه بوده است. با ما همراه باشید.
جوناس سالک (1914 الی 1995)
شخصیتی که تمام دنیا او را به خاطر موفقیتش در کشف واکسن فلج اطفال در سال 1952 میشناسند، همان واکسنی که در سال 1955 برای استفاده‌ی عموم عرضه شد، به معنای واقعی یک محقق بشردوست بود که تمامی تلاشش را برای بهبود زندگی انسان‌ها به کار گماشت. پس از موفقیت تزریق این واکسن به میمون‌ها در ابتدا خود، همسر و حتی فرزندانش را به بوته‌ی آزمایش گذاشت. وقتی که از او در مورد واگذاری امتیاز این واکسن سوال شد حتی از فکر این که کسی بخواهد از این درمان بسیار بسیار لازم ثروتی به هم بزند متحیر شده بود.
ایلیا مچینکوف (1845 الی 1916)
این روانشناس از مالیخولیا رنج میبرد و زندگی غم‌انگیزی داشت؛ پس از مرگ همسر اولش با مصرف مقدار زیادی افیون قصد جان خود را کرده بود. پس از ازدواج مجدد همسرش بیمار شد و نجات پیدا کرد، اما ایلیا تاب دیدن دوران نقاهت وی را نداشت و دوباره قصد جان خود را کرد. به خاطر اینکه چهره‌ی عمومی خود را خدشه دار نکند این بار این کار را از طریق یک آزمایش پزشکی انجام داد. وی عامل تب راجعه را به خود تزریق کرده تا بتواند علاوه بر مردن سرعت انتقال این بیماری را نیز یادداشت کند. پس از شکستی دوباره در خودکشی و ریکاوری از خیر خودکشی گذشت و تمرکز خود را بر روی ایمنی بدن گذاشت. این تمرکز در نهایت منجر به کشف بیگانه‌خوار‌ها یعنی سلول‌هایی شد که باکتری‌ها را مصرف میکنند و توانست جایزه‌ی نوبل پزشکی در سال 1908 را برای او به ارمغان بیاورد.
کارل ویلهلم شیل (1742 الی 1786)
این شیمیدان آلمانی که معروف به استفاده‌ی مداوم از موادی شیمیایی تحت آزمایشاتش بود در سن 43 سالگی با علائمی که نشانه‌های غیر قابل چشم‌پوشی از مسمومیت جیوه‌ای بودند جان خود را از دست میدهد. بی پروایی او در آزمایشاتش چیزیست که به فنای زودهنگام او منجر شد.
آلبرت هافمن (1906 الی 2008)
این شیمیدان سوییسی اولین کسی بود که در سال 1943 موفق شد ترکیب ال‌اس‌دی را به دست آورد. پس از تزریق اتفاقی این ترکیب از طریق نوک انگشتانش وی به عمد مقداری از آن را به صورت خوراکی استفاده میکند و همین موضوع تغییری عمده در تحقیقاتش به وجود می‌آورد. از آن پس به طور ممتد روی مواد توهم‌زا از جمله ترکیب سیلوسیبین که عامل توهم‌زایی قارچ‌های توهم‌زاست کار میکرد. وی از طرفداران استفاده از ال‌اس‌دی در روانکاوی بود.
کوین وارویک (تولد: 1954)
این متخصص هوش مصنوعی و دانشمند بریتانیایی با نصب دو الکترود در سیستم عصبی خود دنیا را متعجب کرد. وی متوجه میشود که یک دست رباتیک از فاصله‌ی دور به تصویر ذهنی او از تکان دادن دست واکنش نشان میدهد. این موفقیت او بحث‌های سنگینی را در مجامع علمی در پی داشته است که از جمله‌ی آن میتوان به بحث‌های رشته‌ی تکنوفلسفه‌ی ترنس‌هیومنیزم اشاره کرد که در آن بر سر مسائل اخلاقی حول بهتر کردن عملکرد بدن انسان با استفاده از اضافات الکترونیکی میپردازند.
ورنر فورس‌من (1904 الی 1979)
این پزشک آلمانی جایزه‌ی نوبل پزشکی در سال 1956 را به خاطر تحقیقاتش در زمینه‌ی کاتتریزاسیون قلب به خانه برده است. وی لوله‌ای را درون رگ‌های خود فرو میکند و آنقدر پیش میرود که به دهلیز راست قلب خود برسد. سپس از جا برمیخیزد تا برای اثبات موفقیتش از قلب خود عکس‌برداری اشعه ایکس کند.
ویلیام جی هرینگتون (1857 الی 1885)
هرینگتون متخصص اختلالات خود‌ایمنی بود، به‌خصوص اختلالاتی که منشا خونی داشتند. وی برای تشخیص اینکه بیماری‌های تحت بررسی‌اش از طریق خون منتقل میشوند یا حامل دیگری نیز دارند خون بیمارانش را به خود تزریق میکرد.
دنیل آلسیدس کریون (1857 الی 1885)
دنیل که به عنوان یک دانشجوی پزشکی در پرو یک اپیدمی به نام تب اورویا را بررسی میکرد و با شجاعت بسیار یا با حماقت بسیار از دوستش میخواهد تا خون یک بیمار 14 ساله را بگیرد و به او تزریق کند و با اینکه توانست علت بیماری را تشخیص دهد در نتیجه‌ی این شجاعت یا حماقت جان میسپارد. تب اورویا از آن پس با نام تب کریون شناخته میشود و دولت پرو روز 5 اکتبر را، روز مرگ کریون را به عنوان روز پزشکی پرو گرامی میدارد.
سانتوریو سانتوریو (1561الی 1636)
این پزشک ایتالیایی پیشگام درک متابولیسم بدن است. وی تغییرات وزن بدن خود را در فاز‌های مختلف متابولیکی روز اندازه گیری میکرد، فاز‌هایی مانند زمان خوردن یا زمان خوابیدن. او به خاطر اندازه‌گیری‌های دقیقش از میزان مدفوع و ادرار خود و مقایسه‌ی آن با رژیم غذایی دریافتی‌اش شهرت دارد. وقتی که متوجه میشود میزان ضایعاتش کمتر از مقادیر انتظاریست عرق بدن را نیز به عنوان یکی از انواع ضایعات محاسبه میکند.
جوزف گلدبرگر (1874 الی 1929)
این پزشک مجارستانی ساکن نیویورک ایالات متحده متخصص بیماری‌هایی بود که بیشتر از همه فقرا را تحت تاثیر قرار میداد. مشهورترین کشفش این بود که پلاگرا (خشکی و ترکیدگی پوست) بر اثر رژیم غذایی نامناسب به وجود می‌آید و واگیردار نیست. وی خون اشخاصی که مبتلا به این بیماری بودند را به خود و همسرش تزریق کرد و در نهایت موفق شد به جامعه‌ی پزشکی آن زمان ثابت کند که پلاگرا واگیردار نیست. با اینکه وی در زمان حیاتش موفق به کشف ماده‌ای که کمبود یا نبودش باعث پلاگرا میشود نشد پس از مرگش دانشمندان تحقیقاتش را ادامه دادند و در نهایت مشخص شد که نیاسین یا اسید نیکوتینیک همان چیزیست که پلاگرا را ریشه کن خواهد کرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/139961/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرگ دردناک مرد تبریزی زیر چرخ های قطار مسافربری

