دلیل خروج خودروسازان چینی از ایران
اقتصادي
بزرگنمايي:
آریا بانو - وضعیت تولید خودرو طوری شده است که هیچ بعید نیست خودروسازان چینی از ایران بروند
با تحریم هایی که صورت گرفته است مشکلات زیادی در جامعه به وجود آمده است گرانی
کالاها و خودروها طوری شده است که بیشتر افراد توان خرید آن ها را ندارند احیرا آماری
که از وضع تولید خودروهای سواری منتشر شده است نشان می دهد که شرکت های
چینی که در خودرو سازی ایران حضور دارند و در بخش خصوصی فعالیت می کنند اما
با این وضعیت تولید بعید نیست که از ایران خارج شوند به طور مثال جری در ایران محصولات
مدیران خودرو را عرضه می کند که امسال حتی یک دستگاه نیز تولید نکرده است
در ادامه جزئیاتی از خروج خودروسازان چینی از ایران را در پرشین وی بخوانید.
خروج خودروسازان چینی از ایران
آخرین آماری که از وضع تولید خودروهای سواری منتشر شده، به وضوح گویای عقبگرد شرکتهای
چینی در صنعت خودرو کشوراست و با ادامه این روند، هیچ بعید نیست طی ماههای آینده شاهد خروج چشم بادامیها از ایران باشیم.
در حال حاضر چند شرکت چینی در خودروسازی ایران حضور دارند که بیشتر آنها در بخش خصوصی
فعالیت میکنند و برخی نیز میهمان ایران خودرو و سایپا بهعنوان شرکتهای وابسته به دولت،
هستند. از جمله شاخصترین چینیهای حاضر در صنعت خودرو ایران میتوان به «چری»،
«جک»، «لیفان»، «FAW»، «BYD»، «جیلی»، «ام جی»، «برلیانس» و «چانگان» اشاره کرد
که تیراژ همه آنها در آخرین آمار اعلامی (آمار مربوط به دیماه 97) کاهشی و حتی در برخی
موارد صفر بوده است.بهعنوان مثال، چری که در ایران تحت عنوان «مدیران خودرو» محصولاتش
را عرضه میکند، طی دیماه امسال حتی یک دستگاه محصول نیز تولید نکرده است.
همچنین جیلی نیز که «بم خودرو» میزبان محصولاتش در ایران است، هیچ تولیدی در
دیماه نداشته و لیفان نیز همین شرایط را دارد. شرکتهایی مانند «BYD» و جک نیز
روندی نزولی در تولید داشتهاند و طبق شنیدهها، برلیانس و ام جی نیز ظاهرا چندان تمایلی به ماندن در ایران ندارند.
سه عامل افت خودروسازان چینی
عقبگرد چینیها ریشه در عوامل مختلفی دارد که البته سرنخ بیشتر آنها به تحریم
خودروسازی ایران مربوط میشود. در این بین، سه عامل اصلی تضعیف فعالیت
خودروسازان چینی در کشور عبارتند از «قطع یا کند شدن روند تامین قطعات از خارج»،
«ضعف داخلیسازی خودروهای چینی» و «تغییر رویکرد خودروسازان چینی در بازار ایران».
به جز موضوع «ضعف داخلیسازی»، دو مورد دیگر کاملا با تحریمهای آمریکا و متحدانش علیه
خودروسازی ایران در ارتباط است و طبعا تا گشایشی سیاسی رخ ندهد، نمیتوان امید چندانی به حل آنها داشت.
با اعمال تحریمهای آمریکا علیه خودروسازی کشور، قابلپیشبینی بود که روند تامین قطعات
از خارج، مختل شود و برخی خودروسازان خارجی، ایران را ترک کنند، با این حال گمان میرفت
چینیها مانند دور قبلی تحریم (سالهای 91 و 92) به فعالیت خود ادامه داده و حتی حضورشان را پر رنگ تر نیز کنند.
خداحافظی خودروسازان چینی از ایران
-
يکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴:۲۲
-
۲۹۲ بازديد
-
پرشین وی - اخبار
-
آریا بانو
لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/127411/