آریا بانو

آخرين مطالب

پایان جلسه شورای امنیت درباره آزمایش موشکی ایران بدون صدور بیانیه مشترک سياسي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای بحث درباره آزمایش موشک‌های ایران بدون صدور بیانیه مشترک پایان یافته است. وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توئیتری به تناقض گفتار آمریکایی‌ها و اعتراف به صراحت قطعنامه 2231 درخصوص عدم ممنوعیت برنامه موشکی ایران اشاره کرد و نسبت به این ادعا واکنش نشان داد. بهرام قاسمی نیز گفته است: هیچ گونه طراحی و برنامه‌ریزی برای داشتن موشک‌هایی که بتوانند از کلاهک هسته‌ای استفاده کنند، نداریم.

سرویس اخبار - جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای بحث درباره آزمایش موشک‌های بالستیک ایران که روز سه شنبه پشت درهای بسته برگزار شد بدون صدور بیانیه مشترک پایان یافته است.
در این جلسه که به درخواست فرانسه و بریتانیا برگزار شد، نمایندگان این دو کشور و آمریکا از آزمایش موشکی اخیر ایران انتقاد کردند. ایران در دفاع از خود گفت که فعالیت‌های موشکی‌اش ناقض قطعنامه های سازمان ملل نیست.
هشدار ظریف
وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توئیتری به تناقض گفتار آمریکایی‌ها و اعتراف به صراحت قطعنامه 2231 درخصوص عدم ممنوعیت برنامه موشکی ایران اشاره کرد و نسبت به این ادعا واکنش نشان داد.
در پیام توئیتری محمدجواد ظریف آمده است: سوءاستفاده مضحک از شورای امنیت سازمان ملل متحد، نمی تواند واقعیت کوتاهی در انجام تعهدات و نیز شکست در پاسخگو کردن آمریکا نسبت به عدم پایبندی به تعهداتش را بپوشاند به ویژه آن که آمریکا اذعان داشته است که قطعنامه 2231 شورای امنیت نمی تواند جلوی توانایی های بازدارندگی ایران را بگیرد‌. بهتر است بجای تضعیف قطعنامه 2231، روی تبعیت همگان از آن کار شود.
ظریف همچنین متن برایان هوک را به این توئیت ضمیمه کرده است. برایان هوک رییس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا پیش تر 20 سپتامبر 2018 (29 شهریور) در این باره اشاره کرده بود: قطعنامه 2231 شورای امنیت که رسما توافق ایران را مورد تایید قرار داد و جایگزین قطعنامه 1929 شد، حاوی زبانی ملایم بود که مثل هدیه ای برای ایرانیان بود که برایش به سختی رایزنی کرده بودند.
آنگونه که قطعنامه اشاره می کند تنها از ایران "درخواست شده" ( و نه متعهد کرده) که از انجام فعالیت های مرتبط به موشک های بالستیک با قابلیت حمل سلاح های هسته ای خودداری کند.
ادعاهای آمریکا
آمریکا خواستار محکومیت ایران به خاطر آزمایش یک موشک بالستیک بود. نیکی هیلی سفیر این کشور مدعی شد: "آزمایش اخیر یک موشک بالستیک از سوی ایران خطرناک و نگران کننده بود، اما عجیب نبود... جامعه جهانی نمی تواند هر بار که ایران قطعنامه های سازمان ملل را با بی پروایی زیر پا می گذارد، این رفتار را نادیده بگیرد.
اگر شورای امنیت واقعا می‌خواهد ایران را پاسخگو بشناسد و قطعنامه‌هایش را اعمال کند، حداقل باید این آزمایش موشکی تحریک‌آمیز را یک‌صدا محکوم کند."
فرانسه و بریتانیا هم مدعی هستند که این آزمایش‌ها مغایر قطعنامه 2231 سازمان ملل است که توافق هسته‎ای 2015 میان ایران و قدرت ها را تایید می کرد.
به گزارش بی بی سی، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه مدعی شده بود که ایران یک فروند موشک بالستیک قادر به حمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش کرده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه: برنامه‌های دفاعی خود را بر اساس نگرانی‌های بی‌اساس تنظیم نمی‌کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در همین‎باره گفته است: قطعا برنامه های دفاعی خود را براساس ابراز نگرانی های بی اساس و مبتنی بر القائات بی بنیان و هدفمند برخی کشورها تنظیم نمی کنیم.
به گزارش مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه، بهرام قاسمی افزود: هیچ گونه طراحی و برنامه‌ریزی برای داشتن موشک‌هایی که بتوانند از کلاهک هسته‌ای استفاده کنند، نداریم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات مقامات برخی از کشورهای غربی و همچنین اقدام انگلیس و فرانسه برای تشکیل جلسه شورای امنیت در خصوص برنامه موشکی کشور، گفت: نیازی به تکرار مجدد نیست که ماهیت برنامه موشکی ایران کاملاً بازدارنده و بخشی از برنامه های غیرقابل توقف دفاعی کشور است و ما قطعاً برنامه های دفاعی خود را براساس ابراز نگرانی های بی اساس و مبتنی بر القائات بی بنیان و هدفمند برخی کشورهای دور ازمنطقه تنظیم نمی کنیم.
عمیقاً معتقدیم ابراز نگرانی ها پایه، اساس و مبنای منطقی و درستی ندارد و بیش از هر چیز آفریده سیاست ها و رویکردهای ایران هراسانه ای است که در دستور کار کشورها و رژیم های خاصی در جهان قرار دارد.
قاسمی افزود: ما در برنامه دفاعی موشکی خود هیچ گونه مغایرتی با هیچ قطعنامه شورای امنیت نمی بینیم و اگر کسانی چنین ادعایی دارند یا با قطعنامه 2231 آشنایی ندارند و یا این که بدون توجه به مفاد این قطعنامه، صرفاً قصد فضاسازی و ایجاد حساسیت و تنش علیه ایران را دارند که در هر دو حالت، جمهوری اسلامی ایران چنین رویکردی را محکوم کرده و آن را غیرسازنده و ناکارآمد می داند و به تمامی کشورهایی که با این نوع فرضیات خام و بهانه جویی های ناقص و بی اساس چشمان خود را بر واقعیات و سیاست های شفاف و ثبات ساز ایران می بندند توصیه می کند که صلح، ثبات و امنیت منطقه ای و بین المللی را قربانی اهداف دیگرانی که مناسبات سازنده ایران با کشور های منطقه و جهان را مخل سیاست های یک جانبه گرایانه و زیاده خواهانه خود می دانند نکنند؛ کشورهای اروپایی باید بیش از پیش هوشمندانه رفتار کنند.
در سیاست های مدون و شفاف موشکی و دفاعی ایران هیچ گونه طراحی و برنامه ریزی برای داشتن موشک هایی که بتوانند از کلاهک هسته ای استفاده کنند، وجود نداشته و نخواهد داشت.
سخنگوی وزارت امور خارجه با انتقاد از رویکردها و استانداردهای دوگانه غرب افزود: جای تعجب و تاسف است در حالیکه این کشورها در مقابل برخی از متحدان خود که با صرف ده ها میلیارد دلار خرید نظامی، چندین سال است کشوری را مورد تجاوز نظامی شبانه روزی قرار می دهند، زنان وکودکان و میلیون ها انسان بی گناه را در محاصره، قحطی و بیماری نگه می دارند، زیرساخت های آن ها را به طور کامل ویران می کنند تنها سکوت می کنند اما چنین غوغاسالارانه با برنامه دفاعی صلح آمیز ایران برخورد می کنند.
ایران هرگونه تفسیر خودسرانه آمریکا ازقطعنامه 2231 را رد کرد
همچنین نمایندگی ایران درسازمان ملل متحد با رد هرگونه «تفسیر خودسرانه آمریکا از قطعنامه 2231 شورای امنیت» گفت: این قطعنامه برنامه مشروع موشک بالستیک متعارف ایران یا فعالیت های مرتبط به آن را ممنوع یا محدود نمی کند.(جزئیات بیشتر)
سناتور دموکرات: ترامپ به برجام بازگردد
در همین حال، سناتور دموکرات«الیزابت وارن»با اشاره به پایبندی ایران به برجام گفت که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا باید به توافق هسته ای بازگردد.
به نقل از دیفنس نیوز، این سناتور ایالت ماساچوست اظهار داشت: اگر ایران پایبندی خود را [به برجام] حفظ کرده است، به اعتقاد من رئیس جمهوری باید از تصمیم غیرمسئولانه خود مبنی بر خروج از توافق هسته ای و اعمال مجدد تحریم ها بازگردد زیرا این توافق آمریکا و دنیا را امن تر می کند.
وارن یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 به شمار می آید. او این اظهارات رادر جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنا که برای بررسی صلاحیت ژنرال «کنت مک کنزی» نامزد ریاست فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه تشکیل شده بود، بیان کرد.
ترامپ 18 اردیبهشت برخلاف هشدار جامعه جهانی به ویژه طرف های دیگر برجام از این توافق خارج شد. وی همچنین تحریم هایی را طبق این توافق برداشته شده بود، طی دو مرحله بازگرداند.
اروپایی ها گفته اند از شرکت هایی که به روابط تجاری به ایران ادامه می دهند، حمایت خواهند کرد و سازوکار تازه ای به منظور ادامه مبادلات مالی با ایران ایجاد خواهند کرد.
علاوه براین، بسیاری از کشورها از جمله هند، ترکیه و کره جنوبی با تحریم ها علیه ایران مخالفت کرده و خواهان ادامه خرید نفت از ایران هستند.
منبع: آفتاب
میلاد براهیمی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/106121/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاخ رسانه تصاویر جالبی از فرود مجدد فالکون 9

پنگوئن رباتیک با سرعت و چالاکی در زیر آب حرکت می‌کند

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

در چنین روزی و در سال 2011 ضربه کاری رونالدو به بارسلونا

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم

گزینه‌های باشگاه تراکتور برای مربی جدید از زبان نصیرزاده

حواشی بازی پیکان و هوادار از زاویه دوربین باشگاه

وینیسیوس 52 بازی زودتر به مسی رسید!

قریشی: استعفای ربیعی شوک مثبتی به تیم داد

دوشان ولاهوویچ تنها بازیکنی که در تیم الگری می‌درخشد

کاظمیان: داور عامل شکست ما برابر استقلال بود

ریکاوری تراکتوری‌ها با چهره اخمو

کولاک مهاجم سابق پرسپولیس در لیگ ژاپن

واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به 6 بانک

پرسپولیس عنوان کمترین گل خورده را از استقلال گرفت

مجری معروف تهیه کننده تئاتر شد!

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم!

چه خبر از مژده لواسانی و سوگل خلیق؟

ماجرای بیزینس‌های «آقای همساده»

تشخیص بیماری مرگبار از روی دست ها

آهنگ معین زد رو از خود معین زد قشنگ‌تر خوندن!

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در رودبار

اظهارات خانواده شهیدی که در اولین ماموریتش به شهادت رسید

آغاز ثبت‌نام پشت کنکوری‌ها جهت ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره

پورعباس: سازمان ملی سنجش در مرحله ابلاغ توسط شورای انقلاب فرهنگی قرار دارد

سعدی‌خوانی مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی

گوناگون/ روش پاسخ به حمله دشمن در کلام امیرالمؤمنین (ع)

دره های زیبای الموت قزوین

با 2 تا بادمجان این شکلی هنر آشپزی‌ تو به رخ بکش!

آموزش رول کوکی راحت و فوق العاده خوشمزه

طرز تهیه بورک مرغ و قارچ

کنترل خوب فشارخون می تواند از فیبروم رحمی جلوگیری کند

با پسر کوچک تر از خودمون ازدواج کنیم؟

کوتاه کردن مو با افزایش احتمال مرگ!

بین ناز و التماس تعادل برقرار کنید

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد

تمجید گواردیولا از لیورپول

آخرین وضعیت کشتی آزاد برای المپیک

قرقیزستان از شکست برابر تاجیکستان گریخت

مدیرروستا: منافع برخی کشیدن ترمز پیشرفت لیگ است

اتفاق عجیب برای ژیمناست تاریخ‌ساز ایران

واکنش‌های برتر مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا

ستاره بارسلونا تهدید به مرگ شد!

کشتی ایران رکورد تاریخش را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست

داوران هفته 28 لیگ دسته اول مشخص شدند

عالیشاه بازی آلومینیوم را از دست داد

بچه بال مگسی رو واکس زده!

چرا «گناه فرشته» نظر مخاطب را جلب نکرد؟

رابطه تازه سحر دولتشاهی و پیمان معادی صدای برخی‌ها را درآورد!