آتش سوزی گسترده در هند؛ شش نفر کشته شدند

اقدام شیطانی مرد شیاد به زنان در نقش شرکت در مراسم ترحیم

شاخ به شاخ عجیب دو ماشین در آزادراه!

نتیجه حواس پرتی پشت فرمون؛ کنترلش و از دست داد!

کتک‌کاری یک مسافر با راننده اتوبوس در آمریکا

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

سالگرد زادروز یوهان کرویف؛ منتخب حرکات دوران بازی نابغه هلندی

ستاره چلسی فصل را از دست داد، آرژانتین نگران کوپا!‏

ژاوی اشک خوان لاپورتا را در آورد

به حذف رئال از لیگ قهرمانان باور دارم

شاگردان محرم آماده برای جدال با پیکان

عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم

غیرمنتظره؛ چه بلایی بر سر صلاح آمده!

غیبت ادامه‌دار عراقی‌ها در اردوی مس رفسنجان

زمان بازگشت بهترین گلر دنیا مشخص شد

پیکان رکورد کاهش سن فوتبال ایران را جابجا کرد!

شوخی با سیدجواد هاشمی در فضای مجازی!

رونمایی از فصل جدید «آقای قاضی» با بازی بهزاد خلج

توضیحات جالب سیدجواد هاشمی درباره مد در ایران

آهنگ زیبای «شهر بارونی» از سیامک عباسی

تصادف زنجیره‌ای عجیب در ارومیه

سردار رادان: موضوع حجاب اصلا موضوع امنیتی نیست

آخرین وضعیت سیل در سیستان‌وبلوچستان؛ راه‌ ارتباطی 70 روستا همچنان مسدود است

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

قلعه جزیره مونت سن میشل در فرانسه

گناهان زبان؛ بداخلاقی

دره ای زیبا در ایسلند

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون

الویه مهمانی ها رو اینطوری تزئین کنید

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

زادگاه مسعود ده نمکی کجاست؟

2 خبر خوش فوتبالی رئیس صداوسیما

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

بارندگی شدید در شهر شنژن چین

طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید

نجات دراماتیک راننده خودرو از میان شعله‌های آتش در آمریکا

کیک برش خورده و شیک برای جشن ها

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد