آریا بانو

آخرين مطالب

14 اجرای صحنه‌ای و نمایش سه فیلم مستند در پنجمین روز جشنواره موسیقی فجر فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - ارکستر مجلسی ایران، دانشگاه هنر، روشنا، هنرستان موسیقی دختران، ماتاک، حاوا، ماکان باند و... در قالب سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه می‌روند.


سرویس موسیقی هنرآنلاین: یکشنبه 28 بهمن در پنجمین روز سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، هفت سالن تهران شاهد برگزاری 14 اجرا و خانه سینما هم شاهد به نمایش درآمدن سه فیلم مستند خواهد بود. در ادامه این گزارش مروری بر اجراهای روز چهارم این جشنواره داریم:
تالار وحدت
-ارکستر مجلسی ایران
مدیر ارکستر مجلسی ایران در آستانه برگزاری تازه‌ترین کنسرت این مجموعه در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر از اجرای یک رپرتوار کاملاً متفاوت در تالار وحدت تهران خبر داد.
منیژه صهبائی با اشاره به حضور در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، گفت: این ارکستر روز یکشنبه 28 بهمن‌ماه به رهبری منوچهر صهبائی در چارچوب برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر میزبان مخاطبان در تالار وحدت تهران خواهد بود و برنامه‌ریزی رهبر ارکستر برای رپرتوار این کنسرت حکایت از آن دارد که این ارکستر قصد دارد قطعات متفاوت و کمتر شنیده‌شده‌ای را برای مخاطبین اجرا کند.
وی درباره رپرتوار این کنسرت گفت: در این برنامه دو قسمت از سوئیت "بیژن و منیژه" اثر استاد حسین دهلوی انتخاب‌شده است. استاد دهلوی این سوئیت را سال 1350 برای ارکستر بزرگ نوشته و در سال 1356 نیز پنج قسمت آن را برای ارکستر زهی تنظیم کرد. این اثر یکی از کارهای بسیار ارزشمند و تاثیرگذار دهلوی با استفاده از ملودی‌های اصیل ایرانی است که صهبائی آن را با ارکسترهای اروپایی اجرا، ضبط و منتشر کرده است. قطعه بعدی که برای این کنسرت در نظر گرفته‌شده، کنسرتو گیتار "آرانخوئز" اثری از خواکین رودریگو آهنگساز اسپانیایی قرن بیستم میلادی با تنظیم برای ارکستر زهی از مهران روحانی و نوازندگی گیتار کلاسیک پدرام فلسفی است. این اثر یکی از زیباترین تصانیف شناخته‌شده در جهان موسیقی است که در سال 1939 نوشته و در سال 1940 برای اولین بار در شهر بارسلون اجرا شد و ازآن‌پس نیز به‌عنوان یکی از بهترین و زیباترین کنسرتو برای ساز گیتار معروف شد.صهبائی ادامه داد: در قسمت دوم کنسرت، اثری به نام "کنسرتو آلاروستیکا" از آنتونیو ویوالدی آهنگساز نامدار ایتالیایی اجرا می‌شود. این کنسرت اثری در سه قسمت کوتاه برای ارکستر زهی است که دربرگیرنده فضای بسیار شاد و پرشور است و می‌تواند برای مخاطبان جالب‌توجه باشد. ارکستر مجلسی ایران این برنامه را با اثری از اتورینو رسپیگی آهنگساز اواخر قرن نوزدهم به نام "سوئیت شماره 3" به پایان می رساند. این اثر از چهار قسمت با ملودی‌های زیبا روی تم‌های آهنگسازان ایتالیایی قرن 17 میلادی برای ساز "لوط" تشکیل‌شده است.
صهبائی رهبر ارکستر مجلسی ایران هم با اشاره به تلاش‌های انجام‌گرفته در این مجموعه برای اجرای یک کنسرت باکیفیت گفت: متأسفانه در ایران، موضوع تقویت صدا از کنسرت‌ها در تالار وحدت مرسوم شده است. موضوعی که به‌طور حتم موسیقی را تخریب کرده و شنونده نمی‌تواند صدای ساز را طبیعی بشنود. اما در کنسرت‌های ما مطابق معمول هیچ‌گونه تقویت صدایی مگر در مواردی لازم و بسیار استثنایی برای سازهایی با صدای بسیار ضعیف وجود ندارد زیرا علاقه‌مندان زیبایی و ظرافت‌های صدای سازها را باید کاملاً طبیعی و همان‌طور که هست بشنوند.کنسرت ارکستر مجلسی ایرانی به رهبری صهبائی ساعت 18:30 روز یکشنبه 28 بهمن‌ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود. در این کنسرت دانیال جورابچی به‌عنوان کنسرت مایستر و پدرام فلسفی به‌عنوان سولیست گیتار حضور دارند.
این کنسرت روز یکشنبه 28 بهمن ماه ساعت 18:30 در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.
-تکنوازی پیانو ماری دوالا
تکنوازی پیانو ماری دوالا از کشور ایرلند یکشنبه 28 بهمن ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار خواهد شد.
تالار رودکی
-دانشگاه هنر
اجرای دانشگاه هنر که متشکل از موسیقی سنتی و کلاسیک است ساعت 18:30 در تالار رودکی روی صحنه می‌رود.
-کر اردیبهشت
"گروه کر اردیبهشت" در تالار رودکی برای اجرای 21 قطعه به روی صحنه خواهد رفت.
حمید عسکری رابری، رهبر گروه کر اردیبهشت با اعلام این خبر گفت: از 21 قطعه‌ای که قرار است اجرا کنیم سه قطعه آن با همراهی پیانو اجرا می‌شود و مابقی اجرا بدون همراهی ساز یعنی آکاپلا اجرا می‌شود.
وی در مورد قطعاتی که قرار است اجرا شود، گفت: قطعات کلاسیک از موتزارت، پولنگ، دیکائو، شوبرت و قطعات ایرانی از آهنگسازهای ایرانی مانند گریگوریان، باغچه‌بان، آقاجانیان، بابومیان، میرجعفری و آثاری از خودم برای اجرا انتخاب‌شده است.
آکاپلا شکلی از موسیقی آوازی یک یا چندنفره است که برای اجرا بدون همراهی ساز ساخته می‌شود. این فرم نقطهٔ مقابل کانتاتا است که در آن موسیقیِ سازی، آواز را همراهی می‌کند.
رئیس دانشکده موسیقی دانشگاه هنر با تأکید بر اینکه تا زمانی که آثار آهنگسازهای ایرانی به‌خوبی اجرا نشود، شنونده‌های ایرانی و نسل جوان آن‌ها را نمی‌شناسند، گفت: به‌غلط تصور می‌شود که سطح آهنگسازهای ایرانی نسبت به آهنگسازهای خارجی و کلاسیک پایین‌تر است و بنابراین نمی‌توان آن‌ها در ارکسترها اجرا کرد. وظیفه ملی ما این است که موسیقی ملی خودمان را ارتقا دهیم. واقعیت این است که ما در جهان آهنگسازهای بزرگی مانند بهزاد رنجبران، رضا والی، احمد پژمان و دیگرانی راداریم که کمتر قدر آن‌ها را دانسته‌ایم .
عسکری رابری هم‌چنین افزود: امیدوارم در جشنواره امسال فرصتی پیش بیاید تا توجه به آهنگسازان ایرانی به‌عنوان یک اصل در همه حوزه‌های موسیقی پذیرفته شود و وظیفه ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی، اجرای قطعات آهنگسازهای ایرانی باشد و این‌یک مأموریت ملی محسوب به‌حساب بیاید.
ایوان شمس
-روشنا
گروه روشنا با اجرای دو بخش تک‌نوازی و هم‌نوازی با خوانندگی مظفر شفیعی ساعت 19 در تالار ایوان شمس اجرا خواهد داشت.
حسین اینانلو نوازنده گروه روشنا با اعلام این خبر گفت: اجرای ما در جشنواره دو بخش خواهد داشت. واقعیت این است که در همه این سال‌ها بخش تک‌نوازی همیشه برای ما مهم بوده و دوست داشتیم در کنار موسیقی آوازی، به موسیقی سازی هم بپردازیم و برای آن اهمیت قائل شویم. به همین دلیل در بخش اول تک‌نوازی تنبک و سه‌تار در دستگاه نوا خواهیم داشت.
اینانلو در توضیح بخش دوم اجرا نیز گفت: در بخش دوم هم گروه نوازی موسیقی ایرانی با آواز آقای مظفر شفیعی خواهیم داشت که هم اعتبار ویژه‌ای به اجرا می‌دهد و هم باعث می‌شود کار بهتر دیده شود.
حسین اینانلو همچنین در توضیح بخش دوم اجرای گروه روشنا گفت: در گروه نوازی در آواز ابوعطا، دشتی و بیات ترک اجرا خواهیم داشت و اجرا را با آواز دشتی تمام می‌کنیم. هم‌چنین در این بخش سه‌تار و عود سنتور و نی و تنبک و سنتور خواهیم داشت و اکثر قطعات از ساخته‌های خود من خواهد بود.
وی تصریح کرد: در بخش دوم تمام اشعار تصنیف‌های که اجرا می‌شود، از شعرهای استاد شفیعی کدکنی و ابتهاج خواهد بود.
اینانلو با تأکید بر اینکه از سال 83 به‌طور پیوسته همکاری‌هایی را با استاد مظفر شفیعی داشته‌اند گفت: گروه اجراهای مشترکی با ایشان داشت و پیش‌ازاین 3 آلبوم مشترک هم باهم منتشر کردیم. وی ادامه داد: برای این اجرا هم نزدیک به 4 ماه است تمرین کردیم تا یک اجرای کامل داشته باشیم.
فرهنگسرای نیاوران
-هنرستان دختران
نوازندگان هنرستان موسیقی دختران ساعت 18:30 در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌روند.
-دانشگاه تهران
نوازندگان دانشگاه تهران هم در سئانس بعدی این سالن در ساعت 21:30 روی صحنه خواهند رفت.
برج آزادی
-ماناک
گروه ماناک ساعت 19 در سالن برج آزادی به اجرای برنامه خواهد پرداخت.
مهبد نبوی درباره این حضور گفت: برای ما سطح کیفی بسیار مهم بود و کاری که انجام دادیم نسبتاً کار جدیدی بود. با توجه به اینکه خودم اهل آمل هستم، اما با گروه ماناک، موسیقی آذری کارکردیم که البته حضور آقای یاشار احمدی به‌عنوان خواننده گروه ما که سولیست ارکستر سمفونیک نیز هستند، به ما بسیار کمک کرده است.
او افزود: تمام پروژه‌هایی که با گروه ماناک کارکردیم، بر اساس موسیقی مناطق بود. مثلاً “زمناکو” بر اساس لالایی کردی، “اسرافیل” بر اساس موسیقی مازندران بود، “ناهید” بر اساس موسیقی گیلان و کار فعلی هم بر اساس موسیقی آذربایجان است.
این مدرس دانشگاه اضافه کرد: ما همچنان در حال تلاش هستیم تا به شرایط بهتری دست پیدا کنیم، طبعاً حضور در این جشنواره برای حرکت روبه‌جلوی گروه خوب است.
مدیر آموزشگاه موسیقی ماناک تصریح کرد: جشنواره اتفاقی است که سبب انگیزه و کار بیشتر ما می‌شود زیرا جشنواره مکانی جهت دیده شدن تلاش‌ها و ارائه دادن آثار به شمار می‌رود که این به‌خصوص برای بچه‌هایی که در شهرستان‌ها کار می‌کنند، بسیار خوب است.
-وحید اسد الهی
وحید اسد الهی هم در سئانس بعدی برج آزادی روی صحنه خواهد رفت.
حوزه هنری
-حاوا
این اجرا ساعت 19 در سالن سوره حوزه هنری روی صحنه می‌رود.
-نجوای کتول گلستان
این اجرا هم بعد از گروه پروین بهمنی در همین سالن روی صحنه می‌رود.
برج میلاد
-ماکان باند
کنسرت ماکان بند متشکل از دو خواننده با نام‌های رهام هادیان و امیر مقاره در دو سئانس 18:30 و 21:30 در برج میلاد برگزار خواهد شد.
خانه سینما
-یک موسیقی‌دان فرانسوی در دربار قاجار
مستند "یک موسیقیدان فرانسوی در دربار قاجار" حاصل 10 سال تحقیق گروه تحقیقات هنرهای قاجاری‌ است که با محوریت زندگی "لومر" ساخته شده است.
آلفرد ژان باتیست لومر، موسیقی‌دان نظامی فرانسوی، در سال 1247 هجری خورشیدی در زمان پادشاهی ناصرالدین‌شاه قاجار به ایران آمد تا به دانشجویان بخش موسیقی دارالفنون آموزش دهد.
او هارمونی را به موسیقی ایرانی معرفی کرد و قطعه‌های بسیاری با الهام از موسیقی ایرانی ساخت و موسیقی‌دانان برجسته‌ای ازجمله ابراهیم آژنگ تربیت کرد.
موسیو لومر سازنده نخستین سرود ملی ایران است؛ سرودی که بعدها به‌صورت با کلام، با نام "ایران جوان" به رهبری پیمان سلطانی، شعر روانشاد بیژن ترقی و خوانندگی سالار عقیلی و شهرام ناظری با همراهی ارکستر ملل اجرا شد. این سرود ملی و میهنی با عنوان "وطنم" شناخته می‌شود.
این فیلم ساعت 16:30 در سالن سیف‌الله داد به نمایش درمی‌آید.
- دو کمانچه
دو کمانچه، شنیدن دو کمانچه است بر دو چهره‌ متفاوت. یکی با امید به آینده، با توانایی در انعطاف دادن نوای سازی کهن باحال و هوای موسیقی زمان خود، در تلفیق ریتم‌های الکترونیک و موسیقی جاز با کمانچه، جایگاهی مناسب و با رضایت از خود دارد. دیگری اما، مردی از اهالی بندر ترکمن ، نومید و ناراضی از شرایط خویش، با به میراث داشتن نوای سازی کهن از گذشتگان، از ناکامی‌ها و موانع بر سر راهش برای کسب وضعیتی درخور آنچه برای خود متصور است، سخن می‌گوید.
بهمن کیارستمی درباره‌ی فیلم خود که آن را شخصی‌ترین فیلمش می‌داند، نگاشته است: امروز مدت‌هاست که هنر، خود را از مطلق‌گرایی و ناب گرایی رهانیده است و این فیلم، فیلم دو کمانچه اشاره‌ای است به این رهایی و پایان. تأکید می‌کنم، اشاره است نه مرثیه. نشان می‌دهد اما قضاوت نمی‌کند یا لااقل تلاش می‌کند که قضاوت نکند. اما مگر می‌شود قضاوت نکرد؟ تنها می‌شود قضاوت را پنهان کرد.
او قضاوت را بر عهده‌ی تماشاگر این فیلم می‌گذارد و از این طریق شرایط یک هنرمند ایرانی را در این دو روایت دوگانه و راه در پیش روی آن را، نمایش می‌دهد.
این فیلم بعد از مستند یک موسیقی‌دان در دربار قاجار به نمایش درمی‌آید.
- قطار مسیر شصت
این فیلم دریچه‌ای باز و بی‌طرفانه است به وقایع حوزه موسیقی ایران در دهه اول انقلاب از دو ‌زاویه دید؛ دولت و مردم. تقابل‌ها، تضادها و همراهی‌ها تا رسیدن به فضای باز و ظهور دوباره موسیقی ‌پاپ.
عوامل مستند "قطار مسیر 60" عبارت‌اند از: نویسنده و کارگردان: کتی جهانگیری، تدوینگر و صداگذار: فرشاد اکتسابی، مدیر تولید: اکبر آقا محمدی، تصویربرداران: محمد رضایی، رسول رفیع زاده، صدابردار: هومن جهانشاهی،آهنگساز: امید فتح الهی، طراح پوستر: بهزاد خورشیدی، عکاس : اکبر آقامحمدی‌، مشاور رسانه‌ای: سعیده الله دادی.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/127325/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن